Jaroslav Svěcený:
Nechci točit desky
do šuplíku
V Majakovského
sále Národního domu na pražských Vinohradech se v půli listopadu se konal velmi
honosný křest nového CD. Hosté na něm mohli unikátní nástroje, na které jste
skladby na tomto albu nahrál, nejen slyšet, ale i vidět zblízka. Jak se ten projekt
zrodil?
Historií starých houslí se zabývám už léta. První CD s názvem "Slavné
pražské housle" vyšlo před rokem a je na něm hudba Františka Bendy a Antonia
Vivaldiho. Na druhém, které vyšlo právě teď, jsou skladby Wolfganga Amadea Mozarta.
Celkem jsem v tomto projektu zachytil zvuk dvanácti mistrovských nástrojů, dá se
říci všech typických modelů, podle kterých se housle v Praze
stavěly. Nejstarší byl z roku 1737 od Jana Oldřicha Eberleho z Domu u tří housliček
v dnešní Nerudově ulici, kde sídlila první významná pražská houslařská dílna.
Tenkrát to byla ulice Loutnařská - Lautengasse, ulice nástrojařů
a vyráběly se tam od 16. století strunné drnkací a posléze i smyčcové nástroje.
Album je doprovázeno nesmírně zajímavými životopisy jednotlivých nástrojů a
špičkovými barevnými fotografiemi, s nimiž se veřejnost může setkat vůbec
poprvé.
Od kdy se
datuje váš zájem o historické housle?
Poprvé jsem se dostal do
houslařské dílny ve svých pěti letech, to jsem bydlel v Hradci Králové, kde
působí také houslařský rod Pilařů. Chodívali jsme na návštěvu ke Karlu
Pilařovi, my jsme tenkrát říkali k dědečkovi. Restauroval staré nástroje a já
jsem do jeho dílny chodil "fetovat" houslařský lak. Jeho vůně mě
fascinovala. Přitom mi ukazoval různé nástroje, vypravoval o nich, učil mě se v nich
vyznat. Chytilo mne to na celý život. Hrát na housle a zajímat se o jejich historii,
to jsou sice dva různé obory, ale v mém případě se to propojuje.
Projekt, který jste zachytil
na CD, provozujete také koncertně. Na kolik různých nástrojů přitom hrajete?
Můj rekord je osm různých nástrojů během jednoho večera. Je to fyzicky dost
náročné, den na to mě vždycky bolí záda. Ale je to úžasný pocit. Nejen pro
posluchače, ale i pro mne jako pro interpreta. Když si dávám housle pod bradu, je to
jako když se potkávám pokaždé s jinou osobností. Housle mají duši, pokládám je
za lidské bytosti, ne jen za předměty zhotovené ze dřeva.
Každé promlouvají jinak, jinak mě inspirují a nabízejí jiné možnosti. Je to
nádherný svět, který mi pomáhá překonávat i běžné civilní starosti. V
houslařském světě zapomenete na všecko.
Hodně se píše o italských a
francouzských nástrojích, ale ty české zůstaly kdesi v závětří. Jsou naše
nástroje srovnatelné s těmi světovými?
Historie českých houslí je velmi zajímavá i v evropském kontextu, protože
pražští houslaři se jezdili zdokonalovat do světa. Je krásné sledovat, jak housle
putovaly po celé Evropě, která byla už v osmnáctém století po kulturní stránce
dokonale propojená. Teď se chceme dostat do Evropské unie, ale housle prokazují, že
tam už dávno, asi tři sta let jsme. Jenom jsme si na čtyřicet let odskočili, bohužel.
Když se laik podívá na
různé housle, vidí, že jedny jsou třeba o něco tmavší či světlejší, ale to je
vše. Jak ty nástroje můžete od sebe rozeznat?
To je povídání na knížku. Jednoduše řečeno: pozná se to nejen podle tvaru, ale
také podle zvuku. Každý model zní jinak a neopakovatelně. Řada českých houslařů
byla ovlivněna německou školou, ti stavěli klenutější nástroje. Podle italských
vzorů se zase vyráběly housle širší a plošší. Je to jako u obrazů. Každý
houslař nástroji vtiskne svůj rukopis, pečeť a punc
originality.
Housle svůj vývoj prožívaly
od historie až po konec baroka a jejich podoba se ustálila v době Nikoly Paganiniho.
Jak je to dnes, je možné na stavbě houslí vymyslet ještě něco nového?
Samozřejmě že se vymýšlely různé anomálie, ale nakonec se všichni houslaři
pokorně vrátili k tomu osvědčenému tvaru, protože zjistili, že je nejlepší.
Občas se dostávám i do porot houslařských soutěží a tam už je v propozicích
stanoveno, že housle musejí být stavěny podle modelu Antonia Stradivariho.
Kde se vlastně historické
nástroje uchovávají?
Je nutno pro ně zabezpečit hlavně stabilní teplotu a vlhkost. I když housle se
dříve používaly ve chrámech, kde se netopilo, takže asi nebudou tak choulostivé,
jak se nám to dnes zdá. Nástroje, které využívám, jsou uloženy v trezoru v bance a
i doma mám příruční trezor. Na koncerty si vozím "ochranku", tedy
člověka, který se mi o housle stará.
Umíte spočítat, na kolik
houslí jste doposud hrál?
To vím docela přesně. Vedu si o tom totiž přesné záznamy. Celkem to bylo 2 700
nástrojů. Už jsem měl v ruce nástroje téměř všech houslařských škol, o
kterých vím, že existují. Z toho bylo asi 250 českých houslí.
A dá se říct, které z nich
byly nejlepší?
Můj favorit jsou právě housle Jana Oldřicha Eberleho. Nejsou sice použitelné pro
všechny příležitosti, ale miluju je. Mají neuvěřitelně krásný zvuk, je to něco
tak něžného, že člověk na ně ani nehraje, spíš se s nimi mazlí. Hrál jsem také
na úchvatné nástroje Stradivariho, Guarneriho del Gesú, Magginiho... Nádhera!
Někteří herci například
svým dětem rozmlouvají, aby dělaly stejnou profesi jako oni, protože vědí, jaká
úskalí ta profese obnáší. Vy to svým dcerám nerozmlouváte?
Moje starší dcera hraje na klavír, a dnes je evidentní, že bude mít hudbu jako
koníčka. Jsem tomu rád, protože říkám, že aspoň někdo v naší rodině bude
"normální". Ale mám radost, když hraje a hudba je součástí jejího
života. Mladší dcera hraje na housle. Když vidím, že má talent, říkám si, že by
byla škoda toho nevyužít a nechat ho ležet ladem. I když vím, že holka
to má v tomto oboru vždycky těžší. Byl bych špatnej táta, kdybych jí říkal:
"Nehraj na housle, když sám na ně hraju." Navíc se musím přiznat, že bych
byl rád, aby hudba v naší rodině pokračovala. Leckdo říká: "Tys ji dal na
muziku, v dnešní době? Vždyť je to neperspektivní!" Pokud
na to budu mít pouze ekonomický pohled, tak jistě dojdu k těmto závěrům. Ale
člověk by měl v životě dělat to, co ho baví, pokud to alespoň trochu jde.
Nezalitoval
jste nikdy, že jste se rozhodl věnovat houslím a ne nějakému jinému povolání?
Asi ne. Už jsem s houslemi srostlý.
Když jdu bez houslí a nenesu futrál, jsem nervózní a připadá mi, že mi chybí kus
těla. Musím si stokrát připomínat, že ty housle jsou přece tam a tam a že je to
normální. Něco jiného je, když člověk vidí, jak se kultura hrozně těžko
prosazuje, že je to sisyfovská práce, občas se zeptá, jestli to má smysl. Ale ani
tak bych neměnil.
Ale dráha houslového virtuosa
obnáší přece spoustu dřiny. Každodenní cvičení například.
Cvičení je jedna věc, ale když v mém oboru chcete něčeho dokázat, zdaleka
nezáleží jenom na tom, jak hrajete na housle! Spousta interpretů mi dá jistě
zapravdu. Musíte vymýšlet projekty, spoustu věcí si musíte udělat sama, protože u
nás nefunguje dostatečně profesionální agentáž. Práce okolo hraní
je spousta. Samozřejmě bych mnohem raději seděl doma, šest hodin denně cvičil a
čekal, že to někdo udělá za mě, jenže toho se hned tak nedočkám. Ale nestěžuju
si, cvičím v noci.
A tohle je ten důvod, proč se
nevyhýbáte různým komerčním akcím?
Určitě. Samozřejmě na to slýchám různé názory. Jsou interpreti, kteří to
apriori odmítají a říkají, že to hudbě stejně nepomůže. Já vím, že to
pomáhá. Díky tomu, že udělám nějaký komerčně úspěšný projekt, si můžu
dovolit i něco jen tak pro radost. To je zrovna případ Slavných
pražských houslí. Člověk by si řekl, že to bude zajímat pár houslařů,
sběratelů nebo muziokologů, takzvanou odbornou hudební veřejnost. Ale natočili jsme
o tom kdysi film pro Českou televizi, který režíroval Jan Bonaventura, udělali jsme o
tom několik pořadů v Českém rozhlase, pořádám koncerty.
Výsledkem je, že se ten projet rozšířil i mezi takzvaně "normální lidi"
a jeho první CD podle počtu prodaných nahrávek dostane co nevidět zlatou desku. Bez
spolupráce s médii by to vůbec nešlo. Platí: sejdeš z očí,
sejdeš z mysli. Klasická hudba by bez dobré propagace byla za chvíli Popelkou a to já
nechci. Hudba si zaslouží zájem.
Podle vás
komerce kulturu nedeklasuje?
To je konzervativní názor a ten já
prostě neuznávám. Kdybych se choval konzervativně, nerealizoval bych tři čtvrtiny
svých projektů. Řada lidí z oblasti klasiky by chtěla cosi dokázat, ale zároveň
přemýšlí, jak to udělat, aby si nezadali. Aby nebyli označeni nějakou komerční
nálepkou. Podívejte se do zahraničí, jakým způsobem se prezentují hvězdy vážné
hudby a přijdete na to, že musejí dělat věci, které by třeba dělat nechtěly,
pokud chtějí, aby se prodávala jejich cédéčka či realizovaly jejich koncerty. Aby
hudbu, kterou, natočili taky někdo uslyšel. Musejí vystupovat v médiích, ve kterých
nemohou o vážné hudbě hovořit takovým tím "muzikologicko - katafalkovým"
způsobem, kterým uspokojí jenom mizivé procento lidí, které o tom už stejně něco
ví. To je maximálně jedno procento z populace. Já chci, aby moji hudbu poslouchalo
daleko víc lidí, než je to jedno procento. Přece nebudu točit desky do šuplíku.
Když je nikdo neuslyší, tak k čemu to je? Proč bych tomu měl potom věnovat tolik
námahy?
Opravdu věříte tomu, že
když se objevíte například v pořadu komerční televize, kde se o vás dozví mnohem
větší část populace, než ta, co se o klasickou hudbu hlouběji zajímá, že právě
tito lidé pak přijdou naplnit koncertní sály?
Spousta mých kolegů tvrdí, že to není pravda a že je to podbízení se. Ale z
vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že to funguje. Setkal jsem se s mnoha lidmi,
kteří přišli na koncert proto, že mě viděli v komerční televizi. Hraju jim
Dvořáka, Janáčka, Beethovena. Když pak za mnou přijdou a řeknou, že jsou sice na
koncertě poprvé, ale že se jim ta hudba moc líbila, myslím si, že to všechno mělo smysl.
A co názor, že kvalitní
hudba se prosadí sama?
Často poslouchám takové řeči, ale to je nesmysl. Víte, kolik je okolo nás braku?
Nerad bych dělal muziku, kterou většinová populace označí jako: no, to je ten
okrajovej žánr, víte? Hudba, kterou psal Mozart v jeho době taky nebyla jen hudbou pro
úzkou skupinu občanů, jeho melodie si prozpěvovali i úplně prostí lidé. A i on se
musel živit. Jenže dneska jsme z těchto autorů udělali sochy na sádrových
podstavcích a mluví se o tom jako o něčem, co je jen pro
určitý počet vyvolených a ten plebs to nikdy nemůže pochopit. To si myslím, že je
fatální omyl. A hlavně je obrovská škoda hudbu takto prezentovat, protože tím ji
dé facto separujete a vytváříte z ní jakýsi skanzen.
V mnoha rozhovorech s vámi v
různých periodikách jsem se dočetla o tom, kam se chystáte na dovolenou či jak máte
zařízenou kuchyň. Baví vás poskytovat tyhle rozhovory?
Nebaví. Ale když chci, aby se v médiích prezentovaly moje nahrávky, občas musím
mluvit třeba o kuchyni. Koneckonců - i houslista je jen člověk z masa a kostí, takže
se potřebuje občas i najíst. Vždycky se snažím, aby ta odpověď byla aspoň
vtipná. Třeba bulvár se nezajímá o obsah, o to, jak a co hrajete, ale jestli máte
třeba milenku. To se pro něj stává podstatným. Ty priority se
vyměnily. Aby se napsalo o hudbě, musíte to dovedně zaobalit do toho, jestli na
zahrádce okopáváte růže. Připadá mi to jako schizofrenie. Jistě, mám možnost se
na tohle všechno vykašlat, ale pak musím počítat s tím, že nebudu nahrávat desky
ani do šuplíku a stanu se zapšklým hudebníkem nadávajícím na
všechno.
JITKA ŠKÁPÍKOVÁ
Foto JADRAN ŠETLÍK |