7 |
|
Tipy ČRo |
|
Čtvrtek 13. 2. 2003 ČESKÝ ROZHLAS 6 - 16.25 hodin Přejí české obce svým školám? Základní škola v Obříství se během devadesátých let stala vzorovou školou pro učitele, kteří už nechtěli učit stejně jako za Rakouska-Uherska. Ne že by se tady děti nemusely učit, ale dělaly to trochu jinak, než je u nás zatím běžné. Např. namísto teoretické poučky z oblasti ekologie, že se má šetřit vodou, dostali žáci za úkol zjistit, jak se v jejich obci s vodou hospodaří, odkud se k nim dostává, jak se upravuje, aby byla pitná a kolik té vody obyvatelé spotřebují. Výsledky pak mohli srovnat s průměrem v ČR i v Evropské unii a když dospěli k názoru, že se v jejich obci vodou plýtvá, mohli navrhnout, jak by se dalo ušetřit. Získali přitom poznatky z biologie, chemie i matematiky a dověděli se také ledacos ze zeměpisu - když hledali místa s nedostatkem vody...Po několik let to vše fungovalo bez problémů. Pak si ale část rodičů začala stěžovat a i když nešlo o převládající názor, představitelé obce jim dali za pravdu. Ředitelka odešla a škola se pak takzvaně zařadila - vrátila se k osvědčeným metodám, jejichž obvyklým výsledkem je, že naprostá většina dětí nechodí ráda do školy. Představitelé obce si ale myslí, že se tak žáci víc naučí. Měli pravdu? Jak to vlastně je s vlivem obcí a kdo všechno má rozhodovat o tom, jak se ve školách učí a jak to udělat, aby školy, které mají schopné ředitele, nenarážely na nepochopení a konzervativní pojetí? O tom se můžete dovědět víc v pořadu Horizonty vzdělávací. ZOJA FRANKLOVÁ |