Zdálo by se,
že intimní témata, o kterých mluvíte v Dobrém jitru vyžadují komornější formu.
Neměla jste strach, že se v nekonečném prostoru rozhlasového éteru ztratí?
Já v to zpočátku i doufala. Že slova v éteru zmizí a zůstane jen pocit, atmosféra.
Dnes už jsem schopna si za vyřčeným slovem stát doslova, ale i tak si přeji oddělit
víc pocity než fakta. Začínala jsem v rozhlase jako častý host mnoha pořadů. Měla
jsem za sebou několik knih a před nástupem na mateřskou dovolenou jsem pracovala jako
tisková mluvčí činohry Národního divadla. Když mi bylo nabídnuto, abych moderovala
svátečně laděné nedělní Dobré jitro na stanici Praha,
přijala jsem s vědomím, že tři hodiny jsou obrovský časový prostor, který je
potřeba naplnit. Sama sebou! Dřív jsem vysílala ze staré budovy Českého rozhlasu a
viděla jsem oknem, jak postupně noc střídá den. V novém studiu okna
nejsou. Zbyla mi jenom fantazie. Posluchač vidí víc, ale já, pohroužena do představ,
mu mohu nabídnout jiný pohled. Nemůžu popisovat jitro, ale můžu ho stvořit. K tomu
mám noc a samotu.
Vaše knihy jsou osobité a
žánrově těžce zařaditelné. Umožňujete čtenáři i posluchači setkání s
konkrétním lidským osudem a to předpokládá citlivého vnímatele. Víte jakého
čtenáře vaše texty oslovují?
V knihách stejně jako ve studiu oslovuji sebe. Jsem takový extrovertní introvert a ty
cesty do sebe mi nejsou nijak příjemné. Dá se říct, že vlastně nerada píšu,
věty mě bolí a místo pocitu úlevy, místo nalezení odpovědí přicházejí stále
nové a nové nekonečné otázky a ty nesou další nejistoty. Po takto
"zdrcujícím" sebezpytování se vlastně moc ráda vracím do normálního
života a s radostí si užívám všední dny. Myslím, že se
umím smát, miluji recese a jsem často jejich iniciátorem. Tím se tak nějak
přirozeně vyvažuje moje nostalgičnost. Když napsaný text je smutný, abych ten
smutek unesla a cítila vůbec jeho smysl, přijmu jej do života
jako přirozenou věc a ve výsledku často, nevědomě, proměním jej v dojetí. Snad
že dojetí je radost. Myslím, že tady se nejvíc a nejsilněji potkávám se čtenáři
a posluchači. Těmi, co cítí podobně jako já.
Častý motiv knihy, který
nazýváte "podíváním se do sebe", má viditelnou podobu již na obálce -
obraz oka. Vašeho oka...
Fotografie oka se stala skutečně jakýmsi výtvarným znakem knihy. Na titulní straně
oko "pozitivní" denní, na zadní "negativní" noční. Moje oko.
Měla jsem už dost očí, všech otázek a sebezpytných pravd. Těch v sobě, i kolem
sebe. Byla jsem unavená stejně jako můj muž, fotograf snímků. A tak jsme oči
uzavřeli, knihu odevzdali do nakladatelství a odjeli s dětmi na dovolenou. A první, co
nás v Turecku uvítalo bylo oko. Všudypřítomné tmavěmodré
oko. Je tady symbolem štěstí. Lidé jej nosí na krku, v kapsách jako talisman,
dávají si oko jako dárek. Turecko je země bez křížů, je zemí plnou očí. A
takové turecké oko jsem si přivezla domů a když knížka Viděla jsem jitro
"zhlédla" světlo světa, jsem je pevně zmáčkla v
ruce. Nejen pro štěstí, ale i jako znamení, že člověk od ničeho a nikam neuteče.
A tak oči už zavírám jen proto, abych lépe viděla.
V posluchačské odezvě na
vaše vysílání se často objevují slova naděje, porozumění, láska. Z toho je
vidět, že zde existuje hlad po těchto hodnotách a lidé je ve vašich textech
nalézají. Mluvíte o nich tak lehce...
Lidské drama vzniká maličkostmi, banalitami. Ty nenápadně a bez varování
způsobují, že nedokážeme dostát závazkům, povinostem, cílům, představám ale
ani snům a touhám. Někdo méně, někdo více. Sami sebe nepřeskočíme. To jsou
okamžiky, které nás mohou spojovat. A když o nich píšu v konkrétním lidském
osudu, potřebuji stejnou dávku tolerantnosti jako nemilosrdnosti. Vyřčené slovo je
čin, jsem za nej zodpovědná a někdy se ho bojím. Často
slýchám, že moje texty působí lehce. Možná proto, že obdivuji samozřejmost a
přijetí údělu. Tak se snažím i psát a tento pocit jednoduché radosti přenést i
na čtenáře, se zdánlivou lehkostí vyprávět o našich klikatých
cestách. A pobídnout čtenáře k zastavení se nad vlastním životem. Sama dobře
vím, že ze všeho nejtěžší je vidět třísku ve vlastním oku.
V předchozích a taky v té
poslední knize jsou vyznání lidí, jejichž tváře, hlasy, myšlenky, úsměvy jsou
známé a o kterých zdánlivě víme všechno. Je rozdílné rozkrývat osud člověka se
známou tváří a anonymní osoby?
Píšu o lidech, o těch, kteří mi vstoupili do života. Když jsem byla v prostředí
divadla, psala jsem o lidech v divadle, žila jsem mezi herci, psala jsem o jejich
lidských osudech a ani tenkrát jsem nerozlišovala kdo je dost a kdo málo znám.
Právě knihou Viděla jsem jitro mám snahu přihlásit se bezezbytku k lidské rodině.
K člověku. Bez rozdílu. Slavnému, neznámému, zoufalému, šťastnému,
nejbližšímu, stejně jako k cizímu, který kolem mě jenom
prošel a pozměnil mě. Snažím se psát o tom, co v nás zůstává. Je to chůze po
tenkém ledě. Někdy nastává chvíle, ve které vím,že i když se dotknu bolesti,
bolet nebude.
Co pro vás znamená důvěra?
Těžká věc. Často to slovo slýchám v souvislosti se svými knihami a bývá pak
použito jako rovnítko k mé osobě. Ale to slovo je tak silné ve významu, že vůbec
nemám odvahu se k němu přihlásit. Já jenom poznala, že odpustit je lehké, těžké
je zapomenout. Že se mohu omluvit, ale nic vzít zpátky. Že
hranice mezi svobodou a únikem je velmi křehká, stejně jako mezi štěstím a
sebeobětováním. A že citovou inteligenci intelekt nenahradí. Myslím, že důvěra
souvisí s empatií. Nabízím to, co je v mých silách.
V rádiu i v knihách mluvíte
otevřeně nejenom o jiných, ale i o sobě. Zvete posluchače i čtenáře do své
rodiny, seznamujete je s radostmi vašeho života - života maminky dvou dětí...
Mateřství si moc užívám. Jsem s dětmi doma šestý rok a ani den bych nechtěla
vzít zpět. Naopak blíží se konec a mně se derou slzy do očí, mé děti nebudou už
nikdy miminka. Mám díky své profesi velikou výhodu. Nic mi nebrání, abych, mám-li k
tomu dost fyzických sil, až děti usnou, utekla s tužkou a papírem do svého, jenom
svého světa a o to šťastnější se k nim vracela. Spolu s
Alžbětkou přišla na svět knížka Počítání času, s Jeronýmkem Křehké otázky,
s oběma pak Kolemjdoucí a nyní Viděla jsem jitro. Prostě je doba sklízení plodů.
Jedním z témat, která se ve
vašem vysílání pravidelně objevují, je pomoc potřebným. Seznamujete posluchače s
osudy opuštěných dětí a se způsoby, jak jim pomoci.
Neboli bída světa. Ale tím tématem nejsou jenom děti opuštěné. Jednou jsem řekla,
že člověk by měl přivést dítě na svět s nadějí, že právě ono spasí tento
svět. Dáme-li mu k tomu příležitost. Svou prací se snažím zastavovat čas,
ušetřit ho. Pro lásku. Děti jí mají na rozdávání a často není komu dávat. My
je přivádíme na svět, opouštíme, zrazujeme, odkládáme, my je uvrhneme
do světa, který ony nevytvořily, a jsme to my, kteří je pak soudíme. A jak
stárneme, najednou nemáme rádi zrcadla. Nejen kvůli stárnutí.
Začátek nového roku je
příležitostí k přemýšlení o všem dobrém a zlém. Myslíte, že my lidé můžeme
něčím přispět k tomu, aby bylo kolem nás víc porozumění a naděje?
Tak velká otázka vyžaduje velkou odpoveď. Té nejsem schopna a obecnosti opakovat
nechci. Mám ráda maličkosti, těch se budu držet. Naději vidím v nalézání
smysluplnosti našeho běžného každodenního života a v nalézání síly k
upřímnému rozjímání. Vím o čem mluvím. Někdo píše deník, někdo navštěvuje
psychiatra, někdo chrám Páně. Já jednou za čas zhasnu noc a první paprsky, které v
rozhlasové místnosti nevidím, jen o nich vím, jakoby mi pozvedly duši.
MÁRIA UHRINOVÁ
Foto MARIE VOTAVOVÁ