10
vychází 24. 2. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 3. 3. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin

Když deprese vítězí

Nejvýznamnější filmy mimořádně pracovitého německého režiséra Rainera Wernera Fassbindera (1945-1982), jenž předčasně zemřel na doslovné vyčerpání organismu, známe vcelku podrobně - viděli jme např. Touhu Veronika Vossové, Lili Marleen, Lolu, Manželství Marie Braunové... Nyní se na televizní obrazovky dostávají i dva jeho u nás dosud neznámé snímky, natočené na sklonku 70. let. Prvním z nich je drama V roce třinácti úplňků.

Fassbinder - stejně jako v jiných svých filmech - portrétuje člověka, jenž se ocitá na křižovatce svých životních osudů, ztrácí další smysl své existence. Zamýšlí se nad sebevraždou jako možným východiskem a zkoumá etický i psychologický rozměr takového rozhodnutí. Vypráví o několika posledních dnech muže, jenž se před lety rozhodl nechat se přeoperovat na ženu. Jenže zažil hluboké zklamání: ti, kvůli nimž podstoupil změnu náročnou identity, jej opouštějí a zrazují.

Režisér nezpodobňuje jen psychickou krizi, dotýká se dokonce jejích astrologických aspektů - při zvláštní konstelaci nepříznivých podmínek totiž narůstá množství depresí a ve zvýšené míře dochází k osobním tragédiím. Fassbinder se zde navíc vyrovnává s tragickým osudem blízkého přítele. Natočil zvláštní, zaujatou a rozporuplnou výpověď, která se nezařadila mezi nejvíce sledované režisérovy tituly, avšak přibližuje duchovní klima oné doby i umělcova tehdejší dilemata.

(jš)


Úterý 4. 3. 2003 NOVA - 22.35 hodin

Hon na šakala

V září 1974 provedl známý terorista Carlos v Paříži další ze svých atentátů: hodil granát do kavárny plné lidí. O rok později vtrhl ve Vídni se skupinou dalších teroristů na konferenci zemí vyvážejících naftu. Požadoval dvacet milionů dolarů. Postarší agent CIA Henry Fields je odhodlán zastřelit ho na letišti na vlastní pěst, nadřízený mu v tom však zabrání. O deset let později je v Jeruzalémě po delší honičce zatčen fotografující turista. Při výslechu, který vede zkušený agent Amos, vyjde najevo, že muž není Carlos, kterému je neuvěřitelně podobný, ale americký námořní kapitán Annibal Ramirez. Amos společně se svým americkým kolegou Fieldsem se Ramireze snaží přemluvit ke spolupráci na dopadení teroristy, milující manžel a otec dvou dětí to sice odmítne, ale neodbytný Fields mu nedá pokoj, dokud na spolupráci nepřistoupí.

Režie Christian Duguay. Hrají Aidan Quinn, Donald Sutherland, Ben Kingsley, Claudia Ferri, Vlasta Vrana, Liliana Komorowska a další.


Středa 5. 3. 2003 ČT 1 - 21.50 hodin

Děti okamžiku

Cyklus Když musíš, tak musíš? je dalším pokusem bojovat s přízrakem drog prostřednictvím televizní obrazovky. Čtvrtou část seriálu si vzal na starost režisér Robert Sedláček. Nutno poznamenat, že do zkoumání drogového problému se pustil s nebývalou úporností. Sedláček není v tomto případě "pouze" člověkem za kamerou, ale člověkem "in" - kvůli natočení filmu začal pracovat jako streetworker. Získal si tak důvěru lidí závislých na drogách a žijících v podmínkách, které si nezúčastnění mohou představit pouze těžko. Díky Sedláčkovu snímku do nich budou moci jako nahlédnout alespoň jako televizní diváci.

Narkomanské příbytky nevyhlížejí nijak vábněSám Robert Sedláček prošel během příprav a natáčení filmu zásadní změnou. Jeho názory se proměňovaly a vyhrocovaly. Na začátku své práce říká: "Mohu konstatovat, že zatímco pohled lidí na droze je v podstatě totožný - ať už jde o různé druhy návykových látek, nebo odlišná prostředí, pohledy odborníků ve vzájemné konfrontaci se velmi liší. Jak ve výběru argumentů, tak i v práci s nimi!" Na konci cesty, po vyčerpávajících týdnech natáčení, je autor unaven a chce od světa drog pryč. Snad se jeho postoj přenese i na diváka, který tak bude chtít zůstat stranou drogového světa, neexperimentovat, nehazardovat.

Role průvodce filmem je svěřena krásné, až andělsky dokonalé dívce, která však má mnohé za sebou. Prošla drogovou i alkoholovou minulostí a opakovaně i psychiatrickou léčebnou, v době natáčení je však už 18 měsíců "čistá". S výraznou podporou rodičů se dostala na vysokou školu a v pětadvaceti letech tak vlastně začíná znovu. Jako celek však je film bez náznaku cesty ven, bez "světla na konci tunelu". Ukázat tuhle cestu nebylo cílem tohoto dílu cyklu.

(tp)


Čtvrtek 6. 3. 2003 NOVA - 20.00 hodin

Cena štěstí

Bernie Fine veškerý svůj čas věnuje práci a stále tíživěji si uvědomuje, že jeho život je citově prázdný. Po čem vlastně touží, si uvědomí poté, kdy se jednoho dne seznámí s rozvedenou ženou Liz O´Reilly. Po čase se s ní ožení a společný život s Liz a její malou dcerou je naplněn radostí a štěstím. Protože však neštěstí nechodí po horách, ale po lidech, je rodinné štěstí zakaleno temnými mraky. Brzy po narození jejich syna propukne u Liz smrtelná forma rakoviny...

Režie Tom Moore. Hrají Don W. Moffett, Tracy Pollan, Cloris Leachman, Noely Thornton a další.


Pátek 7. 3. 2003 PRIMA - 21.50 hodin

Prezidentova dcera

Tajná agentka Alex McGregorová poruší na dobročinném večírku protokol, aby zachránila prezidenta USA před útokem úkladného vraha. Poté je najata na ochranu prezidentovy dcery Jess, která na večírku litovala, že nemůže žít jako její vrstevníci a Alex se jí zastala. Hlídání prezidentovi dcery však Alex považuje za svoji degradaci - její šéf ji totiž potrestal vyčleněním z týmu za to, že nesplnila jeho příkaz a nechala se vést svou intuicí, byť byla správná. Prezident se rozhodne dopřát Jess dobrodružný výlet do divočiny. Během výletu má Alex velet tříčlenné ochrance. To jí ale Jess značně komplikuje, protože si myslí, že Alex jí chce "ukrást" tátu. Alex navíc neumí komunikovat s dětmi. V této situaci dojde k přepadení jejich tábora a únosu Jess.

Režie Armand Mastroianni. Hrají Mariel Hemingwayová, Dough Savant, Monica Keenaová, Diamond Dallas Page, Dominic Purcell, Gregory Harrison a další.


Sobota 8. 3. 2003 ČT 1 - 21.05 hodin

Vystřízlivění v Tibetu

Brad Pitt zachycuje vnitřní přerod pyšného horolezceHeinrich Harrar patřil k předním rakouským sportovcům, přitahovalo jej zejména horolezectví. Když odjížděl s výpravou německých horolezců pokořit himálajský Nanga Parbat, byl pln sebevědomí, ale také arogance a vzpurnosti, dokonce sympatií k nacismu. Teprve dlouholetý pobyt pod "Střechou světa" jej přivede k revizi dosavadních postojů, ke skromnosti a pokoře. Osudy mu zamotala druhá světová válka. Heinrich stráví několik let v zajateckém táboře, než se mu po několika nezdařených pokusech podaří utéci. Dorazí spolu se svým kamarádem do posvátného tibetského města Lhasa, kde prožívá svůj vnitřní přerod - nikoli náhodně zazní slova, že zatímco lidé ze Západu se posuzují podle svých výkonů a odhodlanosti, na východě se cení, kdy se člověk dokáže zříci vlastního já. Tak začíná výpravný velkofilm Sedm let v Tibetu.

Téma osobního prozření však záhy nahradí politický akcent: na Tibet si činí nárok komunistická Čína, která jej posléze krvavou agresí dobývá. Chování čínských generálů je zpupné a bezohledné, pošlapávají tradice i lidskost. To se již blízkým přítelem malého dalajlámy stal právě Harrer, jenž mu vypráví o západní civilizaci, o technických vymoženostech i přírodních zákonech. A proti agresoru se musí ke společnému boji spojit i rozdílně založení spojenci.

Režisér Jean-Jacques Annaud (i u nás známý díky filmům Boj o oheň a Jméno růže) rozvíjí nejprve paralelně obě významové roviny: jak tibetský svět s dalajlámou, tak Harrarovy osudy - než se posléze protnou a Heinrich vystoupí jako důležitý činitel ve Lhase. Postupně se prolne i duchovní založení s "hmotařskou" orientací Heinrichovou. Třebaže se klade důraz především na Harrarův příběh, místy (zejména při ohrožení Tibetu čínskou intervencí) ustupuje do pozadí až k jakési anonymitě, aby se záhy zase vysunul do popředí, když Heinrich získává dalajlámovu důvěru.

Brad Pitt jako ústřední hrdina zůstává poplatný hollywoodským klišé než že by rozkryl nitro člověka, který prožívá své duchovní znovuzrození. Zprvu lhostejný k válce a utrpení bere téměř za své dění v Tibetu a div že nevede odpor proti agresorům. Osvětové řečnění se tu zbytečně rozlézá, neboť převážná část informací plyne z nadnesených slov, a nikoli ze skutků, které často sklouzávají k humorné dojemnosti ryze hollywoodského ražení. Sedm let v Tibetu se řadí mezi několik výpravných filmů, které znovu podnítily zájem o dění v tomto koutě světa; nedávno jsme viděli jiný snímek obdobného ražení - Kundun.

JAN JAROŠ


Neděle 9. 3. 2003 ČT 1 - 22.20 hodin

Kruté dospívání navždy poznamená

Podle předlohy Patricka McCaba (známé i českého překladu) natočil Neil Jordan film Malý řezník, v němž vynalézavě, s příměsí fantasknosti, oživuje reálie raných 60. let. Osudy dvanáctiletého chlapce Francieho, jímž se zabývá, však přesahují pouhý rozměr vzpomínek již dospělého hrdiny, režisér předkládá složitě koncipovanou strukturu dospívání, ovlivňovaného nefunkčním rodinným zázemím, nenávistí k odmítavému světu koncentrovanou do vztahu k upjaté paní Nugentové.

Nemenší důležitost (zvláště pak ve vizuálním zpodobnění, inspirovaném barvotiskovými "svatými" obrázky) mají hrdinovy představy ve svatozáři sestupující Panny Marie. Vedle těchto uklidňujících obrazů však nastupuje i opačně vnímaná vize konce světa, způsobená jaderným výbuchem - tak sugestivně se odráží v chlapcově představivosti hysterie kolem karibské krize i strach ze sovětského vojenského arzenálu. Naznačený protiklad se stává jakousi alegorií: chlapec touží dosáhnout něčeho ušlechtilého, jsa přitom stahován do hlubin bezcitnosti a absence svědomí, dovolujících pak jakýkoli čin.

Malý řezník se vyznačuje velkou znalostí lidských povahDvanáctiletý Francie Brady (hraje jej s mrazivou bezprostředností Eamon Owen) se projevuje jako citově deprimovaná bytost se sníženou schopností soucítit i rozlišovat v morálních kategoriích, ale přesto zoufale vyžadující příchylnost svých druhů, ovládaných spíše z pozice síly. Svět dospělých mu připadá lhostejný a zlý, sužuje ho věčně opilý otec, znající jen agresivní chování, i poddajná, mírně vyšinutá matka, právě posedlá pečením nekonečných zásob vánočního cukroví. Je příznačné, jak vnímá jejich smrt: stylizuje se do pozice, že nese odpovědnost za sebevraždu své matky (utopila se), s mrtvým otcem, nehnutě sedícím na židli, dlouho rozmlouvá, snad ani nečekaje nějakou odpověď. Jenže mravní úpadek proniká všude, i do církevních struktur: chlapcův vychovatel v přísně vedené polepšovně se ukáže být pedofilem.

Vizuální ztvárnění filmu si zaslouží zvláštní pozornost. Z celého vyprávění. Je však patrné, jak se Jordan vyhýbá ztěžklému popisu událostí, jak naopak zdůrazňuje jejich nervnost, jak balancuje na hranici bizarnosti, jak si vypomáhá poněkud přerývanou skladbou, zapojováním morbidně groteskních motivů. Jedním příkladným je třeba výjev, kdy Francie, který rozsekanou mrtvolu ukryl na zeleninové skládce, tam zlomyslně pošle dvojici chlapců s tím, že je čeká moře čokoládových tyčinek. Když namísto toho tam oddělenou hlavu, jejich reakcí není šok, ale udivený dotaz, kdeže jsou ty slíbené tyčinky...

Český název filmu nepostihuje mnohavýznamovost originálu. Francieho skutečně zastihneme poblíž řezníka, dokonce je schopen sám dokončit zpracování vepře, i jeho vražedný čin, spáchaný velkým nožem, má povahu hrůzné řezničiny, ale současně původní název "Butcher Boy" odkazuje k irskému tradicionálu, zde nazpívanému Sinéad O'Connorovou (ta ostatně ztělesňuje i Pannu Marii). Hebce znějící hudební složka disponuje širokým rejstříkem jak lidových popěvků, tak třeba předehrou k Rossiniho Vilému Tellovi.

JAN JAROŠ