11 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 10. 3. 2003 ČT 2 - 21.00 hodin
Květa
Fialová a Richard Krajčo spolu v baru
Bar Krásný
ztráty s barmanem Michalem Prokopem nabízí občas neobvyklou kombinaci hostů. Dát
dohromady herečku Květu Fialovou a jejího o poznání mladšího kolegu, zpěváka a
moderátora Richarda Krajča, by asi napadlo málokoho. Toto spojení však nabízí
zajímavou konfrontaci názorů generací. Přitom oba hosté patří k významným a
populárním. Oba dva pak prý v sobě nalezli zalíbení.
Květa Fialová (divadlo hraje od patnácti let) zazářila v mnoha českých filmech i televizních inscenacích. K jejím nejznámějším rolím jistě patří Tornádo Lou ve snímku Limonádový Joe, v poslední době se objevila na obrazovce jako vychytralá protivnice Ladislava Chudíka v televizním filmu režiséra Milana Růžičky Poslání s podrazem. Sama o sobě pak tvrdí, že vyznává buddhismus, co naopak nemá ráda, to jsou sport, sex a politika. Richarda Krajča známe jako moderátora hudební Medúzy a frontmana úspěšné kapely Kryštof. "Jsem spíš frontman než zpěvák," říká Krajčo ke svému působení na české rockové scéně. Pochvaluje si přitom vstřícnost českých médií, která je podle něj pro úspěch jakékoliv skupiny velmi důležitá. Jako divadelní herec (mimo jiné získal Cenu Alfréda Radoka) pronikl Richard Krajčo z Ostravy a Opavy už i do Prahy, a taky na filmové plátno a obrazovku. Z řady televizních rolí vyniká jeho mladík na útěku v inscenaci režiséra Jiřího Svobody Udělení milosti se zamítá. Herec a muzikant, který rád čte díla Williama Shakespeara, Jáchyma Topola, Vlasty Třešňáka a poezii, má před sebou jistě slibnou kariéru. Po zásluze. TOMÁŠ PILÁT Úterý 11. 3. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin Bláznivý western Americký komik Mel Brooks se proslavil zejména vtipnými parodiemi tradičních hollywoodských žánrů, ať již to byl horor (Mladý Frankenstein), groteska (Němý film) nebo hitchcockovský thriller (Závrať), po vzoru Monty Pythonů převrátil i důležité okamžiky lidské civilizace (Dějiny světa - díl I). Ve snímku Žhavá sedla (na videu byl ovšem uváděn jako Ohnivá sedla) se soustředil na western.Brooks zde využívá typická westernová klišé, aby jim vtiskl nečekané významy i nečekanou podobu. Takže se musíme rychle smířit s absurditami, kdy třeba černošský šerif sám sebe bere jako rukojmí, aby se zachránil před hrozícím lynčem, nebo když indiáni mluví jidiš. Když se desperáti snaží přimět obyvatele městečka, aby svou půdu prodali za nevýhodných cenových podmínek, počínají si přitom velice bizarně: verbují do svých řad arabské teroristy i nacistické vojáky. Oceníme vtipnou stylizaci některých postav, třeba barové zpěvačky, do dávných typů, zvláště do podoby osudové ženy, na potkání ničící důvěřivé muže. A šířící se mumraj vrcholí, když rvačky a přestřelky unikají z filmových ateliérů na hollywoodské ulice a šerif se jde podívat do kina, jak příběh vlastně skončí... Brooks natočil komedii ve svých prostředcích nepříliš vybíravou, která valí jeden gag za druhým, která se vyžívá v humoru leckdy hodně obhroublém, avšak všudypřítomná ztřeštěnost, pokud ji přijmeme, určitě pobaví. Místy dokonce získáváme dojem, že to všechno natočil člověk, který se s nesmírnou chutí směje vlastním vtipům. (jš) Středa 12. 3. 2003 NOVA - 22.50 hodin Nedívej se dolů Na počátku napínavého příběhu je tragická nehoda, kdy se sympatická Rachel, fotografovaná přítelem na vysokém útesu, opře o zábradlí, které se pod ní uvolní a ona se zřítí dolů. Její smrt nese těžce zejména její sestra Carla Engel, která cítila povinnost se o ni starat a ochraňovat ji. Začíná mít v noci těžké sny, v nichž se její sestra vrací a obviňuje ji ze své smrti. Navíc se u ní probouzí panická hrůza z výšek. Její duševní stav začíná ovlivňovat její vztah s manželem Markem a také ji připraví o práci reportérky, když se zhroutí uprostřed rozhovoru s významným senátorem. Na Markovo naléhání souhlasí Carla s nutností léčby a obrátí se na doktora Paula Sadowskiho, odborníka na akrofobii, tedy panický strach z výšek, jehož Mark objevil pomocí internetu.Režie Larry Shaw. Hrají Megan Ward , Billy Burke, Terry Kinney, Angela Moore, William McDonald, Kate Robbins, Tara Spencer-Nairn a další. Čtvrtek 13. 3. 2003 ČT 2 - 21.50 hodin Všechno je jak má být Příběh se odehrává v Malmö v roce 1943 mezi prvním dnem po vánočních prázdninách a posledním dnem před letními prázdninami. Hlavními postavami jsou patnáctiletý Stig, jeho o 22 let starší učitelka Viola a její manžel Kjell, obchodní cestující, který si z "reklamního" důvodu říká Frank. Mezi Stigem a Violou propukne vášnivá láska, která je pro mladíka kouzelným poznáním a pro Violu první nevěrou manželovi. Ten pije, nevyhýbá se milostným avantýrám a lásku k manželce nedává najevo. Úzkostlivě utajovaný vztah nerovného páru je pro oba stále nebezpečnější. Viola, která riskuje ve svém životě vše, se však nechce vzdát ani ve chvíli, kdy Stig zatouží po lásce k dívce svého věku... Režisér snímku Bo Widerberg sám napsal scénář a čekal až protagonista - jeho talentovaný syn Johan - "doroste" do hlavní role (v době natáčení byl ovšem již starší než hlavní hrdina) a po devíti letech odmlky se v roce 1995 vítězně navrátil na stříbrné plátno s kultivovaným křehkým snímkem na velmi ožehavé a nebezpečné téma. Pátek 14. 3. 2003 NOVA - 21.30 hodin Vražedné myšlenky Cynthia Kellogg chce před policejním detektivem a videokamerou učinila výpověď. Policie totiž objevila mrtvé tělo Jamese Urbanskiho, manžela její nejlepší kamarádky Joyce. Cynthia začíná své vyprávění svatbou, kdy si Joyce vzala pohledného a samolibého hrubiána Jamese. Její manželství se stalo nepřetržitou řadou ponižování, škaredých incidentů a domácího násilí. Časem James, flákač a pijan, začal vybírat domácí kasu a vyjíždět také na Cynthii. Přesto Joyce nemá odvahu z manželství utéci a požádat o rozvod, místo toho občas prohlašuje, že ho zabije, zpočátku žertem, později, aby si ulevila.Režie Alan Rudolph. Hrají Demi Moore, Glenne Headly, Bruce Willis, John Pankow, Harvey Keitel, Billie Neal, Frank Vincent a další. Sobota 15. 3. 2003 ČT 1 - 22.55 hodin Empire State Na první pohled je to jen jeden z mnoha podobných londýnských nočních klubů. Místo, kam se lidi chodí pobavit v kruhu přátel, napít se, zatančit si na diskotéce, zahrát trochu hazardu... Ti však, kdo se o Empire State zajímají blíže - například členové jedné londýnské redakce - dobře vědí, že se tu dějí věci, které by se ve spořádaném podniku dít neměly a které se nedají odbýt mávnutím ruky. Neboť tento "dům hrůzy", jak jej ve své novinářské hantýrce nazvali, má jen za poslední dobu na svém kontě nejen několik nevysvětlitelných požárů, ale i dvě mrtvé děti na toaletách a pověst hráčského a drogového doupěte. Řeka, na jejímž břehu stojí, už zřejmě pohřbila mnohá jeho tajemství. Možná i to, kam zmizel mladý Mick, který tu nějakou chvíli pracoval a jehož sem teď přijíždí hledat jeho kamarád z Newcastlu...Neděle 16. 3. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin V drogové pasti Osud drogových pašeráků, odsouzených v Thajsku k dlouholetým trestům, svého času přiblížil i náš tisk. Začínající Dan Svátek, jenž si toto téma ve filmu Zatracení autorsky připravil, se snaží zužitkovat nejrůznější události, jak se přihodily různým lidem, a splést je do výsledného příběhu, který zobecňuje užívané praktiky. Podle všeho totiž člověk ochotný pašovat může posloužit jako návnada, která odlákává pozornost od větších nákladů...Režisér svůj debut zvládl s inscenační jistotou, dodržuje i jazykové rozrůznění. Přesvědčivé, prosty jakéhokoli démonizování jsou scény zasazené do exotického vězení, do cel vystavených rozmarům počasí. Určitá protokolárnost v zachycení tohoto prostředí i věrohodnost jednotlivých postav, vězňů i stráží, nepochybně prospěla. Do jisté míry však selhává dramaturgická ujasněnost. Nalezneme řadu rozběhů, využívajících nejrůznější žánrová klišé. Výchozí rozvržení připomíná americký snímek Téměř bez šance (včetně záměrně obětovaných nešťastníků). Jakoby amatérské videozáznamy, které tvoří důležitou součást příběhu, se takto poprvé do vyprávění prolnuly ve filmu Sex, lži a video. Kriminální motiv zjišťování skrytých souvislostí z obrazové dokumentace má společné rysy s proslulou Zvětšeninou a jejími následovníky. Dan Svátek sice natočil film ve svém pojednání nijak původní, avšak tematická závažnost je nepřehlédnutelná. Varovné poselství předává s naléhavostí v českých filmech málokdy vídanou. (jš) |