12
vychází 10. 3. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 17. 3. 2003 ČT 1 - 22.05 hodin

Jan Šmíd přináší postřehy z Normandie a Bretaně

Jan Šmíd přichystal poutavé vyprávění o FranciiČeská televize začala vysílat další "dávku" Postřehů odjinud, telefejetonů zahraničních zpravodajů Českého rozhlasu. Tentokrát jde o Normandii, Bretaň a Provence a autorem cyklu je Jan Šmíd, který mimochodem právě v nakladatelství Českého rozhlasu Radioservis vydal knížku na stejné téma.

Co bylo dřív, televizní pořady nebo zápisky pro knihu?
První je natáčení, tedy telefejetony, pak knížka. Ovšem je moc těžké říci, co mám raději. Své dojmy rád sděluji jak písemnou formou, tak prostřednictvím telefejetonů. A když jsem jel do Provence, Bretaně a Normandie, už jsem měl v plánu napsat i knihu.

Televizní práce je jiná než rozhlasová.
Ano, zásadně. Pro nás - rozhlasáky je to moc zajímavé a proto ji mám rád nejen já, ale i další původní rozhlasáci, třeba Milan Fridrich nebo Petr Voldán. Na jedné straně scénáře píšeme text, na druhé straně to, co chceme filmovat, co by se mělo objevit v záběru. Jde tedy o jinou práci, než na jakou jsme zvyklí. V televizi za sebe musíme umět nechat mluvit obrázky.

Značnou roli v této práci jistě hrají kameramané!
Musím říct, že jsem měl na kameramany velké štěstí. Jak Zdeněk Úlehla, který se mnou dělal Provence, tak teď Pavel Brynych, jsou úžasní. Viděl jsem hotové filmy jen pár dní před jejich premiérou a moc se mi to líbilo. Říkal jsem si, že jsem mohl komentář ještě zkrátit, aby ty úžasné obrázky mohly mluvit samy za sebe.

Stalo se vám někdy, že jste si něco vymyslel a pak nedošlo k realizaci, třeba proto, že by to bylo příliš drahé?
A nebo blbé, to se pochopitelně také stalo. V tomto ohledu nejvíc spolupracuji s režisérem, který mi často vysvětloval, že něco nejde a něco by šlo udělat lépe. Takže on často korigoval moje záměry.

Co třeba nešlo?
Třeba na jednom ostrově v Provence jsem chtěl mít záběr, jak se Edmont Dantes dostal ven z pytle. Nakonec Jarda Večeřa přišel na to, že rozfázujeme simulaci pohybu v moři. Tak vznikl obrázek odpovídající mému textu. V té asi patnáctivteřinové sekvenci je vidět několik záběrů, které dohromady tvoří náš záměr. To pro mě bylo zcela nové. Musel jsem uznat, že to pan režisér vymyslel skvěle.

Sedm let jste strávil jako rozhlasový zpravodaj v USA, teď zastáváte stejnou funkci ve Francii. V čem jsou Francouzi jiní než Američani?
Dokáží si lépe vychutnat život. Američané před sebou musejí mít nějaký cíl, za něčím se ženou a chtějí uspět, Francouzi jsou větší požitkáři. Chtějí spokojeně žít a mají radost z takových věcí, jakými jsou třeba dobré jídlo nebo dobré víno.

TOMÁŠ PILÁT


Úterý 18. 3. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

Zanedbaný génius

Will Hunting je dospívající mládenec z chudinské čtvrti, který se živí manuálními pracemi - zastihujeme jej, jak na místní vysoké škole myje podlahu, později pracuje v demoliční četě apod. Žije tak říkajíc ze dne na den, rád se účastní rvaček či krádeží aut. Na policii má už dlouhý seznam prohřešků - jenže nikdy za ně nebyl odsouzen. Ač se pokaždé hájil sám, vždy si připravil dokonalou obranu, proti níž nikdo nic nezmohl. Will totiž nemá žádné vyšší vzdělání, je vlastně samoukem, ale projevuje se jako génius s mimořádnou pamětí i kombinačními schopnostmi. U soudu je třeba schopen vyrukovat s dávno zapomenutým precedentem z roku 1798...

Matt Damon je v roli zanedbaného génia strhujícíFilm Dobrý Will Hunting sice neřeší otázku, kde na to vzal čas, když se musel sám živit, ale tato skutečnost existuje jako neměný stav. Jenže asociálně se chovající Will (v mimořádně sugestivním ztvárnění Matta Damona), zdánlivě lhostejný ke svému okolí a zejména k těm, kteří by od něho čekali opětovaný cit, nemá ani v nejmenším potřebu své schopnosti veřejně prezentovat. Když mu profesor matematiky, ohromený jeho schopnostmi, nabídne pomocnou ruku, musí spolu s nápomocným psychiatrem překonávat Willovu lhostejnost.

Willův osud tvoří zřetelnou polemiku s americkým způsobem života, jenž je založen na honbě za ziskem a kariérou. Will takovou cestu programově odmítá, neprve pro nihilistickém rozpoložení, později ovšem - po svém prohlédnutí - upřednostní lásku, které se tolik obával, a namísto lukrativní pracovní nabídky volí cestu za svou dívkou, která odjela studovat medicínu do Kalifornie.

Dobrý Will Hunting protestuje proti vypočítavosti jako životnímu stylu, avšak sám se přidržuje osvědčených hollywoodských schémat včetně šťastného rozuzlení. Nakonec sledujeme jednou úsměvnou, jindy dojemnou pohádku (pohybující se na půdorysu Popelky) o tvrdohlavém géniovi, kterého se podařilo otevřít světu. Naplňují ji v zásadě ušlechtilé bytosti, přemýšlející jen o tom, jak pomoci jednomu svéráznému, nepřizpůsobivému géniovi. Režijní styl kdysi nezávislého režiséra Guse van Santa se přizpůsobil hollywoodským normám a film nepřesahuje dobře odvedené řemeslo. Ale díky za nesmírně vstřícnou a zušlechťující podívanou, která se rozhodně liší od prázdné nadutosti mnohých hitů.

JAN JAROŠ


Středa 19. 3. 2003 ČT 1 - 21.55 hodin

Nastupuje nová generace Třeštíků

Ještě jednou se na tomto místě vracíme k dokumentárně- publicistickému cyklu České televize Když musíš, tak musíš? Část vysílaná v pondělí 19. března (nese název My z klubů) je totiž zajímavá nejen svým námětem (drogy na tanečních párty), ale i další skutečností: na českou televizní scénu skrze ni vstupuje nová generace Třeštíků. Produkční Hana a režisér Tomáš (děti režisérky Heleny a producenta Michaela Třeštíkových) v tomto případě jako filmaři debutují. "Chtěli jsme natočit film o těch drogách, které se týkají široké základny mladých lidí. Proto je to důležité téma, i když je otázka, jestli se z této záležitosti nedělá větší problém, než jakým ve skutečnosti je," říká k tomu Tomáš. "Náš snímek má ukázat, v jakém stavu se česká taneční scéna v souvislosti s drogami nachází. Proto jsme vybrali lidi ze všech stran: tanečníky, dýdžeje, majitele klubů. Chceme tak ukázat něco, co je, dá se říci, kulturou naší generace," doplňuje Hana. Oba dva si přitom váží práce své maminky. "Chtěli jsme samozřejmě udělat dobrý film, ale rozhodně to není pokus ji trumfnout. Naší výhodou je pouze to, že k předkládané tematice máme věkově blíž," uzavírá Tomáš Třeštík a dodává, že opravdu krušno mu bylo ve chvíli, kdy se na novinářské projekci film rozjel a on sledoval, jak se stříbrné plátno odráží od obličejů diváků, kteří se smějí nebo mračí. Za svůj první film se Hana a Tomáš Třeštíkovi ovšem rozhodně stydět nemusí.

TOMÁŠ PILÁT


logo_nova.gif (4327 bytes)Čtvrtek 20. 3. 2003 NOVA - 23.00 hodin

Vražda na Stínové hoře

Denny a Barbara Traynerovi žijí se svými dvěma dětmi spokojeným a poklidným životem. Dennyho firma prosperuje a právě se chystají nastěhovat do nového domu. Rodinná idyla je však zcela rozbita, když jedné noci vtrhne do domu policie a zatkne Dennyho pro vraždu muže, ke které došlo před sedmadvaceti lety v Oregonu. Denny nejprve přísahá, že nejen nikoho nezabil, ale že dokonce nikdy v Oregonu nebyl. Obžaloba však předloží nezvratné důkazy, které Dennyho tvrzení vyvrací: Jeho otisky prstů na vražedné zbrani a jeho krev ve voze zavražděného Wayna Kennedyho. U soudu se navíc objeví jako svědek žena, která měla tenkrát, v den vraždy, cestovat s Dennym v autě. Barbara, která nevěří, že by Denny mohl být vrahem se přes všechny důkazy rozhodne stát při manželovi věrně i v této těžké chvíli, a v zoufalé snaze odhalit pravdu, která by uchránila Dennyho před doživotním rozsudkem, vezme vyšetřování do vlastních rukou.

Režie Dick Lowry. Hrají Michelle Lee, Peter Coyote, Joshua Keaton, Donnelly Rhodes, Rex Linn a další.


logo_nova.gif (4327 bytes)Pátek 21. 3. 2003 NOVA - 21.35 hodin

Volný pád

Je 12. června 1991. Za nesnesitelného horka uvízly v dopravní zácpě uprostřed Los Angeles desítky řidičů. Nervozita a napětí houstne, až jednomu z nich povolí nervy. William Foster vystoupí z vozu a se slovy "Jdu domů!" se vydá na cestu, z níž, jak se později ukáže, není návratu. V okamžiku, kdy mu arogantní prodavač odmítne vyhovět a rozměnit na telefon, se totiž osobní vzpoura muže nazývaného dále jen D-Fens (defence = angl. obrana) mění v pomstu. Pomstu světu, městu, společnosti, lidem. Baseballovou pálku, jeho první zbraň, postupně nahradí nože, puška, samopal. Jeho cesta je stále víc destruktivní, zůstávají za ním trosky a později i mrtví.

Režie Joel Schumacher. Hrají Michael Douglas, Robert Duvall, Barbara Hersheyová, Rachel Ticotinová, Tuesday Weldová a další.


Sobota 22. 3. 2003 ČT 1 - 14.30 hodin

Jana Eyrová

Sirotek lowoodský. I pod tímto názvem byl někdy vydáván (a převáděn na filmové plátno) nejslavnější román Charlotty Bronteové. A plným právem. Neboť Jana, jeho ústřední hrdinka, sirotkem byla a v nechvalně známé lowoodské škole pro osiřelé dívky strávila plných deset let. Mnoho jiných taková zkušenost zlomila. Jana ale byla silná osobnost. Zavržena rodinou své tety, téměř bez jediné spřízněné duše, ponižována až na samé dno lidské důstojnosti bigotními vychovateli, vyrostla v sebevědomou mladou ženu, která věděla, co může světu dát - a co od něj může chtít. A její první místo vychovatelky jako by jejímu sebevědomí dávalo za pravdu. Neboť Thornfield Hall se všemi svými obyvateli jí otevřel laskavou náruč a nabídl domov, jaký nikdy nepoznala. Jana ovšem netušila, že v jeho zdech se ukrývá tajemství, které se pro ni má stát osudným...


Neděle 23. 3. 2003 ČT 2 - 23.15 hodin

Vyšinuté hledání citů

Rakouský režisér Michael Haneke vstoupil do mezinárodního kontextu zvláště zásluhou filmu Funny Games - s mrazivě úsměvnou nadsázkou vyprávěl zdánlivé hrátky dvojice mladíků, kteří vtrhli do jedné rodiny, aby deptali a posléze vraždili její členy. Postihl, jak jednou roztočený kolotoč násilností nelze zastavit, natolik je člověk ochoten podléhat omamnému pocitu absolutní a navíc beztrestné nadvlády.

Jsou pro naši současnost příznačné vyšinuté formy sexu?Nyní spatříme Hanekeův nejnovější snímek Pianistka, natočený v rakousko-francouzské koprodukci. Režisér se zde opět orientuje na patologické zákruty v lidském nitru, opět si všimneme motivu osudově roztáčené spirály hýčkaných úchylek. Načrtává dusné vztahy mezi panovačnou matkou (vynikající Annie Girardotová se svým protivně hašteřivým hlasem) a její stárnoucí dcerou (Isabelle Huppertová rozehrála bravurní koncert nervozity a zdánlivě nevyzpytatelných reakcí), uznávanou klavíristkou, která uměleckou kariéru vyměnila za pedagogickou činnost.

Vzájemné nesváry jsou sice rozehrány bravurně, avšak konečnému vyznění škodí zbytečně akcentovaný psychopatický rys dceřiny osobnosti, kolem něhož se rozkmitává výlučná zápletka. Haneke načrtává již stárnoucí hrdinku, která trpí podivným konglomerátem sexuálních úchylek masochistického zaměření, zabraňujících jí navázat trvalejší vztah. Nevíme, zda prvopočátky spadají do rodinné výchovy (leccos tomu nasvědčuje), zkoumány jsou především její nynější výstřední podoby.

Navenek upjatá žena (stačí si všimnout její prudérně kazatelské reakce, když jednoho ze svých žáků zastihne, jak si prohlíží necudné obrázky) totiž sama potají navštěvuje pornografické seance, pokradmu šmíruje milence v autě, jedné ze svých žaček dokonce do kapsy nasype rozdrcené skleněné střepy. Zprvu odmítá i dvoření svého přidrzle dotírajícího studenta (Benoit Magimel), jehož posléze znechutí obšírným seznamem perverzit, které od něho očekává...

Haneke působivě rozehrává sexuální obsese, ale opět přihlížíme jen výlučné hříčce s abnormální hrdinkou, která umanutým vyznáváním lásky vytažena z dosavadní ulity jen prozradí své deformované sny. Snad lze určité shody vysledovat s dávným Polanského Hnusem (kdysi uvedeným na ČT), téměř klinickým záznamem duševního onemocnění, avšak důraz je položen především na místy šokující bizarnost, jak jasně dokládají sbližovací výjevy, ať již se odehrávají na záchodcích či později v bytě. Příběh totiž vypovídá jen o sexuální zvrácenosti stále méně potlačovatelné či tajitelné a současně o strachu z jejího naplnění.

Třebaže vykreslení jednotlivých postav i jejich všední existence je nepochybně působivé (v neposlední míře zásluhou hereckého ztvárnění), přinášené sdělení je fádní a vlastně nicotné. Obraz přítomnosti, zkoumající i postavení vážné hudby a dotýkající se skomírající tradice domáckého muzicírování, je tak spíše zatemněn než rozkryt, neboť se vyžívá jen ve spíše odpuzujících akcentech na hrdinčinu sexuální posedlost, než že by sděloval i něco mimo to.

Již dávno pryč jsou doby, kdy otevřeně zobrazený sex byl důvodem k mravnostním skandálům. Ale současně tento sugestivně natočený film vyvolává znepokojení, že milostné příběhy stále patrněji podléhají nejrůznějším vyšinutostem, ba zvrácenostem, jako kdyby se filmaři obávali, že úplně obyčejný příběh lásky nebude nikoho zajímat.

JAN JAROŠ