TV TIPY
Pondělí 17. 3. 2003
ČT 1 - 22.05 hodin
Jan
Šmíd přináší postřehy z Normandie a Bretaně
Česká televize začala vysílat další
"dávku" Postřehů odjinud, telefejetonů zahraničních zpravodajů Českého
rozhlasu. Tentokrát jde o Normandii, Bretaň a Provence a autorem cyklu je Jan Šmíd,
který mimochodem právě v nakladatelství Českého rozhlasu Radioservis vydal knížku
na stejné téma.
Co bylo dřív, televizní pořady
nebo zápisky pro knihu?
První je natáčení, tedy telefejetony, pak knížka. Ovšem je moc těžké říci, co
mám raději. Své dojmy rád sděluji jak písemnou formou, tak prostřednictvím
telefejetonů. A když jsem jel do Provence, Bretaně a Normandie, už jsem měl v plánu
napsat i knihu.
Televizní práce je jiná než
rozhlasová.
Ano, zásadně. Pro nás - rozhlasáky je to moc zajímavé a proto ji mám rád nejen
já, ale i další původní rozhlasáci, třeba Milan Fridrich nebo Petr Voldán. Na
jedné straně scénáře píšeme text, na druhé straně to, co chceme filmovat, co by
se mělo objevit v záběru. Jde tedy o jinou práci, než na jakou jsme zvyklí. V
televizi za sebe musíme umět nechat mluvit obrázky.
Značnou roli v této práci
jistě hrají kameramané!
Musím říct, že jsem měl na kameramany velké štěstí. Jak Zdeněk Úlehla, který
se mnou dělal Provence, tak teď Pavel Brynych, jsou úžasní. Viděl jsem hotové filmy
jen pár dní před jejich premiérou a moc se mi to líbilo. Říkal jsem si, že jsem
mohl komentář ještě zkrátit, aby ty úžasné obrázky mohly mluvit samy za sebe.
Stalo se vám někdy, že jste
si něco vymyslel a pak nedošlo k realizaci, třeba proto, že by to bylo příliš
drahé?
A nebo blbé, to se pochopitelně také stalo. V tomto ohledu nejvíc spolupracuji s
režisérem, který mi často vysvětloval, že něco nejde a něco by šlo udělat lépe.
Takže on často korigoval moje záměry.
Co třeba nešlo?
Třeba na jednom ostrově v Provence jsem chtěl mít záběr, jak se Edmont Dantes dostal
ven z pytle. Nakonec Jarda Večeřa přišel na to, že rozfázujeme simulaci pohybu v
moři. Tak vznikl obrázek odpovídající mému textu. V té asi patnáctivteřinové
sekvenci je vidět několik záběrů, které dohromady tvoří náš záměr. To pro mě
bylo zcela nové. Musel jsem uznat, že to pan režisér vymyslel
skvěle.
Sedm let jste strávil jako
rozhlasový zpravodaj v USA, teď zastáváte stejnou funkci ve Francii. V čem jsou
Francouzi jiní než Američani?
Dokáží si lépe vychutnat život. Američané před sebou musejí mít nějaký cíl,
za něčím se ženou a chtějí uspět, Francouzi jsou větší požitkáři. Chtějí
spokojeně žít a mají radost z takových věcí, jakými jsou třeba dobré jídlo nebo
dobré víno.
TOMÁŠ PILÁT
Úterý 18. 3. 2003 ČT
1 - 20.00 hodin
Zanedbaný génius
Will Hunting je dospívající
mládenec z chudinské čtvrti, který se živí manuálními pracemi - zastihujeme jej,
jak na místní vysoké škole myje podlahu, později pracuje v demoliční četě apod.
Žije tak říkajíc ze dne na den, rád se účastní rvaček či krádeží aut. Na
policii má už dlouhý seznam prohřešků - jenže nikdy za ně nebyl odsouzen. Ač se
pokaždé hájil sám, vždy si připravil dokonalou obranu, proti níž nikdo nic
nezmohl. Will totiž nemá žádné vyšší vzdělání, je vlastně samoukem, ale
projevuje se jako génius s mimořádnou pamětí i kombinačními schopnostmi. U soudu je
třeba schopen vyrukovat s dávno zapomenutým precedentem z roku 1798...
Film Dobrý Will Hunting sice neřeší otázku, kde
na to vzal čas, když se musel sám živit, ale tato skutečnost existuje jako neměný
stav. Jenže asociálně se chovající Will (v mimořádně sugestivním ztvárnění
Matta Damona), zdánlivě lhostejný ke svému okolí a zejména k těm, kteří by od
něho čekali opětovaný cit, nemá ani v nejmenším potřebu své schopnosti veřejně
prezentovat. Když mu profesor matematiky, ohromený jeho schopnostmi, nabídne pomocnou
ruku, musí spolu s nápomocným psychiatrem překonávat Willovu lhostejnost.
Willův osud tvoří zřetelnou
polemiku s americkým způsobem života, jenž je založen na honbě za ziskem a
kariérou. Will takovou cestu programově odmítá, neprve pro nihilistickém
rozpoložení, později ovšem - po svém prohlédnutí - upřednostní lásku, které se
tolik obával, a namísto lukrativní pracovní nabídky volí cestu za svou dívkou,
která odjela studovat medicínu do Kalifornie.
Dobrý Will Hunting protestuje
proti vypočítavosti jako životnímu stylu, avšak sám se přidržuje osvědčených
hollywoodských schémat včetně šťastného rozuzlení. Nakonec sledujeme jednou
úsměvnou, jindy dojemnou pohádku (pohybující se na půdorysu Popelky) o tvrdohlavém
géniovi, kterého se podařilo otevřít světu. Naplňují ji v zásadě ušlechtilé
bytosti, přemýšlející jen o tom, jak pomoci jednomu svéráznému,
nepřizpůsobivému géniovi. Režijní styl kdysi nezávislého režiséra Guse van Santa
se přizpůsobil hollywoodským normám a film nepřesahuje dobře odvedené řemeslo. Ale
díky za nesmírně vstřícnou a zušlechťující podívanou, která se rozhodně liší
od prázdné nadutosti mnohých hitů.
JAN JAROŠ
Středa 19. 3. 2003 ČT
1 - 21.55 hodin
Nastupuje
nová generace Třeštíků
Ještě jednou se na tomto místě vracíme
k dokumentárně- publicistickému cyklu České televize Když musíš, tak musíš? Část
vysílaná v pondělí 19. března (nese název My z klubů) je totiž zajímavá
nejen svým námětem (drogy na tanečních párty), ale i další skutečností: na
českou televizní scénu skrze ni vstupuje nová generace Třeštíků. Produkční Hana
a režisér Tomáš (děti režisérky Heleny a producenta Michaela Třeštíkových) v
tomto případě jako filmaři debutují. "Chtěli jsme natočit film o těch
drogách, které se týkají široké základny mladých lidí. Proto je to důležité
téma, i když je otázka, jestli se z této záležitosti nedělá větší problém,
než jakým ve skutečnosti je," říká k tomu Tomáš. "Náš snímek
má ukázat, v jakém stavu se česká taneční scéna v souvislosti s drogami nachází.
Proto jsme vybrali lidi ze všech stran: tanečníky, dýdžeje, majitele klubů. Chceme
tak ukázat něco, co je, dá se říci, kulturou naší generace," doplňuje
Hana. Oba dva si přitom váží práce své maminky. "Chtěli jsme samozřejmě
udělat dobrý film, ale rozhodně to není pokus ji trumfnout. Naší výhodou je pouze
to, že k předkládané tematice máme věkově blíž," uzavírá Tomáš
Třeštík a dodává, že opravdu krušno mu bylo ve chvíli, kdy se na novinářské
projekci film rozjel a on sledoval, jak se stříbrné plátno odráží od obličejů
diváků, kteří se smějí nebo mračí. Za svůj první film se Hana a Tomáš
Třeštíkovi ovšem rozhodně stydět nemusí.
TOMÁŠ PILÁT
Čtvrtek 20. 3. 2003 NOVA - 23.00 hodin
Vražda
na Stínové hoře
Denny
a Barbara Traynerovi žijí se svými dvěma dětmi spokojeným a poklidným životem.
Dennyho firma prosperuje a právě se chystají nastěhovat do nového domu. Rodinná
idyla je však zcela rozbita, když jedné noci vtrhne do domu policie a zatkne Dennyho
pro vraždu muže, ke které došlo před sedmadvaceti lety v Oregonu. Denny nejprve
přísahá, že nejen nikoho nezabil, ale že dokonce nikdy v Oregonu nebyl. Obžaloba
však předloží nezvratné důkazy, které Dennyho tvrzení vyvrací: Jeho otisky prstů
na vražedné zbrani a jeho krev ve voze zavražděného Wayna Kennedyho. U soudu se
navíc objeví jako svědek žena, která měla tenkrát, v den vraždy, cestovat s Dennym
v autě. Barbara, která nevěří, že by Denny mohl být vrahem se přes všechny
důkazy rozhodne stát při manželovi věrně i v této těžké chvíli, a v zoufalé
snaze odhalit pravdu, která by uchránila Dennyho před doživotním rozsudkem, vezme
vyšetřování do vlastních rukou.
Režie Dick Lowry. Hrají
Michelle Lee, Peter Coyote, Joshua Keaton, Donnelly Rhodes, Rex Linn a další.
Pátek 21. 3. 2003 NOVA - 21.35 hodin
Volný
pád
Je
12. června 1991. Za nesnesitelného horka uvízly v dopravní zácpě uprostřed Los
Angeles desítky řidičů. Nervozita a napětí houstne, až jednomu z nich povolí
nervy. William Foster vystoupí z vozu a se slovy "Jdu domů!" se vydá na
cestu, z níž, jak se později ukáže, není návratu. V okamžiku, kdy mu arogantní
prodavač odmítne vyhovět a rozměnit na telefon, se totiž osobní vzpoura muže
nazývaného dále jen D-Fens (defence = angl. obrana) mění v pomstu. Pomstu světu,
městu, společnosti, lidem. Baseballovou pálku, jeho první zbraň, postupně nahradí
nože, puška, samopal. Jeho cesta je stále víc destruktivní, zůstávají za ním
trosky a později i mrtví.
Režie Joel Schumacher. Hrají
Michael Douglas, Robert Duvall, Barbara Hersheyová, Rachel Ticotinová, Tuesday Weldová
a další.
Sobota 22. 3. 2003 ČT
1 - 14.30 hodin
Jana
Eyrová
Sirotek lowoodský. I
pod tímto názvem byl někdy vydáván (a převáděn na filmové plátno)
nejslavnější román Charlotty Bronteové. A plným právem. Neboť Jana, jeho
ústřední hrdinka, sirotkem byla a v nechvalně známé lowoodské škole pro osiřelé
dívky strávila plných deset let. Mnoho jiných taková zkušenost zlomila. Jana ale
byla silná osobnost. Zavržena rodinou své tety, téměř bez jediné spřízněné
duše, ponižována až na samé dno lidské důstojnosti bigotními vychovateli, vyrostla
v sebevědomou mladou ženu, která věděla, co může světu dát - a co od něj může
chtít. A její první místo vychovatelky jako by jejímu sebevědomí dávalo za pravdu.
Neboť Thornfield Hall se všemi svými obyvateli jí otevřel laskavou náruč a nabídl
domov, jaký nikdy nepoznala. Jana ovšem netušila, že v jeho zdech se ukrývá
tajemství, které se pro ni má stát osudným...
Neděle 23. 3. 2003 ČT 2 - 23.15 hodin
Vyšinuté
hledání citů
Rakouský
režisér Michael Haneke vstoupil do mezinárodního kontextu zvláště zásluhou filmu
Funny Games - s mrazivě úsměvnou nadsázkou vyprávěl zdánlivé hrátky dvojice
mladíků, kteří vtrhli do jedné rodiny, aby deptali a posléze vraždili její členy.
Postihl, jak jednou roztočený kolotoč násilností nelze zastavit, natolik je člověk
ochoten podléhat omamnému pocitu absolutní a navíc beztrestné nadvlády.
Nyní spatříme Hanekeův nejnovější snímek Pianistka,
natočený v rakousko-francouzské koprodukci. Režisér se zde opět orientuje na
patologické zákruty v lidském nitru, opět si všimneme motivu osudově roztáčené
spirály hýčkaných úchylek. Načrtává dusné vztahy mezi panovačnou matkou
(vynikající Annie Girardotová se svým protivně hašteřivým hlasem) a její
stárnoucí dcerou (Isabelle Huppertová rozehrála bravurní koncert nervozity a
zdánlivě nevyzpytatelných reakcí), uznávanou klavíristkou, která uměleckou
kariéru vyměnila za pedagogickou činnost.
Vzájemné nesváry jsou sice
rozehrány bravurně, avšak konečnému vyznění škodí zbytečně akcentovaný
psychopatický rys dceřiny osobnosti, kolem něhož se rozkmitává výlučná zápletka.
Haneke načrtává již stárnoucí hrdinku, která trpí podivným konglomerátem
sexuálních úchylek masochistického zaměření, zabraňujících jí navázat
trvalejší vztah. Nevíme, zda prvopočátky spadají do rodinné výchovy (leccos tomu
nasvědčuje), zkoumány jsou především její nynější výstřední podoby.
Navenek upjatá žena (stačí si
všimnout její prudérně kazatelské reakce, když jednoho ze svých žáků zastihne,
jak si prohlíží necudné obrázky) totiž sama potají navštěvuje pornografické
seance, pokradmu šmíruje milence v autě, jedné ze svých žaček dokonce do kapsy
nasype rozdrcené skleněné střepy. Zprvu odmítá i dvoření svého přidrzle
dotírajícího studenta (Benoit Magimel), jehož posléze znechutí obšírným seznamem
perverzit, které od něho očekává...
Haneke působivě rozehrává
sexuální obsese, ale opět přihlížíme jen výlučné hříčce s abnormální
hrdinkou, která umanutým vyznáváním lásky vytažena z dosavadní ulity jen prozradí
své deformované sny. Snad lze určité shody vysledovat s dávným Polanského Hnusem
(kdysi uvedeným na ČT), téměř klinickým záznamem duševního onemocnění, avšak
důraz je položen především na místy šokující bizarnost, jak jasně dokládají
sbližovací výjevy, ať již se odehrávají na záchodcích či později v bytě.
Příběh totiž vypovídá jen o sexuální zvrácenosti stále méně potlačovatelné
či tajitelné a současně o strachu z jejího naplnění.
Třebaže vykreslení
jednotlivých postav i jejich všední existence je nepochybně působivé (v neposlední
míře zásluhou hereckého ztvárnění), přinášené sdělení je fádní a vlastně
nicotné. Obraz přítomnosti, zkoumající i postavení vážné hudby a dotýkající se
skomírající tradice domáckého muzicírování, je tak spíše zatemněn než rozkryt,
neboť se vyžívá jen ve spíše odpuzujících akcentech na hrdinčinu sexuální
posedlost, než že by sděloval i něco mimo to.
Již dávno pryč jsou doby, kdy
otevřeně zobrazený sex byl důvodem k mravnostním skandálům. Ale současně tento
sugestivně natočený film vyvolává znepokojení, že milostné příběhy stále
patrněji podléhají nejrůznějším vyšinutostem, ba zvrácenostem, jako kdyby se
filmaři obávali, že úplně obyčejný příběh lásky nebude nikoho zajímat.
JAN JAROŠ |