Mira Erdevički:
Režírovat znamená i nebýt vidět
Febiofest je pro
mě sentimentální záležitost. Fero Fenič po revoluci převzal moji třídu, my jsme
vlastně byli po revoluci první generace, kterou učil. A pamatuju si Fera, jak začal
uvažovat o založení Febia a Febiofestu. Takže když jedu na Febiofest, jedu vlastně
domů. Fero je část mojí Prahy a vždycky bude.
Na schůzku
jste přišla s časopisem Respekt v ruce. Vychází v Jugoslávii či dalších nových
státech podobný list?
Existoval Start. To byly chorvatské
noviny, které jsem četla předtím, než jsem přišla do Česka. Dneska už ale
nevycházejí. Z dnešních novin respektuji srbské Vremja, slovinskou Mladinu či
chorvatskou Herald Tribune. Mám to štěstí, že můžu číst noviny ve třech státech
a často si to užívám.
Existuje na Balkáně nostalgie
po společné Jugoslávii?
Určitě. Spousta lidí dodnes ráda vzpomíná na Jugoslávii. Já už žiju patnáct let
mimo, takže se spíš cítím doma v Praze nebo v Anglii,než na Balkáně. Mám tam sice
kamarády a rodiče, ale už jsem Angličanka. To je definitivní. Jugoslávie pro mě
zůstává spíš exotickým místem s hezkou krajinou (i s pár kamarády), místem, se
kterým si můžu v mateřštině mailovat; doma jsem už ale jinde.
Černobílá růže,
Černobílá v barvě, Někde je líp - to jsou jména vašich filmů, ve kterých se
zabýváte Romy. Čím vás uchvátili?
To už skoro vypadá na to, že jsem zaškatulkovaná mezi "romské" tvůrce,
že? (smích) Film o Věře Bílé jsem dělala pro její
charisma a hudbu. V době, kdy hodně Romů začalo utíkat, stala se Věra Bílá slavnou
osobností. Tohle spojení mě zajímalo. V obou případech bylo úchvatné pozorovat,
jak a proč se to děje. A obecně - Romy mám ráda pro jejich povahu, spontaneitu,
schopnost být upřímnými a radovat se z malých věcí, pro
jejich chuť žít, umění si hrát, netrápit se tak jako ostatní a samozřejmě pro
jejich hudbu. A to nemluvím o jejich schopnosti improvizovat. Ta je pro filmaře velice
důležitá.
Při práci na dokumentu o
Věře Bílé jste se prý dokonce naučila nenervovat se, i to vám dali Romové.
To jsem opravdu řekla a byla to tak trochu nadsázka, i když vlastně zase ne tak moc.
Víte, když jsme ten film točili a něco si naplánovali, vždycky bylo všechno úplně
jinak. Tak jsem si říkala, že nemá cenu se rozčilovat, a nechávala jsem věcem
přirozený průchod. Ten film jsem vlastně nerežírovala já, ale Věra Bílá. Já
jsem se musela přizpůsobovat její energii a jejímu času. Objevila jsem tak vlastně
novou metodu práce: být potichu vedle.
A tuhle metodu jste uplatnila i
u filmu Někde je líp.
Ano, moc se mi osvědčila. Režie je taky v tom, že někam přijdete a ti lidé vás
nevnímají. Nerušíte atmosféru, nerušíte akci kamerou. Jdete sice hodně "na
tělo", ale zároveň jste v pozadí a respektujete reálný čas a reálnou situaci a základní body scény zachytíte.
Jeden z vašich studentských
filmů se jmenuje Prvních dvacet pět je nejtěžších. Platí to u vás, bylo vašich
prvních pětadvacet let nejtěžších?
Mých prvních dvacet šest let bylo nádherných, ale když jsem je žila, myslela jsem,
že jsou strašné. Chtěla jsem být starší a žít někde jinde. Teď, když už jsem
vystudovala, žiju na Západě a prožívám takový život, jaký jsem vždycky chtěla
žít, si uvědomuji, že to bylo jinak. Moje mládí v kosmopolitní společnosti mezi
Srby, Muslimy, Chorvaty a Slovinci, možnost cestovat po těchto
zemích třeba na koncerty nebo na divadelní představení, bohatství míchané
společnosti, zkrátka bohatství toho mixu, bylo unikátní. A už se nikdy nevrátí.
V Londýně, kde žijete teď,
je ale taky hodně "pomíchaná" společnost.
To je pravda. Ale Londýn je tak obrovský, že si vyberete jen jeho část, a tam máte
své místo, přátele a spolupracovníky. Život v bývalé Jugoslávii byl úplně
jiný. Kdyby šel vrátit, už bych si nestěžovala. Ale to asi nejde.
Z jakého
rodinného zázemí jste vzešla?
Moje matka je Slovinka a otec Srb.
Když je dnes jedu navštívit, musím do dvou států - oni spolu totiž nežijí. Já
sama se však pokládám za Jugoslávku. Žila jsem v Jugoslávii a mluvím
srbochorvatsky. Dnes se každý z těch národů snaží mít svůj co
nejspecifičtější jazyk, hodně se v tom angažují poslanci jednotlivých států,
třeba tím, že urputně vymýšlejí nová slova.
Znáte poměry u nás - je to
mezi Čechy a Slováky podobné?
Trochu, ale jinak. Myslím si, že snaha o specifičnost je u každého národa
přirozená. A je hezké, když k rozchodu, třeba když z jednoho státu vzniká víc
nových, dojde bez krve a násilí. Moc bych si byla přála, aby k tomu u nás v
Jugoslávii došlo tak, jako u vás. Ale mě se nikdo neptal. Mých kamarádů a
vrstevníků se taky nikdo neptal. Teď už je snad těch deset let
naprostého šílenství minulostí. Ale životy, které válka vzala, už nikdo
nevrátí.
Věnovala jste se někdy
situaci v Jugoslávii a nových státech jako filmařka?
Jsem dokumentaristka, která se snaží poctivě vybrat téma, najít a vyzkoumat
příběh a jít do detailů. Když u nás začala válka, už jsem byla v Čechách - na
FAMU. Dostala jsem dvě nabídky na dokumenty o situaci na Balkáně. Obzvláště jedna z
nich byla velmi lákavá a hodně jsem váhala, ale pak jsem se rozhodla, že do toho nepůjdu. V té době už jsem tam nežila, a tak by můj film nebyl
úplně objektivní. Kromě toho by tamní konflikt nezastavil. Já jsem se spíš
snažila pomáhat lidsky, tak, jak jsem uměla. Sháněla jsem léky, ubytování a
peníze těm, kteří to potřebovali.
Válka skončila - nemáte
pocit, že byla vlastně zbytečná?
Samozřejmě mám. Jsem ráda, že už to skončilo a že ti lidé tam zas budou mít
klid. Přitom zase budou muset žít vedle sebe, vrátí se to do podobných kolejí, v
jakých se tam žilo před válkou. Takže celá ta válka opravdu byla zbytečná a
nesmyslná. Doufám, že už nikdy nebudou dějinami hýbat žádní Miloševičové nebo
Tudjmanové.
Řekla jste, že Někde je líp
je zase po čase váš český film a že snad není poslední. Rýsuje se další?
Vzhledem k tomu, že už tady nežiju, tak nevím. Připravovala jsem sice český hraný
film, ale pak jsem ucukla. Spíš si myslím, že teď budu dělat "malý"
anglický film. Protože jsem unavená. A taky proto, že Angličané film s titulky
nekoupí. Chtěla bych dělat autorské filmy a chtěla bych, aby je
vidělo co nejvíc lidí.
Jak vlastně vznikl projekt
filmu Někde je líp?
Před čtyřmi lety jsem odjela do Londýna. Dva roky jsem byla na mateřské a myslela
si, že po ní už budu dělat jenom hrané filmy. Ale po mateřské jsem uvažovala, co
točit, a rozhodla jsem se zase pro dokument. Viděla jsem totiž své kolegy v Anglii,
jak natáčeli Romy z Česka a Slovenska. Postavili si je jako sochy, oni jim něco řekli
nebo neřekli a ty výpovědi se tvůrci filmů ani nesnažili přeložit. Přišlo mi,
že to není ono. Řekla jsem si, že když už jsem v Londýně a
přitom znám tu řeč, tedy češtinu a slovenštinu, tak by stálo za to vyrobit
pořádný hodinový dokument.
Nakonec to je vlastně
časosběrný snímek natáčený dva roky.
Ano, ale to původně vůbec nebylo v plánu. Jenže se objevili Kováčovi, kterým v
Londýně zemřela matka. Zrovna řešili, zda ji mají pohřbít v Londýně, kde by u
toho mohli být, nebo ji mají poslat k pochování do Čech, jak si to sama přála.
Řekla jsem si, že to je ono, že se tady bude odehrávat zajímavý příběh. Jsem té
rodině vděčná, že mě pustila k sobě, do svého soukromí, alespoň na čas. Dnes
už bych takový film nenatočila. Mimo jiné proto, že jsem po těch dvou letech hodně
vyčerpaná.
Rodina Kováčova vlastně
nemá jasnou budoucnost. Nebyli z toho její členové nervózní? Neztěžovalo to
natáčení?
Nervózní samozřejmě byli, a natáčení proto bylo složité. Oni na tom nejsou nijak
dobře. Část z nich má v Anglii azyl, část ne, a ta druhá část může být
kdykoliv z Velké Británie deportována. A k tomu mají někteří z rodiny pocit, že
jim ten film může ublížit. Během natáčení se totiž roznesla fáma, že všichni,
kteří ve snímku vystupují, budou z Anglie vypovězeni. Samozřejmě to nebyla pravda,
ale na natáčení to mělo vliv.
Přitom vy jste
ten film točila z opačného důvodu: chtěla jste jim pomoci!
Ano. Film jsem dělala proto, abych
zbourala hranice a předsudky. Abych jim dala prostor vyjádřit se ke své situaci.
Ten film v
některých chvílích nevyznívá pro Velkou Británii moc lichotivě. Nebojíte se, že
tam bude přijat s nevolí?
Ne. Slyšela jsem názor, že bude
určitě dobré, když Angličani uvidí obraz své země jinak, než jsou zvyklí. Když
uvidí chudou Anglii, Anglii s třídními problémy, rasistickou Anglii. Film zachycuje
reálný stav věcí. Ukazuje to, co se během těch let odehrálo. K jeho zpracování
jsem se snažila přistupovat maximálně poctivě a objektivně. Velká Británie má
zkrátka s žadateli o azyl velké problémy. Je jich tam moc a stát se jejich počet
snaží omezit. Jenže těch lidí je fakt moc a ten proces, než se jejich záležitost
uzavře, je zdlouhavý. Pak se stává, jako se to stalo Kováčovým, že přijede rodina
na letiště, ženy a děti dají do nějaké ubytovny a muže do vězení. Teprve až ti
muži seženou peníze na advokáta, tak je na kauci propustí. Takhle jsou přivítáni v
demokratické společnosti.
To vážně nezní příliš
probritsky!
Musím říct, že Anglie je opravdu demokratický stát s liberálními zákony. Jenže
ty zákony realizují jenom lidé. Pak záleží na tom, kdo z úředníků je zrovna na
hranicích, jak na něj budete působit, jakou má náladu a jak zrovna bude ty zákony
tlumočit.
Po projekci jste téměř
omluvně řekla, že jste film Někde je líp točila na video. Je to pro filmaře krok
zpátky?
Ve vizuální kvalitě to krok zpátky je. Ale na druhou stranu jsem díky této
technologii mohla Někde je líp točit jako hraný film. Filmovala jsem dialogy, situace
a scény jako v hraném snímku. To bych si u filmové suroviny nemohla dovolit. Video je
o dost levnější a můžu toho natočit daleko víc.
Z minulosti za
sebou máte i zkušenost rozhlasové moderátorky. Vzpomínáte na to?
Velkou moderátorkou jsem nikdy
nebyla. Když jsem studovala, měla jsem ve studentském rozhlase svůj pořad. Jmenovalo
se to Index 202, byl to takový alternativně-kulturní program. Povídala jsem si s herci
a výtvarníky a k tomu jsem pouštěla hudbu. Dnes to pokládám za dobu takového,
řekla bych, rozehřívání se. A taky jsem si tenkrát uvědomila, že žurnalistika -
to nebude pro mě to pravé.
S vaším manželem jste se
potkali jako dva cizinci na FAMU.
Ano, v Praze. On tam přišel na kurz, ale vzápětí začal přednášet. Nejdřív na
rok, nakonec tu se mnou zůstal osm let. Vlastně čekal na mě. Vždycky jsem říkala:
ještě rok, pak zase a pak zase. Ale nakonec jsem se už neměla na co vymluvit. Když
jsem byla těhotná, David mi říkal: Jsme v Praze dva cizinci, to dítě by bylo taky cizinec. Bylo by dobře, kdyby mělo domov alespoň v jednom ze
států svých rodičů. Tak jsem odjela do Anglie; původně s tím, že tam porodím a
vrátím se do Prahy. Ale už jsem tam čtyři roky.
Jste
Jugoslávka, váš muž Angličan. Jak doma mluvíte a jak mluvíte s dcerou?
Doma mluvíme třemi jazyky. Na dceru
mluvím srbochorvatsky a anglicky a občas, když jsem unavená, tak mluvím česky. A
česky mluvíme i s Davidem, když se chceme hádat, aby nám dcera nerozuměla. No a jí
se to samozřejmě nelíbí. Ovšem až bude větší, a pokud bude chtít, naučím ji i
česky.
Sofie byla počata v Praze.
Je to tak. A když jsem měla už velké bříško, poslouchala písničky Věry Bílé.
Davidovi jsem tenkrát říkala, že až bude větší, pustíme jí to cédéčko a
zkusíme, jestli si to bude pamatovat. David mě měl za blázna, ale pak jsem jí to fakt
pustila a ona se netvářila, že by to neznala. Naopak - bylo vidět, že už zkušenost
s touhle muzikou má. A tak jsem jí pustila film Černobílá v barvě a ona tančila tak
dokonale, jako kdyby ji to celý život někdo učil! Něco tam tedy
muselo zůstat.
Snímek Někde je líp se
původně měl jmenovat Rozumný strach. Z čeho máte strach vy?
Z lidské hlouposti, netolerance a z toho, kam se žene současný svět. Takže si
myslím, že je nutné dělat co nejvíc filmů, aby se lidé neškatulkovali,
nerozdělovali na muslimy a křesťany, zápaďáky či lidi z Východu. Aby bylo vidět,
že svět není černobílý. Svět je přeci barevný a lidé jsou taky barevní.
TOMÁŠ PILÁT
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |