13 |
|
Tipy ČRo |
|
Pondělí 24. 3. 2003 Český rozhlas 3 -
VLTAVA - 9.00 hodin
Rondo se sirem Jamesem Galwayem
Mnozí instrumentalisté
mají problém s tím, že jejich vnitřní mysl
při hře nezpívá; ve skutečnosti se nachází
ve stejném bodě v čase, jako jejich prsty.
Naproti tomu zpěváci si každou notu připravují
dopředu, dříve, než ji zazpívají - jinými
slovy, jejich prsty hrají až poté, co notu
slyší. Pokoušel jsem se to naučit, neustále
vnitřně zpívat, a hlavně dopředu. Byla to
velká změna. Hrát na klapkové nebo klávesové
nástroje je velmi lehké, proto existují miliony
nudných flétnistů a klavíristů, kteří umějí
zahrát noty. Hrají bez ducha, protože jejich
mysl nejde napřed. Nevědí, jak vyklenout frázi
dopředu, jako to uměl Horowitz, neuvažují ani
nad barvou a ostatními věcmi. Rozhodl jsem
se, že se mezi ně nebudu řadit. Potom
by bylo příliš snadné hrát... Také jsem
zkoušel tímto způsobem vyučovat. Mnoho věcí
se okamžitě zlepší, například intonace, neboť
dříve, než zahrajete notu, slyšeli jste ji
v duchu. Ve zlomku sekundy jste si ji zazpívali
a utvořili si představu, jak by měla znít.
Lidé se mě často ptají: "Jak můžete
hrát tak čistě?" Odpovídám jim: "Protože
jsem to slyšel napřed." Současně však musíte
vyvinout velkou flexibilitu, kterou také mnoho hudebníků
nemá, říká sir James Galway, jeden z nejlepších flétnistů současnosti. V
dnešním Rondu se zaměříme na jeho mozartovské album, které vedle flétnových
koncertů č. 1 G dur K. 313 a č. 2 D dur K. 314 obsahuje i Koncert pro flétnu, harfu a
orchestr C dur K.2 99. K natočení těchto skvostných děl si Galway přizval harfistku
Marisu Roblesovou a Akademii sv. Martina s dirigentem sirem Nevillem Marrinerem.
Výsledkem jejich spolupráce je nahrávka, která potěší každého, kdo má rád
Mozarta. Galway podává skvělý výkon, jeho hra je tak samozřejmá a čistá, jako by
se s flétnou už narodil.
JARMILA NOVOTNÁ |