13
vychází 17. 3. 2003

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Sobota 29. 3. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 19.30 hodin

Přenos z Met - Gounod: Faust

Charles Francois GounodNa zhudebnění první části Goethova Fausta pomýšlel jednadvacetiletý Charles-Francois Gounod už během svého pobytu ve Věčném městě, který vyplynul z udělení prestižní Římské ceny (Prix de Rome, 1839-42) pro mladé francouzské skladatele. V té době si totiž přečetl Goethovu proslulou hru, kterou do francouzštiny přeložil Gérard de Nerval. O sedm let později dokonce pomýšlel Gounod na zkomponování slavné kostelní scény. Plán na operu se však realizoval až v polovině padesátých let 19. století, kdy libretistický tým Jules Barbier a Michel Carré začal vytvářet literární základ zamýšleného hudebně dramatického díla. Vycházel přitom již z existující Carrého tříaktové hry Faust et Marguerite. Ta vytvářela jakousi osnovu Gounodova právě vznikajícího díla s tím, že byly rozšířeny role Markétčina bratra Valentina a studenta Siebela. Navíc z Goethovy hry oproti Carrého předloze přibyly v opeře Valentinova smrt, velkolepá baletní Valpuržina noc a vězeňská scéna s apoteózou Markétčiny spásy. Gounod dokončil zhudebnění Fausta na podzim 1858 a nová opera o pěti dějstvích se okamžitě začala zkoušet v pařížském Théatre Lyrique. Role Markétky byla dle divadelní logiky přidělena manželce ředitele této scény Carolině Carvalhové a Mefista nastudoval Emile Balanqué. Postava Fausta nebyla prý vhodně obsazena Hectorem Gruyerem, a tak ho na konci února 1859 na poslední chvíli vystřídal francouzský operní veterán Josepha-Théodore-Désiré Barbot, který si hravě poradil s vysokým cé ve Faustově kavatině ze třetího dějství "Salut! Demeure chaste et pure". Uvidíme jak si s tímto pro tenoristy obávaným avšak velice efektním místem poradí při přímém přenosu z Metropolitní opery Roberto Alagna.

IVAN RUML