13
vychází 17. 3. 2003

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Pavel Pavel:
I
největší záhada může mít jednoduché řešení

Destičky, připomínající, že sochy na Velikonočním ostrově před osmnácti lety znovu "naučil chodit" Pavel Pavel, odhalil letos v lednu český velvyslanec v Chile Lubomír Hladík (vpravo)Od vašeho vůbec prvního pokusu s betonovou replikou sochy moai, kterou jste rozhýbal pod strakonickou restaurací Hvězda, uplynulo loni v prosinci přesně dvacet let. Věřil jste tehdy, že se někdy na Velikonoční ostrov podíváte, nebo vám stačilo snít a experimentovat v šedi normalizovaného Československa?
Přestože se považuji za velkého optimistu a snílka, v to, že se někdy na Velikonoční ostrov podívám, jsem příliš nedoufal. Na druhou stranu právě sny a koníčky pomáhaly období normalizace přežít. Lidé utíkali na chalupy a chaty, uzavírali se na zahrádkách. A já jsem se plně ponořil do záhady jménem Velikonoční ostrov.

Sen se vám však splnil a Velikonoční ostrov jste navštívil v roce 1986 jako člen expedice, vedené Thorem Heyerdahlem. Slavného norského badatele přesvědčil právě váš strakonický experiment. Proč myslíte, že jste byl úspěšný?
Myslím, že v českých zemích stále žijí lidé, kteří nezbaští i s navijákem každou hloupost, ale dívají se na problémy s určitým kritickým pohledem a s tím, že chtějí přijít věci na kloub. Vzpomeňte si, jak ještě před pár lety uměl u nás prakticky každý opravit auto, pračku či postavit dům. Okolnosti nás učily být tvůrčími. Jestli to bylo dobře, či nikoli - to nemohu posoudit. V tomto duchu jsem byl ale vychován a pod vlivem konstruktivního přístupu k životu jsem se začal dívat i na Velikonoční ostrov a záhady jeho soch. Nehledal jsem senzaci ani nespekuloval s mimozemskými teoriemi. Zajímal mě čistě technický problém a možnosti jeho řešení. Chtěl jsem dokázat, že nikoli mimozemšťané či nadpřirozené síly, ale sami domorodci mohli mnohatunové a dokonale vybroušené sochy stěhovat.

To jste také dokázal...
Ano. Stačilo se přidržet staré ostrovní legendy, podle níž byly sochy přemísťovány ve vzpřímené podobě. Tento druh pohybu není nic převratného - podívejte se třeba na popeláře, jak dokáží rozpohybovat těžkou popelnici. Odborně se takové technice říká kantování. I ta největší záhada tak může mít kouzelně jednoduché řešení.

Velikonoční ostrov jste navštívil třikrát, naposledy letos v lednu. Co bylo cílem této výpravy?
Především smazat dluh, který tu byl již od první expedice. Její vedoucí Thor Heyerdahl tehdy po úspěšném pokusu se sochou moai slíbil, že na místě experimentu bude jednou pamětní destička. Thor Heyerdahl nás však loni opustil, a tak splnění toho, co jsme si slíbili, zůstalo na mně. Bezprostřední impuls mi ale dala jedna česká turistka, která Velikonoční ostrov nedávno navštívila a po návratu se mě ptala, proč tam žádná pamětní destička dosud není, přestože to slibuji již v knize Rapa Nui. Doktorka Jana Smrčková pak přišla s možností uspořádat výpravu.

Co přesně je na destičkách napsáno?
Tato socha byla použita pro experiment norské expedice Muzea Kon-Tiki, vedené Thorem Heyerdahlem v roce 1986. Sochu ve vzpřímené poloze transportovalo 16 osob podle staré domorodé legendy. Práce řídil český inženýr Pavel Pavel. Mimo češtiny je tento text přeložený do angličtiny, španělštiny a rapanuištiny.

To je možné, přijet na tak unikátní ostrov a zanechat tu o sobě zprávu?
Původně jsem chtěl, aby destičky byly přímo vedle sochy, kterou jsme stěhovali během první výpravy. Ostrov je dnes ale památkou chráněnou UNESCO, a tak jsem po zdlouhavém vyjednávání s místními úřady přistoupil na kompromis a destičky spolu se snímkem sochy umístil v místním muzeu, které navštíví prakticky všichni turisté, kteří na ostrov přijíždějí.

Turisté dnes Velikonoční ostrov patrně hojně navštěvují. Jak se jeden nejodlehlejších koutů planety změnil od vaší první návštěvy?
Ani tak odlehlému a malému kousku Země se samozřejmě civilizace a globalizace nevyhýbají. Velikonoční ostrov je silný magnet, mocně přitahující návštěvníky z celého světa. Místo, odkud jsem se při první expedici jen s obtížemi dovolal domů, dnes komunikuje se světem pomocí nejmodernějších technologií, prašné cesty nahradily asfaltky a na místním letišti může v nouzovém případě přistát třeba i raketoplán. Naštěstí zůstává zachována i původní tvář ostrova. Poklidná zákoutí, kde žijí domorodci, které turistický ruch přímo neživí, stále existují.

Jaké další otazníky Velikonoční ostrov skrývá? Probíhá na něm v současné době nějaký výzkum?
Velikonoční ostrov je bezesporu opředen celou řadou záhad, které mají kořeny v běžném životě jeho obyvatel. Zdánlivě nerozluštitelná tajemství ale ukrývají i naše lesy a pole, celá planeta je stále nedokonale probádána. Velikonoční ostrov má tu výhodu, že na jeho miniaturní území je soustředěna pozornost celého vědeckého světa. Zkoumají ho Američané, Němci, Norové či Japonci. Jejich expedice tady nedělají kolosální objevy, naopak v potu tváře skládají doslova po střípcích mozaiku historie ostrova. A právě díky těmto štědře sponzorovaným výzkumům mají Rapanuici možná daleko více informací o svých předcích než třeba Češi.

Co ale takové písmo rongo rongo? Věříte, že se ho někdy podaří rozluštit?
Poslední teorie říkají, že rongo rongo není původní písmo domorodců, že vzniklo až po příchodu bílých obyvatel nebo kolonizátorů. Spousta dřevěných destiček s tímto písmem byla spálena a badatelé jich mají k dispozici posledních jednadvacet. Prospět ostrovu se dá ale i prozaičtějším způsobem, třeba tím, že pomůžete sehnat sponzora na opravu autojeřábu, který ostrované používají ke vztyčování soch a k úpravě svatyň Ahu.

S Thorem Heyerdahlem jste prožil třítýdenní výpravu, potkávali jste se i později. Čím vás zaujal jako člověk?
Thor Heyerdahl byl především výjimečnou osobností. Obdivoval jsem odvahu, se kterou prosazoval své projekty, kvůli nimž často riskoval vlastní zdraví i život. Cílevědomost, maximální soustředění až zarputilost a určitá bezohlednost vůči sobě plus skromnost a trpělivost z něj právem učinily legendu, která je zároveň dokonalým vzorem a návodem k tomu, jak dosáhnout jakéhokoli životního snu.

To, že vás Heyerdahl pozval do své expedice, byl jistě velký závazek. Připouštěl jste si, že vaše účast ve výpravě může skončit fiaskem?
To, že v okamžiku, kdy mě přijal do expedice, Thor Heyerdahl hodně riskoval, mi došlo až mnohem později. Selhání kteréhokoli člena výpravy by jistě vrhlo špatné světlo i na výsledky jeho vlastní práce. Měl jsem štěstí, že jsem dobře zapadnul do týmu. Jako devětadvacetiletý mladík, který stojí na prahu vyplnění velkého snu, jsem se plně soustředil pouze na svůj úkol - rozhýbat sochy moai. Věřil jsem si. Když se pokus zdařil ve Strakonicích, proč by to nevyšlo na Velikonočním ostrově? Bylo možná dobře, že na mě nedoléhal tlak, který si zkušený Heyerdahl musel uvědomovat. Stačilo například, aby se socha při pokusu poškodila - a byla by z toho nepříjemná patálie.

Vzpomenete si, co jste cítil, když socha udělala první krok?
Zatímco všichni jásali, klesl jsem únavou do stínu sochy. Věděl jsem, že teď už nemohu nic zkazit.

"Každodenní třenice, kterými dnes procházím jako komunální politik, jsou mnohdy divočejší, než to, co zažívali Old Shatterhand s Vinnetouem na prérii," říká o své politické dráze Pavel PavelVáš příběh nemá na první pohled ani trhlinu. Zažil jste vůbec nějaký neúspěch?
Ale jistě. Mnohokrát. Neúspěchy jsou milníky na cestě k úspěchu. Například po návratu z Velikonočního ostrova mě kanadští a sovětští filmaři požádali, abych pro ně pokus zopakoval s replikou sochy ve Strakonicích. V euforii z expedičního úspěchu jsem si nepřipouštěl žádnou překážku. Stačilo však, aby se jen nepatrně změnily podmínky - místo po vlhkém terénu jsme sochu zkoušeli transportovat po suchém povrchu -, a experiment skončil neslavně. Lidé, kteří mu přihlíželi, se ještě dlouho dobře bavili při vzpomínce, jak si "slavný" Pavel Pavel, kterého v té době byly plné noviny, uřízl ostudu. Filmaři sice odjeli s nepořízenou, ale poučení ze zkušenosti, že žádný strom neroste do nebe, se mi v budoucnu pravděpodobně mnohokrát vyplatilo.

Ve filmu Kevina Costnera Rapa Nui jsou sochy moai stěhovány způsobem, který se nápadně podobá vaší metodě...
Film Rapa Nui je v mnohém cenný. Autoři vsadili na spolupráci s předními odborníky. Díky tomu filmový příběh vychází z historické skutečnosti. Způsob, jakým jsou ve filmu stěhovány sochy, vymyslel profesor univerzity ve Wyomingu Charles Love. Musím přiznat, že jeho metoda mi připadá přitažená za vlasy a v praxi téměř neproveditelná.

Nemrzelo vás, že tvůrci neoslovili spíše vás?
Lhal bych, kdybych řekl, že nikoli. Profesor Love ale jednoduše umí lépe anglicky než já.

Co vás oslovilo, byla politika: od roku 1998 působíte jako místostarosta Strakonic, kandidoval jste do Senátu. Není to nuda ve srovnání s tajemstvím exotického ostrova? Co vás svedlo na dráhu politika?
Jednoho dne jsem prostě zjistil, že jestliže se mi ve Strakonicích něco nelíbí, mám dvě možnosti: nadávat v hospodě u piva, nebo nadávkám a výsměchu nastavit vlastní kůži a začít prosazovat a konat to, o čem si myslím, že je správné a mělo by se udělat. Navíc skutečný život nemůže být nikdy nuda. Věřte, že každodenní třenice, kterými dnes procházím jako komunální politik, jsou mnohdy divočejší, než to, co zažívali Old Shatterhand s Vinnetouem na prérii.

Chuť prohloubit si talent k řešení záhad, třeba studiem klasické archeologie a věnovat se tomuto oboru profesionálně, jste nikdy neměl?
Ale jistě. Stále toužím ponořit se do studia nejen archeologie, ale také jazyků a dějin umění. Tak trochu závidím těm, kteří mají humanitní vzdělání. Avšak jakmile se jednou dostanete do "výrobního procesu", máte zodpovědnost nejen za sebe, ale i za rodinu, není to tak jednoduché. Jen málokdo je tak silnou osobností jako vynálezce "falešných pravých perel" Japonec Kakichu Mikimoto, který ve velmi zralém věku opustil vše, co celý život budoval, a vydal se pěšky tři a půl tisíce kilometrů do Tokia, jen aby se dozvěděl, jak vznikají perly...

Jednou jste řekl, že věříte v lenost, která hýbe světem. Není to právě lidská lenost, která přispívá k devastaci planety?
Pozor! Nezaměňujme pohodlnost s leností. Lenost jako projev lidské hlouposti plodí závist a pomluvy. Naopak pohodlnost - tak, jak ji chápu já - přináší užitek. Zatímco líný člověk nic nedělá, protože se mu nechce, člověk pohodlný vymýšlí co nejsnadnější způsob, aby splnil zadaný úkol. Myslím, že je lepší pět minut přemýšlet, než se hodinu dřít. Je to víra, že stejných výsledků se dá dosáhnout i s menším úsilím. K takovému hybnému motoru lidstva chovám respekt a úctu.

RENÉ KOČÍK

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ