Pondělí 31. 3. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA -
20.30 hodin
Velká benefice pro Carla Czerného v
Edmontonu
Každý, kdo
se v životě učil hrát na klavír, jistě zná jméno Carla Czerného. Jeho klavírní
etudy se jako tajemné přízraky vynořují v různých stadiích hráčské úrovně
před každým pianistou, ať již profesionálním či pouze amatérským. To, že také
skládal symfonie, mše, smyčcové kvartety či písně se již úplně vytratilo z
historie.
Carl Czerny (1791-1857) se narodil ve
Vídni v rodině varhaníka, klavíristy, hobojisty a zpěváka Václava Černého,
pocházejícího z Nymburka. Již od útlého dětství projevoval Carl Czerny velké
hudební nadání: v sedmi letech složil svoji prvou skladbičku, v devíti hrál ve
Vídni na veřejném koncertu Mozartův Klavírní koncert c moll a krátce na to se stal
žákem, přítelem a spolupracovníkem Ludwiga van Beethovena. Czerny měl všechny
předpoklady stát se fenomenálním koncertním pianistou: virtuózně ovládal klavír,
disponoval neuvěřitelnou hudební pamětí - všechny skladby, koncerty, sonáty,
fantazie, hrál zpaměti. Vedle této činnosti velice pilně komponoval a aranžoval
hudbu svých současníků (vypracoval klavírní výtah Beethovenovy opery Fidelio).
Rozhodující moment se v Czerného životě odehrál v roce 1810, kdy se ve Vídni setkal
s klavírním virtuosem a pedagogem Muziem Clementim, jehož nová škola hry na klavír,
nazvaná Nouveau Gradus ad Parnassum, přímo inspirovala Czerného k jeho vlastním
pozdějším didaktickým klavírním opusům. Renomé, které začal ve Vídni získávat
co by klavírní pedagog se šířilo velmi rychle a aristokratické i měšťanské kruhy
se předháněly, aby "braly hodiny klavíru u Czerného"; v roce 1815 mu
Beethoven svěřil v klavírní péči svého synovce Carla, ze kterého se měl stát
virtuos; v roce 1821 u Czerného po dvě léta studoval Franz Liszt; pedagog Czerny tak
stanul na hudebním Olympu. O poznání horší to bylo se skladatelem Carl Czernym a jeho
dílem, o čemž se mohl sám přesvědčit na stránkách Neue Zeitschrift für Musik,
kde nebyl ušetřen přísného názoru z pera Roberta Schumanna. Do jaké míry měl
Schumann pravdu, když označoval Czerného skladby za úpadkové, se můžeme
přesvědčit prostřednictvím unikátního záznamu z festivalu Carla Czerného
konaného 13.-16. 6. 2002 v kanadském Edmontonu, ze kterého je připraven náš
večerní výběr.
(lid) |