Je za vaším
"přestupem" od hvězd a pruhů k trikolóře jen profese, nebo i srdce? Myslím
tím samozřejmě váš vztah k francouzské kultuře, ke způsobu života, ke krajině...
Určitě obojí. Je až neuvěřitelné, jak těsně jsou obě země s mou profesí
svázány. Právě z Francie jsem před třinácti lety přijel stopem do rozhlasu a
první, koho jsem tady potkal, byl můj tehdejší šéfredaktor, který mi oznámil, že
pojedu do Spojených států jako zpravodaj. Ve Washingtonu jsem pak měl snad víc
francouzských kamarádů než amerických. Strávil jsem s nimi spoustu času, večírky
plné vína a sýrů... Přímo ve Francii jsem byl asi měsíc dokonce i na sklonku svého amerického působení, při mistrovství světa ve fotbale v
roce 1998. A když jsem se ze Států definitivně vrátil, přišel za mnou producent
ostravské České televize Karel Bělohlavý a zeptal se, zda bych s nimi nechtěl dělat
cyklus o Provenci.
Kdyby po vás chtěli, abyste
pro ně udělal Americké postřehy, pochopím to, ale proč vám nabídli Francii?
S tím, že mám Francii rád, jsem se nikdy netajil, jezdil jsem tam a také jsem to při
různých příležitostech zmiňoval. Byl jsem za tu nabídku vděčný i proto, že jsem
chtěl co nejrychleji změnit životní styl. Amerika už byla za mnou, život šel dál.
A kde jinde se aklimatizovat na evropský způsob života než ve Francii! Měl jsem tu
zemi rád už od klukovských let, kdy jsem si ji tak trochu ztotožnil s hrdiny těch
krásných romantických knížek o mušketýrech, miloval jsem i
francouzské filmy a malíře.
Náš rozhovor pro Týdeník
Rozhlas před čtyřmi roky se jmenoval Americký sen Jana Šmída. Svůj sen o Americe
snil počátkem devadesátých let skoro každý Čech, vy jste si záhy na vlastní
kůži ověřil, že všechno je trochu jinak, ale přesto: zůstalo ve vás aspoň něco
z toho snu?
Myslím, že můj vztah k Americe se od té doby nezměnil, naopak: v kladných i
záporných pocitech se jen utvrzuji. Obdivuji americký optimismus, ten nadhled nad
věcmi, které si nezaslouží, aby se z nich dělaly problémy, ten tah na branku, tu až
dětsky naivní přímočarost, protože Američané jsou v řadě ohledů děti: jsou
povrchní, jednoduší ve svých soudech. Se všemi výhodami i nevýhodami, které to
přináší. Zamiloval jsem si americký kontinent plný
nádherných přírodních scenérií. Hrozně rád bych někdy například udělal
knížku o cestě po legendární silnici číslo 66, která prochází skoro celými
Spojenými státy z Chicaga až na jih do Kalifornie. Mám tu trasu prostudovanou, sleduji všechno, co s ní souvisí, vím přesně, jak bych to
udělal... Snad na to někdy dojde. V tomto smyslu jsem Ameriku neopustil a věřím, že
se do ní vrátím: k lidem, kteří jsou mi sympatičtí, a k zemi, kterou jsem si
zamiloval. Třeba se tam vrátím i jako zpravodaj, ale určitě ne
v příštích letech. Je třeba jít dál.
Na druhou stranu se utvrzuji i ve
svém názoru na americkou politickou scénu. Cítím velkou skepsi vůči americké snaze
ovládat v závislosti na svých ekonomických potřebách různé části světa,
dosazovat tam vlády podle svého gusta. I když na druhou stranu americkou rozhodnost
třeba v bývalé Jugoslávii pomohla a také v Evropě je stabilizujícím faktorem.
Myslím si ale, že to, co se teď děje s Irákem, je prostě neomluvitelné. Ekonomické
a politické zájmy jsou samozřejmě maskovány hesly o demokracii, ale je to jen hra. V
době, kdy jsem v Americe působil, jsem si z toho dělal trochu legraci, ale teď se mé
odmítavé pocity stupňují - zvlášť při pohledu z Francie, tedy ze země, která se
vůči Americe vymezuje snad nejvýrazněji. Samozřejmě nepochybuji o tom, že své
ekonomické zájmy si v té potenciálně bohaté oblasti hájí i evropské země. Jde
ale o to, jak si kdo přitom počíná.
Dlouho se zdálo, že
euroatlantický prostor je čím dál jednotnější, ale najednou to vypadá, jako by
disproporce mezi oběma kontinenty byly hlubší, než kdo mohl tušit. V čem podle vás
spočívají? Nebo se dá vše vysvětlit opravdu jen prostým konfliktem zájmů?
Co se Iráku týče, Francouzi si také určitě myslí, že s režimem Saddáma Husajna
je třeba něco dělat, ale daleko víc než Američané si uvědomují, že nastane
"den poté", kdy bude potřeba starat se o následky války, o destabilizovaný
region, o miliony uprchlíků, o humanitární, možná i ekologickou krizi... Nikdo nemá
záruku, že po bojích od toho nedají Američané ruce pryč, že
jen neudělají "svůj džob" a o zbytek se nebudou starat - anebo se naopak
budou starat, ale po svém. To je ovšem pro americkou politiku typické: kolikrát už
podobně reagovala na určité události, ale nedokázala ty věci vidět
v souvislostech, a hlavně v důsledcích, kolikrát už podporovala v oblastech, kde
měla své zájmy, dlouhodobě neudržitelnou politiku, a tím prohlubovala krizi,
protože jí to vyhovovalo. Je to podobné jako s nemocí, kterou začnete drasticky
léčit, ale neuvědomíte si, že můžete způsobit ještě
vážnější komplikace. Myslím, že Francie a s ní větší část Evropy si to
uvědomuje daleko lépe. A je tu ještě jeden faktor: Amerika má vážné ekonomické
problémy a tohle je způsob, jak odvést pozornost domácí veřejnosti na
něco jiného.
Jinak ovšem pořád máme mnoho
společného, Američané rádi jezdí do Francie a Francouzi do Ameriky - i když už se
tam neprodávají "francouzské hranolky", ale "hranolky svobody". A
také není náhoda, že knihu Demokracii v Americe napsal Alexis de Toucqueville a jeden
z nejlepších filozofických cestopisů o této zemi s názvem Amerika má na svědomí
Jean Baudrillard. Tedy Francouzi.
Pod vlivem událostí z
poslední doby se začíná mluvit o tom, že Francie a Německo, odvěcí rivalové, se v
poslední době sbližují, dokonce se objevují informace o společných orgánech
připomínajících tvorbu jakéhosi superstátu. Je na tom racionální jádro, nebo je
to momentální účelové spojenectví?
Staré heslo zní, že nejlepší způsob, jak vycházet s nepřítelem, je udělat z něj
přítele. Oba státy dobře vědí, že by měly stát vedle sebe nejen vzhledem k tomu,
co se děje s Irákem, ale zejména ve vztahu k Evropské unii. Ta se vstupem nových
zemí stává výrazně proamerická a z toho mohou pramenit nejrůznější problémy.
Američané by si prostřednictvím Evropské unie mohli v
budoucnosti prosazovat své vlastní zájmy. Právě na to upozornil trochu po svém,
prezident Chirac. Francie a Německo chtějí zůstat hnacím motorem Evropské unie, i
když mezi nimi zůstává rivalita.
Přejděme k jinému tématu:
liší se vůbec ještě dnes v něčem podstatném způsob života na obou stranách
oceánu, nebo to už vyřešila globalizace?
Když jsem se vrátil do Francie, přišlo mi, že Evropané a zvlášť Francouzi si
život víc užívají, že vyznávají i jiné hodnoty než sebeprosazení a kariérní
postup. Že nejsou tak racionální a tolik se neženou dopředu. Ale na druhou stranu
jsme daleko méně rozhodní než Američané. Typickým příkladem je řešení
nějakého problému v obchodní společnosti. V Americe se sejdou byznysmeni, definují
si problém, určí si, jak ho vyřeší, vymezí si limity rizika a
prostředků - a ukončí jednání. Už se tomu dál nevěnují. Jdou dělat jiný
byznys. Kdežto Francouzi si sednou, začnou si o tom povídat, rozebírají to ze všech
stran, až nakonec zjistí, že skončili u něčeho úplně
jiného, a rozejdou se s tím, že si nastínili podněty, které budou dále
rozpracovávat, a že se vlastně uvidí příště. Tohle Američané Evropanům právem
vytýkají jak v podnikání, tak v politice: říkají, že kdyby bylo na nás, stále by
nebyly vyřešeny problémy například v bývalé Jugoslávii, a to
samé prý platí v případě Iráku. Na jedné straně se svět stále zmenšuje a
hlavně Evropa se pod vlivem Ameriky trochu více unifikuje - i do Francie se dostala
kultura supermarketů, jinde však globalizace svět spíše rozděluje.
Když ve své poslední
knížce píšete o Američanech v Evropě, nevyjadřujete se o nich zrovna lichotivě. Je
to i názor běžného Francouze?
Myslím, že Francouzi Američany obdivují a zároveň se jim vysmívají. Vždy si z
nich dělali legraci jako z hlučných barbarů, kteří pijí víno z plastikových
kelímků, ale dnes už to dělají často také. Ta pragmatičnost, praktičnost, která
jde z Ameriky, ovlivňuje evropský život víc, než tušíme.
Víte, na Paříži se mi líbí, že je to město
detailů. Včetně malých obchůdků se sýry a bagetami, které chutnají jinak než ze
supermarketu. Pro Francouze je i toto spojeno s pojmem kultura, do něhož zahrnují
například také stravování, tedy nejen přípravu jídla, ale samozřejmě i způsob
jeho konzumace. Pro Američana stojí problém jinak. Má hlad, tedy problém, a
potřebuje ho vyřešit. Je soustředěný na jiné priority. Není ochoten strávit čas
vařením a zdobením jídla a dlouhou večeří, raději ho věnuje něčemu
praktičtějšímu. Teď možná generalizuji proto, že vidím, jak žijí mladí
Američané v Paříži. Starší manželé bydlící na severu Kalifornie to mohou vidět
trochu jinak. Ale i tak asi nikdy nebudou mít styl Francouzů.
Je pravda, že kulinářské
zážitky zaujímají ve vaší knížce důležité místo, stejně jako výtvarné
umění. Upřímně řečeno, trochu mne ten niterný vztah k obrazům a jejich tvůrcům
překvapil, člověk vás zná spíš jako milovníka fotbalu a hokeje...
Ale knížky s Jaromírem Jágrem přece nejsou jen o hokeji, ale hlavně o něm, o jeho
životě, o vývoji jako osobnosti. Je to biografie, snad jen částečně sportovní, i
když je o sportovci. Ale já mám rád dojmy, pocity, příběhy - mnohé v mých
knížkách je založeno právě na nich. Když se řekne Provence nebo Normandie, ozvěna
dodá: "impresionisté". Snažil jsem se přizpůsobit jejich přístupu,
způsobu, jak zachytit okamžik, atmosféru. Mám jejich obrazy
rád, ale nevím, jestli bych si je pověsil na zeď: možná kdyby mi bylo znovu
sedmnáct. Teď se mi líbí už někdo jiný. Hodně Angličané Turner a Constable, ale
v současnosti mám vůbec nejraději Raoula Dufyho.
Budete v psaní o Francii
pokračovat? Co Bretaň, která tvoří druhou část nynějších televizních
Postřehů?
O Bretani mám všechno pohromadě a už to jenom musím dokončit. Ale výhledově bych
rád zmapoval i další regiony Francie, například údolí Loiry, kam jezdí hodně
našich turistů, ale třeba i Bordeaux, Burgundsko, Korsiku a řadu dalších oblastí.
Ale také bych chtěl někdy na delší čas do Itálie či do Mexika, na Yucatan.
Co se týče francouzských
regionů, nemohu se už vázat na televizní scénáře, protože není jisté, jestli
Česká televize bude v cyklu Postřehů pokračovat. Já jsem v tom cyklu jen malým
zlomkem, ale mám pocit, že Karel Bělohlavý a spol. udělali představením vybraných
evropských regionů pro náš vstup do Evropské Unie více než řada mnohem
nákladnějších programů financovaných vládou. A přesto byl cyklus zastaven. Snad
jen dočasně.
Mám na několik let dopředu
takový sen. Rád bych pokračoval v souboru knih z jednotlivých částí Francie v
jednotné grafické úpravě abych postupně vytvořil jakousi svéráznou encyklopedii
francouzských regionů. Ale to je jen takový sen, ostatně mám jich víc. Každý
přece rád dělá plány.
MILAN POKORNÝ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ