NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Český
šanson
(Supraphon)
Antologie "dříve narozených" i novějších
českých šansonů je už svým pojetím předurčena k tomu, aby potěšila posluchače,
kteří mají tento žánr rádi. A nejen je. Dramaturgům (P. Víšek a N. Dvorská) se
tu podařilo vybrat opravdu vybraně; dvacítka písní je reprezentativní přehlídkou i
podnětem k uznalému konstatování, že šanson má u nás úctyhodnou tradici a snad i
nadějnou současnost. Dobrá společnost autorů a interpretů zaručuje spolehlivou
kvalitu, jakou pod zvoleným titulem očekáváme, ale i některá krásná překvapení.
Na jedné straně tu nechybí předpokládané lahůdky - Eva Olmerová se slavným
šansonem Jsi jako dlouhý most; Zlá neděle či Všechno nejlepší
v podání Hany Hegerové, Suchého Tulipán a Blázen a dítě, Ljuba
Hermanová a její Proč taky nejsem dáma a Život na péro, Paleta a
Blues o noční čekárně s Rudolfem Pellarem atd.; na straně druhé si také
připomeneme, že Hapkův a Horáčkův Penzion Svět a S cizí ženou v cizím
pokoji v podání M. Kocába už dnes patří - jak ten čas utíká! - ke klasice
žánru. Deska má však ještě další dimenze: Spolu s nespravedlivě pozapomenutou
skvělou šansoniérkou Alenou Havlíčkovou (Po varšavském koncertu, Divadlo
Svět) máme znovu příležitost si uvědomit, jak skvělým skladatelem a
šansoniérem byl Jiří Bulis (jeho krásná píseň Anděl radosti, která desku
uzavírá, je stále stejně jímavá i naléhavá). K populárním jménům, často
slýchaným na rozhlasových stanicích, je samozřejmě třeba přidat nenápadného, o
to však hlubšího Jana Buriana (Vypadáš pobaveně, Silvestr), a svými
chytrými texty a pozoruhodnou interpretací se k elitě českého šansonu řadí i Ester
Kočičková (Petrohrad, zima roku 1917, Verunčina barová), která se v poslední
době prosadila jako moderátorka televizních talk-show. Právě tato pozoruhodná dáma
doprovodila album půvabným sleeve-note, vlastně malým esejem o šansonu. Pár slov na
"obranu" tento žánr možná přece jen někdy potřebuje - vždyť např.
není bez zajímavosti, že některé šansony tu vycházejí na CD vůbec po prvé.
(ap) |