15 |
|
Televize |
|
FILM
Bolestné
hledání nového životního smyslu
Žijící legenda americké kinematografie Jack Nicholson už dávno osvědčil, že své hrdiny dokáže vymodelovat k jakékoli povaze a provázet jakýmkoli sociálním zakotvením i věkem. Nyní dospěl k důchodovému. Není to poprvé: už v dürrenmattovské detektivce Přísaha ztělesnil vyšetřovatele, jemuž ani odchod na odpočinek nezabrání, aby s až maniakální umanutostí nepátral jako soukromá osoba po bestiálním vrahovi, posledním dluhu své kariéry ve službách spravedlnosti. Rovněž Warrena Schmidta, hrdinu filmu O Schmidtovi, zachycujeme poprvé v okamžiku, kdy odchází do důchodu. Na rozdíl od výše zmíněného detektiva však postrádá silnou pohnutku, jež by jej nadále burcovala k činorodosti. Po odchodu ze zaměstnání, které vyplňovalo celou jeho existenci, ztrácí obrazně řečeno půdu pod nohama, neví, co si má počít s volným časem, marně hledá nějaký záchytný bod, k němuž by mohl vztáhnout svou příští existenci. O jeho rady není zájem: slušně jej vypoklonkují z bývalého zaměstnání, rozmluvy s dcerou, chystající se uzavřít sňatek, provázejí konfliktní výměny názorů.
Nicholson i tentokrát podmaňuje okouzlujícími pohledy a šibalskými úsměvy, byť povětšinou skrytými pod napjatým stahem tváře, vyjadřujícím opatrnické očekávání či neopětovanou naléhavost. Nerozvíjí celý rejstřík svých mimických schopností (jak ukázal třeba v komedii Lepší už to nebude), zapšklost svého hrdiny modeluje velice střídmě a bez přehánějících grimas. Výtečně ovšem postihl jeho náhlou prázdnotu po odchodu do důchodu, rostoucí zklamání ze ztráty rodičovské autority, z marných pokusů sblížit se s někým v deprimující samotě. Od okamžiku, kdy narazí v plachém gestu sblížení na rozhořčený odpor, zarputile vzdoruje jakýmkoli další pokusům. Mezigenerační konflikty mezi Warrenem a jeho dcerou jsou víceméně jen naznačeny a film se o ně neopírá jako o úhelný základ vyprávění, totéž lze vztáhnout na ještě utlumenější (či dokonce nedořečené) střety rozdílných mentalit. Banalizace těchto půtek vhodně dokresluje jejich přízemnost (i z Warrenovy strany). Skrze ni se daří nahlížet postupné zklidňování hlavního hrdiny, jenž jen pozvolna překonává pocit zneuznání a odebrané důstojnosti přijetím nově strukturovaných hodnot - dočasně pozapomenutých, vytěsněných každodenním shonem a nahrazovaných iluzí vlastní důležitosti a nepostradatelnosti. Warren slzící nad obrázkem afrického chlapečka se zcela jistě citově obrozuje; je to vlastně poprvé, kdy jeho obličej nevyjadřuje dotčení, ale dojetí... JAN JAROŠ |