Pondělí 7. 4. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.30
hodin
Haydnovo Stabat Mater z Berlína
Historie vzniku
mariánské sekvence Stabat Mater sahá hluboko do středověku. Její emotivní text
působivě vyjadřuje účast s utrpením Ježíše Krista a zároveň prosbu o
odpuštění vin. Ke zhudebnění inspiroval řadu skladatelů renesance, baroka, ale i
pozdějších období. Tuto mariánskou sekvenci zhudebnil svého času i Joseph Haydn. V
jeho tvorbě zaujímá mimořádné místo a svědčí o zaujetí, s nímž ji komponoval.
Chromatické harmonické postupy, výrazná melodika a promyšlené střídání
náladových odstínů působivě přibližují drama Ježíšovy matky, stojící pod
křížem. Těmito slovy také začíná úvodní věta skladby: Pod křížem
matka stála, hořké slzy prolévala, neboť na
něm visel její syn. V době komponování Stabat Mater bylo
Haydnovi 35 let. Psal se rok 1767 a skladatel působil jako hlavní kapelník u knížete
Esterházyho. Partituru svého díla předložil Haydn k posouzení Johannu Adolfu
Hassemu, který byl v tehdejším hudebním světě považován za uměleckou autoritu.
Právě z Hasseho podnětu bylo pak Haydnovo Stabat Mater uvedeno s velkým úspěchem o
Velikonocích roku 1768 v chrámu Milosrdných bratří ve vídeňském Leopoldstadtu.
Tato premiéra ovšem není přímo písemně doložena. K prvnímu dokumentovanému
provedení došlo roku 1771 v piaristickém kostele ve vídeňském Josephstadtu. Od té
doby dílo pravidelně zaznívalo nejen ve Vídni, ale také v mnoha německých a
posléze i v evropských městech - a to jak v latinské, tak v německé verzi. Např. v
Paříži bylo v roce 1781 uvedeno dokonce čtyřikrát. Koncem ledna skončila v
nedělním ranním cyklu Duchovní hudba osmidílná řada věnovaná tvorbě Josepha
Haydna. Zaznělo v ní mimo jiné i jeho Stabat Mater v interpretaci Lausannského
souboru, vedeného Philippem Huttenlocherem. Dnes vám nabídneme zajímavé srovnání -
záznam koncertu z Berlína, jehož programu tvořila stejná skladba tentokrát v
provedení Akademie für Alte Musik Berlin.
VLADIMÍRA LUKAŘOVÁ |