TV TIPY
Pondělí 14. 4. 2003 NOVA - 20.30 hodin
Burani ve
městě
Henry Clarke pracuje v reklamě a žije
společně se svou venkovsky ráznou a prostou manželkou v Ohiu. Ta cítí, že po
čtyřiadvaceti letech manželství, splácení hypoték a půjček na vysokoškolská
studia dětí, jiskra jejich vztahu pomalu vyhasla. Zjevné je to hlavně od chvíle, kdy
jejich dospělé děti odešly z domu, aby žily svůj život. A pak vyrazí Clarkovi do
New Yorku, kde se má poněkud pedantský a usedlý Henry zúčastnit pohovoru na nové
místo. Zdánlivě jednoduchá cesta letadlem se však hned poté, co opustí práh svého
domu, začne komplikovat a pak se komplikuje úplně všechno. Nejprve má jejich let
zpoždění, poté je odkloněn, takže místo na Manhattanu přistanou v Bostonu, ujede
jim vlak...
Režie Sam Weisman. Hrají
Steve Martin, Goldie Hawn, Monty Python John Cleese, Mark McKinney, Oliver Hudson a
další.
Úterý 15. 4. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin
Requiem
za zbytečné umírání
Když jsem
anglický válečný snímek Umírání za dlouhého dne poprvé - někdy před
třiceti lety - spatřil, doslova mně ohromil. Válku totiž nelíčí jako zábavnou hru
na vojáčky, kdy "naši" potírají celé zástupy nepřátel (jak i nyní
ochotně ukazují zejména americké filmy); režisér Peter Collinson zvolil téměř
existenciální výpověď o rozpoložení hloučku lidí, ztracených na předsunutém
průzkumu, marně uhýbajících před smyčkou záhuby a stále silněji si
uvědomujících marnost svého poslání. Jen málokdy byla zhůvěřilost válečného
zmaru, vraždění jako běžného počinu vyjádřena natolik naléhavě.
Přitom nespatříme žádné
orgie násilností: síla vyprávění vyvěrá z nehybného čekání na příznivější
budoucnost, z vyčerpávající ostražitosti na území dosud ovládaném nepřáteli.
Též mlžnaté počasí pohlcující jakoukoli barevnost napomáhá sugestivnímu
účinu. Všimneme si, jak kamera se často ocitá v pozici přikrčeného pozorovatele,
jak se důsledně přidržuje, stejně jako protagonisté sami, v malé výšce nad zemí,
jak ostražitě sleduje každé podezřelé hnutí v okolí. Navyklé stereotypy jednání
se srážejí s občas problesknuvším záchvěvem spontánní lidské reakce. Collinson
natočil vizuálně působivý snímek, aniž by při jeho realizaci jakkoli zaváhal;
však se mohl opřít o skvělé představitele, kteří se úspěšně vyhnuli
nástrahám čehokoli patetického či plochým přestřelkám, s tehdy ještě
mladičkým Davidem Hemmingsem v hlavní roli (bylo to jen nedlouho poté, co mu světovou
slávu zjednala Antonioniho Zvětšenina). Tohle dílo nezestárlo.
(jš)
Středa 16. 4. 2003 PRIMA - 22.25 hodin
Tichý
nepřítel
Do New Yorku přijíždí mladík, člen
teroristické organizace IRA. Vystupuje zde pod jménem Rory Devaney a s podporou
spřáteleného soudce se dostane do rodiny irského policisty Toma O´Meary, v jejichž
domě se ubytuje. Tom ani jeho rodina samozřejmě netuší, kdo mladík ve skutečnosti
je. Rory se pokouší nakoupit nějaké zbraně .Problémy však nastanou ve chvíli, kdy
Tom, který si ho mezitím oblíbil, začne tušit, že Roryho identita zřejmě není
pravá.
Režie Alan J. Pakula. Hrají:
Harrison Ford, Brad Pitt, Margaret Colinová, Rubén Blades, Treat Williams, George Hearn,
Mitch Ryan, Natascha McElhone a další.
Čtvrtek 17. 4. 2003 ČT 2 - 21.00 hodin
Infiltrace
v dokumentu - tentokrát mezi bezdomovce
Další
částí, nazvanou Já, bezdomovec, pokračuje "infiltrační"
dokumentární cyklus ostravského studia České televize. "Jeden či dva
odvážní lidé vstupují do prostředí, které je odlišné od toho, kde běžně
žijeme. Pokouší se přitom s tímto prostředím sžít a odkrývat jeho
problémy," vysvětluje metodu filmařské infiltrace režisér cyklu Jan Novák.
Reportér Petr Palovčík se infiltroval mezi pasáky a bezdomovce, do projektu s nimi
šla i prostitutka Nicol. Samotné sžívání se s různými prostředími samozřejmě
není úplně jednoduché. "Když delší čas žijete někde, kde to neznáte a
kam nepatříte, začnete blbnout," vysvětluje režisér a dodává, že když
se "bezdomovec" Petr přišel osprchovat a oholit, plakal. Psychické tlaky,
kterým byl vystaven, byly totiž opravdu veliké.
Na otázku, jaké jsou v
jednotlivých komunitách vztahy, odpovídá: "Ku podivu podobné. I bezdomovci si
totiž přivydělávají, hlavně tím, že kradou barevné kovy. Těch je ovšem omezené
množství, takže vzniká určité napětí a řevnivost, podobně jako mezi pasáky. I
když v té druhé skupině lidé jednají více zkratkovitě, tam jde, když ne o život,
tak určitě o zdraví. Naproti tomu prostitutky spíš drží spolu. Vede je k tomu
společné postavení - jsou to vlastně jen loutky v rukou mužů."
Využívány jsou postřehy skrytých kamer i venkovní
záběry skrytých kameramanů. Ti, podle režiséra, často pracovali s obrovskou odvahou
a na pokraji fyzické zvládnutelnosti situace. O tom, jak se dostával mezi bezdomovce,
Petr Palovčík říká: "Zapadl jsem mezi ně dobře. Už jenom díky mému
oblečení mě automaticky přijali. Někteří se na mě dívali s nedůvěrou,
někteří s opovržením, ale nepochybovali o tom, že jsem bezdomovec." Těmi
opovrhujícími jsou bezdomovci z azylových domů. Podle Palovčíka jsou úplně jiní
než bezdomovci z kanálů. "V azylácích mají daleko lepší oblečení a
hromadu kosmetiky. Na venkovní bezdomovce se dívají nevrle," dodává
reportér, který si (jako "ten z kanálu") ony opovržlivé pohledy zažil na
vlastní kůži.
TOMÁŠ PILÁT
Pátek 18. 4. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
O
Ječmínkovi
Turecké nebezpečí nemusí být to
největší - pozor na víly se zlými úmysly! Nová televizní filmová pohádka na
motivy hanácké pověsti. Jan, moravský markrabě, se zamiluje do prosté dívky
Maríny, kterou si vezme za ženu. Ale už na jejich bohaté svatbě se věci začnou
komplikovat. Zlá víla Plevelice v podobě krásné komtesy dělá vše pro to, aby Jana
podřídila své moci. Jeho láska k Maríně bledne, všechno navíc komplikuje válka.
Maríně, která před narůstající zlobou svého manžela utíká ze zámku, se narodí
chlapec Ječmínek...
Režie M. Cieslar. Hrají P.
Vondráček, E. Geislerová, A. Cónová, L. Rybová, K. Magálová, P. Rímský, F.
Řehák, V. Forejtová, S. Šárský, J. Bernášková, D. Škubal, P. Štěpán, I.
Stejskalová, J. Malíř a V. Georgiev.
Sobota 19. 4. 2003 ČT 1 - 21.15 hodin
Druhá
nebo první
Jackie a Isabel nemají na první pohled nic
společného. Jedna chce za každou cenu být "ideální" matkou pro své děti,
což se jí ve většině případů daří. Druhá je okolnostmi nucena být do jisté
míry také matkou nevlastním dětem, i když má na tomto poli jen velmi málo
zkušeností, narozdíl od své profese módní fotografky. Tyto dvě ženy by se asi
nikdy nesetkaly, kdyby Jackie nebyla matkou právě oněch dvou dětí, se kterými má
Isabel sdílet část svého budoucího života. Dvanáctiletá Anna a sedmiletý Ben si
na novou nekonvenční přítelkyni otce zvykají jen velmi neradi. Zkrátka situace není
pro Isabel nijak příznivá. Skutečný život však nemá svá pevná a neměnná
pravidla, a tak se karty osudu nečekaně zamíchají.
Neděle 20. 4. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
I když
živoření může vypadat groteskně, k smíchu určitě není
Bohdan
Sláma se ve svém debutu Divoké včely vypravil na venkov, českými filmaři
často opomíjený. Naštěstí toto prostředí nevyužil jen jako selankovité,
uzdravující kulisy (jak se děje třeba ve filmech Tomáše Vorla), ale proniká do
tamější mentality, do nicotných osudů, do utopených nadějí, kdy jedinou vyhlídkou
se stává beznadějně šedá existence, považovaná nakonec za normální a běžnou.
Režisér se přihlásil k linii
výpovědí, které míjejí idylicky úsměvné "sázky na jistotu" (jak je
šíří například pánové Svěrák či Hřebejk), přesahují ovšem i laskavě
soucitné dotyky ve stylu Alice Nellis nebo Saši Gedeona. Protože zde se stává
určující polohou deziluze a zklamání, byť halené do mnohdy bizarních podob.
Divoké včely řadím do hněvně pamfletické linie, prozatím završené tolik
odsuzovaným Krausovým Městečkem.
Film zachycuje své dojemné i
směšné hrdiny při nejrůznějších situacích, v rodinném prostředí i v
zaměstnání, při intimním tokání i bujaré tancovačce. Načrtává komunikační
nesmělost, umanutost v životním zacílení i hochštaplerské sebevědomí. Postihuje
citovou otupělost, všímá si nejrůznějších reakcí na obdobné podněty, vesměs
pramenících z jakési smířenosti s osudem. Ale není v tom tupá rezignace. Jak
podotkl režisér, postavy vzdorujou marnosti skrze humor.
Nelze přehlédnout ani plně
souznějící výtvarné ztvárnění (za kamerou stál Diviš Marek, v naprostém
souznění se podřizující režisérovým záměrům), které si libuje v pošmourném,
blátivém počasí, oprýskaných příbytcích. Neváhám v této souvislosti uvažovat
o dokumentaristickém citu výtečně skloubeném s potřebami hraného příběhu.
Sláma svým hrdinům rozumí,
soucítí s nimi. Není v nich nic strojeného, vše, co podnikají a říkají, plyne
uvolněně, zní spontánně, i profesionálové se dokonale přizpůsobili dikci
místních neherců (film se natáčel v okolí moravského Jiříkova), zcela přirozeně
zapadli mezi ně, aniž by se uchýlili k výsměšné ironizaci či pošklebování.
Každý postoj, každé gesto, každý pohled má své pevné místo. Ale neskládají se
v ucelenou kompozici, jsou výmluvné právě svou izolovaností.
Film ani nemá ústředního protagonistu, v příběhu se
do popředí střídavě vysouvá několik postav, aniž by jim byla svěřeno
významnější dramatické postavení. Až zajíkavě nesmělý Kája (Zdeněk Raušer)
nabývá rysů novice, čekajícího na sexuální zasvěcení. Pavel Liška coby jen
zdánlivě sebevědomý tanečník Láďa obdařil svého trapného hrdinu omezenou
sociální vcítivostí i adaptabilitou. Strhující výkon podává Tatiana Vilhelmová v
roli Božky, děvčete, které prahne po opravdovém citu, ale přesto rezignovaného a
smířeného s nevábnými vyhlídkami - ani neprotestuje, když mlčky vystoupí z auta,
označena za kurvu. Zaujme živočišně pudový hajný v navenek oslnivé prezentaci
Jaroslava Duška, jenž však svou figuru modeluje s takovou jiskřivě zbrklou
nadsázkou, až se zdá, jako kdyby pocházela z úplně jiného vyprávění.
Záměrně banalizované rozmluvy,
v trapnostech se roztáčející občasné rituály (viz scénu taneční zábavy s
autentickou kapelou, jejíž hudební produkce přesně charakterizuje vše potřebné) -
to jistě vyvolá reminiscence na Formanovy hořké komedie a zvláště na Passerovo
Intimní osvětlení, snad i Feničův Džusový román - také jimi pronikala stejná
stylová průzračnost, stejná fascinace vizuální naléhavostí, stejný smysl pro
postižení vesnické mentality. Sláma ovšem zůstává svůj, vědom si, že filmy,
které příbuzně strukturované téma vyčerpaly se záviděníhodnou virtuozitou, nelze
pominout (a snad ani překonat). Dosahuje však stejného stupně autenticity, říkaje
nám: sdílíme i tuto skutečnost, jakkoli se nám zdá být vzdálena a nepochopitelna.
JAN JAROŠ |