Úterý 22. 4. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00
hodin
Claudio Abbado a Francouzi
Všestrannost jednoho z největších
žijících dirigentů Claudia Abbada je úctyhodná. Když působil v milánské Scale,
natáčel zvláště Verdiho opery, s Vídeňskými filharmoniky pořídil například
komplet Beethovenových symfonií, ale i světovou modernu a další opery, v Londýně
nahrál Ravela a Stravinského - diskografie tohoto muže je prostě neuvěřitelně
bohatá a veliká a vydala by na celou studii. Zvláštní - nejnovější kapitolu
tvoří jeho činnost v Berlíně. Po úmrtí Herberta von Karajana v roce 1989 totiž
nastoupil do čela tamních proslulých filharmoniků - před nedávnem je z důvodu
vážného onemocnění opustil a předal žezlo siru Simonu Rattlovi. Rozhodně se nedá
říci, že by Claudio Abbado automaticky navázal na osvědčenou karajanovskou tradici.
Jeho cesta byla zcela individuální, do jisté míry se změnil i zvuk Berlínských
filharmoniků. Možná nemá onu karajanovskou hutnost, ale na druhé straně přímo
hýří detaily a zvukovými nápady, které zase nebyly u jeho předchůdce. Abbado v
posledních letech točil zvláště Mahlera, Mozarta, Čajkovského, ale také Hindemitha
a Dvořáka. Nyní došlo na Debussyho, který vyžaduje obzvláště bohatou zvukovou
paletu. Kompletního Pellea a Mélisandu Abbado natáčel již ve
Vídni, v Berlíně byla zaznamenána suita z hudby této opery. Škoda, že se nehraje
častěji! Důvodem je skutečně nekompromisní požadavek vynikajících
instrumentalistů a dokonale vypracované barevné zvukové škály jednotlivých
nástrojových skupin. A tu Berlínští mají. Vedle této novinky se v Rondu
zaměříme i na reedici Abbadovy nahrávky už dvacet let staré. Tam zjistíme, jak
projev a také zmíněné složky jsou jiné u amerických orchestrů. Půjde totiž o
nahrávku slavné Fantastické symfonie Hectora Berlioze s Chicagským symfonickým
orchestrem.
BOHUSLAV VÍTEK |