19 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Anglický
kapelník a zpěvák Jack Hylton (1892-1965) natočil se svým orchestrem mnoho
gramofonových snímků, které ovlivnily četné hudebníky i teoretiky - u nás
například E. F. Buriana. Shodou okolností také oba tito umělci svými dobovými
teoretickými statěmi přispívali ke zmatení žánrů - Burian mezi jiným svou knihou
"Jazz" z roku 1926, Hylton zase například svým článkem, který ve stejném
roce otiskl anglický hudební časopis The Gramophone a jehož překlad zde publikujeme.
(Rané nahrávky orchestru J. Hyltona uslyší posluchači 6. května krátce po 21. hodině na stanici ČRo 2.) Britský nádechKdykoliv nějaký kritik ve svém komentáři s pozdviženým obočím přichází s obvyklým posměvačným názorem, že všechen jazz je jen "rámus nečistý", koná vlastně dobrou práci - neznám totiž v současném hudebním jazyce žádné jiné slovo než je "jazz", jež by bylo tak hojně desinterpretováno a tak zřídkakdy chápáno správně. Slovo "jazz" je ve skutečnosti nevhodné označení, je-li použito v souvislosti s čímkoliv, co můžeme slyšeti dnes. Původní "jazz" totiž patří k období let války - a já jsem připraven upřímně připustit, že hodně z tohoto "jazzu" skutečně bylo jen "rámusem nečistým". Porušením většiny časem prověřených pravidel se dospělo k některým pokřiveným a skličujícím důsledkům, když se při jeho provozování používaly dokonce i automobilové houkačky a plechovky od konzerv. A i když tento typ zábavy - hudbou to nazvati nemohu - dnes už provozován není, přetrval její název a je dnes bez rozlišení některými hloupými lidmi aplikován i na naší moderní synkopovanou hudbu. Avšak z prachu tohoto starodávného "jazzu" povstalo i jedno cenné ponaučení: jako neoddiskutovatelná skutečnost se prosadilo působení rytmu na většinu lidských bytostí - v předchozích letech totiž byla potřeba zanesení rytmu do hudby až příliš blahosklonně přehlížena. V mnoha klasických oblíbených hudebních kusech sice existuje spousta harmonie i melodie, avšak jen "jazzu" musíme za to poděkovati, že nám připomněl onen třetí prvek - rytmus - jakožto stejně nezbytnou ingredienci jakékoliv hudby, pokud se tato má státi všeobecně a trvale oblíbenou. Zdá se, že rytmus jakéhokoliv druhu budí u většiny normálních lidí dosti soucitnou odezvu. Když jsem onehdy tuto nevyvratitelnou skutečnost kdesi jen letmo zmínil, ihned bylo mi řečeno, že zbožňuji čelo typu lidoopa, a že bych měl mít kolem sebe řadu tam-tamů - tak divošská a necivilizovaná prý je moje povaha! Přesto jsem přesvědčen, že v uznávání rytmu není nic barbarského, i když já osobně mu žádnou nezaslouženou přednost před melodií a harmonií nedávám.
Téměř nabývám pocitu, že mnoho z těchto povýšených kritiků vlastně naši moderní synkopovanou hudbu nikdy ani neslyšelo, a přesto si na ni utvořilo názor a založilo své odsuzující poznámky právě vzpomínáním na onen "jazz" doby válečné. Povšiml jsem si, že kdykoliv tito kritikové zaslechnou reprezentativní příklady dnešní symfonické synkopace, nezůstane řada z nich nedotčena její nepochybnou krásou i uměleckou formou. Kritik vyslovující názor, že chceme-li plně ocenit onen tolik zneužívaný termín "jazz", potřebujeme ve Velké Británii orchestr formátu Whitemanova, má ve své podstatě pravdu: obávám se však, že mu není jasné, proč toto tolik žádoucí ocenění není možné. Stěžuje si, že moje orchestrace jsou nevýrazné a že na pole neorané se odvažuji jen zřídkakdy. V Anglii nám prý chybí - na rozdíl od USA - aranžérské osobnosti. Já ho však mohu ujistit, že v naší zemi máme nejméně dvě osobnosti, které dokáží produkovat aranžmá na stejné úrovni, jako je vše, co se k nám dostává z USA či odjinud ze světa. V Americe veřejnost vyrůstá s "jazzem". Všechno je tam "jazzové". Svět se tak řítí do "jazzového" věku, neboť vkus veřejnosti drží tempo s evolucí tohoto typu hudby. Jestliže se však pokusíte předvést nejmodernější americké aranžmá synkopované hudby v této zemi, pak s největší pravděpodobností nebudete mít úspěch. Já to vím - sám jsem se o to totiž opakovaně pokoušel. Jakkoliv si velice vážím pana Whitemana, který v Americe vykonal spoustu dobré práce, kladu si otázku, zda raketový nálet na Londýn s ultramoderní hudbou jeho orchestru nebyl čímsi, co naše publikum nedokázalo tak úplně strávit. Vše bylo pochopeno a provedeno bez jakékoliv vnitřní znalosti britského vkusu, který představuje skutečně velice obtížně uchopitelný faktor. I přes jeho několik málo úspěšných koncertů šlo o vcelku nešťastný, avšak nevyhnutelný propadák. A ze stejného důvodu nemají v naší zemi úspěch ani americké gramodesky s nahrávkami taneční hudby.
Jen doufám, že si můj kritik - či kdokoliv jiný - nemyslí, že Američané mají patent na synkopaci. Nemají. Symfonická synkopace, kterou jsem - jak mohu hrdě prohlásit - v této zemi zavedl já, je výsostně britská. Jak v tanečních sálech, tak na gramofonových deskách vyhovuje našemu britskému temperamentu a rychle se stává naší skutečně národní hudbou. JACK HYLTON Z anglického originálu "The British Touch" přeložil Gabriel Gössel Obrazová dokumentace archiv autora (goessel@volny.cz) Příště: Vojta Merten - komik jen pro dospělé |