19 |
|
Televize |
|
TV TIPY
![]() Natočil jej debutant Erick Zonca a hned na poprvé si počínal zcela suverénně. V líčení mladičkých hrdinek, bezradně zápolících s anonymitou města i vlastními odcizujícími se vztahy prozrazuje obeznámenost s dřívějšími díly podobně laděnými - na mysli vytane zejména snímek Agnes Vardové Bez střechy a bez zákona. Režisér přejal obdobné, téměř dokumentaristické ladění. Sugestivní podobu filmu umocnily výkony obou představitelek, Elodie Bouchezové (Isa) a Natachy Régnierové (Marie). S mimořádnou plasticitou, s věrohodností dotýkající se i nejmenšího detailu (všimněme si třeba nenápadné znaku, jakým jsou zanedbané nehty - stačí několikeré, jakoby náhodné exponování, aby plně vypovídaly o jejich nositelce) se převtělily do svých rozporných, tápajících hrdinek.
Zonca si nevšímá jen vztahových záležitostí (dlužno dodat, že mužské figury jsou rozehrány s menší přesvědčivostí, snad proto, že občas koketují s karikaturou či pamfletem), zasazuje vyprávění do pevného sociálního rámce, do světa příležitostných zaměstnání a selhávající solidarity. Unylé noční scenerie, hřmotné zábavní kluby a občasné sexuální radovánky ještě umocňují pocit opuštěnosti, pocit odcizení. Film, jenž oprávněně uspěl na festivalu v Cannes, Evropských filmových cenách i v nadílce Césarů, odmítá falešné naděje, rezignovaně se dívá na mlčky dodržovaná pravidla, které žádají jediné - přizpůsobení. JAN JAROŠ
Teprve italský režisér Franco Zeffirelli (nedávno jsme od něho viděli temperamentní adaptaci rovněž Shakespearova Zkrocení zlé ženy) se odhodlal k odvážnému kroku. Obsadil Leonarda Whitinga a Olivii Husseyovou, kteří splňovali věk svých postav - jemu bylo sedmnáct, jí teprve patnáct. A oba skvěle naplnili režisérovu představu o milencích dosud nepoznamenaných pokrytectvím, kteří spontánně prožívají první milostné okouzlení, tíživě prožívajíce nepřízeň osudu. Ostatně i další postavy, zejména horkokrevní účastníci soubojů, připomínají více rozdováděnou a prostořekou mládež než sošně recitující tragédy.
(jš)
Konec války přináší utrpení a rozklad Před dvěma desetiletími probouzel filmový přepis Malapartovy Kůže rozvášněné diskuse, režisérka Liliana Cavaniová byla obviňována, že snad ani nemůže být normální ženskou, když ukazuje takové hrůzy. Příběh se totiž odehrává na sklonku 2. světové války, kdy se Itálií valily americké jednotky. Spisovatel i režisérka přitom odmítli jednotlitou strukturu, naopak vypichují jednotlivé detaily, dílčí okamžiky, aby postihli, co se ve skutečnosti odehrává za zdánlivě velkolepými osvobozovacími akcemi. A na odvrácené straně slavných událostí nacházejí jedině ubohost a bídu, rozvrácené hodnoty, prodejnost citů, nazírané skrze bizarní, ba fantaskní optiku. Snad můžeme režisérce skutečně vyčítat, že až nadměrně hromadí odpudivé jevy, ale vlastně jen potvrzuje, že každou významnou proměnu stávajících poměrů provázejí zmatky a pád dosud jen tlumených zábran (jak ostatně nejnověji nasvědčují události z čerstvě dobytého Iráku). Ústřední postavou vyprávění je sám Malaparte (v jakoby znaveném podání Marcella Mastroianniho), někdejší obdivovatel fašistického režimu, později rozhodný odpůrce, jen spletí bizarních událostí prochází jako svérázný průvodce - jednak doprovází mladého amerického důstojníka, jednak hrdou manželku kteréhosi senátora. Cavaniová, aniž by šetřila pastózními nánosy, souběžně rozvíjí tři hlavní témata: groteskní prodávání německých zajatců americké armádě, něžná láska amerického vojáka k mladičké dívce, z níž se vyklube veřejně předváděná "jediná neapolská panna", a konečně trpké prozření senátorovy ženy, která na vlastní kůži pozná vykloubenou (po)válečnou realitu. Režisérka znalého diváka potěší pověstnými výjevy, které přitahovaly pozornost již k románu - uvést lze aspoň bloňdaté paruky, které si prostitutky přikládají na intimní místa, aby se líbily černošským zákazníkům, připojit lze "zapůjčování" malých chlapců arabským vojákům, nechybí ani obhroublé zábavy se ženským převlekem.
Kůže patří mezi díla, která s nebývalou upřímností i otevřeností líčí rozvrat, který nastává v dějinných zlomových předělech. Vyvarovala se oslavných ód a dospěla ke skeptickému nahlížení na vlastnosti, které lidský rod nijak nešlechtí a které vyvřou na povrch vždy, když padnou dosud uznávané jistoty. JAN JAROŠ
Los Keith Reicker létá příležitostně pro malou soukromou dopravní společnost Martins a rád by získal trvalé místo. Už proto, aby vyřešil svou neutěšenou finanční situaci, která je důvodem manželských neshod. Keithova žena Cee Cee by ráda přijala nabídku na místo v jiném městě, ale on se stěhovat nechce. Cee Cee je přesvědčena, že důvodem manželského neporozumění nejsou jenom finanční problémy, i když ty jistě krizi vztahu urychlily, a tak se po 12letém manželství rozhodne vyhodit Keitha z domu. Jenže Keith se dozví, že vyhrál v loterii 23 milionů, a tak se rozchod nekoná, naopak si chce celá rodina zaletět pro výhru do Denveru. Majitelka letecké společnosti Martins Rita Martinsová totiž k této příležitosti půjčila Keithovi letadlo. Vzápětí se však ukáže, že rozhodně nešlo o pomoc nezištnou. Rita s partnerem Chuckem poškodili letadlo a jsou přesvědčeni, že jeho posádka zahynula, takže se lehce dostanou k losu. Režie Stuart Cooper. Hrají Shannen Dohertyová, James Marshall, Phillip van Dyke, Heidi Swedbergová, Al Mancini, John Tench a další.
Fellini o Jakubiskovi Legenda československého filmu, režisér Juraj Jakubisko, se dožívá pětašedesátky. Česká televize mu k narozeninám dává více než příjemný dárek - dokumentární portrét, který sice není zcela nový, nicméně stojí za pozornost. Jako průvodci v něm totiž vystupují další kinematografické legendy: režisér Federico Fellini a herečka Gulietta Masina. Autorem snímku Juraj Jakubisko je nedávný držitel prestižní ceny Emmy Matej Mináč. Tihle všichni se roku 1989 sešli při natáčení Jakubiskova snímku Sedím na konári a je mi dobre ("Je to vlastně rozhovor mne se mnou," říká o filmu sám Jakubisko). Sestava to není náhodná. Jakubisko obdivoval Felliniho, Fellini obdivoval Jakubiska, Masina si zahrála v Jakubiskově pohádce Perinbaba a obdivem k Juraji Jakubiskovi se natají ani Matej Mináč. "Je to mág obrazu," říká Mináč o režisérovi, kterému mohl asistovat - a dodnes si toho velmi váží. Mezi Fellinim a Jakubiskem vzniklo dokonce přátelství. Federico Fellini pouze jedenkrát ve svém životě poskytl obsáhlé exklusivní interview o práci jiného režiséra - a právě Jakubiska. Na seznámení obou režisérů vzpomíná ten československý: "Na festivalu v Benátkách v roce 1969 se s úspěchem hrál můj film Zbehovia a pútnici. Tisk tenkrát psal, že jsem udělal film jakoby z Felliniho kouzelného kufříku. Sám Fellini mě tenkrát pozval do jakési restaurace na lodi, seděli jsme tam a byla bouře. A já mu řekl, že kdyby spadnul do vody, jeho kouzelný kufřík by zůstal mně. On opáčil, že žádný nemá. Ale měl. Povídali jsme si a zjistili, že kromě filmu máme mnoho společného. Třeba to, že jsme se jako malí kluci schovávali v korunách stromů."
Film se tak stává dokumentem své doby. Je ale také obrazem autorova myšlení a vnímání. V tomto ohledu filmy Juraje Jakubiska nezestárnou. TOMÁŠ PILÁT
Sophiina volba
|