Středa 7. 5. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00
hodin
O Gustavu Mahlerovi
Pro svůj
další večer v rámci středeční Akademie připravil její dramaturg a věrný
průvodce Ilja Hurník zajímavé setkání. Velký symfonik Gustav Mahler se stal trvalou
a zcela samozřejmou součástí galerie těch nejvýznamnějších hudebních
skladatelů, jejichž hudba nás dnes obklopuje. Nebylo tomu tak odjakživa. Ve své době
byl Mahler sice velmi uznáván - vědělo se o něm jako o jednom z
nejprogresivnějších současných dirigentů, který svět postupně překvapuje svými
úctyhodnými kolosálními díly i niternými písňovými cykly. Přesto by tehdy asi
málokdo připustil, že by mohl stát v jedné řadě s Bachem, Mozartem či Beethovenem.
On sám tvrdil, že bude plně pochopen teprve po sto letech. Zdá se, že se nemýlil.
Po Mahlerově úmrtí
se na něho sice nezapomnělo, nicméně hrál se spíše výjimečně a to ještě v
úzkém výběru. U nás, kde se Mahler narodil (v r. 1860 v Kalištích u Humpolce), se
například v 50. letech 20. století pravidelně hrály jen 1. a 4. symfonie. Krátce
nato však vznikly první úplné nahrávky všech jeho symfonií (v Evropě s Rafaelem
Kubelíkem, v Americe s Leonardem Bernsteinem), u nás se mu systematicky věnoval Václav
Neumann. Vědělo se o rozervané, až neuroticky proměnlivé hudební řeči, o
úchvatných pasážích lyrických. Adagietto - 4. věta z 5. symfonie bylo pro mnohé
svou citovostí a melodickou šíří hotovým zjevením. V roce 1970 se stalo dokonce
hudebním podkladem k Viscontiho filmu Smrt v Benátkách. Hrálo se zcela
samostatně a málokdo věděl, že se jedná vlastně o jakési intermezzo uvnitř
hudebního kolosu velké symfonie. Velice zajímavý nápad realizoval v roce 1962 tehdy
osmadvacetiletý Jan Klusák. Zvolil si toto téma Mahlerova Adagietta pro své variace.
Nejsou to variace takové, jaké známe ze starší tvorby. Spíše se jedná o nesmírně
zajímavé a zcela originální využití individuálních prvků tohoto tématu v
partituře, jež vznikala ve znamení tehdy velmi aktuální tzv. Nové hudby. I po letech
zní toto dílo velmi zajímavě - v Koncertu Ilji Hurníka nás čeká jeho nahrávka s
Karlem Ančerlem. A sám Jan Klusák se ujme slova, tentokráte mnohem déle než jak jsme
zvyklí. Některé z velkých Mahlerových děl samozřejmě musí zaznít. Volba padla na
jeho 4. symfonii se závěrečným sopránovým sólem. Nahrávka je součástí
zmíněného Kubelíkova kompletu.
BOHUSLAV VÍTEK |