20
vychází 5. 5. 2003

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Kandidáti pranýře

Tuzemští ekologové mají své Ropáky a Zelené perly. Jimi každoročně oceňují nejvýraznější faktické a slovní "zásluhy" o životní prostředí. Televizní publikum se zatím podobné Síně hérostratovské slávy nedočkalo. Mediálních činů a proklamací hodných takového ocenění se přitom každoročně na obrazovce i kolem obrazovky urodí víc než dost. Letošním favoritem podobné hypotetické soutěže - s absolutním kurzem deset a půl miliardy ku nule - je Vladimír Železný & spol. ze vzájemně se podporujícího politicko-obchodního zájmového sdružení. I jisté vítězství je však zřejmě dobré si pojistit adekvátním výrokem. Možná proto jsme se od pana senátora v nedávném pokračování jeho sobotních orwellovských půlhodinek osvětové manipulace dozvěděli, že jediným důvodem jeho někdejšího rozchodu s ČNTS pana Laudera, byla nepřekonatelná touha a vědomí povinnosti dostát českým zákonům!

Zdaleka ne všichni potenciální kandidáti televizního pranýře však mají krystalicky průzračnou podobu ředitelských vyznání. Většina úmyslných faulů ve službě něčích zájmů je daleko rafinovanější a nenápadnější.

Zdánlivě upřímnější jsou okázalá angažmá zpravodajství a publicistiky téže televize v celospolečenském zájmu. Stávající efektní rozhořčení vůči ministerskému záměru zvýšit koncesionářské poplatky a procento reklam v ČT je bezpochyby upřímným výrazem oprávněných obav poplatníků a (jejích?) diváků z další nehospodárnosti a úpadku kvality této veřejnoprávní instituce. To ostatně dokazuje i velkoryse prezentovaný spravedlivý hněv poslankyně Kateřiny Dostálové a dalších mediálních expertů z řad spřízněných politiků. Připisovat této kampani komerční či politický motiv je stejně podlé, jako nevěřit idealistickým pohnutkám někdejšího osvobození TV NOVA z rukou amerických investorů.

JAN SVAČINA