TV TIPY
Pondělí 12. 5. 2003 ČT 2 - 22.15
hodin
Co se
skrývá v uličkách japonského velkoměsta
Thriller Tokyo
Eyes je zvláštní už tím, že přes svůj francouzský původ se celý odehrává
v Japonsku, jeho hrdiny jsou Japonci a vypravěčsky se snaží připodobnit tamější
produkci, která hýří neony nočních ulic, klipovým rytmem a motivickou
výlučností. Režisér Jean-Pierre Limosin se přitom snaží svému příběhu
vtisknout rozměr jakoby původního japonského výrobku. Netají, že se inspiroval
žánrovými zvyklostmi - odrážejí se téměř v každém záběru, počínaje
rozmýšlením nad smyslem života, lásky či spravedlnosti a konče komplikovanými
vztahy mezi jednotlivými postavami, složitými motivacemi jejich činů.
Japonskou policii totiž zneklidňuje záhadný útočník,
jenž opatřen tlustými brýlemi zdánlivě náhodně střílí po kolemjdoucích, aniž
by však někoho zranil. Zatímco policie, která se zmohla jen na počítačové
sestavení portrétu, marně pátrá, mladičká dívka Hinano (pracuje bez velkého
uspokojení v kadeřnictví) pachatele nejen pozná, ale především se do něho
zamiluje. A ukáže se, že mladík není žádným psychickým vyšinutcem, že jen
intenzivněji prožívá projevy arogance a agresivity než jiní - a na zastrašení či
vylekání viníka používá revolver. Zbraň však má zahnutou hlaveň, takže
střílí jinam, než se jí míří. Milující dívka sice vše chápe, ale stejně
okouzleného mládence se snaží přimět, aby svého "rozdvojení" zanechal.
Láska mezi oběma mladými lidmi
je něžná, z mladíkovy strany dokonce zdrženlivá, erotické vlnění je tak
říkajíc bezdotykové. Dívka totiž poskytuje pevný záchytný bod i slibnou citovou
vyhlídku do budoucna. Nad smysluplností příběhu nelze uvažovat, přednost dostává
vykreslení velkoměstského prostředí - noční, spoře osvětlené ulice, otlučená
zákoutí, tržiště, pulsující ulice i poloprázdné metro. Vážně pronášené
úvahy o tom, že takovýto mstitel je vlastně rozdvojenou osobností (mladík si pro
střelbu nasazuje silně dioptrické brýle, aby nikomu neviděl do obličeje, a tak se
stává vlastně novou bytostí, ne nepodobnou té, která se vymkla zpod kontroly
dávnému doktoru Frankensteinovi!), však znějí s takovou topornou naléhavostí, až
váháme, zda se nejedná o nezamýšlenou sebeparodii.
(jš)
Úterý 13. 5. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
I
slaboučký mravenec může povstat proti bezpráví
Americký animovaný snímek Mravenec Z mohl
vzniknout jen díky špičkovým počítačovým technikám, které skvěle vytvářejí
iluzi trojrozměrného prostoru; postavičky vynikají uvolněnou mimikou i gestikulací,
vyprávění bez potíží přejímá postupy běžného hraného filmu - včetně
prudkých nájezdů na detail či odjezdů od něho, včetně kruhových objezdů,
včetně nedohledně masových výjevů, které ohromují rozlehlostí prostoru, do
něhož jsou zasazeny. Ačkoli výchozí žánrové naladění se pohybuje v komediální
oblasti, film dává vyznít i okamžikům bezmezného dojetí, milostného škorpení či
ryze hollywoodské záchrany na poslední chvíli. Ale nedosti toho: film rozšiřuje své
pole působnosti na konfrontaci mezi mravenčím světem (a jakoby z mravenčí
perspektivy vyprávěný příběh sledujeme!) se světem "tam venku", kde
stojí samé gigantické předměty či se tam dokonce pohybuje jakýsi nevyzpytatelný
obr.
Cesta nebohých tvorečků,
přilepených na podrážku tenisek, poskytuje netušenou příležitost uvědomit si, jak
námi vnímaný "normální" svět mohou vnímat bytůstky více než
miniaturní. Příběh se ovšem nevyznačuje jen technickou dokonalostí a vtipnými
konfrontačními nápady. Nepojednává jen o žertovných příhodách, které zažívá
malý, ale zvídavý mraveneček, jeho zaměření míří k podobenství, které hlásá
nutnost povstat proti porobě, přesáhne-li míru únosnosti.
Musel přijít obyčejný
dělníček Z, šíleně zamilovaný do mravenčí princezny, která si s ním náhodně
zatančila. Právě on zapůsobí svou svobodomilovností a posléze přiměje i ostatní,
aby přestali slepě poslouchat rozkazy a v okamžiku ohrožení zachránili své životy.
Rozhodně to není rek bez bázně a hany, naopak se do různých svízelů nejprve
dostává vlastním přičiněním a hledí spíše se schovat než bojovat - ale
zkušenosti mu otevřou oči, aby se nakonec stal mluvčím utlačovaných a
zneužívaných.
Ústřední hrdina v leččems
připomíná váhající postavičky Woodyho Allena - a není divu, neboť v originále mu
přímo sám Allen propůjčil svůj hlas. Hned první záběry zachycují tohoto mravence
u psychoanalytika, jemuž se svěřuje se svým hořkým údělem: je slabý a neumí ani
pořádně kopnout krumpáčem, stěžuje si na nedostatek mateřské lásky, protože
maminka se starala o další miliony sourozenců...
JAN JAROŠ
Středa 14. 5. 2003 NOVA - 20.30 hodin
Poslední
sestup
Při zásahu federálních agentů, kteří se pokusí
zabránit odvážné loupeži, lupiči uprchli letadlem i s kufrem obsahujícím cenné
papíry v hodnotě třiceti milionů dolarů. Při přeletu Skalnatých hor však dojde
palivo a letadlo se zřítí. Těsně předtím, než narazí do vrcholu Long's Peak, se
sice zločincům podaří seskočit na padácích, kufr s cennými papíry však přistane
na vrcholku severní stěny. Šéf lupičské bandy je odhodlán získat kufr za každou
cenu. Nebere ohled ani na fakt, že na úpatí zlověstné hory už agent FBI organizuje
jejich pronásledování. Mezitím Beth Martin a její přítel souhlasí, že povedou
jako průvodci výstup skupiny začátečníků k vrcholu Long's Peak. Beth je nadšenou
horolezkyní, přesto nedokáže skrýt nervozitu. Je to její první výstup od chvíle,
kdy její sestra zemřela při výstupu na stejnou horu.
Režie David W. Smith. Hrají
Jürgen Prochnow, Heidi Lenhart, Antonio Sabato Jr., Patrick Muldoon, Birgit
Stein a další.
Čtvrtek 15. 5. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin
Další
chvályhodné bourání mýtů
Dokumentární
film Ploština - krvavá paseka (o vsi na Zlínsku, kterou nacisté vypálili na
konci války) vyvrací mýtus o hrdinné obci a její obětavé pomoci partyzánům.
Snímek využívá jedinečného historického bádání Jaroslava Pospíšila, který se
věnuje tematice válečné historie na území Zlínska a jihovýchodní Moravy. Tento
muž našel v archivech StB dokumentaci, která svým vyzněním vyvrací doposud
historiky akceptované vysvětlení průběhu vypálení obce Ploština a tím pádem
samozřejmě i následných dění.
Dokument
přibližuje jeho režisér Jan Novák: "Muž, po kterém ve filmu pátráme, je
Vladimír Hájek. Konfident gestapa, člen partyzánské skupiny Ploština, příslušník
StB, hrdina vyznamenaný Eduardem Benešem, a v neposlední řadě vězeň, který byl
komunistickým režimem popraven. Tento muž pracoval pro služebnu Zlínského gestapa a
jedním z jeho úkolů byla i likvidace partyzánského oddílu na Ploštině. Po válce
byl vyvoleným pracovníkem nově nastupujících komunistů, takže nikdo nezpochybňoval
výsledky výslechů, které vedl a upravoval tak, aby zůstal čistý. Nakonec však
došlo i na něj. Ovšem i přesto, že byl Hájek v roce 1953 uznán vinným za všechny
své zločiny, za vraždu 35 lidí a konfidentství, zůstal pro veřejnost hrdinou."
Stejně jako v nedávno uvedeném
dalším "demytizačním" dokumentu Jana Nováka Tankisté (který přináší
zcela nové skutečnosti týkající se tankové bitvy o Ostravu), je i Ploština -
krvavá paseka doprovázena hranými scénami. Většina z nich byla natáčena v obci
Rusava na Kroměřížsku, protože ve vlastní obci Ploština dnes již kromě
památníku nic nestojí. Po celých sedm natáčecích dnů byla velká zima. Jan Novák
vzpomíná: "Teploty klesaly pod minus patnáct stupňů. A protože se vojsko,
partyzáni, štáb i páni umělci neustále pohybovali po lukách a lesích, bez
možnosti jakéhokoliv ohřevu, vznikaly humorné situace. Tak se třeba partyzáni a
vojáci ohřívali u ohně a jeden kolem jdoucí pocestný měl pocit skutečného
přesunu v čase."
Méně humorné to už ale bylo s
vlastními respondenty filmu, tedy s těmi, kteří události u Ploštiny sami zažili. "Ženy
a muži, které se nám podařilo vypátrat a navíc nám přislíbili účast při
natáčení, od toho byli, a to velmi intenzivně, odrazováni čelnými představiteli
KSČM a Českého svazu bojovníků za svobodu na úrovni kraje," vysvětluje Jan
Novák. A doplňuje ještě jednu zajímavost. Ta souvisí s nalezením unikátního
dokumentárního filmu, který si nechalo v roce 1961 vyrobit na zakázku tehdejší
Ministerstvo vnitra, přesněji řečeno StB. "V něm jsme objevili a v našem
filmu využili dokonce i členy jednotek útočících na Ploštinu, jakož i jediného
muže, který tenkrát ten útok přežil. Jde opravdu o jedinečný archivní materiál,"
dodává režisér Jan Novák.
TOMÁŠ PILÁT
Pátek 16. 5. 2003 ČT 2 - 17.00 hodin
Fernandel
vzpomíná
Francouzský
komik Fernandel (1903-1971) nikdy nedosáhl takové popularity jako jeho kolegové Bourvil
či zejména Louis de Funes. Hrával smolařské, mnohdy ostýchavé, ale přitom
zásadové postavičky, vyznačující se pověstným "koňským" úsměvem,
jeho talent však dokázal pojmout i role vážné až tragické, dokázal probouzet
silné dojetí. Většinou jsme jeho filmy mohli až s příliš velkým zpožděním
shlédnout v televizi, protože tvorba z doby největšího rozletu - 50. let - se našim
kinům téměř vyhnula. Ostatně nebylo divu: právě tehdy Fernandela nejvíce proslavil
filmový seriál o venkovském knězi donu Camillovi, jenž prožívá ustavičné půtky
s místním komunistickým starostou. Takové téma přirozeně bylo v komunistickém
Československu vždy tabu.
Tvůrci dokumentárního portrétu
Fernandel o sobě nejenže sestavili množství často unikátních ukázek z
Fernandelových snímků, ale také vyhledali cenné výpovědi, v nichž herec komentuje
svou uměleckou dráhu. Klene se nad několika desetiletími: v roce 1932 se Fernandel
proslavil adaptací Maupassantovy předlohy Mládenec paní Hussonové. Po válce zaujal v
dvojnické operetě Mam'zelle Mitouche, ale nejvíce na sebe upozornil Červenou krčmou
(u nás kdysi uvedenou). V této morbidní tragikomedii si zahrál mnicha, jenž pozná
strašlivou hrozbu, jíž jsou vystaveni hosté nocující v loupežnické krčmě. Jenže
nesmí nic vyzradit, neboť se vše dověděl při zpovědi...
(jš)
Sobota 17. 5. 2003 NOVA - 21.40 hodin
Specialista
Specialista na výbušniny a exploze všeho
druhu Ray Quick pracoval před lety pro CIA, ale odešel poté, co v roce 1984 nestačil v
Bogotě zabránit neštěstí a obětí jím nastražené bomby se vedle obchodníka s
drogami stala také malá holčička. Nyní se nechá najímat jako specialista na
výbušniny. Najme si jej atraktivní May Munro, aby zlikvidoval trojici kubánských
mafiánů, kteří jí kdysi přímo před očima zavraždili rodiče. Muž práci
odmítne, ale pak ženu sleduje a stane se svědkem toho, jak se na večírku pořádaném
šéfem kubánské mafie Leonem nechá "sbalit" jeho synem Tomasem, který je
jedním z vrahů...
Režie Luis Llosa. Hrají
Sylvester Stallone, Sharon Stone, James Woods, Rod Steiger, Eric Roberts, Sergio Dore Jr.
a další.
Neděle 18. 5. 2003 ČT 2 - 17.05 hodin
Zákulisí
Hollywoodu jako svět fantómů a mýtů
Americký
snímek Sunset Blvd. (1949) přináší pozoruhodný příspěvek o odvrácené
tváři hollywoodského molocha, podpořený i některými autentickými osobnostmi,
které buď vystupují samy za sebe (režiséra Cecila B. DeMilla spatříme v okamžiku,
kdy právě natáčí další biblický velkofilm; ve scéně večírku se mihne kdysi
slavný komik Buster Keaton zvaný Frigo) či jsou herecky průzračnými variantami sebe
samých (Gloria Swansonová, která představuje zhýčkanou Normu, byla skutečnou
hvězdou němého filmu, totéž platí o Erichu von Stroheimovi v roli komorníka Maxe,
bývalého manžela a současně režiséra jejích prvních filmů). Protagonistou
vyprávění je však zneuznaný hollywoodský scenárista (William Holden), jenž se
ocitne v bizarním prostředí směšně patetických gest, ve světě dávno zapomenuté
hvězdy, která díky izolaci od vnějšího prostředí stále žije v nereálných snech
o své velikosti i brzkém návratu.
Už
samotný průběh vyprávění prozrazuje výlučnou dramatickou konstrukci, i nyní
napodobovanou (např. v Americké kráse): příběh začíná pohledem na mrtvolu
plavoucí v bazénu, přičemž hlas mrtvého se jme komentovat, co vše předcházelo
tomuto osudnému činu - a dokonce si povšimne i toho, co následovalo. Hrdinův
vnitřní monolog tvoří nepřetržitý proud korigujících postřehů, vztahujících
se k právě vyprávěným motivům. Režisér Billy Wilder, jehož malou přehlídku ČT
připravila, konfrontuje soudobou profesní machu s vyvanulým hvězdným mýtem u
hereček, které nepřežily nástup zvukového filmu. Vlastně v obou případech
pozorujeme tutéž neschopnost vyrovnat se s realitou - neúspěšný scenárista hledá
záchranu v přizpůsobování, Norma naopak v naprostém uzavření se do svých fikcí,
v nichž je utvrzována Maxem (dokonce jí píše dopisy jakoby od fanoušků).
Starosvětské prostředí Normina
bytu nedotvrzuje jen použitá výbava (opakující se motiv mnohých fotografií z
Norminých mladých let), ale i jeho samotná obyvatelka. Ukázka z dávného němého
filmu pochází z Královny Kelly, režírované Erichem von Stroheimem, kde titulní roli
vytvářela právě Swansonová. I v Maxových slovech, že kdysi býval čelným
režisérem ("byli jsme tři: Griffith, DeMille a já") zaznívá
zahořklý autobiografický podtext mimořádného umělce, jakým Erich von Stroheim
opravdu byl, než mu byla znemožněna režijní tvorba, takže musel vzít za vděk
herectvím. Naproti tomu filmový Max se ztotožnil s údělem komorníka, věrně
sloužícího své hvězdě. A téměř symbolicky se mu splní dávná tužba, když se
ke starobylému domu slétnou zpravodajské štáby. Max je vyzývá k připravenosti a v
okamžiku, kdy Norma, jak v transu prožívajíc svou roli Salomé, pompézně sestupuje
po schodišti, velí k natáčení. Životní sen znovu režírovat se mu naplnil v
krajně bizarních podmínkách...
JAN JAROŠ |