22
vychází 19. 5. 2003

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Eva Zaoralová:
Každý
ročník festivalu je nové dobývání pozic

"Nemyslím si, že film skončil v šedesátých letech, což si řada mých vrstevníků myslí," vysvětluje svou schopnost komunikovat s mladými lidmi umělecká ředitelka filmového festivalu v Karlových Varech Eva ZaoralováFrancie o vás zřejmě ví, že jste frankofonní člověk, aktivní příznivec francouzského umění - zejména literatury a filmu - a hodně jste pro jeho šíření udělala. Kdy ten vztah začal?
Už v raném mládí; francouzštinu a italštinu jsem vystudovala a z obou jazyků dost překládala, pak jsem se věnovala italské a francouzské kinematografii. Dokonce jsem si myslela, že až půjdu z časopisu do penze, zase se k překládání vrátím, protože mě ta práce stále baví. Ale stalo se jinak. A v posledních letech mě festival natolik pohlcuje, že jsem se začala od světa literatury trochu vzdalovat. Teď nejvýš občas přeložím nějaké filmové titulky.

S filmem i s festivaly jste "si začala" nejdřív jako novinářka a kritička. Který byl váš první karlovarský festival?
Služebně jsem byla po prvé ve Varech v sedmdesátém roce jako redaktorka Filmu a doby. Ten rok tam myslím měl dnes už světově proslulý režisér Andrej Končalovskij jeden ze svých raných filmů, Romanci o zamilovaných. Vzpomínám si, jak se nelíbil některým představitelům počínající normalizace. Konkrétně Janu Klimentovi.

Byly vůbec ve Varech v těch letech pořádné filmy, přijížděli zajímaví hosté?
Kupodivu ano. Jezdili i renomovaní herci, zejména z Francie a Itálie. Tamní distribuční společnosti vždycky sestavily delegaci k filmům tak, aby v ní byl některý významný režisér či herec. Tehdy ještě nebylo zvlášť složité získat k filmům ty správné herce taky proto, že se nekonalo tolik festivalů. Do Varů přijeli slavní francouzští herci, například Marie-José Nat a Jean-Claude Brialy. Marie-José byla v roce 1970 i v soutěžní porotě a především její zásluhou dostal hlavní cenu festivalu film Kes jednoho z nejvýznamnějších britských režisérů Kena Loache. Jaksi automaticky se tehdy předpokládalo, že zvítězí ruský film, ale nebojácná herečka se zabejčila a přesvědčila i další porotce. Ve Varech jsem se setkala s Giulliettou Masinou, ráda vzpomínám i na jiné osobnosti, třeba na Costu Gavrase, nebo na Moniku Vittiovou.

To jsou zvučná jména. Čím to, že po revoluci se karlovarskému festivalu nějak přestalo dařit?
Pozor, rozhodně to neplatí pro rok 1990, tehdy vládla všeobecná euforie a festival byl jeden velký svátek plný nadšení. Najednou se směly promítat všechny zakázané filmy, které dvacet let ležely v trezorech, ze zahraničí přijeli emigranti, docházelo k bouřlivým setkáním po mnoha letech.

Jenže pak začal festival jakoby skomírat, měl problémy, vyřadili jej z kategorie A, musel se vyrovnávat s konkurencí. Proč ten sešup?
První rok po revoluci byl ještě pořadatelem festivalu státní film, teprve později do něj vstoupili noví organizátoři. Ale ti to měli zprvu strašně těžké, protože jim chyběly zkušenosti i kontakty, a nechtěli "starých struktur" či kontaktů využívat. Po počáteční euforii se od festivalu zase odvrátilo i publikum. Klesala návštěvnost zejména na soutěžní filmy. Ta nedůvěra přetrvávala vlastně ještě z normalizačních dob, kdy v soutěži nebyly k vidění ani atraktivní, ani kvalitní snímky. Ještě ani v roce 1992 se nepodařilo získat publikum zpátky, a tak se začaly množit hlasy, že festival ve Varech nemá šanci, že by měl jít do Prahy.

A kdy jste do toho vstoupila vy, přesněji tým, který připravuje festival v podstatě dodnes?
V roce 1993 byla založena festivalová nadace, do níž mě pozvali. Naše tehdejší kancelář, kde jsme připravovali ročník 1994, byla v jedné malé místnosti na ministerstvu kultury. Ani my jsme nevěděli o organizaci skoro nic, netušili jsme, jak a kde se filmy objednávají, práce bylo nad hlavu a všichni kolem nám pořád říkali, že to nedáme dohromady, že Karlovy Vary jsou pro festival mrtvé město, že by mělo být všechno jinak. My ale tvrdošíjně lpěli na původním místě konání. Nakonec ten rok 1994 nebyl žádný průšvih, vrátilo se i publikum. Jenže potom se ustavila konkurenční společnost a chystala festival v Praze pod názvem Zlatý Golem, a ten různými zákulisními jednáními a intrikami získal festivalovou kategorii A. Na zelené louce - a místo nás! Golem nakonec zkrachoval, ale nám pak trvalo nějakou dobu, než mezinárodní organizace FIAPF přiznala omyl a vrátila nám áčkovou kategorii.

Další karlovarské ročníky se vyvíjely mnohem lépe, postupně se dařilo získávat dobré filmy i zajímavé hosty, a dnes promítací sály praskají ve švech. Co potřebuje filmový festival, aby byl úspěšný?
Atraktivní program, dobrou organizaci, nadšené profesionály a publikum.

Zdá se, že to všechno máte. A taky prestiž a relativní nezávislost: získali jste slušnou státní podporu.
Nebylo to jednoduché. Pokud jde o prestiž ve světě, museli jsme znovu dobývat ztracené pozice zejména mezi majiteli práv či distributory. Teprve postupně začali na festival zase slyšet, někteří vůbec po prvé. Rok od roku se to zlepšovalo. Ale nikdy to snadné nebude, každý ročník se musí začínat znovu. I když už naštěstí ne od nuly.

A jak je to s nezávislostí festivalu - myslím v souvislosti s tím, že je podporován státem? Však jsme s tím měli léta špatné zkušenosti.
Zpočátku byla nadace toho názoru, že od státu žádné peníze nechce. Možná právě z obav před "státní" závislostí. Ale brzy jsme přišli na to, že to bez nich moc nejde, i když státní příspěvek činí necelou pětinu celkového rozpočtu. Pravda je, že festival potřebuje svobodu tvůrčího podnikání a uvolnění, hlavně od cenzorských a ideologických bariér. Ale ty nám už doufám nehrozí.

Jedním z důkazů rostoucí prestiže karlovarského festivalu je zřejmě i to, že domácí tvůrci mladší a mladé generace na něj daleko raději posílají své filmy, což dřív moc ochotně nedělali.
Nechci jim sahat do svědomí, možná toho potom někteří litovali. Ale zase je chápu, co si budeme povídat, Cannes či Benátky jsou stále největší, a rozumím tomu, když většina mladých tvůrců touží po tom, uchytit se právě tam. Nezlobím se na ně, navíc máte pravdu, že jejich přezíravost už značně polevila. Pochopili, že i Vary mohou být důležité a jsou rádi, když jim film vezmeme. Myslím, že by třeba Petr Zelenka před pár lety sotva dal Knoflíkáře do karlovarské soutěže, zatímco Rok ďábla nám dal bez problémů. A vyplatilo se mu to.

Výběr filmů na festival, hlavně do soutěže, to je velká zodpovědnost - netíží vás někdy?
Nejsem na to sama. Mám kolektiv lidí, vesměs mladých profesionálů, absolventů filmové vědy. Kromě toho mám generačně pestrou výběrovou komisi.

Je názor na film hodně závislý na generační příslušnosti? Když jde o profesionály, snad by tolik být neměl.
Je a není. Čas od času narazím na to, že se mi líbí jiné filmy než lidem mezi dvaceti a třiceti. Ale troufám si říct, že jestli se mi daří s mladými diváky být na jedné vlně - mám na mysli profesionály v oboru - pak je to proto, že nejsem zkostnatělá. Nemyslím si, že film skončil v šedesátých letech, což si mnoho mých generačních vrstevníků myslí.

Na festivalu bývá dnes plno i na soutěžní, tedy dosud neprověřené filmy, které neprovází žádná pověst, o nichž se nic neví. Jak je to možné?
Protože Karlovy Vary jsou plné mladých lidí. Jestli jsem prve říkala, že festival potřebuje publikum, pak především mladé, zvědavé na nové filmy, na to, co se děje v kinematografii objevného, ať to vznikne kdekoliv. Zejména na počátku jsme se museli potýkat s tím, že tehdejší třicátníci byli otrávení z malého výběru světových filmů v kinech, léta museli povinně koukat na sovětské a jiné "socialistické" filmy. Toužili svůj deficit vyrovnat třeba americkými snímky. Ale už pár let dorůstá nová generace, která už není ovlivněná někdejším ideologizovaným výběrem filmů pro kina. A ta stojí o to, vidět i nové maďarské, polské, bulharské a třeba kirgizské filmy. Mám radost, že tohle publikum dává festivalovému výběru zapravdu.

Pomáhá festivalu, že v jeho čele stojí herec?
Nepochybně, ale nemohl by to být jakýkoliv herec. Festivalu prospívá, že ho řídí Jiří Bartoška. Nejen populární herec, ale taky charismatická osobnost, člověk, který ohromně rozumí své věci, nesmírně pracovitý a zároveň okouzlující ve společenském styku. Kdyby nestál v čele festivalu Bartoška, možná postupně zahyne na úbytě, protože by neměl tak ochotné sponzory. Dnes už i sponzoři mají pocit, že pomáhají prestižní, významné kulturní akci. A to neoddělitelně souvisí s Bartoškovou osobností.

Na světě se pořádá spousta festivalů, není to tak, že je pro málo atraktivních hostů i filmů?
Festivalů se koná moc, to je pravda, ale naštěstí spousta z nich je takových, že navzájem nemusí soupeřit o premiérové filmy. Třeba v Americe je spousta festivalů, které vlastně fungují jako druhý distribuční okruh: promítají prostě dobré filmy oceněné či uvedené na jiných festivalech.

To je vlastně i jakýsi "druhý plán" Karlových Varů - spousta mladých lidí, "batůžkářů", sem putuje za jakýmsi druhým distribučním okruhem. Mají možnost uvidět filmy, o které jinde nezavadí.
Je řada výlučných filmů - ať už teritoriem, kde vznikly, nebo tématem či formou zpracování - které se málo kupují do běžné distribuce, a přitom na festivalech mají úspěch, získávají ceny. Například íránské filmy jsou v posledních deseti letech na světových fórech velmi úspěšné, určitě stojí za zhlédnutí, ale běžný distributor se je neodváží koupit. Festivaly jsou užitečné třeba i proto, že se jim daří prezentovat právě takové filmy - kvalitní, ale nekomerční.

Lze stručně shrnout trendy současné světové kinematografie?
Na jedné straně je pořád hodně ovlivněna potřebou tvůrců angažovat se ve věcech politických, na straně druhé je tu silná tendence získávat publikum překračováním určitých tabu. Tento druhý rys se projevuje stále silněji; já si někdy při pohledu na takové filmy připadám puritánská nebo stará, protože některé takové snímky opravdu nemusím. A rozhodně nemám tendenci je vybírat pro naši soutěž.

To "překračování tabu" se netýká jako dřív především sexu, ale třeba i sílícího kultu ošklivosti.
Bohužel, například kanibalismu. Zrovna ten se dostal dá se říct skoro do módy, rozhodně není ve filmech ničím výjimečným. Ale jinak má současný film velmi široký záběr, spektrum barev je bohaté, těžko se dá charakterizovat jednou větou. Snad bych jen řekla, že přední tvůrci opouštějí poetiku šedesátých a sedmdesátých let; čímž myslím, že se nevyjadřují symboly a šiframi, ale především realistickými příběhy.

Existují dnes spřízněné programy či trendy, něco podobně názorově nebo formálně blízkého, jako býval kdysi italský neorealismus, francouzská nová vlna, proud polských, maďarských i československých filmů šedesátých let?
Snad íránská kinematografie. Tamní tvůrci natáčejí filmy, jejichž styl bych nazvala poetickým realismem. Pohybují se mezi snahou po autenticitě až dokumentární a mezi poezií a lyrismem. Jisté společné rysy má i skandinávská kinematografie. V základech její osobité tváře je manifest severských tvůrců, který v polovině devadesátých let pod názvem Dogma programově akcentoval přirozenost: scéna nemá být uměle přisvěcována, ve filmu má znít jen autentická, nikoliv zvlášť zkomponovaná hudba, věci se snímají velmi autentickou kamerou. Skandinávské "dogmatiky" to pořád ještě drží.

Co uvidíme letos ve Varech?
Ve chvíli, kdy spolu mluvíme, ještě samozřejmě nemáme soutěžní snímky vybrané. Vím o několika, které bych tam ráda viděla, ale dosud není jisté, zda se nám je podaří získat. Kromě toho podle regulí FIAPF nelze o soutěžních filmech mluvit dřív než dva týdny před akcí. Ale myslím - a co jsem aktuálně viděla v Benátkách, v Berlíně či v Locarnu mi to potvrzuje - že současné tvůrčí trendy tu budou zastoupeny.

Dokážete se i po tolika letech a tisících zhlédnutých filmů citově angažovat - z některých filmů být nadšená, z jiných rozladěná?
Určitě. Hlavně tehdy, když mě něco příjemně překvapí, až zaskočí. Proto se mi líbil třeba Almodóvarův film Mluv s ní, ten dovede člověka dostat.

Co byste v uplynulých deseti letech udělala jinak, než se stalo?
Jediné, čeho lituju je, že změna režimu nepřišla o desetiletí let dřív. Nebo že nejsem o deset let mladší. Tahle práce mě totiž moc baví, těší mě mít kolem sebe lidi, kteří sdílejí mé záliby i vkus, ráda s nimi spolupracuji. Ale čas běží a já nemládnu.

Chcete snad usnout na "rytířských" vavřínech?
Určitě ne, ale, ale chybí mi těch deset let.

AGÁTA PILÁTOVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ