Michal Horáček:
Sázet musíte na outsidera
Už
několikrát jste chtěl vydat nové album se
svými texty prvního jarního dne. V případě
desky Tak to chodí se to zase nepovedlo.
Jednou už se to povedlo: desku
Citová investice jsme s Hapkou skutečně vydali 21. března. To datum mě ale opravdu
láká. I proto, že nabízet něco prvního jarního dne je čiré bláznovství. Peněz
je ještě míň, než jindy, spousta lidí právě zaplatila daně. Jediné období, v
němž v Čechách můžete doufat, že si vaši desku někdo koupí, je pár týdnů
před Vánocemi. Ale právě proto to dělám - chci vědět, že album si obstarali ti,
kteří o ně opravdu stojí.
Proč podle
vás klesá zájem o cédéčka, je to jenom
kopírováním?
Určitě je to především proto.
Vypálený kompakt vás přijde na pár korun, navíc už si můžete hezky okopírovat i
obal té desky. Já se vlastně lidem ani nedivím, vždyť naše alba s Hapkou stávala i
pět set korun. A to už je pro lidi, kteří zrovna neberou plat senátora, hromada
peněz. Nehledě na to, že i ti senátoři si tu desku možná taky vypálí.
Podobný osud
může potkat i album Tak to chodí, váš
první projekt se skladatelem Jaroslavem Svobodou.
Proč jste se rozhodl připravit desku právě
s ním?
Protože je to zajímavý člověk a
tvůrčí osobnost - to zaprvé. A pak - přiznávám, že jsem chtěl pro změnu udělat
písničky bez Petra Hapky. Z nejrůznějších důvodů. Na prvním místě asi proto,
že některé mé texty Hapka nechce zhudebňovat. Ale Petr není ten hlas z hory Sinaj,
který jediný dokáže rozhodnout, co je hodno zhudebnění a co ne. Definitivně jsem si
to uvědomil na jednom textu, o jehož síle jsem dodnes stoprocentně přesvědčen;
jmenuje se Abrahám a Sára vybírají deset spravedlivých na okrese Sodoma - Východ.
Odjakživa mě fascinuje, když se někde čtou seznamy jmen. Třeba těch, kteří byli
popraveni za heydrichiády, nebo když Židé předčítají jména šesti miliónů
svých obětí holocaustu. Za každým jménem je člověk, jeho vlastnosti, činy, touhy,
životní příběh. A tak mě napadlo, postavit na jmenném seznamu píseň, inspirovanou
známým biblickým příběhem; bere-li se jedno jméno za druhým a zvažuje se, zda
kvůli němu ušetřit neřestné město zaslouženého trestu, může se s tím
ztotožnit každý z nás. Když jsem ale ten text přinesl Hapkovi, řekl mi, že jsem se
zbláznil. V tu chvíli mi bylo jasné, že jestli se v některé věci tak diametrálně
názorově rozcházíme, budu muset právě pro takovou věc najít jiného skladatele. A
vzápětí jsem na nějakém festivalu alternativní hudby potkal Jardu Svobodu.
A ten
vám dal za pravdu.
Řekl, že je to ten nejlepší
nápad, jaký kdy slyšel. To, co Hapka v první vteřině odmítl, on v první vteřině
přijal. Okamžitě jsem pochopil, že s takovým člověkem můžu pracovat i na jiných
vlnách než na jakých jsme s Hapkou.
Co tomu
říkal Hapka?
Neměl radost, ale on je dneska
podstatně tolerantnější, než býval. Přestože by desce Tak to chodí nemusel
fandit, vím, že ty z jejích písniček, které si oblíbil, přehrává známým. Ale i
já mu přeju - už brzy vyjde soubor cédéček jeho filmových melodií a posluchači
budou moci plně ocenit, jak velký je to skladatel, jak dokáže dojmout, nadchnout,
rozesmát.
Petr Hapka
vaše texty zpravidla zhudebňoval. Předpokládám, že
podobný model spoluautorství jste volili i s
Jardou Svobodou?
Ano, zase vznikly jako první texty.
Když děláte šanson, tak to skoro ani jinak nejde. V opačném případě bych se stal
textařem - řemeslníkem, který jen vyplňuje slabiky.
Ve svých
textařských začátcích jste ale na hudbu psával.
Šlo by vám to i dneska?
Asi ano, ale já už to dělat nechci
- a naštěstí taky nemusím. Je ale pravda, že při natáčení alba Mohlo by tu být i
líp jsme si s Hapkou vyzkoušeli i tento obrácený postup. Skladbou, u níž nejdřív
vznikla muzika, je ta věc, kterou pak Hapka nazpíval s Janou Kirschner.
Myslíte Bude
mi lehká zem, největší hit vaší poslední
společné desky?
No jo, největší hit. Já tu
písničku nemám moc rád.
V čem se
liší rukopisy Hapky a Svobody?
Jarda se myslím přece jen snažil,
aby ta deska nezněla jako nějaký béčkový Hapka. To by bylo to první, co by mu lidi
vytkli - a právem. Taky proto se s výjimkou jediné písně na albu neozve klavír.
Dominantním nástrojem desky mělo být dýchavičné harmonium, které navrhl Honza
Spálený. Jenže v průběhu natáčení se radikálně měnily aranže, takže tam to
harmonium nakonec není tak slyšet. Jinak jsem rád, že Jarda po mě chtěl texty ve
valčíkovém metru - strašně rád jsem je dělal, už jen proto, že Hapka mé vášni
pro valčíky dosud vstříc nevyšel. A přitom valčíky k šansonu patří. Osmdesát
procent Cohena jsou ty tříčtvrťáčky. A Tom Waits? To jsou nejednou obyčejné, jen
báječně zaranžované a novátorsky uchopené valčíky. V tom mi Jarda konvenoval a
tak máme na desce pěkných valčíčků hned několik.
Podle toho,
co jste zatím o spolupráci s Jaroslavem Svobodou
prozradil, by se zdálo, že jste se s
ním cítil svobodnější - je to tak?
Mohl jsem si dovolit víc, to je
fakt. Ale to neznamená, že Jarda by slevil ze své tvůrčí svobody; některé moje
texty ho prostě neinspirovaly, tak je prostě dělat nechtěl a neudělal. Já mu zase
párkrát vrátil hudbu. Třeba písničku Praha udělal napoprvé lehce výsměšně.
Jenže Praha to je srdceryvný příběh, ten podle mě musel znít dojemně. Jarda ten
názor přijal a hudbu přepsal. To, že je Praha jednou z nejsilnějších písní, jaké
kdy na moje texty vznikly, je také tím, že jsem měl to právo prosit Jardu, nechce-li
se nad původním tvarem své skladby zamyslet znovu.
Vaše desky s
Petrem Hapkou jsou zajímavé odvážnou volbou interpretů
jednotlivých písní. V průběhu let jste spolupracovali
s Kocábem, Müllerem, Hegerovou, ale i s Bílou,
Landou nebo Koženou. Nyní jste byl ještě
odvážnější, po celebritách jste oslovil mnohdy
zcela neznámé zpěváky a zpěvačky. Proč?
Právě v tom je hlavní záměr vzniku celého alba. Tedy odpověď na otázku: je
možné, že po klubech a hospodách u nás hrají a zpívají svérázné, zajímavé
osobnosti? Tak silné, že by se mohly postavit i vedle takových hvězd šanzonu jako
třeba Richard Müller, případně Dan Landa? Jak ta odpověď zní,
to musí ovšem posoudit až sám posluchač. Jinak je v tom z mé strany asi i něco
hráčského. Člověk s mou životní zkušeností ví, že nejlepší sázka je vždycky
ta na outsidera. Sázet na favority, to se vám nakonec vymstí. Favorita totiž musíte
trefit vždycky, kdežto na outsidera můžete mockrát prohrát,
ale jednou najdete toho správného a bohatě se vám to vrátí. A za druhé: prohrát na
outsidera, to není žádná ostuda. Když se ale ukáže, že to je pašák - no tak to
je něco!
Každý z
interpretů by stál za samostatnou otázku. Ale
zastavme se alespoň u těch nejvýraznějších,
tedy u Františka Segrada a u Szidi Tóbias.
Segrado má velkou budoucnost a
třeba Hapka je z něj naprosto nadšený. Franta přitom zatím neukázal zdaleka vše,
neměl možnost předvést všechny výrazové polohy, jakých je schopen. Ještě méně
prostoru měla na Tak to chodí Szidi Tóbias, ale stejně je, myslím, zřejmé, že to
je ženská, ze které může být nová Hegerová. Nazpívala třeba písničku Kirké,
ale tam jsou její kvality spíš skryté. Možná i proto, že ji pojala přesně tak,
jak jsem ji myslel, tedy ne jako příběh mytologické bohyně. Ale nešťastné
nymfomanky, holky, která touží po skutečné lásce, ale její hrozná nemoc nakonec
všechna předsevzetí přebije a každý vztah zničí.
František Segrado zpíval
ve skupině Dobrohošť, která kdysi vydala i
dlouhohrající desku, ale co se týče Szidi
Tóbias. Opravdu nevím, kam ji zařadit.
Szidi je objev Ivanky Chýlkové. Slovenská Maďarka, která působí v divadle Astorka -
Korso. Třebaže je tedy herečkou z povolání, jejím životním snem je zpívat a ve
svých šestatřiceti letech se jí ten sen pomalu plní. Loni vydala album Divý mak, to
je fenomenální album, jedna z nejlepších slovenských desek posledních let. Má k
ruce výborného muzikanta jménem Milan Vyskočáni, což je konzervatorista, který se bohužel musí zatím živit truhlařinou. Teď společně
natáčejí druhou desku, která by mohla být ještě lepší, než ta první. Na hlasech
Segrada a Tobias bude postavena i naše nová deska s Petrem Hapkou, jen Szidi tam bude
mít čtyři skladby. Plus Nohavica a Hegerová. Setkání dvou
nejproslulejších osobností šanzonu s těmi dosud neznámými. Mně to přijde
vzrušující.
Prý měla
na desce Tak to chodí zpívat také Ester
Kočičková. Proč nakonec z její účasti sešlo?
Ester původně zpívala právě
píseň Kirké - velmi dobře, expresivně, tím svým hysterickým způsobem. Společně
s ní v písni zpívala i moje dcera Ruth, což bylo velmi působivé, takový čistý
dětský hlásek vedle nymfomanky. Jenže se nám nezdálo aranžmá. Tak jsme si řekli,
že to Kočičková nazpívá znovu, za doprovodu svého koncertního partnera Luboše
Nohavici. Ale ten to pojal jako nějaké boogie, což k té písni podle mě vůbec
nešlo. Nakonec ji tedy nazpívala ve Vyskočániho aranžmá Szidi Tóbias. Docela mě to
mrzí, ale na svou obranu musím říct, že jsem společně s Ester z desky vyndal i
vlastní dceru, což bylo dost kruté. Ale nešlo to jinak.
Tu nejlepší z
několika různých verzí stejné písničky jste vždy
vybírali i pro alba s Petrem Hapkou. Máte
pocit, že jste na albu Tak to chodí
přesto něco interpretačně neuhlídal?
Asi zrovna titulní písničku. Milan Vyskočko to aranžoval jako
zamyšlení, já očekával dryják - zpěv kurvy z pavlače. Na zamyšlenou hudbu zpívá
Ivana Chýlková pochopitelně zamyšleně. Za těch okolností už s tím nic jiného
dělat nemohla. A já už neměl tu sílu prosadit svoji (a hlavně
Jardovu) původní představu a natočit to celé ještě úplně jinak.
Na desce
je i skladba, jejíž slova pro své album
Za kyslík zhudebnil také Michael Kocáb. V
rozmezí několika měsíců tak vznikly dvě různé
verze jediného textu. Jak k tomu došlo?
Někdy před lety, kdy jsem ještě
netušil, že jednou potkám Jardu Svobodu, jsem pár svých textů rozeslal různým
lidem, ať je zkusí zhudebnit. Některé z nich si tenkrát vyžádal i jistý Tomáš
Kympl - udělal dokonce tři texty několikrát. Ale mě to nesedlo, řekl jsem mu to a
měl věc za vyřízenou. A loni najednou zavolá Kocáb, že jeden můj text viděl u
svého spolupracovníka Kympla, že si ho vzal a rovnou ho nazpíval jako duet s Danem
Bártou. To je celý Kocáb, on je takový slušně řečeno razantní. Nechal jsem to
být, i když jsem ten text tak, jak ho nakonec Kocáb udělal, vskutku nemyslel. O to
víc jsem usiloval o to, aby ho zhudebnil i Svoboda na naši desku. Písničku nakonec
skvěle zaranžoval Milan Vyskočko. A protože ji i osobitě zazpíval, už jsem rád.
Ale kdo ví? Třeba to udělá, zase nějak jinak, jednou i Petr Hapka
Do třetice
všeho dobrého.
Proč ne? Nikde přece není psáno,
že se k určitému textu nelze po letech vrátit. Třeba valná část textu písničky
Obchodníci s deštěm ze Svobodovy a mé nové desky vyšel už v roce 1986 na albu Pod
komandem lásky Václava Neckáře.
Zatímco Hapka
byl v počátcích vaší spolupráce renomovaným skladatelem,
Svobodu znají zatím jen "zasvěcení". Úspěch
vaší desky je tedy závislý jen na jménu
textaře. Není to příliš velké riziko? Jaký
předpokládáte ohlas?
Já si myslím, že se ty písničky
vůbec nebudou v médiích hrát. Nejde jen o lidi z vydavatelství, kteří tvrdí, že
se deska neprodá. Ale o nějaký komerční úspěch nestojí ani ti interpreti. To jsou
lidé alternativy, ti o desce do televize vyprávět nepůjdou. Kdyby se měl takový
Jarda Svoboda objevit v nějaké estrádě na Nově, asi by se radši oběsil na půdě.
Ale třebaže ta deska žádnou velkou reklamu mít nebude, není vyloučeno, že třeba
písničku Praha by si lidi mohli sami objevit. Mimochodem, měla svou rozhlasovou
premiéru stylově na stanici ČRo 2 - Praha a hned po jejím odvysílání do rádia
volalo pár lidí, že se jim moc líbila. To má svou hodnotu, protože takovým
posluchačům asi nejde písnička jedním uchem dovnitř a druhým ven. O jednom jsem
přesvědčen: toho, kdo má rád český šanzon, si to album najde.
Když už
jsme u médií - vy jste v loňském roce
začal znovu psát do novin, s vašimi komentáři
se zvláště v posledních měsících mohli setkávat
čtenáři předních českých deníků. Co vás
přivedlo k tomu, oprášit své novinářské dovednosti?
To byla náhoda, potkal jsem se s
panem Šimůnkem z MF Dnes, který mě přesvědčoval, že bych měl zase psát. A
protože jsem byl tehdy naštvaný tím, jak se vyvíjí kauza volby prezidenta republiky,
vzal jsem ho za slovo. Nešlo tedy o to, že bych toužil psát do novin, spíš jsem
chtěl přispět k tomu, aby došlo k přímé volbě českého prezidenta. Tušil jsem,
že se schyluje k nějaké podivné dohodě politických stran na úkor voličů. Což se
pak bohužel stalo, dokonce v té nejhorší formě, jakou jsem si dovedl představit -
že si ODS bude dávat francouzáky s komunisty, to by mě ani ve snu nenapadlo. A když
už vešlo ve známost, že jsem ochoten psát, oslovila mě konkurenční redakce, zda-li
bych jednou týdně nepsal pravidelná zamyšlení - takže teď píšu každé pondělí
do Lidovek.
Když jste
před začátkem maratonu prezidentské volby inicioval
petici za přímou volbu prezidenta České republiky,
řada lidí namítala, že v zemi s tak krátkou
demokratickou tradicí by v takovém případě mohl
zvítězit ten kandidát, který by byl nejvíc
vidět, tedy ten nejbohatší. Co vy na to?
Já nejbohatší nejsem. A i kdyby,
tak co? Pořád by to bylo lepší, než když si někdo v zákulisí prezidentství
upatlá a zradí svůj mandát. Především mi ale takový argument připadá jako
strašlivé podceňování voličů, jednou to zkrátka těm lidem musíte dát do rukou.
Každopádně to politikům nedaruju a na přímou volbu se jich budu ptát znovu a znovu.
Loni jste
oslavil padesátiny a to je událost, kterou
asi člověk jen tak nepřejde. Co to udělalo
s vámi?
Vůbec nic, žádná předsevzetí
jsem si nedal, kdepak. Jen jsem poprvé a asi taky naposled uspořádal veliký mejdan pro
spousty lidí. A bylo to krásný, přestože jsem tím porušil všechny své zásady.
Já jsem člověk, který nechodí na večírky, nepije alkohol a nerad mluví o ničem.
Pořád jsem nejšťastnější, když si můžu v klidu číst.
MILAN ŠEFL
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |