24 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
V dnešním
listování katalogem českého populáru na gramodeskách
značky HMV se seznámíme s nahrávkami, které na
této etiketě vycházely ve třicátých letech minulého
století. Některé z těch nejzajímavějších uslyší posluchači
10. června krátce po 21. hodině na stanici
ČRo 2 - Praha.
Populární hudba
na gramodeskách značky HMV (II.)
Začátkem 30. let opustil vedení československé pobočky firmy GC Karel Hašler. Na gramodeskách značky HMV vycházely snímky české populární hudby prakticky až do roku 1946. Jak uvidíme, procházel v průběhu těchto let výraznými změnami jak nahrávaný repertoár, tak i úprava etiket gramodesek této značky. V roce 1933 vyšly na značce HMV první snímky orchestru Alfa Langera se zpěvem Jindry Lázničky a Vaška Zemana (později též J. Vraného a B. Vaníka) - najdeme mezi nimi i velice kuriózní nahrávku s názvem Venkovský obrázek ("zpěv, zvířátka, sbor a zvukové efekty"), z jejíhož poslechu není jasné, co chtěl její autor sdělit. Typicky venkovské zvuky vydávané domácím zvířectvem se dost neústrojně prolínají s hlášením rozhlasu a jednou slokou melodického waltzu A. Langera zpívaného V. Zemanem, aby celou scénu opět uzavřela směs hlasů zvířátek. Další dost netypický snímek představuje gramodeska ke Dni matek, na jejíž jednu stranu nazpíval J. Pelka písničku Tam daleko za horama moje máma spí, zatímco na její druhou stranu snaživě namluvil-nazpíval jinoch jménem "Malý Petr" za doprovodu salonního orchestru polopatické Blahopřání mamince. Několik humoristických scén spáchal pro značku HMV "Stréček Křópal" v podání Valentina Šindlera, dva snímky vyšly kabaretnímu kvartetu Červený kohout, které vzniklo z trampského souboru Camp Boys (Chaloupka strýčka Tomma a Slepice) a na jedné gramodesce najdeme směs popěvků Vesele do nového dne v podání Ivo Rubina, někdejšího člena kabaretu Červená sedma. Z tanečních novinek roku 1934 jmenujme například písně Jen chvilku snů ("nejkrásnější tango známého skladatele F. A. Tichého z operety Hanáčtí dragouni)" nebo V háječku zeleném ("veselá písnička, kterou slyšíme všude a která se nám zalíbila, dirigovaná skladatelem"). Nejvíce novinek natáčely v tomto roce Nový taneční orchestr F. A. Tichého, jehož nahrávky valčíků U Božích muk a U potůčku byly označeny jako "deska, která docílila nejlepšího prodeje v posledním čase" a Rhythmic Ensemble kapelníka Dol Daubera, s nímž zpívali mj. Jaro Prošek, Jarda Kaňkovský, Milada Pištová a dámské trio Ingriš babies. Své dva vůbec poslední snímky nazpíval za doprovodu orchestru A. Langera na značku HMV v roce 1935 Karel Hašler (tituly Hodonín a Už je to všechno marné). Objednací čísla gramodesek značky HMV přesáhly v tomto roce hodnotu AM 4600. Jako novinky byly vydány například snímky z operet Děti Slovače a Lojzička v podání orchestrů divadla Uranie a Tylova divadla se zpěvem B. Viplerové, R. Cellerové, J. Bělského J. Kohouta, M. Hankové, N. Stallicha, J. Sedláčka, T. Prošingerové a K. Uhlíře. Jediné čtyři snímky natočil v této době pro značku HMV též oblíbený pražský komik Fanda Mrázek (Fotbal, Lodivod, Fando, ty kluku zlatej a Na našem rybníce). Koncem roku také vyšlo několik polek a valčíků v podání Jazzového orchestru A. Balšánka. Tento orchestr nahrával s dvojicí Mlejnek a Hloušek, J. Líbalem a J. Vildovou i v roce 1936, který byl jinak chudý na nové snímky české populární hudby - na značce HMV totiž v té době vycházely hlavně snímky zahraničních orchestrů s písničkami z amerických hudebních filmů, uváděných tehdy s barnumskou reklamou na plátna českých kin ("Hledáme girl! - Tento nápis byl viděn v lázních Piešťany, kde filmová společnosti MGM uspořádala soutěž koupacích úborů jako reklamu pro svůj nový film Velký Ziegfeld. Tento film má býti nyní u nás promítán, z tohoto důvodu předvádíme zde z tohoto filmu nejlepší šlágry..."). S odkazem na citáty T. G. Masaryka (Když ráno vstanu, vykoupám se ve studené vodě a pak sokoluju...) a M. Tyrše (Cvič se, tuž se, vytrvej a pak hrdě smíš i na sebe pohlédnout...) vyšly na třech gramodeskách Lyžařské cviky, Zdravotní gymnastika a Zdravotní cvičení v podání profesora dr. Josefa J. Kratochvíla. Provázela je zvláštní brožura s nákresy jednotlivých cviků a podrobným návodem doplněným užitečnými postřehy typu "...nezaměňujte zaměstnání za cvičení! Co vykoná např. hospodyně v domácnosti různých pohybů a přeci marně hledá štíhlou linii..." V roce 1937 byly s velkou slávou vydány původní snímky z amerických kreslených grotesek Mickey Mouse a Silly Symphonies, které v katalogu doprovodil reklamní text následujícího znění: "Podařilo se nám získati povolení prodeje Walt Disneyových zvukových grotesek jedinečně nahraných na deskách HMV, které jako v celém světě, tak i u nás budou se těšit velké oblibě u mládeže i dospělých. Walt Disney se štábem svých spolupracovníků tvoří ve svých grodeskách nejen symfonie barev, ale i zvuku, a jeho gramofonovými deskami pobavíte se právě tak dobře jako jeho filmy. Kompletní serie je v roztomilém albu ozdobená kresbami W. Disneye". Každá gramodeska z této řady se prodávala za Kč 20, všech šest desek pak bylo k mání i s albem za Kč 120. O rok později pak patřilo k největším prodejním úspěchům firmy HMV trojdeskové album písniček z dalšího Disneyova filmu Sněhurka a sedm trpaslíků. Z nových českých snímků jmenujme nahrávky Milinovského dechové hudby se zpěvem J. Lázničky a T. Muffa ("nejnovější snímky populární dechové hudby jsou tak silně, čistě a plasticky nahrány, že při reprodukci těchto desek přes radio máte úplně dojem bezprostředního poslechu") a orchestru kapelníka Josefa Svárovského se zpěvem B. Wymera a J. Mužíka. První nahrávky na značce HMV vyšly Fr. Poupětovi ("...lidové desky, jaké dosud nebyly! Náš nejpopulárnější virtuos na chromatickou harmoniku. Nejskvělejší lidové šlágry 1937!"), kterého na housle doprovodil Toni Pauch a zpěv obstarali Siola Zelenka a Pepa Zach. Četné nahrávky Fr. Poupěte vycházely na značce HMV i v dalších letech. V roce 1938 pak vyšly první nahrávky tanečních písniček i lidovek se zpěvem Karla Ctibora a Jarči Radimcové, které provázel německý taneční orchestr H. Sandauera. Tento soubor doprovodil v nahrávkách melodií z operety G. Dusíka Adam a Eva i slovenské tenoristy Krištofa Veselého a Štefana Hozu. V roce 1939 dosáhlo číslování gramodesek značky HMV hodnoty AM 4957. Stejně tak, jako se zatahovalo nebe nad republikou (tehdy již Česko-slovenskou), zatahovalo se i nad osudem domácí pobočky anglické firmy GC, a tedy i nad podnikáním jejího posledního ředitele Vladimíra Chmela. Jak všechno dopadlo, to si přečtete příště. GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Obrazová dokumentace archiv autora |