TV TIPY
Pondělí 30. 6. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin
Na dně
zkrvavělých vášní
Psal se rok
1984 a veřejnost i filmoví odborníci spíše přehlédli existenci jednoho
pozoruhodného filmu, vzniklého v nezávislých podmínkách a daleko od hollywoodských
studií. Avšak již tehdy muselo být zřejmé, že celovečerní debut sourozenců
Coenových Zbytečná krutost je bez nadsázky impozantní. Plného uznání se
Blood Simple dočkal až poté, co Coeny proslavilo v mezinárodním měřítku kafkovské
drama Barton Fink. Někteří recenzenti dokonce tvrdili, že vznikl nejlepší debut od
dob Občana Kanea, kterým roku 1941 šokoval Orson Welles.
Zbytečnou krutost můžeme vnímat jako laboratorní
studii chování lidí, kteří z běžného pohledu netrpí žádnými zábranami či
přesněji řečeno, i chystaný zločin pokládají za běžný prostředek v řešení
mezilidských vztahů. Cynismus jako způsob existence a jako záruku společenského
vzestupu sice filmaři zobrazují půl století (dokonce i s případným vražděním,
jak je tomu v dávných komediích Šlechetná srdce a šlechtické korunky či
Zpropadená kariéra), avšak základním stavebním kamenem zde byla duchaplnost
pojednání a satirický náhled na poměry ve společnosti, které jako by byly jen
domýšleny do absurdních extrémů.
Jenže Coenové se záměrně
zříkají jakýchkoli moralizujících postojů, okamžitě se zařadili do vlny děl,
která relativizovala vinu a nevinu, která i zabíjení prezentovala jako cosi
přitažlivého a okouzlujícího. Zločin není nijak potrestán, zákonem stanovení
nositelé a vykonavatelé práva zůstávají zcela mimo: veškeré události se odehrají
v uzavřeném společenství zvolených aktérů - i v tom nacházíme zřetelné stopy
westernového odkazu. Bratři Coenové se zařadili po bok Davida Lynche, později
Quentina Tarantina, Roberta Rodrigueze a dalších epigonů.
Coenové dbají o pečlivé
postižení svého výseku ze zvolených reálií, usilují o přesnou sociální
charakteristiku, i mluva vypovídá o příslušném mluvčím. Vyhýbají se
zdůrazňování psychopatických rysů, padouši v jejich podání postrádají
démonickou přitažlivost, jak si kdysi povšiml i Ondřej Štindl v Kritické příloze
Revolver Revue: "Spíš než velkolepě chtiví jsou jaksi všedně pitomí a
přízemně hamižní, jejich psychiatrické diagnózy a sexuální úchylky nejsou nijak
extravagantní, jsou-li vůbec nějaké. O to více pak divák zírá na to, jakou paseku
dokážou natropit."
Titul již sám o sobě naznačuje
zaměření příběhu: v příhodných podmínkách může zdánlivá banalita (zde
konkrétně milostný trojúhelník) nejen vést ke vražednickému rozuzlení, ale
především ke značně lhostejnému prožívání takových událostí. Právě posun ve
vnímání vyhrocených konfliktů a jejich současné přechýlení ke groteskním,
jakkoli krajně morbidním trapnostem založily věhlas nejen tohoto filmu, ale celé
další tvorby této dvojice - později se zejména odráží v obdobně, ale ještě
hravěji modelované vražednické hříčce Fargo.
Bratři Coenové svou mordýřskou
historku opentlili nenápadně stylizovaným podáním. Herecké výkony vedou k
westernově pomalé obřadnosti (a tento rys není na první pohled patrný!), která
záměrně zbavuje veškeré postavy jakékoli nabídky vstřícného soucítění.
Zamlklé či fádně rozmlouvající postavy s nehybnými tvářemi (příznačné jsou
dlouhé jízdy autem), převažující noční scenerie a ponuré či do modra
nasvětlené interiéry jen umocňující bizarní nevyzpytatelnost osudů.
To, jak Coenové nakládají s
očekáváním postav i diváků (a tato očekávání se rozhodně nemusí krýt), jen
dokazuje smysl pro leckdy škodolibou hravost, která však plně ctí zvolená pravidla.
Ani po bezmála dvaceti letech, která uplynula od natočení filmu, neztratil tento
morbidně tragikomický morytát nic ze své působivosti.
JAN JAROŠ
Úterý 1. 7. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
Matilda
Matilda je mimořádně talentovaná a
inteligentní holčička, která se bohužel nenarodila do té správné rodiny. Její
otec je úspěšný podvodný prodejce ojetých automobilů a matka přebornice ve
sledování telenovel. Pokud Matilda neobtěžuje rodiče svou touhou po vzdělání,
nechávají ji i její tlustý bratr poměrně v klidu. Škola s laskavou a krásnou paní
učitelkou se pak pro Matildu stane skutečným rájem, který narušuje jen přítomnost
kruťácké ředitelky školy, bývalé závodnice v hodu kladivem. Díky ní však v
sobě Matilda objeví netušené schopnosti.
Středa 2. 7.2003 PRIMA - 22.25 hodin
Profesionál
Americký
senátor je ve svém domě vzat jako rukojmí. Teroristé požadují sto milionů dolarů.
Nebezpečný balkánský terorista umístil do sklepa domu bombu, do jejíhož vybuchnutí
zbývají necelé dvě minuty. Přes zákaz velitele zasahující jednotky se rozpoutá
střelba a vzápětí dojde k silnému výbuchu. O rok později v San Franciscu kontroluje
dvojice policistů podezřelý sklad. Objevují se teroristé a dochází k přestřelce.
Jeden z policistů, Ray Nettles, se zmocní mladé ženy, která byla na místě s
teroristy. Při přestřelce je zabit jeho černošský partner...
Režie Albert Pyun. Hrají Tom
Sizemore, Dennis Hopper, Steven Seagal, Jaime Pressly a další.
Čtvrtek 3. 7. 2003 ČT 2 - 21.45 hodin
Když
dítě doma osamí
Režisér
iránského původu Ashgar Massombagi převzal i v kanadském prostředí
"národní" výrazový minimalismus, když ve filmu Chaled s
dokumentární bedlivostí postihl reakce malého Chaleda na skon jeho matky. Vcelku
důsledně postihuje, jak vnímá nastalou situaci. Nejprve je ovšem vymezen základní
existenční status: těžce nemocná matka, bývalá narkomanka, žije sama v krajní
hmotné nouzi, obávajíc se návštěv pracovníků ze sociální péče - zamyká se i
před domácím, který marně vymáhá nájem. A osamělého, nesměle komunikujícího
chlapce, svým poloarabským vzhledem se lišícího od svých spolužáků, stíhá
šikana, věčně musí před svými pronásledovateli prchat.
Když matka zemře, hoch její
tělo přikrývá (někde si přečetl, že mrtvoly chladnou, takže chce chladnutí takto
zabránit), nedomýšleje poznenáhlu se šířící hnilobný zápach rozkládajícího
se těla, který ze zoufalství překrývá vůní sprejů. Zoufale se drží matčiných
pokynů, které se snaží - někdy s až absurdní doslovností - naplňovat.
Film sugestivně postihuje
dětskou psychiku bez jakéhokoli sentimentu, jakoby v odcizujícím odstupu, jak se
projevuje zvláště při čtení chlapcových deníkových zápisků - v nich se o matce
vyjadřuje, jako kdyby stále žila. Výkon hlavního dětského představitele je
naprosto strhující, s maximální přesvědčivostí načrtává svého hrdinu, do
poslední chvíle (a po celou dobu přitom marně) spoléhajícího na své síly.
Přednes jednotlivých dialogů, pátravě ostražitý pohled, bojácná nedůvěřivost
ke komukoli z okolí (snad s výjimkou obtloustlého kamaráda, podobně jako on též
vyobcovaného spolužáky) - to vše zvládá až s mrazivou dokonalostí.
Režisér si všímá zdánlivých všedností, kdy chlapec
stále výrazněji vystavený narůstajícímu stresu se pokouší za každou cenu zakrýt
matčin odchod, před jakýmikoli příchozími se v bytě doslova zabarikáduje.
Výmluvný je vyděšený obličej, když se setká se sousedy z domu, v němž bydlí,
ať je to laskavá slepá stařenka nebo neurvalec, do jehož sklepa potají proniká. Je
možné, že konfrontace s bezohledností a násilím, které kolem něho začíná
houstnout, je přepjatá, avšak projevy bezradnosti jak si počínat ve stále
tíživější hmotné situaci (režisér domýšlí chlapcův osud do nejmenších
detailů - včetně toho, jak se pokouší zalátat roztržený oděv, co se mu děje s
vlasy atd.), jsou postiženy s maximální věrohodností.
Režisér se zdařile vyhnul
nástrahám melodramatu. Nechce nikoho dojímat, předkládá téměř protokolární
záznam jednoho případu - ona protokolárnost se odráží i na samotném závěru:
když konečně vyjde pravý stav věcí najevo, další chlapcovy osudy zcela mizí ze
zřetele. Posledním záběrem je nehnutý, deprimující pohled do vyklizených, již
zcela prázdných místností, kde se celý příběh převážně odehrával...
(jš)
Pátek 4. 7. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
Vlasta
Burian opět zasahuje
Nesmrtelný
Král komiků stále přitahuje. Jinak by stěží Česká televize zařadila na
prázdninové páteční večery do hlavního večerního času jeho komedie. Spatříme
samozřejmě ty nejznámější, počínaje snímkem Ducháček to zařadí, kde
jeho plebejská prostořekost kontrastuje s upjatou, domýšlivou mluvou degenerovaných
aristokratů.
O Burianovi byly popsány spousty
stránek. O tom, jaký to byl komik, o tom, jaký byl jako člověk, o tom, jaký byl
ješitný i naivní. O tom, jak z výsluní popularity byl sražen do prachu ponížení.
Jeho uměním se zabývali nejváženější odborníci, milovaly jej davy nadšených
diváků. Přitahoval davy do svého divadla (než jej ještě za války musel zavřít) i
později na zájezdové estrády, dodnes rozesmávají desítky filmů, jakkoli v nich
zůstal zachycen pouhý stín Burianova talentu.
Už v roce 1925 napsal Jindřich Honzl, tehdy
začínající divadelník: "Posloucháte-li po tři večery po sobě jeho
výstup, shledáváte jej vždy improvisačně nepředvídaný, poutavý - ačkoli je
stejný. To, co se na improvisaci Burianově pohybuje a měnivě rozehrává, je jeho
stálá pracovní součinnost s obecenstvem." Po letech na něho vzpomínal
Jiří Hrbas. V mládí se zúčastnil několika večírků, na nichž Burian, někdy
společně se svými kolegy, úžasně bavil přítomné hosty, a zanechal obsáhlý
popis, jak se rodily Burianovy "výšplechty", jak pracovala jeho
fenomenální hravost: "Historky se psem měly nekonečné variace. Dovedl
předvádět psa-štěně i psa-starce, psa zlého i dobrého. Štěkal tak, že jsem měl
dojem, že je tu celá smečka psů. Dámy zapomínaly na své dobré vychování a
doslova prskaly smíchy. Pánům padaly bohatě vyšňořené chlebíčky na bradu i na
uniformy a často i na zem."
Burianovy filmové postavy, často
vycházející z osvědčených divadelních vzorů, je možné rozdělit do dvou velkých
skupin. Do první lze zahrnout úřednické typy (nejkrásněji asi vyvedené ve filmech
To neznáte Hadimršku, Ducháček to zařídí a Katakomby), do druhé spadají postavy
uniformované. Mnohé filmy vycházejí z principu záměn a nedorozumění, kdy Burianův
hrdina se ocitne v uniformě, která mu sice nepřísluší, ale přesto se s ní plně
ztotožní. Tak ve svém prvním zvukovém filmu C. a k. polní maršálek je obyčejným
setníkem ve výslužbě, jenž ve vypůjčené maršálské uniformě způsobí naprosté
podzdvižení u útvaru, kam zavítá. Komedie je to technicky nedokonalá, ale Burian
září.
Je mi líto toliko jediné věci:
že se uvádějí výhradně Burianovy česky mluvené filmy. V první polovině 30. let
totiž souběžně natáčel i jejich německé verze. Tato část jeho tvorby -
přestože se dochovala - je veřejnosti zcela neznámá a Česká televize by vykonala
záslužnou práci, kdyby ji zpřístupnila.
JAN JAROŠ
Sobota 5. 7. 2003 ČT 1 - 17.25 hodin
Slavní
cestovatelé vzpomínají
Na letní
víkendy, tedy dobu, kdy spousta lidí opouští své domovy a cestuje po světě,
připravila Česká televize vyprávění zřejmě nejslavnějších a nejznámějších
českých cestovatelů - Svět očima Hanzelky a Zikmunda. Tato dvojice
procestovala celý svět a své zážitky si nenechávala pro sebe. Pánové napsali řadu
knih, natočili spoustu filmů a s exponáty, které ze svých cest přivezli, se mohou
seznámit návštěvníci i badatelé ve zlínském muzeu. Ostatně ve Zlíně Miroslav
Zikmund dodnes žije. Přestěhoval se sem po roce 1951, kdy s Hanzelkou stříhali ve
Zlíně film.
"Bylo to v zimě, před hotelem jsme si připnuli
lyže a jeli až do studia. Po práci jsme zase na lyžích dojeli skoro do hotelové
recepce," vzpomíná Zikmund na setkání s městem, které mu učarovalo. "Říkal
jsem si, že z Vinohrad na Barrandov na lyžích jezdit nemůžeme, tak jsem přesídlil
na Moravu." Dům, ve kterém Miroslav Zikmund bydlí, patřil tehdy Elmaru
Klosovi. "On chtěl do Prahy, já sem, tak jsme se velmi rychle domluvili,"
doplňuje cestovatel. Sám už si nedovede představit, že by trvale žil někde jinde. "Když
někde zasadíte strom, a já jsem jich na své zahradě zasadil několik, pak do té
půdy vkořeníte taky," osvětluje svůj vztah ke Zlínu.
Spolu s Hanzelkou získala slavná
dvojice také několik významných vyznamenání, první z nich v roce 1953. "Ne
že bychom byli sběrateli metálů," vysvětluje Zikmund, "ale když
jsem přebíral řád z rukou Václava Havla, toho jsem si vážil," dodává. Na
otázku, proč se u nás lež a krádež stále nevysvětlitelně toleruje, zatímco u
některých primitivních národů jsou za ně nejpřísnější tresty, odpovídá: "Asi
proto, že u nás nefungují zákony tak dokonale, jako u lidí, kteří sice třeba
neumějí číst a psát, ale o to více se u nich dodržuje morálka."
První část seriálu vypráví o
mládí obou cestovatelů, o rodičích, školních letech, prvním cestování a také o
tom, jak se spolu seznámili. Nerozlučnou dvojici tvořili více než šedesát let.
TOMÁŠ PILÁT
Neděle 6. 7. 2003 NOVA - 20.35 hodin
Firma
Absolvent elitní univerzity Mitch McDeere
si z velké nabídky míst zvolí malou, ale zavedenou firmu specializující se v
Memphisu na daňové záležitosti. Přestěhuje se s manželkou Abby do pěkného domku,
který jim poskytne firma a zpočátku všechno vypadá skvěle. Jenže velmi záhy se
začnou vynořovat první mráčky. Zkušený právník, který Mitche dostane na
starosti, zavalí mladého muže prací, takže ten se vrací domů stále později a
stále více unavený. Navíc mu neznámí muži naznačí, že ve za nevyjasněných
okolností zahynuli už čtyři její právníci.
Režie Sydney Pollack.
Hrají Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn, Gene Hackman, Ed Harris, Holly Hunter a další. |