Libor Pešek:
Moc si na sebe nepotrpím
Uvědomujete
si, že jste mezi lidmi vítaný a že vás mají
rádi?
Jestli ano, tak možná proto, že se
zajímám víc o ně než o sebe, protože interakce mezi lidmi především znamená lidi
poslouchat a ne vést monology. Ale je pár lidí, se kterými jsem nikdy kontakt nenašel
a nejde s tím nic dělat, je to hlubší, než kam já dosáhnu.
Máte záhyby
duše, které ukrýváte před všemi?
Ne, spíš mám takové, kde sám
sobě nerozumím, ale co vím, dost extrovertně sdílím s ostatními. Když něco
tajíte, kumulujete v sobě něco, co je nebezpečné pro vás i pro okolí. Nikdo z nás
neví, proč tu na té Zemi jsme a proto si myslím, že musíme být k sobě laskaví.
Jakmile pochopíte, že sám jste strůjcem svého života tím, jak si tu realitu
interpretujete, pak je přece naprosto přirozené, když chcete druhému také ulevit.
Před časem
jste mi říkal, že vás leká, když se
vás ptají na buddhismus. Chápu, že ten,
kdo to myslí skutečně upřímně a vážně,
nechce si vytvářet takovou image a nálepku.
Ano, je to jen moje vnitřní
úsilí, ve kterém jsem na kousku cesty. Třeba meditační praxi považuju za hrozně
důležitou, ale zatím jsem v ní nic nedocílil. Ale ten postoj k životu je mi blízký
a rozumím mu. Jedna věc je ovšem rozumět a druhá je skutečně pocítit, aby to
prostoupilo duši. Tady mám ještě hodně práce.
Kolik místa
v té duši opravdu zabrala hudba?
Dělám ji nejlépe jak můžu, ale
není mi centrem celého života. Proto někteří kolegové jsou daleko úspěšnější,
oni to berou mnohem vážněji. Já díky svému založení jsem schopen brát hudbu jako
jednu z věcí života, která vůbec není zanedbatelná a může hodně lidí obohatit,
ale vím, že je ještě tolik jiného.
Ale vy
přece jste velice úspěšný a ve světě
žádaný dirigent.
Možná je to z velké části
právě díky mému psychologickému přístupu k lidem, otevřenosti, že jsem je dovedl
zaujmout, vyvolat v nich touhu probudit v sobě pocity zasuté letitým opakováním
stejných věcí. Myslím si, a to říkám zcela upřímně, že je to u mě větší
hřivnou, než hudební nadání. Dokonce jsem mnohokrát pochyboval a někdy mezi
pětatřicítkou a čtyřicítkou jsem usilovně přemýšlel, které povolání by mi
sedělo víc než dirigování a měl bych talent a také ještě čas se to naučit.
Nenašel jsem a tak jsem zůstal, ale nejsem ten, kdo říká, že by bez hudby nemohl
být.
Na své jazzové
mládí ale nedáte dopustit.
Na to vzpomínám jako na ztracený ráj. Jazz není jenom hudba, to je
swingování i v životě, postoj, který je vláčný, tvárný, schopnost každou
vteřinu pojednat jako novou záležitost, což je také jedním z pramenů mládí. Mnoho
lidí se staví k životu příliš rigidně: Já jsem zvyklý udělat to a to. A když to
potom selže, strádají. Jazz je všechno ostatní. Není v něm
žádné násilí. Jazzoví muzikanti jsou úžasní profesionálové, ale přitom ze sebe nedělají velké umělce, hrají jak nejlépe dovedou a
zatraceně dobře dovedou! Strávil jsem s jazzmany svoje nejšťastnější léta a
neustále se s těmi kluky máme rádi, nikdy jsme si nevjeli do vlasů. A je to na celý
život. Já o sobě nemám žádné velké jistoty, ale že jsem jazzman, to vím
určitě.
Kdy a kde to začalo?
Když v osmačtyřicátém roce - to mi bylo patnáct - přišlo do kina Svornost v
Dejvicích Rhapsody in Blue, viděl jsem to šestnáctkrát! Úplně mě to zbláznilo a
převrátilo, do té doby jsem chtěl být pilotem. Šel jsem na stavbu, postavil jako
přidavač tři domy v Zelené ulici a vydělal jsem si na trombón. My jsme byli takoví
blázni, naivkové, nesprejovali jsme zdi ani nedevastovali věci
kolem sebe, nám stačila ta sladká mucholapka života, která se odehrávala v
saxofonech Glenna Millera.
Už v šestnácti letech
jste si udělal kapelnické zkoušky a v
sedmnácti jste měl Jazzový orchestr Libora Peška.
No ano (smích), to bylo na gymplu a s Milošem Formanem jsme hráli
Baladu z hadrů. Musel jsem mít kapelnické zkoušky, abychom mohli hrát také za
peníze.
Přinesl jste
si z jazzu něco do práce s klasickou hudbou?
Určitě! Jazz mi dal smysl pro zvuk,
pro barvu, pro to, co vás okamžitě chytí. Vždycky jsem zvuk orchestru miloval víc,
než cokoliv jiného. I když někteří teoretici říkají, že prvotní je rytmus, já
si myslím, že je to zvuk, který člověka rozvibruje.
Co je tedy v
hudbě nejdůležitější?
Myslím, že překlenout bariéru mezi pódiem a publikem - čímkoliv, rytmem, tónem.
Koncert odehraný bez jediné technické chybičky není ještě zárukou zážitku pro
lidi v sále, může být také zcela chladný. Ono není nezbytné úzkostlivě dodržet
všechna dynamická znaménka, je nutné strhnout posluchače, aby
hudba pronikla do duše a srdce.
Nejdůležitější
úkol dirigenta?
Mít koncepci, představu, co se
skladbou udělat. Je to velký celek, složený z nekonečného množství detailů.
Úkolem dirigenta je v čase zkoušek sdělit orchestru svoji představu o detailech i
celku a během koncertu ho inspirovat především k muzikálnímu výkonu.
Čím si vás získal Mozart?
Mozart, to je něco, nad čím zůstává rozum stát. Mám ho moc rád a začal jsem ho
vnímat jinak od té doby, kdy ho Miloš v Amadeovi představil v té naturální podobě
bez uhlazenosti. U interpretace Mozarta totiž hrozí nebezpečí, že začneme být
příliš precizní a jemní.
S liverpoolským orchestrem,
který jste vedl deset let, jste v roce 1993 zahajoval
Pražské jaro. Hrají Angličané Mou vlast jinak
než Češi?
Zvukově určitě, anglické orchestry mají jemnější zvuk a velký zvuk české
filharmonie nelze docílit. Jinak to ale hrajou autenticky a možná někdy s větším
nadšením, protože to nemají tak oposlouchané. Tenkrát to byl zvláštní a silný
zážitek od prezidentských fanfár až po monumentální Blaník. Dával jsem ostatně
Mou vlast na mnohých místech v západní Evropě i Americe a mohu říci že se stává
stále populárnější. Je to tím, že lidé chtějí slyšet novou hudbu a
"nová" hudba, i když je stará třeba sto let,
přesvědčí všechny, protože je kvalitní. Jsem v západních zemích velice často
žádán o českou hudbu a není to jen proto, že jsem Čech, mají to zkrátka rádi.
Anglie vás má ráda, vyvezl
jste jim Liverpool do světa.
Ono to není tak úplně pravda, ten orchestr byl velice dobrý, když jsem tam přišel,
jen neměl svoji identitu. Já jsem jim dokázal dát sebedůvěru, že jsou bezvadní a
postupně se podařilo vybudovat zvuk, který byl nezaměnitelný. Orchestr dělá
zvuková image, která se okamžitě rozpozná. Některé kritiky
psaly, že to je nejlépe znějící český orchestr, který není z Československa.
Kdysi jste řekl, že vám
Liverpool připomíná obraz vaší duše.
Ano, to je pravda, protože když jsem tam přišel, bylo to hrozně rozvrácené město a
zrovna tak byla moje duše rozvrácená a musím říct, že za ten čas se Liverpool moc
nezměnil a ta moje duše taky ne. (smích)
Po deseti letech šéfování
jste se ale rozhodl skončit a dopřát orchestru změnu. Přijde mi to jako projev silné
osobnosti, není to přece lehké.
Ne, ne, to byl projev rozumu. My jsme opravdu spolu byli velice šťastní
a když už může být orchestr s dirigentem po tolik let šťastný a úspěšný, tak
logicky jsem chtěl odejít na vrcholu. Nerad bych se byl dožil prvního zívnutí,
okamžiku, kdy by se někdo z muzikantů začal nudit. Každý z
nás přece může dospět k limitům své zajímavosti. Jsem rád, že jsem tomu dokázal
předejít, i když se mi po nich stýská. V Liverpoolu jsem zapadl do toho, co mám rád
- že lidé jsou slušní a pracovití, nikdo sám sebe nebere moc vážně a každý bere
vážně to, co dělá. To je nejlepší situace, v jaké se
pracovně můžete ocitnout.
Zmíněné město
mi stále vnucuje otázku, jestli vás oslovují
Beatles?
Dlouho jsem je nesledoval, protože
když začaly kytary a bigbít, byl jsem jako jazzman uražený, že se svět mohl
takovým způsobem zbláznit. Ale v roce 1969 jsem v Holandsku poznal jejich bohužel už
poslední album, které je, myslím, geniální. Od té doby je mám moc rád. A také
Simona a Garfunkela.
Před několika
lety jste velmi úspěšně a s velkou mediální
kampaní uvedl v několika velkých amerických městech
skladby Josefa Suka.
Suk nevídaným způsobem vybudoval
naši hudbu přelomu století a proto jsem se ve světě vždy snažil postavit ho na
roveň třeba Mahlerovi, protože ta komplikovanost a dokonalost skladební struktury je
srovnatelná a on má navíc ještě nikoliv sentimentalitu, ale sentiment, který je
nenapodobitelný. Suk je mi hodně blízký a mám radost, když slyším, že se ve
světě hraje. V Americe jsme docílili toho, že o něm byly dvoustránkové články v
nedělních novinách a koncerty v New Yorku, Bostonu, Baltimoru měly výbornou
návštěvu.
Často vás zvou
americké orchestry, je to oboustranná přitažlivost?
Jezdím do Ameriky rád, protože americké orchestry jsou svrchovaně profesionální,
hráči jsou příjemní, chtějí se naučit, ještě stále se chtějí dovídat nové
věci a to je pro dirigenta pastva. Jsou pracovití a moc nemluví, to je typické pro
celou americkou symfonickou scénu.
Sledujete politiku?
Ano, sleduju, denně.
Jak vidíte
náš vstup do Evropské unie?
Na Evropskou unii říkám:
"Musíme tam všichni." Ale teď vážně. Je lépe přijít tam dříve,
abychom měli vliv na to, jaká bude. Čím později přijdeme, tím menší vliv budeme
mít a představa, že budeme ostrůvkem samostatnosti uprostřed Evropy, je bizarní.
Musíme tam všichni.
Stojíte si za
vším, co jste kdy udělal?
Nemůžu si vzpomenout na situaci, kterou bych vědomě odbyl. Vždy jsem se snažil, jak
jsem uměl. Takže veškeré deficity, které padnou na moji adresu, byly způsobeny
spíše mou nedostatečnou schopností, prostě jsem "na to neměl".
Zažil jste někdy
situaci, kdy jste se zachoval zbaběle?
No, já jsem vlastně nikdy nestál před tak závažnou věcí, abych si toto prověřil.
Ale nikdo mi nikdy nehrozil něčím, co bych nebyl schopen obětovat. Nemohu si být
jist, jestli bych v jakékoli situaci byl statečný, to člověk může říci teprve až
když to zažije.
Jak se ve vás uložilo
setkání s Dalajlámou?
Byl to jeden z mých největších zážitků, jestli ne vůbec největší. Doslova
fyzicky jsem pocítil vlnu horka, která vznikla z Dalajlámova soustředění. Já jsem
nečekal, že něco takového je možné, že člověk sedící proti mně může vyvinout
takovou energii, která mnou proletěla, jako když chytí saze v komíně.
Neuvěřitelné.
Je ještě někdo jiný, s kým
se chcete takto setkat?
Ne. Ale ani s ním ne. Bylo to jedinečné, bylo to intenzivní a hlavně mám pocit, že
on má spoustu jiných úkolů, než aby se zabýval jedním klukem z Dejvic.
IVANA TETOUROVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |