29 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Zapomenutý režisér opět pokouší osud V tomto týdnu spatříme několik atraktivních filmů (například Čelisti či Soumrak dne), jenže o nich jsme vesměs psali při jejich nedávném premiérovém uvedení. Proto si všimněme několika snímků možná méně nápadných, ale o to více překvapivých. Dotýkají se totiž tak říkajíc zprostředkovaně slavných legend. První legendou je americký režisér James Whale (1893-1957), kterého ve 30. letech proslavila série na svou dobu působivých hororů (Česká televize z nich před časem uvedla Frankensteina, Frankensteinovu nevěstu a Neviditelného muže). Whale na rozdíl od jiných celebrit neskrýval své libůstky a netajil se ani homosexuálním zaměřením. Nejspíš i to přispělo k předčasnému zakončení jeho kariéry.
Režisér Bill Condon však své vyprávění pojal nikoli jako věrnou rekonstrukci jednoho lidského osudu, ale víceméně jako vážně sdělovanou mystifikaci, svérázně (ale nikoli nepravděpodobně) domýšlející známá fakta z Whaleova života. Záhadně znějící název pochází z citovaného přípitku ve Frankensteinově nevěstě: "Na nový svět bohů a monster!" Jenže lidská přání jsou nestálá a snadno upadají v zapomnění, takže je zapotřebí neustále je oživovat. A mladý zahradník se stává vhodným nástrojem. Filmová kritička Eva Zaoralová o filmu, který byl před pěti lety uveden na festivalu v San Sebastianu, napsala: "V příběhu vyprávěném klasickými hollywoodskými prostředky mladý muž postupně odhaluje, že má s tvůrcovými netvory, jmenovitě Frankensteinem, cosi společného a starý pán si ve svých vzpomínkách přehrává vlastní neodbytná "monstra" - zážitky z první světové války. Nakonec zahradníka přesvědčí, aby mu stál modelem, a začíná podle něho malovat nové monstrum, jenž má na něm, svém stvořiteli, poslušně provést euthanásii a tak ho konečně zbavit jeho nesnesitelných trápení..." JAN JAROŠ
O třech fotografech a jejich době V rámci cyklu Před kamerou za kamerou uvádí Česká televize dvoudílný dokument legendy českého filmu - režisérky Věry Chytilové - Vzlety a pády. První část dvouhodinového svědectví byla na programu 8. července, druhá přijde na řadu 15. července. Ve snímku se setkávají tři významní čeští fotografové - Václav Chochola, Zdeněk Tmej a Karel Ludwig. Režisérka sleduje jejich životní i tvůrčí osudy a snaží se poukázat na přínos, kterým obohatili reportážní, portrétní a výtvarnou fotografii. Působivost snímku zvyšují výpovědi pamětníků, příslušníků uměleckých kruhů a poválečné bohémy vůbec.
Snímek působí věrohodně i díky další skutečnosti: vzhledem k dávným přátelským vazbám se aktéři dokumentu chovali před kamerou uvolněně a bez zábran hovořili i o intimních záležitostech. "To setkání pro nás bylo moc příjemné. Dlouho jsme se neviděli a teď byla příležitost si zase od srdce pohovořit," vysvětluje Věra Chytilová okolnosti i atmosféru setkání po letech. Při práci jí významně pomáhali kameraman Štěpán Kučera a střihačka Šárka Němcová. Vedle fotografů, umění a české poválečné společnosti nabízí snímek i setkání s dvacátým stoletím obecně. Zachycuje atmosféru v našem státě a bezděky tak přispívá i k československé vlastivědě. Především však připomíná tři významné fotografy, jejichž dílo se významně zapsalo do dějin našeho umění. A kteří by neměli být zapomenuti. TOMÁŠ PILÁT
Vrací se cyklus slavných režisérů Česká televize opakuje cyklus Režiséři - úvodní část je věnována Robertu Altmanovi (narozen 1925). Tento americký tvůrce dosáhl záviděníhodné pozice - stal se uznávaným žijícím klasikem, jehož každý nový film je očekáván s napětím. A leckterý - jako naposledy Gosford Park - je považován za výjimečnou událost. Mnohokrát byl odepisovaný, mnohokrát odsuzovaný za nekonvenční přístupy, které mu nakonec vynesly světovou slávu. Dlouho jej provázela pověst tak zvaně obtížného režiséra, který si neustále vymýšlí nějaké zbytečné experimenty, prodlužuje natáčení a mrhá svěřenými penězi. Proslavila ho válečná komedie M.A.S.H., odehrávající se v polním lazaretu - název je ostatně jeho zkratkou - v době korejské války. Vymínil si, že mu do práce nebude nikdo zasahovat, takže si podle svého mohl vybudovat nejen na svou dobu notně cynický příběh, ale i zvukovou složku. Až v konečném sestřihu dodává posledního hrdinu: je jím táborový amplion, z něhož se neustále linou nějaké zvuky, ať již svérázná asijská pop-music nebo přitroublá hlášení.
Robert Altman je proslavený tím, že dělá filmy, které jsou nakonec úplně jiné, než jak si je představovali všichni zúčastnění. Nenatáčí filmy kvůli tomu, aby na nich vydělal jmění - a má proto potíže s producenty. Kdysi si postěžoval: "Problém byl v tom, že se moje filmy nedostávaly k širokému obecenstvu. Byla to doba, kdy každý natahoval ruce po filmu, který by vydělal sto milionů, a nikoho nezajímal film, který by jen pokryl své náklady." Doba se nezměnila, jen Altmanovy filmy zase začaly vydělávat a hlavně: jeho jméno se stalo vyhledávanou známkou úctyhodnosti. JAN JAROŠ
Putování lidským nitrem Další legendu stvořil spisovatel James Joyce. Když napsal čtenářsky náročný, formálně experimentující román Odysseus, rozhodně nepočítal se skandálem: jeho dílo bylo totiž obviněno z pornografie a v anglicky mluvících zemích se mohlo šířit jen pokoutně. Postupně však kniha zaujala své místo v literárních dějinách, v knihovních policích se na ni snášel prach - a čekala na své opětovné znovuvzkříšení. Když Joseph Strick natočil filmovou adaptaci nazvanou též Odysseus, opět vzplanul skandál. Propukl, samozřejmě zase kvůli nemravnosti, na festivalu v Cannes, kde měla být uvedena kopie se začerněnými podtitulky. Snímek nakonec stáhl z programu sám režisér.
Jistě lze ocenit režisérovu odvahu, s jakou se zakousl do složité předlohy, avšak s Joyceovým uměleckým naturelem se přece jen míjí, uniká mu to nejcennější, Joyceovo mnohotvárné vypravěčství, neboť postihl jen vnější slupku příběhu, navíc s chladně akademickým odstupem. Nejsem si jist, zda diváky tento film podnítí, aby se zájmem sáhli i po knize, avšak je nadmíru cenné, že jej ČT vytáhla ze zapomnění... Dokládá nástrahy, kladené "nefilmovatelnou" literaturou. (jš)
Osudy
Režie Charles Jarrott. Hrají Cheryl Ladd, Michael Nouri, Christopher Gartin, Randee Helle, Cynthia Bain a další.
Muž, který chtěl být králem
Zuřivý komik řádí Kromě cyklu
Režiséři, o němž píšeme níže, spatříme v tomto týdnu také dokument věnovaný
nezapomenutelnému komiku - Neznámý Peter Sellers. Určitě každý zná
geniálního popletu jménem Clouseau, jehož vyšetřovací metody jsou tak nesmyslné,
až vedou nejen ke zneškodnění pachatele, ale také k umístění zešílevších
nadřízených do blázince. Peter Sellers, který se právě touto postavou proslavil,
pravidelně rozpoutával ohňostroj nekonečných převleků a masek, chtěje předvést
co nejvíce rozmanitých podob, měnil svůj hlas i vzezření. Čeští diváci Sellerse objevili díky roztomile cynické vražednické komedii Pět lupičů a stará dáma, neméně zaujala satirická komedie s politickými podtexty Myš, která řvala. Mimořádné nadání prokázal i jinde, najmě v Kubrickových filmech Lolita a Dr. Divnoláska. Roku 1964 nastupuje vítězné tažení série Růžového pantera s komisařem Clouseauem. A Sellers je přesvědčen, že se konečně našel... Zřídkavá vybočení však nakonec korunuje ojedinělý a vpravdě mistrovský počin: satirické podobenství Byl jsem při tom dokončil v roce 1979. Tady byl úplně jiný, takového jsme jej dosud neznali - jeho duchem nepřítomnému zahradníkovi stačil monotónní hlas, trochu nepřítomná chůze a opakování několika nic neříkajících frází, aby vzbudil nebývalé nadšení a dokonce se ocitl na nejvyšší politické příčce v Americe. Rok po dokončení Sellers umírá na srdeční záchvat. Při předchozím ataku ještě stihl utéci z nemocnice, ale nyní již svému osudu neunikl. Bylo mu necelých pětapadesát. (jš) |