Stanislav Štepka:
Jednou za čas je dobré "vstúpiť do seba"
O Radošinském naivném divadle
se někdy hovoří jako o Semaforu na slovenský
způsob. Jak moc byla pro vás poetika Suchého
a Šlitra předobrazem a inspirací?
Když jsem počátkem šedesátých
let působil jako začínající učitel, poslouchal jsem v rádiu semaforské hity a moc
jsem si přál dělat divadlo podobné, takové, které oslovuje mladé lidi, kde jsou
krásné písničky, výborní zpěváci a skvělí muzikanti. Chtěl jsem hrát texty,
vypovídající o nadhledu, s jakým je možné se dívat na svět. Právě tímto byl pro
mě Semafor inspirací, pobídkou k tomu, abych se pokusil založit ochotnické divadlo v
malé podhorské dědině. I když však opětovně přiznávám obdiv k semaforské
poetice, myslím si, že jsme v našem divadle vždy šli svou vlastní cestou. Je mnoho
věcí, které nás spojují - humor a podobný pohled na svět, živá hudba a zpěv,
věřím však, že jedinečnost každého souboru je zjevná.
Završujete jubilejní
čtyřicátou sezonu Radošinského naivného divadla. Pouť
od vesnického souboru divadelních nadšenců k
pozici jedné z nejvýraznějších současných slovenských
divadelních scén byla určitě náročná...
Čtyřicet let je jeden dospělý život a v životě organismu, jakým je divadlo, je
tento čas násoben osudy mnoha lidí, kteří jím prošli. O to je bohatší,
barevnější, náročnější. Historii Radošinského naivného divadla můžeme
rozdělit do několika období. V letech 1963 až 1969 jsme se vlastně jenom učili
dělat divadlo. Vznikly moje první hry Nemé tváre alebo Zver
sa píše s veľkým Z a Pitva - ta se dočkala 101
reprízy. Pak jsme v kulturním domě v Radošiné vybudovali sál pro 32 diváků, kde se
uváděly další kabaretní hry Z duba padol, oddýchol si, Pŕŕŕ!, Človečina a premiéru tam měla i naše nejslavnější hra Jááánošííík. V roce 1970 jsem se přestěhoval do Bratislavy
a začal jsem pracovat jako redaktor Učiteľských novín. Tady jsme se setkali s Milanem
Markovičem. V počátcích to byla velice zajímavá, kamarádská a inspirativní
spolupráce - prožili jsme spolu několik dobrých a úspěšných let.
Dvojice Markovič -
Štepka patřila k osvědčeným značkám kvalitní
zábavy. Nic ale netrvá věčně, že?
My jsme si to taky uvědomili a cítili jsme i to, že každý z nás chce jít svou
vlastní cestou. Jednoduše jsme se z tvůrčích důvodů rozešli. On chtěl dělat
něco jiného, jiný humor. Myslím ale, že důsledky našeho rozchodu byly pozitivní
pro obě strany: Milan si našel parketu, po které toužil, no a my v Radošinském
naivném divadle jsme bez pocitu ztráty zahájili další období. Vznikly další hry, do souboru přišli noví talentovaní lidé.
Třeba herečka Katarína
Kolníková a hudebník Ján Melkovič, kteří už
na Slovensku patří k legendám. Jak byste jejich přínos zhodnotil?
Paní
Katka je taková moje divadelní máma, znal jsem ji už jako kluk, v Radošiné patřila
k nejlepším amatérským herečkám. Když pak v roce 1971 přišla na konkurz, bylo
jasné, že do našeho divadla patří. Přímo pro ni jsem napsal hru Človečina.
Hrát s ní na jednom jevišti, to je to nejlepší, co mě mohlo potkat. A Ján Melkovič
zase po léta určuje hudební podobu našeho repertoáru. Píše velmi charakteristickou
muziku, se kterou se identifikují jak členové souboru, tak naši diváci. Jeho práce
pro Radošinské je gigantická a nespočívá jen v hudbě. Ján také učí herce
pracovat s hlasem, poslouchat jeden druhého, sledovat kapelu. Je
naším divadelním učitelem hudby a jeho místo je nenahraditelné.
V souboru Radošinského
naivného divadla jsou někteří mladí herci, kteří
jsou už dnes považováni za hvězdy - Csongor Kassai,
Soňa Norisová, Monika Hilmerová. Dá se říct,
že stejně jako pražský Semafor je i Radošinské
naivné divadlo líhní talentů a odrazovým můstkem
zpěváckých a hereckých hvězd?
Myslím si, že v Bratislavě není významnější produkce, kde by nebyli lidé
začínající u nás. Jsou v angažmá v Slovenskom národnom divadle, na Novej scéne i
v dalších souborech. Jsem moc rád, že jsem je pro slovenské divadlo objevil, ale na
druhou stranu mi to dělá nemalé starosti, protože vlastně musím neustále začínat
od začátku. Stále děláme konkurzy, stále hledáme nové
tváře a talenty. Někdy se to povede, jindy zase ne. Jenomže stále znovu začínat je
asi můj úděl.
Jste nesmírně
plodný divadelní autor. Napsal jste asi čtyřicet
her, z nichž většina byla přímo určená pro
Radošinské naivné divadlo. Inscenují vaše hry i jiné
soubory? Jste spokojen s jejich pojetím?
Když se některý soubor snaží
najít svou vlastní podobu mého textu, jsem rád. Moje kabarety, komedie i tragifrašky
- jak nedávno napsal nějaký kritik, se uváděly na jevištích v Martině, v Nitře, v
Prešově a taky ve Zlíně. Ale nemusí to vždycky dopadnout úplně nejlépe. Třeba
má hra s názvem Zverokruh, příběh zvěrolékaře, který je schopen mluvit se
zvířaty, ale nedokáže komunikovat s vlastní rodinou, byla dle mého v činohře
Slovenského národného divadla tlumočena se zbytečnou vážností, bez potřebného
nadhledu a humoru.
Vaše texty
jsou často poskládané jako koláže, jsou plné citací
a historických konotací. Přijímáte označení: první slovenský postmodernistický
dramatik?
Poslední dobou vyšlo na Slovensku
několik knih o divadle, v nichž jsem pojednán jako "samostatná kapitola".
Říkají o mně, že jsem absurdní dramatik, postmodernista a podobně. Ale já vždy
psal tak, jak jsem to cítil, všechno jsem vyčetl ze života, z atmosféry doby. Co jsem
prožil a odposlouchal, to jsem pak přenesl na jeviště a vyprávěl divákům. Že to
působí absurdně? Že se to jeví jako postmoderna? Asi jsme tak vskutku žili... A
žijeme.
Na festival Šest
z šedesátých jste přivezl tak trochu bilančně
vyznívající tituly. Ako sme sa hľadali je ponorem do
hledání slovenské identity, Kronika komika přímo autobiografickou
výpovědí. Byl v tom dramaturgický záměr?
Jednou
za čas je dobré "vstúpiť do seba" - autorsky i herecky. Blíží se dvě
výročí: čtyřicet let od založení Radošinského naivného divadla a mé šedesáté
narozeniny. Řekl jsem si, že snad bude lidi zajímat, když přes svou vlastní tvorbu
řeknu něco o svém životě, když vyjevím, jaké životní situace měly vliv na moje
psaní a hraní. Zrekonstruoval jsem svůj vlastní jevištní život a musím říct, že
Kronika komika má příznivý ohlas u bratislavského
publika i u pražských diváků. Co se týče hry Ako sme sa hľadali, stále
zdůrazňuji, že to není dějepis, ani naučná literatura, že je to divadlo.
Jevištní fikce, která má svá vlastní pravidla. Kladu si v ní neustále otázku, co
je důležitější: cíl nebo hledání cíle? Co je smyslem lidské cesty, nebo cesty
konkrétního národa? Myslím, že i to hledání...
Posluchači
slovenského rozhlasu vás znají jako dlouholetého
autora a interpreta mnoha zábavných relací.
Rozhlasové Variácie Stanislava Štepku bavily na Slovensku posluchače
všech věkových kategorií. Přibližte čtenářům Týdeníku Rozhlas
svou rozhlasovou tvorbu.
Předně musím říci, že mám k
rozhlasu velice pozitivní vztah. V letech, kdy to se mnou ani s divadlem nebylo zrovna
nejlepší, kdy mě předvolávali a na základě anonymních dopisů
"neschvalovali", zkrátka v letech, v nichž po mně ani pes neštěkl, mi
právě rozhlas dal šanci. Na Silvestra 1971 jsme mohli udělat blok našich scének a od
té doby jsme pro rozhlas natáčeli víc a víc. Já se později dokonce stal na osm let
rozhlasovým redaktorem. Jsem rád, že Slovenský rozhlas se tvorbou Radošinského
naivného divadla zabývá velice systematicky a fundamentálně. Dodnes natočil 25 her.
Každý měsíc navíc vysíláme relaci ze života našeho divadla a lidí kolem něho a
chystají se další a další věci... Jenom mít víc času.
Zmínili jsme se o pražském
festivalu Šest z šedesátých, kde se vaše Radošinské naivné divadlo
prezentovalo vedle souborů, jako Štúdio L+S, Semafor nebo Činoherní
klub. Jak se vám vzpomínalo "v takové
nóbl společnosti"?
Necítil jsem nóbl společnost, cítil jsem přátele. A to, že lidé, kteří kdysi
byli mými idoly, jsou dnes mými přáteli, je pro mě velice cenné. Dobrou zprávou je,
že ani po těch mnoha letech nemluvíme jen o tom, co bylo, ale také o tom, co bude.
Jsou to rozhovory lidí, kteří nikoho nemusejí přesvědčovat, že jsou mladí,
protože oni vskutku mladí jsou. A nikdy nezestárnou.
MÁRIA UHRINOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |