30
vyšlo 14. 7. 2003

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Stanislav Štepka:
Jednou za čas je dobré "vstúpiť do seba"

Stanislav Štepka při autogramiádě knihy Šest z šedesátých, obsahující rozhovory se zakladateli šesti divadel malých forem - Semaforu, Činoherního klubu, Štúdia L+S, Divadla Járy Cimrmana, Studia Ypsilon a Radošinského naivného divadlaO Radošinském naivném divadle se někdy hovoří jako o Semaforu na slovenský způsob. Jak moc byla pro vás poetika Suchého a Šlitra předobrazem a inspirací?
Když jsem počátkem šedesátých let působil jako začínající učitel, poslouchal jsem v rádiu semaforské hity a moc jsem si přál dělat divadlo podobné, takové, které oslovuje mladé lidi, kde jsou krásné písničky, výborní zpěváci a skvělí muzikanti. Chtěl jsem hrát texty, vypovídající o nadhledu, s jakým je možné se dívat na svět. Právě tímto byl pro mě Semafor inspirací, pobídkou k tomu, abych se pokusil založit ochotnické divadlo v malé podhorské dědině. I když však opětovně přiznávám obdiv k semaforské poetice, myslím si, že jsme v našem divadle vždy šli svou vlastní cestou. Je mnoho věcí, které nás spojují - humor a podobný pohled na svět, živá hudba a zpěv, věřím však, že jedinečnost každého souboru je zjevná.

Završujete jubilejní čtyřicátou sezonu Radošinského naivného divadla. Pouť od vesnického souboru divadelních nadšenců k pozici jedné z nejvýraznějších současných slovenských divadelních scén byla určitě náročná...
Čtyřicet let je jeden dospělý život a v životě organismu, jakým je divadlo, je tento čas násoben osudy mnoha lidí, kteří jím prošli. O to je bohatší, barevnější, náročnější. Historii Radošinského naivného divadla můžeme rozdělit do několika období. V letech 1963 až 1969 jsme se vlastně jenom učili dělat divadlo. Vznikly moje první hry Nemé tváre alebo Zver sa píše s veľkým Z a Pitva - ta se dočkala 101 reprízy. Pak jsme v kulturním domě v Radošiné vybudovali sál pro 32 diváků, kde se uváděly další kabaretní hry Z duba padol, oddýchol si, Pŕŕŕ!, Človečina a premiéru tam měla i naše nejslavnější hra Jááánošííík. V roce 1970 jsem se přestěhoval do Bratislavy a začal jsem pracovat jako redaktor Učiteľských novín. Tady jsme se setkali s Milanem Markovičem. V počátcích to byla velice zajímavá, kamarádská a inspirativní spolupráce - prožili jsme spolu několik dobrých a úspěšných let.

Dvojice Markovič - Štepka patřila k osvědčeným značkám kvalitní zábavy. Nic ale netrvá věčně, že?
My jsme si to taky uvědomili a cítili jsme i to, že každý z nás chce jít svou vlastní cestou. Jednoduše jsme se z tvůrčích důvodů rozešli. On chtěl dělat něco jiného, jiný humor. Myslím ale, že důsledky našeho rozchodu byly pozitivní pro obě strany: Milan si našel parketu, po které toužil, no a my v Radošinském naivném divadle jsme bez pocitu ztráty zahájili další období. Vznikly další hry, do souboru přišli noví talentovaní lidé.

Třeba herečka Katarína Kolníková a hudebník Ján Melkovič, kteří už na Slovensku patří k legendám. Jak byste jejich přínos zhodnotil?
"Neustále začínat od začátku - to je asi můj úděl," soudí legenda Radošinského naivného divadlaPaní Katka je taková moje divadelní máma, znal jsem ji už jako kluk, v Radošiné patřila k nejlepším amatérským herečkám. Když pak v roce 1971 přišla na konkurz, bylo jasné, že do našeho divadla patří. Přímo pro ni jsem napsal hru Človečina. Hrát s ní na jednom jevišti, to je to nejlepší, co mě mohlo potkat. A Ján Melkovič zase po léta určuje hudební podobu našeho repertoáru. Píše velmi charakteristickou muziku, se kterou se identifikují jak členové souboru, tak naši diváci. Jeho práce pro Radošinské je gigantická a nespočívá jen v hudbě. Ján také učí herce pracovat s hlasem, poslouchat jeden druhého, sledovat kapelu. Je naším divadelním učitelem hudby a jeho místo je nenahraditelné.

V souboru Radošinského naivného divadla jsou někteří mladí herci, kteří jsou už dnes považováni za hvězdy - Csongor Kassai, Soňa Norisová, Monika Hilmerová. Dá se říct, že stejně jako pražský Semafor je i Radošinské naivné divadlo líhní talentů a odrazovým můstkem zpěváckých a hereckých hvězd?
Myslím si, že v Bratislavě není významnější produkce, kde by nebyli lidé začínající u nás. Jsou v angažmá v Slovenskom národnom divadle, na Novej scéne i v dalších souborech. Jsem moc rád, že jsem je pro slovenské divadlo objevil, ale na druhou stranu mi to dělá nemalé starosti, protože vlastně musím neustále začínat od začátku. Stále děláme konkurzy, stále hledáme nové tváře a talenty. Někdy se to povede, jindy zase ne. Jenomže stále znovu začínat je asi můj úděl.

Jste nesmírně plodný divadelní autor. Napsal jste asi čtyřicet her, z nichž většina byla přímo určená pro Radošinské naivné divadlo. Inscenují vaše hry i jiné soubory? Jste spokojen s jejich pojetím?
Když se některý soubor snaží najít svou vlastní podobu mého textu, jsem rád. Moje kabarety, komedie i tragifrašky - jak nedávno napsal nějaký kritik, se uváděly na jevištích v Martině, v Nitře, v Prešově a taky ve Zlíně. Ale nemusí to vždycky dopadnout úplně nejlépe. Třeba má hra s názvem Zverokruh, příběh zvěrolékaře, který je schopen mluvit se zvířaty, ale nedokáže komunikovat s vlastní rodinou, byla dle mého v činohře Slovenského národného divadla tlumočena se zbytečnou vážností, bez potřebného nadhledu a humoru.

Vaše texty jsou často poskládané jako koláže, jsou plné citací a historických konotací. Přijímáte označení: první slovenský postmodernistický dramatik?
Poslední dobou vyšlo na Slovensku několik knih o divadle, v nichž jsem pojednán jako "samostatná kapitola". Říkají o mně, že jsem absurdní dramatik, postmodernista a podobně. Ale já vždy psal tak, jak jsem to cítil, všechno jsem vyčetl ze života, z atmosféry doby. Co jsem prožil a odposlouchal, to jsem pak přenesl na jeviště a vyprávěl divákům. Že to působí absurdně? Že se to jeví jako postmoderna? Asi jsme tak vskutku žili... A žijeme.

Na festival Šest z šedesátých jste přivezl tak trochu bilančně vyznívající tituly. Ako sme sa hľadali je ponorem do hledání slovenské identity, Kronika komika přímo autobiografickou výpovědí. Byl v tom dramaturgický záměr?
Obálka knihy Šest z šedesátých - rozhovory s osobnostmi české a slovenské kultury mj. se Stanislavem ŠtepkouJednou za čas je dobré "vstúpiť do seba" - autorsky i herecky. Blíží se dvě výročí: čtyřicet let od založení Radošinského naivného divadla a mé šedesáté narozeniny. Řekl jsem si, že snad bude lidi zajímat, když přes svou vlastní tvorbu řeknu něco o svém životě, když vyjevím, jaké životní situace měly vliv na moje psaní a hraní. Zrekonstruoval jsem svůj vlastní jevištní život a musím říct, že Kronika komika má příznivý ohlas u bratislavského publika i u pražských diváků. Co se týče hry Ako sme sa hľadali, stále zdůrazňuji, že to není dějepis, ani naučná literatura, že je to divadlo. Jevištní fikce, která má svá vlastní pravidla. Kladu si v ní neustále otázku, co je důležitější: cíl nebo hledání cíle? Co je smyslem lidské cesty, nebo cesty konkrétního národa? Myslím, že i to hledání...

Posluchači slovenského rozhlasu vás znají jako dlouholetého autora a interpreta mnoha zábavných relací. Rozhlasové Variácie Stanislava Štepku bavily na Slovensku posluchače všech věkových kategorií. Přibližte čtenářům Týdeníku Rozhlas svou rozhlasovou tvorbu.
Předně musím říci, že mám k rozhlasu velice pozitivní vztah. V letech, kdy to se mnou ani s divadlem nebylo zrovna nejlepší, kdy mě předvolávali a na základě anonymních dopisů "neschvalovali", zkrátka v letech, v nichž po mně ani pes neštěkl, mi právě rozhlas dal šanci. Na Silvestra 1971 jsme mohli udělat blok našich scének a od té doby jsme pro rozhlas natáčeli víc a víc. Já se později dokonce stal na osm let rozhlasovým redaktorem. Jsem rád, že Slovenský rozhlas se tvorbou Radošinského naivného divadla zabývá velice systematicky a fundamentálně. Dodnes natočil 25 her. Každý měsíc navíc vysíláme relaci ze života našeho divadla a lidí kolem něho a chystají se další a další věci... Jenom mít víc času.

Zmínili jsme se o pražském festivalu Šest z šedesátých, kde se vaše Radošinské naivné divadlo prezentovalo vedle souborů, jako Štúdio L+S, Semafor nebo Činoherní klub. Jak se vám vzpomínalo "v takové nóbl společnosti"?
Necítil jsem nóbl společnost, cítil jsem přátele. A to, že lidé, kteří kdysi byli mými idoly, jsou dnes mými přáteli, je pro mě velice cenné. Dobrou zprávou je, že ani po těch mnoha letech nemluvíme jen o tom, co bylo, ale také o tom, co bude. Jsou to rozhovory lidí, kteří nikoho nemusejí přesvědčovat, že jsou mladí, protože oni vskutku mladí jsou. A nikdy nezestárnou.

MÁRIA UHRINOVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ