Sobota 9. 8. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA .16.30
hodin
V romantickém duchu
Věčně
žádaná a milovaná hudba romantismu dokáže obohacovat i člověka jedenadvacátého
století Kolikrát již se hovořilo o konci nadvlády tohoto směru, který se zrodil na
počátku devatenáctého století! Při změnách hudebního cítění vždy hraje roli
jakási vzpoura tvůrců prahnoucích po zásadních změnách, jež by očistily další
cestu od nánosu tradice a zaběhlých stereotypů. Když romantismus přebíral vládní
žezlo od klasicismu, šlo vlastně spíše o reformy spočívající zvláště v
uvolněnosti formy, jež vyvolala nutnost a touha zobrazovat určitý mimohudební
program. Obdobné negativní reakce se později dočkal i samotný romantismus. 20.
století si však o štafetu řeklo mnohem vehementněji, neboť zavrhlo vše staré a
navíc chtělo zničit i vše dosavadní. Posluchač byl však jiného mínění a dodnes
se milovaných mistrů 19. století nevzdal. Důkaz přináší i sobotní Symfonický
koncert. Jeho protagonisty jsou tři osobnosti, z nichž každá reprezentuje určitou
podobu romantismu. Tu ranou cítíme z předehry k Weberovu Oberonovi. Mahler je
naopak romantikem pozdním a z jeho partitury vane už modernější mluva, byť ne
revolučně novátorská. Písně potulného tovaryše jsou svým
smutkem a skepsí jedním z nejniternějších dítek romantismu. A novoromantik Hector
Berlioz je jedním z nejmodernějších propagátorů tvorby s mimohudebním obsahem s
využitím zvukových prostředků do té doby nevídaných. Považme, že pro svou
mohutnou symfonii Harold v Itálii zvolil pro sólový part instrument tak
subtilní, jako je viola!
BOHUSLAV VÍTEK |