34
vychází 11. 8. 2003

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Úterý 19. 8. 2003 Český rozhlas 2 - PRAHA - 0.04 hodin

Jak učit a co učit

Neustálé omílání otázky, kolik máme či můžeme mít studentů na školách všech stupňů, mnohem důležitější otázku "jak učit a co učit" zhusta nastiňuje. V Meteoru tohoto týdne nahlížíme do knihy prof. dr. Petra Rákose Mravuprosté epištoly (Ni kázání, ni kárání), kterou vydalo nakladatelství Carolinum. Ocitáme se v podobné situaci jako horliví čtenáři populárních mediálních rad, jak se máme zdravě stravovat. Hodně mléka nebo žádné mléko, nejlépe rostlinné tuky, ale na druhé straně skoro lepší je máslo nebo dokonce občas sádlo; káva škodí i nevadí, alkohol nejraději žádný, ale červené víno prospívá, a ostatní už dořešte podle své vlastní krevní skupiny: vystříhejte se mečounů, ale zavdejte si sumce...

Klasifikace vždy byla a bude, je stejně stará jako její pošetilé zneužívání. A vždy na ní bude studentovi nesmírně záležet. Učiteli to bude sotva myslet ve známkách: nejspíš mu půjde o kontakt, aby si mohl utvořit o svém studentovi co nejjasnější obraz, a - paradoxně - nejpreciznějším a nejpoctivějším oceněním studenta se mu bude jevit pouhé ano nebo ne. Všechna občasná předsevzetí a vzplanutí, že se má skoncovat s liberalismem a začít klasifikovat "přísně", se zpravidla míjejí účinkem, neboť se zde směšuje požadavek přísnosti s požadavkem náročnosti: ta se totiž projevuje jinde než v klasifikaci. "Ano" a "ne" rozhodne v poslední instanci o tom, zda student obdrží diplom či nic. A má- li dušička pokoj, že v druhém ročníku dostal student trojku místo dvojky, pomněte, že nikdo z nás neví, zda lékař, na nějž se s důvěrou obracíme, měl samé výborné, a udělal-li histologii potřetí za tři, anebo jí proplul hladce. V oblasti výchovy a výuky vždy šlo a půjde více než o úvahy o tom, kolik lidí má být přijato, kolik lidí s vysokoškolským diplomem má vystudovat, o to jakých a jak? A co jim ta škola dá.

(bi)