35
vychází 18. 8. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 25. 8. 2003 NOVA - 17.45 hodin

Ve stínu medvěda

Jedenáctiletý Justin Andrich se ve škole pere se spolužáky a potíže má i se svými sourozenci, starším bratrem a mladší sestrou. Jejich rodiče se právě rozvádějí a neustálé problémy s dětmi urychlují rozpad celé rodiny. Aby mohli William a Shelly Andrichovi všechno vyřídit v klidu a dovést hořký rozvod k úlevnému konci, rozhodnou se poslat děti k dědečkovi na vzdálený ranč. Cestou přes pustinu však selže motor letadla, stroj havaruje a sourozenci se ocitnou sami uprostřed krásné, ale drsné a nelítostné divočiny.

Režie Mark Soulard. Hrají Michael Yarmush, James Hayes Liboiron, Chantal Leblanc-Everett, Alan Thicke, Danette Mackay a další.


Úterý 26. 8. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

Kosmetička a zvíře

Joy Millerová je půvabná, chytrá a vtipná mladá dáma, která sní o tom, že si svými schopnostmi podmaní jednoho dne celý New York. Ve zkrášlovacích procedurách a tajemstvích se vyzná jako žádná jiná, je totiž výbornou kosmetičkou. Místo slávy se jí však lepí smůla na paty a vrcholem všeho je požár ve večerní škole "krásy", kde Joy vyučuje. Než však mohlo být dokonáno dílo zkázy, způsobené nedopalkem cigarety a hořlavým sprayem, Joy se stihla ukázat světu a hlavně novinářům jako neohrožená zachránkyně všeho živého, zvláště laboratorních zvířat z kabinetu. To natolik zaujalo vyslance diktátora z jistého východního totalitního státu, že právě tuto mladou dámu najme jako učitelku k diktátorovým dětem. Joy vycítí, že je to možná životní šance a vydá se směrem na východ. Hlavní role Fran Drescherová a Timothy Dalton. Diváci možná poznají exteriér krásného zámku Sychrov, kde byl film částečně natáčen.


Středa 27. 8. 2003 NOVA - 22.55 hodin

Půjčka za život

Do Berlína blízké budoucnosti je zasazen příběh novináře Jana, který se dostal do tíživé situace. Jeho dluhy dosáhly obrovské výše a majitel kasina mu dal poslední šanci. Buď zaplatí nebo zemře. A aby dostatečně jasně vyjádřil, že to myslí vážně, nechal Janovi useknout prst. Janovi nezbývá, než si půjčit v Lifecorps, zastavárně , kde člověk ručí za půjčku vlastním tělem, což znamená, že pokud ji řádně nesplatí v dohodnutém v termínu, může firma kompenzovat ztrátu prodejem některé části jeho těla, popřípadě ho i zabít a orgány prodat.

Režie Michael Rowitz. Hrají Tim Bergmann, Doreen Jacobi, Sonja Kirchberger, Manfred Lehmann a další.


Čtvrtek 28. 8. 2003 ČT 2 - 22.50 hodin

Vietnamská sezóna květin

Česká televize pokračuje v přibližování exotických asijských dálek, nahlížených nikoli zvenčí očima okouzleného cizince, ale naopak zevnitř - tvůrcem, jenž je bytostně spjat s prostředím, v němž se příběh odehrává. Již jsme viděli Pohár, zasazený do buddhistického kláštera, nyní následují Tři sezóny.

Jakoby v lyrickém oparu nasnímaný příběh ze současného Vietnamu zahrnuje několik souběžně se proplétajících epizod, které se sice nikdy neprotnou, ale dohromady vytvářejí působivou mozaiku života ve velkoměstě, jakým je Saigon. I když debutující režisér Tony Bui zaznamenává spíše odvrácenou tvář existence, výsledné zpodobnění je laskavé, plné porozumění pro často smolařské postavičky. Vyprávění plyne snad až příliš monotónně a pozvolna v pečlivě komponovaných obrazech, které se řadí v pouhém naskládání jeden za druhým, jejichž skladba zcela rezignovala na současné klipové vypravěčské trendy.

 I v dalekém Vietnamu se odehrávají zápletky důvěrně blízkéPostupně se seznámíme s trhačkou a prodavačkou bílých lotosových květů, kterou přitahuje tajemný majitel lotosové plantáže - je to zchromlý stárnoucí muž, jemuž dívka pomáhá zapisovat jeho verše. Dalším hrdinou je rikša, platonicky zamilovaný do "tuzexové" prostitutky, snící o lepším životě s některým z hostů luxusních hotelů - pravidelně na ni čekává, trpělivě snáší její pohrdlivé chování. Malý chlapec, živící se pouličním prodejem drobných tretek, prožívá své velké drama, když pátrá po ztraceném kufříku, v němž měl všechno své zboží. A konečně si všimneme amerického turisty (Harvey Keitel), jenž marně pátrá po ženě, do níž se kdysi dávno zamiloval.

Zakotvení příběhu je zvláštní: ačkoli vykazuje znatelný sociální patos (a situace se ztraceným chlapcovým kufříkem pak přímo navozuje odkaz na Zloděje kol), existenční mizerii sekundují i deštivé počasí a rozbahněnost, setmělé scenérie, přesto jsou všechny postavy smířené s osudem, jednají mírně a pokorně, až s jakousi bázlivostí, možná danou i tím, že jsou závislí na úspěšném nabízení svých služeb. Spřádají sny, ale ty stejně nepřesahují jejich současné postavení, dovedou si představit jedině další rozvoj svého "podnikání."

Režisér je zcela prost jakýchkoli protestujících gest, vypráví prostě, ale přitom se zřetelnou naléhavostí. Důmyslně buduje prostředí dvou světů, na jedné straně chudičkých příbytků, zanedbaných ulic a rikš, na druhé straně téměř vysněný, protože běžně nedostupný ráj zaplněný hotely a taxíky. A zachytíme i oblíbený postup dávných sociálních dramat, kdy rozedraný chlapec mlčky přihlíží, jak za sklem restaurace hodují bohatí. Nikoli náhodou si dívka s lotosy postěžuje, že lépe než řezané květy se prodávají jejich umělé nápodoby - jsou větší, více voní, nevadnou. Možná právě zde je obsažena základní metafora celého vyprávění - člověk by měl usilovat o opravdovost a autentičnost, i kdyby byla zdánlivě nicotná.

Tři sezóny jsou dílem řadícím se k medidativní linii; neburcují, spíše nabádají k tichému spoluzamyšlení, vybízejí k úvaze, zda by člověk neměl být vyrovnaný se svou situací, zda by jeho sny měly přesahovat obzor dostupného. Protože hodnota člověka tkví nakonec v tom, nakolik se dokáže přiblížit ke svému bližnímu.

JAN JAROŠ


Pátek 29. 8. 2003 ČT 1 - 23.40 hodin

Ještě na to máme!

Důchodce Nat Moyer je to nepřekonatelný mluvka, pouliční filozof a potížista s fascinující představivostí. V newyorském Central Parku se přátelí a schází se stejně starým, napůl slepým Midgem Carterem, který o sobě tvrdí, že je nejlepší opravář v bloku domů, kde bydlí. Nepokojný Nat se zastává náhodných zákazníků v obchodě, postaví se proti drogovém dealerovi, pochybnému obchodníkovi s akciemi, stejně jako "umluví" namyšleného profesora, který přednáší obor komunikace na vysoké škole. Vydává se za nejrůznější existence a typy, svojí "prořízlou" pusou, všetečnou zvědavostí se ovšem dostává do potíží...

Hlavní role Walter Matthau.


Sobota 30. 8. 2003 ČT 1 - 20.55 hodin

Jak zabránit propuštění z práce

Podobně jako si švédský filmař Ingmar Bergman oblíbil jméno Vogler, které prochází řadou jeho filmů, také francouzský scenárista a režisér Francis Veber používá jen dvě příjmení, Perrin a Pignon. Právě druhým z nich obdařil posmutnělého hrdinu v jednom ze svých posledních filmů, který se v kinech promítal pod mnohoslibným názvem Kondomedie, avšak Česká televize - patrně pro větší srozumitelnost - vsunula ještě "vysvětlující" předvětek S barvou ven.

Věčně se opakující typ plachého, ušlápnutého a hlavně zmatkářského človíčka úspěšně ztělesnili herci jako Jacques Brel (Dotěrný chlap), Pierre Richard (Otec a otec, Uprchlíci), Jacques Villeret (Blbec k večeři) - a nyní se přidává Daniel Auteuil. Původní excentričnost, spjatá zejména s Richardem, se pozvolna rozplynula, Auteuil akcentuje naopak rysy neprůbojnosti, ostýchavosti, šedivě usedlé existence.

Příběh se z valné části odehrává v továrně na kondomyOd účetního Pignona odešla žena, dospívající syn jej přehlíží a navíc má být propuštěn z podniku, kde celý život pracoval. V trudném rozpoložení mu poradí nový soused, bývalý podnikový psycholog, aby se začal vydávat za gaye: v takovém případě si podnik rozmyslí propustit jej, aby nebyl nařčen z diskriminace menšin. Veber rozehrál několik motivů: vedle hlavního hrdiny začleňuje do bláznivého kolotoče nedorozumění další postavy, zvláště hromotluckého šéfa personálního oddělení Santiniho (Gérard Depardieu), jemuž škodolibí spolupracovníci namluví, že se musí k Pignonovi chovat uctivě a předcházet si jej, aby nebyl podezírán z "nekorektnosti"...

Film zdůrazňuje proměnlivost v nahlížení mravů - co by ještě před několika desetiletími bylo důvodem k propuštění, je dnes účinným záchranným pruhem. Bohužel se Veber nechává příliš ukolébat zdánlivou přitažlivostí, jakou produkuje záměna sexuální orientace (ostatně efektní dopad, jaký přináší erotická dvojsmyslnost, znal už Shakespeare!).

Postavám chybí potřebná plasticita. Možná to ovlivňuje herecké ztvárnění: Auteuil zosobňuje výrazně pasivní prvek. Jistě, není to komik, takže působí spíše dojemně než směšně, humorné okamžiky nevyplývají z jeho počínání, ale z kontextů a kontaktů, které ať již záměrně či nevědomky navozuje. Naproti tomu další postavy (zejména Depardieuův nadřízený, ale také hrdinova bývalá žena, spolupracovnice i nadřízení) jsou přechýleny ke zbytečně zveličené karikatuře, mění se v pouhý groteskní stín bez dramatické váhy. Zápletky zmrtvěle ulpívají v jediném bodě, takže změny zaznamenáváme nárazově v jejich uzlových bodech. Konfrontační střety postrádají potřebnou údernost.

Vyprávění nedosahuje spontánnosti srovnatelné dejme tomu s obdobně zacíleným americkým snímkem Ptačí klec, proto marně doufáme, že by se uplatnily principy klasické komedie mravů, jak to dokázali dávní dramatici jako Moliere, Sheridan či Wilde. Ale vůbec netvrdím, že Kondomedie nepobaví - chci jen naznačit, že mohla uspět lépe.

JAN JAROŠ


Neděle 31. 8. 2003 NOVA - 20.00 hodin

Podíl citů na polidštění robota

Robin Williams jako polidšťující se robotRežisér Chris Columbus natočil podle předlohy Isaaca Asimova dojemně pojednané vyprávění o polidštění robota Andrew, člen naší rodiny. Na časové ploše zahrnující celá dvě století líčí osudy univerzálního domácího robota, jemuž se díky náhodě (pád z okna) změnil systém fungování, neboť si začal uvědomovat sebe sama. Stal se unikátem svého druhu a díky laskavosti svých majitelů, které provázel po několik generací (a smutnil kvůli skonu svých milovaných pánů), posléze získal nejen statut myslící bytosti, ale i vlastní bankovní konto a posléze i svobodu. Učí se chápat krásu i umění (a nás může těšit, že vše se začalo odvíjet od česky zpívané "měsíční" árie z Dvořákovy Rusalky), učí se chápat humor. Jeho sebezdokonalování vyvrcholilo nejen přijetím lidské podoby a později i lidských citů, ale především ztotožněním se s lidským údělem - nesmrtelnost stroje vyměnil za smrtelnost člověka, jímž se po boku milované ženy cítil.

Robota (nejprve jen v celokovové schránce) představuje Robin Williams, jenž opět rozehrává škálu svých rozpačitých či dokonce stydlivých úsměvů, jimiž dokáže své okolí tak podmanit. Režisér Columbus si vypomáhá i milostnými zápletkami, když líčí platonickou spřízněnost "malé slečny", která robota znala od dětství, i naplněnou lásku její vnučky Portii (obě hraje táž herečka Embeth Davidzová).

Příběh dosti rozvlekle vyprávěný se skládá z uzavřených dějových celků, stále nastavovaných dalšími přídavky. Humor probleskne zcela výjimečně, navíc povětšinou v očekávatelných banalitách. Film, podřízený bezvýhradné idyle, se odehrává v bezkonfliktním prostředí. Ač jsou zmíněny tři základní zákony robotiky, Asimovem zformulované (etika činnosti robotů), ač je naznačená případná bezcitnost výrobní firmy, ač může znepokojovat robotova proměna v bytost lidského rozměru, nikdy nenastane žádná kontraverze, která by prověřila stanovené zásady.

Z metaforického rozměru předlohy zůstala jen sentimentalitě podřízená dějová kostra. Vypravěčskými hodnotami se tento film neřadí k nijak pozoruhodným, ovšem triková úroveň si zasluhuje pozornost - už tím, že se neprosazuje jako hlavní zdroj atrakcí, spíše se její pomocí průběžně kompletuje pozadí, kde vyrůstají dosud netušené budovy, kde auta běžně létají vzduchem, kde fungují nevídané vynálezy. Působivě je postihnut rovněž proces fyzického stárnutí, které se nakonec rozhoduje podstoupit i sám robotický hrdina.

JAN JAROŠ