Roman Vávra:
Jsou i snazší
způsoby obživy, než pohádka
Jak si podle
vás stojí Karlovy Vary v konkurenci světových festivalů?
Nemůžu srovnávat s těmi opravdu světovými, mám na mysli třeba Benátky nebo
Cannes, protože jsem je doposud nenavštívil. Mám ale pocit, že na rozdíl od těchto
festivalů jde ve Varech především o film. Je to patrně z nouze ctnost, ale cítím to
tak. Uvidíme, kam to povede se stoupající kupní silou této země. Takzvané
"batůžkáře" však považuji za mimořádný úkaz, který je třeba
hýčkat.
Jak to myslíte
s tou "z nouze ctností"?
Každý festival kategorie
"A" by asi chtěl mít hodně hvězd, protože s tím souvisí publicita, vliv a
eventuální přísun peněz. To s sebou ale nese i odklon od filmu samotného. Vzniká
mediální humbuk, všechno se točí jenom kolem těch hvězd a film trpí. V Karlových
Varech příliv těch hvězd není tak velký, obzvláště když nějaký rok
"vysadí" Miloš Forman se svými kontakty. Mezi organizátory a novináři
potom panuje tak trochu panika. Já jako divák se ale raduji.
Jistě znáte i atmosféru
studentských festivalů. Ta taky bývá dobrá, ne?
Bývá, ale nesetkáte se tam s takovým ohlasem obecenstva, jako třeba ve Varech. Letos
jsem měl pocit, jako kdyby se předlistopadové publikum Porty, Lipnice a jiných
folkových festivalů, taková ta - v dobrém slova smyslu - vnímavá mládež,
přesunula na festival do Karlových Varů. Ostatně v rámci festivalu se konalo
množství folkových a rockových koncertů. Možná mám Karlovy Vary rád i proto, že mi připomínají něco, co jsem v osmdesátých letech velmi
intenzivně prožíval.
Mezi českými filmovými
festivaly je jeden, konkrétně ten zlínský, specializován na snímky pro děti a
mládež. Je takový festival potřeba?
Dokud se točí filmy pro děti mládež, které sotva mohou soupeřit na
"dospěláckých" festivalech, může být Zlín příjemnou protiváhou.
Jaký je, podle vás,
současný stav české filmové pohádky?
To by měly hodnotit spíše děti, kterým jsou pohádky určeny. Když bych měl ale
říci svůj názor, tak už bylo i lépe. Bylo to ale v dobách, kdy byl tento žánr
vítaným útočištěm pro tvůrce, kteří něco jiného točit nemohli nebo nechtěli,
navíc byl žánrem protěžovaným. Dnes, kdy se obtížně dávají dohromady peníze i
na levnější filmy, je to s výpravnými pohádkami těžké.
Když zůstaneme u pohádek -
co máte společného se Zdeňkem Troškou a v čem se lišíte?
Tím, že se mě ptáte na Zdeňka Trošku, jistě narážíte na jeho pověst
věhlasného pohádkáře. Už tím se lišíme. Ani v budoucnu nechci na poli
pohádkového žánru s nikým soupeřit. Už proto, že je to práce obtížná a do
jisté míry nevděčná. Jinak osobně se s režisérem Troškou neznám, tak těžko
můžu posoudit, co máme nebo nemáme společného. V žádném případě jsem se ale
nesnažil svou prací za každou cenu lišit od někoho jiného. Každý máme svůj vkus
a své vnímání světa a to se zřejmě v naší práci odráží.
Někteří filmaři si
pochvalují, že je žánr pohádky mnohému naučil.
Filmová pohádka je opravdu poučná. Jednak profesně - je to velká "kláda",
na české poměry je pohádka vždycky náročnější, než průměrné snímky, jednak
je v ní jakási zvláštní rozpolcenost. Na pohádku se sice kritika a někteří
kolegové dívají jako na úpadkový žánr, na druhou stranu ale vstupujete do
hájemství duševního bohatství našeho národa. Když třeba jenom trošku narušíte kánon vyprávění, ozvou se i lidi, od kterých byste to nikdy
nečekal. Najednou se v nich probudí úzkoprsost typu: Když se něco takového vypráví
v Čechách, musí to prostě skončit tak a tak a neexistuje nějaké vybočení.
Pohádka je něco, co si chráníme, protože všichni po jakési
pohádce nebo principech pohádkového vyprávění toužíme.
Kdysi jste se vyjádřil, že
natočit pohádku je váš sen. Splnil jste si ho?
Takhle přesně jsem to, myslím, neřekl. Ale: moje maminka, když mě vzali na FAMU,
prohlásila, že bych se měl živit něčím jistějším a užitečnějším, ale když
už, tak třeba někdy natočím pořádnou pohádku. Myslím si, že z filmu Čert ví
proč měla docela radost. Ale jak jsem řekl: jestli se někdy k pohádce vrátím,
nevím. Jsou i snazší způsoby obživy.
Třeba reklama?
Třeba. To je v naší branži
nejjednodušší způsob. Myslím tím co se týče intenzity práce a času, který na ni
věnujete. Ve srovnání s celovečerním filmem nebo dokumentem je to naprostý nepoměr.
Na filmu děláte třeba tři roky a máte pouze dvojnásobný honorář, než za reklamu,
kterou děláte tři týdny.
Točíte reklamy?
Jednou za čas. Dělal jsem například reklamu, jejíž příběh spočíval v tom, že
hospodský roznáší jídlo a pivo, položí to před zákazníka a rovnou mu kus piva
upije a sní mu jeden knedlík.
Tu reklamu si pamatuji. Byla
opravdu nepřehlédnutelná.
Jinak ale reklamu dělám jen občas a samozřejmě nesmí propagovat něco, co by mi bylo
vysloveně "eklhaft".
Jsou mezi režiséry o
reklamní zakázky boje?
To jsem nezažil. Já sám jsem byl vždycky někým osloven. Normálně by v téhle
branži měl fungovat systém konkurzů, ale dnes je to tak, že se čím dál víc
prosazuje systém produkcí, které už mají svůj stálý tým - včetně režisérů. Z
toho ovšem může vyvstat problém - v reklamě se vám může zalíbit, protože to je
opravdu snadný způsob vydělání peněz. Když tomu člověk
propadne, velmi obtížně se vrací třeba k dokumentu. Druhá varianta je ta, že se do
branže snaží protlačit někdo, kdo nemá tak velké filmařské schopnosti, zato má
schopnosti jiné. Pro mě je nejschůdnější točit věci, které
mě zajímají a jednou za čas si reklamou přivydělat. Nechci dělat ramena, že bych
si jednu nebo dvě reklamy do roka nenatočil.
Pohádka Čert
ví proč stála poměrně dost peněz. Pracoval jste někdy s tak velkým rozpočtem?
Nepracoval.
Zvládl jste to lehce nebo jste
měl potíže?
Abych pravdu řekl, tak rozpočet neřeším jako svůj problém. Nebo ještě lépe
řečeno: když se na nějakém rozpočtu dohodnu, musím ho dodržet. Když mi dáte
dvěstě tisíc na dokument, můžu mít úplně stejné problémy, jako když mám
padesát miliónů na pohádku. Vždycky jde o to, vejít se do nějakých podmínek a
udělat to, co jste si předsevzal. Teď nemluvím o zodpovědnosti, tu máte samozřejmě
vždycky a u těch padesáti miliónů o něco větší. Taky nechci čelit výtkám, že
by se za ty peníze mohla postavit čtvrtka nemocnice. Ty peníze by
totiž na nemocnici nikdy nešly.
U hrané pohádky jste jistě
pracoval s úplně jiným štábem, než u dokumentů. Jak byste charakterizoval ty
rozdíly?
Rozdíly jsou asi jako když chováte křečka nebo slona. Ve všem a v ničem.
Připadáte si úspěšnější
jako dokumentarista nebo režisér hraných filmů?
Co je to úspěch? Uspokojení z práce, spokojené tváře diváků nebo ceny? Společné
u dokumentů a hraných filmů byla skutečnost, že jsem si vždycky oddychl, když jsem
to přežil. Ta práce má podobný průběh: na začátku je veliká euforie, pak ji
postupně ztrácíte, než seženete peníze, tak už jsou aktéři někde jinde a
všechno se někam posune, až se ocitnete v situaci, kdy už to vlastně ani dělat
nechcete. Musíte se nějak vyburcovat, začnete pracovat a najednou
se ptáte, jestli to téma vůbec stojí za to, jestli na to vůbec máte a vlastně se
tak vracíte na začátek. V případě, že se vám alespoň částečně podaří
zachytit ten pocit, se kterým jste do toho původně šel, tak je to dobré. To je tedy
ten úspěch. A jak už jsem řekl, velký úspěch je
všechno to přežít.
Nestýská se
vám po dokumentu?
Nestýská, ale třeba narazím na
lákavé téma a stýskat se mi začne. Nejsem ten typ filmaře, který by pořád musel
něco dělat.
Bitva o život je kolektivní
dílo tří režisérů. Jak se tímto způsobem pracuje?
Musím přiznat, že Bitvu o život jsem ani nepokládal za práci. Šlo o setkávání s
přáteli a víceméně náhodou z toho vznikl film. Navíc ve chvíli, kdy do projektu
vstoupila jako producent Česká televize, jsem měl jen třetinovou zodpovědnost. Tak se
stalo, že když mě před natáčením nic nenapadalo, ani jsem se moc nestresoval.
Ještě jsem na to totiž měl Míru Janka a Víťu Janečka. Myslím, že na tom byli
podobně, jako já. Ve střižně pak k drobným třenicím sice došlo, ale tam už
naštěstí celou věc převzala střihačka Tonička Janková. Ta nás ze střižny
vyhnala a bylo to!
Bitva o život přišla (jako
první dokument po roce 1989) do kinodistribuce. Kolik lidí na film chodilo?
Bitva o život chvíli putovala po klubových kinech a to už naznačuje množství i typ
diváka; je to ale divák, se kterým se rád setkávám. Nebyly to tudíž žádné davy,
konkrétně snad něco mezi pěti a deseti tisíci diváků, ale na dokument to prý bylo
slušné. Samozřejmě pro producenta (Richarda Němce) i distribuční společnost to
byla charita a "srdcová záležitost".
Některé motivy z tohoto filmu
vám prý ukradl váš učitel, filmař Karel Vachek.
A my jemu. Byli jsme totiž v jeden klíčový den - při rekonstrukci bitvy tří armád
a československých partyzánů - na stejném místě. O uvedené akci se ale, myslím
si, dozvěděl Karel Vachek od nás, takže nás skutečně vykradl a my jsme tomu rádi.
Navíc my sami jsme se o této akci dozvěděli od jednoho amatérského filmaře. Toho
jsme tedy vykradli zase my - a o tom to je.
Karel Vachek je
vůbec zajímavá osobnost.
To je. Ve svých začátcích na FAMU
měl jediného studenta, kterého mu ale nakonec sebrali. Jeho působení na škole bylo
tím pádem ohroženo. On tenkrát pořádal své soukromé semináře a zval na ně
velice zajímavé hosty od sociologů, přes filozofy až po umělce. Ty všechny uváděl
svými dotazy - nedotazy a úvahami do neuvěřitelných rozpaků. Byli tak
konsternováni, že začali mluvit i přirozeně a zajímavě. To bylo opravdu
fascinující. Všichni (i na FAMU) najednou zbystřili, protože se Vachek ukázal být
svéráznou bytostí.
Co Vachek - filmař?
Vachek je zajímavý i jako filmař. Ve své filmografii nemá žádný balast. Myslím
si, že nemá jediný záběr na video, dokonce ani na šestnáctimilimetrový film. On je
ortodoxní pětatřicítkový filmař. Pak jde ovšem do naprostých extrémů - stopáž
jeho filmů roste pro někoho až neúnosně. Ale zpátky k těm seminářům - on si svou
sveřepou nonkonformostí získal obrovský respekt i mezi studenty.
Někteří
vzhlížejí k Vachkovi opravdu obdivně a nekriticky.
To je pravda. Dnes má Vachek
nadupané semináře a tím pádem zřejmě i velký vliv na nastupující českou
filmařskou generaci. Setkání s ním jako pedagogem rozhodně stojí za to, ale určitě
to není cesta pro český dokument. On je naprostý solitér.
Přesto o něm
mluvíte velice zaujatě a s láskou!
Je pravda, že Vachek i stoupenci
jeho cesty jsou do jisté míry naivní. Ovšem čím déle jim ta naivita vydrží, tím
lépe i pro nás. Být naivní je vždycky nadějné. Trochu naivity v práci si snažím
udržovat i já.
Podobně jako u pohádek, se
vás ptám: jaký je, podle vás, současný český dokument?
Nemyslím si, že bychom prožívali jeho zlatý věk, ale už jenom to, že ještě
existuje, považuji za úspěch. Dokumenty pomalu asimilují do publicistiky, třeba už
způsobem natáčení, na druhou stranu se ale zvyšuje dostupnost "výrobních
prostředků" a tak očekávám jejich oživení. Bude však asi probíhat stranou
nejvlivnějších toků, jakým je třeba televize, kde si už moc iluzí nedělám.
Prý je velmi obtížné
uplatnit v televizi své náměty.
Já v poslední době nápady neuplatňuji, protože žádné nemám. Takže vlastně
nevím, jak to v televizi chodí. Ale co jsem tak slyšel, tak věřím tomu, co
říkáte. Možná i proto mě raději nic nenapadá.
Jak prolíná
filmařina vaším soukromím? Řešíte někdy dilema: život nebo film?
Filmem se jednou za čas živím -
mezi tím se jen tak plácám. Ale i v této fázi je mi jasné, že se, bohužel, budu
muset zase živit. Tak o tom ve svém soukromí přemýšlím. Jak vidíte, řeším tedy
vážná profesní dilemata, navíc mám dost kolegů z práce, se kterými se rádi do
svého soukromí takříkajíc zatahujeme.
Nečekaná otázka na závěr:
co chystáte?
Dramaturg České televize Roman Kopřivík mi nabídl scénář tandemu Lehečka - Klíma
na motivy Čechovových povídek. Jedná se o studiovou televizní inscenaci, které jsem
dosud odmítal. Jenže ten scénář se mi tak líbí, že vstoupím do končin mnou
zatím neprobádaných. Ale zatím jsem v klidu, točí se na podzim. V této době se
dost vyřádím při rekonstrukci bytu nebo se zase jen tak plácám, tentokrát u
rybníků, řek a koupališť.
TOMÁŠ PILÁT
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |