36 |
|
Titulní rozhovor |
|
Michal Dočekal: Můžeme-li mluvit
o vašem vstupu do Národního divadla jako
o dramatické situaci, jak dlouho jste cítil
její napětí a co jste učinil k jejímu
vyřešení? Ve svém provolání
při nástupu do ND jste mj. řekl, že
budete uvádět "hry, které máte rád, hry
které vás děsí, i ty, jež vás rozesmívají".
Která z těch tří her vás děsila? Všechny vaše inscenace,
které znám, se vyznačují dvěma rysy -
perfekcionismem a výtvarnou působivostí. Čím při
jejich přípravě začínáte? Do jaké míry
měníte své představy o inscenaci ve fázi
zkoušek vlivem herců? V Komedii jsem šéfoval po zkoušce. V Národním musím šéfovat i před zkouškou. Zkouší se 4 hodiny denně, víc zdejší provoz neumožňuje. To pak samozřejmě vyžaduje maximálně solidní přípravu. Jí se ale můžu věnovat pouze ve svém volném čase. Ta krásná situace, kdy po zkoušce jdete s herci na kafe nebo na oběd a práce přitom přirozeně pokračuje a doznívá - ta tady není možná. Po druhé hodině na mě už čekají úplně jiné starosti - schůze, porady, jednání, atd. Předpokládám, že raději režírujete než šéfujete. Ale stejně - je něco, co vám při šéfování přináší radost? Když se mi třeba v Komedii podařilo zařídit úpravu interiérů, sehnat peníze na vymalování, instalovat vzduchotechniku, přestavět herecké šatny a nechat do nich udělat nové stolky - tak to mě bavilo. Šéf divadla, který něco nebuduje, je mrtvý. Musí se o divadlo starat i v tomhle rozměru. Že se nám na konci sezony podařilo vydat almanach činohry ND, z toho mám velkou radost. Stejně jako z toho, že jsme domluvili hostování činohry v Římě, že pracujeme na dalších zahraničních aktivitách, že tady bude režírovat David Farr, režisér Shakespeare Company, nebo Charles Marowitz, režisér světového významu - to všechno mě těší. A co vás nejméně
těší na režii? Co děláte, když
chcete na divadlo zapomenout? Nijak. Jsem strašnej bordelář, nedokážu po sobě nic uklidit a hlavně nedokážu nic z toho, co jmenujete, ve svém soukromí realizovat. Opravdu ne. Mám s tím dost problémy a projevuje se mi to negativně i v osobním životě. Když se člověku podaří rekonstruovat šatny v divadle, ale doma není s to tři měsíce spravit tekoucí záchod - asi si dovedete představit, jak se na něho rodina dívá. Čím jste chtěl být jako malý kluk? Když mně bylo osm, chtěl jsem být popelářem. Asi se mi líbilo, jak umějí válet popelnice a že můžou chodit špinaví. Co vás přitáhlo k divadlu? Do divadla jsem začal chodit nejspíš proto, že v době, kdy jsem vyrůstal, bylo enklávou svobody a kreativity, která se tady na začátku osmdesátých let věru těžko hledala a kterou jsem v běžném životě takřka nepotkával. Byla to jakási přirozená afinita, která se přede mnou otevřela jako možnost. Návštěvy Činoherního klubu, Divadla Na zábradlí a Rubínu vyústily v nutkání zkusit si to taky. Co jste režíroval
jako vůbec první věc? Hodně věcí, ale určitě nejvíc pocit ze zkoušek - ty jsme mívali o sobotách a nedělích -, jak jsem sestupoval po těch strmých schodech do Rubínu a věděl, že se na chvíli ocitnu v úplně jiném světě, který má svoje zákony, a že v něm budou věci brány vážně a naplno, protože jde o život, a že to, co tam děláme, musí člověk dělat se vší intenzitou a musí tomu všechno odevzdat. Samozřejmě - byl to idealismus a patos pubertálního věku, ale víru ve věc, kterou člověk dělá, tu se snažím nezrazovat ani v dospělosti a nést si ji s sebou pořád. Váš předchůdce Josef Kovalčuk se snažil dramaturgii Národního divadla orientovat k otázkám existence českého národa. Vy jste při svém nástupu, žádné "generální téma" nestanovil. Ale pro nadcházející sezonu to už není tak úplně pravda. Pojmenovali jsme ji úryvkem ze známého citátu - Je něco shnilého ve státě... A naši dramaturgii jsme nikoli absolutně, ale poměrně dost k tomuto citátu orientovali. Chceme uvést hry, které jsou o penězích, o politice, o moci. Zároveň ale myslíme na to, aby to byly hry dobré a dávaly příležitost hereckému potenciálu, který je v Národním divadle značný. Dramaturgie pro mě není disciplinou ryze intelektuální a nějak tematicky vymezenou, je to práce v živém materiálu a týká se jak společnosti, tak hereckého kádru, který v divadle existuje. A taky, řekněme triviální, ale zásadní otázky - divácké atraktivity a přístupnosti. Dramaturgická škála v Národním má být a musí být hodně široká. Co tedy konkrétně chystáte? Začínáme Dobrým člověkem ze Sečuanu s nádhernou hlavní ženskou rolí. Režírovat ho bude Martin Čičvák a hudbu Paula Dessaua aranžuje Petr Kofroň. Myslím, že by to mohla být inscenace objevující Brechta, který nemá v českém divadle zrovna na růžích ustláno, jako divadelníka zábavného a aktuálního. Následovat bude Moliérův Lakomec - komedie, z níž mám zvláštní pocity. Podle mě je v ní hodně děsivého. Úzkost z velikosti nemůže na člověka nepadnout, když čte Becketta. Jeho Poslední pásku budu režírovat spolu se stejnojmennou operou Marcela Mihalovici. Selhání osobnosti uprostřed politických pletich je tématem Shakespearova Coriolana. Po čtrnácti letech se vrátí na naši první scénu hra Václava Havla. Ve Stavovském divadle budeme dělat jeho Pokoušení. Uvedeme Naše furianty, kteří jsou obecně považováni za "milou" hru. Já si ale o ní myslím, že je dost satirická a že v sobě žádnou selankovitost a roztomilost nemá. Je to gogolovská hra o závisti, udavačství, a přestože se odehrává na venkově, tak také o maloměšťáctví. Hodně se těším, jak ji J. A. Pitínský zrežíruje. Režírovat zde bude i Jiří Pokorný, jehož letošní Stísněná 22 mě velmi potěšila. Má cit pro ženskou duši, takže Churchillové Prvotřídní ženy - s krásnými rolemi pro šest dam ze souboru - by mohly leccos sdělit o ženském údělu. Uvedeme benefici Ljuby Skořepové. - Celkem chceme udělat deset nových titulů a jeden projekt podobný letošní Boudě. Svět, jak ho
zrcadlí současné západní drama, je světem stupňující
se agresivity a rozostřených hranic mezi skutečností
a ireálnem - ať už jsou tím ireálnem
iluze, počítačové hry, filmy a média nebo
halucinace dostavující se vlivem drog. V čem
spatřujete naději takového světa? Nevím, jestli umím na tuhle otázku odpovědět. Především mi připadá důležitá skutečnost, že se divadlo ve větší míře snaží dotýkat nelehkého a časem, ani literární historií neprověřeného pole, které se jmenuje současné drama. To je dobře, protože anomálie, která trvá v divadle 200 let, že se uvádí tzv. klasika, je něco, co v divadle po tisíciletí nebylo. Vždycky se uváděly současné hry. Shakespeare, Marlowe a Ben Jonson byli na počátku 17. století současnými dramatiky. Seneku tenkrát nehráli. Divadelníci si ho přečetli, něco z něho vytáhli, něčím se nechali inspirovat, ale nehráli ho. Násilí není na divadle novinkou posledních deseti let. Webster psal krváky docela značné, protože doba byla taková a publikum to přitahovalo. Už nějakých pár let se můžeme těšit z toho, že se objevují současné hry. To je skvělá věc. Že svět, který ukazují, je plný agrese, vyplývá z toho, že to je svět, ve kterém žijeme. A jeho naděje? BRONISLAV PRAŽAN FOTO JARKA ŠNAJBERKOVÁ |