37 |
|
Televize |
|
TV TIPY
O směšném pinožení mediálních hvězdiček Řada Allenových komedií se odehrává ve světě médií, jeho hrdiny jsou často lidé konfrontující své umělecké ambice se strojovou pokleslostí televizní či rozhlasové tvorby. Postřehy vynášejí mnohdy nahořklé, jakkoli skryté pod maskou úsměvnosti. Allenovy postavy se vyznačují stejným naladěním - často se jedná o neurotiky, o nerozhodné a zmatkařské figury. Je pravda, že do pozadí byly odsunuty kouzelně rozehráváné starosti o sexuální schopnost i výkonnost, avšak kolotoče milostných problémů spojených s přelétavostí nadále pokračují. Od dob Manhattanu Allen pokročil v jediném: nesleduje už pouze jedinou (ústřední) dvojici, nýbrž současně rozehrává několik tvořících se i zanikajících párů. Vybrousil rotaci jednotlivých partnerů. Vnesl prozření, že je pravdivé pořekadlo o přemíře vybíravosti - tak dlouho se vybírá, až se přebere. Proto Allenovi hrdinové obrazně řečeno často splakávají nad výsledky - ženy, s nimiž nemohli vydržet, nacházejí štěstí po boku někoho jiného, zatímco oni zůstávají opuštěni či zápolí s dalším neperspektivním vztahem.
Film obsahuje řadu bravurně vystavěných a sytě pojednaných postav. Stačí si připomenout původní hrdinovu partnerku (Judy Davisová), psychicky labilní a nevyrovnanou, nacházející novou existenci po boku televizního producenta a dokonce se prosadivší s reportážním mikrofonem. Pojí se s ní erotickou vtipností jiskřící "banánová" sekvence, kdy kvůli svým sexuálním zábranám přichází za zkušenou prostitutkou, aby se "přiučila", ale přitom musí zachraňovat málem udušenou profesionálku. Stačí si vybavit rozmazlenou hvězdičku, která marnivě vyvolává konflikty přesvědčena o svém významu, v rozkošném podání možná až nebývale sebezpytného Leonarda DiCapria. Ovšem režisér většinou spoléhá na opakování dobře známých typů trapných lidiček přiživujících se na kultuře, jak je známe už z předchozích Allenových filmů. Jen občas nalezneme melancholicky podbarvené okamžiky - třeba tu scénu, kdy hrdina bezmocně přihlíží, jak na lodi odplouvající zhrzená přítelkyně trhá listy z jeho nového rukopisu a hází je do vody. Celebrity, které na černobílý materiál natočil Sven Nykvist, přinášejí satirické průstřihy do snobské pseudoumělecké společnosti, přeplněné prázdnými žvanily, prázdnými frázemi a předstíráním, prázdným exhibicionismem. Pojednává o tom, jak lidé, ať se snášejí či nikoli (viz scénu, kdy se opuštěná žena tragikomicky schovává před svým bývalým partnerem), tvoří natolik úzké společenství, že se pravidelně setkávají při různých "kulturních" akcích. Vyprávění samotné je vlastně zarámováno natáčením jakéhosi velkofilmu (na obloze se rozprostírá letadlem vypsané volání o pomoc) a stejnou scénou - již v kinosále - se uzavírá. JAN JAROŠ
Letiště 1975
Režie Jack Smight. Hrají Karen Blacková, Charlton Heston, Gloria Swansonová, Myrna Loyová a další.
Lásky opětované i přelétavé Romantická milostná komedie Martha, Frank, Daniel a Laurence dokládá, že věci bývají zpravidla jiné, než jak je vnímáme (počínaje návštěvou psychiatra, který psychiatrem není, a konče zdánlivě ztracenou láskou), avšak konkrétní rozehrání tohoto východiska přece jen prozrazuje konstrukci, jakkoli umně vysoustruhovanou. Titulní hrdinka Martha (představuje ji Monica Potterová), která s vědomím promarněné existence přicestovala z Minneapolisu do Londýna, totiž postupně, díky čiré náhodě potká trojici mladých mužů, které okouzlí, aniž si je vědoma, že se jedná o kamarády, kteří se vzájemně znají, a aniž oni si plně uvědomí, že dívka, s níž se setkali a o níž ostatním vyprávějí, je stále tatáž. Traumatizující vidina rozpadajícího se kamarádského vztahu zavede jednoho z nich, Laurence (Joseph Fiennes), k sousedovi, kterého považuje za psychiatra, a začne mu líčit, co se všechno přihodilo. Už tady však režisér příliš nerozlišuje roviny vyprávění - slučuje jak události, které Laurence sám zažil, tak události, které zná pouze z doslechu, protože jejich aktéry byli jeho přátelé. Takže setkání Marthy s frajerským Danielem, jehož milostným návrhům odolává při cestě letadlem, i poněkud buranským Frankem, provázejícím ji na procházce v parku, jsou prezentovány jakoby jejich pohledem, což je zvlášť patrné zejména tehdy, když se k téže události, vylíčené protismyslně pohledem některého z kamarádů, vrací Laurence znovu, aby ji osvětlil ze svého hlediska. Netřeba dodávat, že Martha, poté, co zjistí pravý stav věcí a pozve se všechny tři nápadníky na totéž setkání, se nakonec rozhodne pro nesmělého Laurence, jenž nebyl schopen vypravit jediné slovo, zatímco jeho druzi, stále tlačenější ke zřetelnější karikatuře, se nejprve pohádali a poté poprali.
Vcelku upovídanému filmu bohužel chybí potřebný spád i nápaditost, jednotlivé epizody se vyznačují až nudící rozvleklostí, ani herecké ztvárnění nepřispívá k potřebné jiskře, zpočátku je navíc trojice kamarádů modelována bez výraznějších hodnotících znamének (ačkoli jejich milostné tokání se rozplývá vniveč, jsou prezentováni jako vcelku sympatičtí svůdníci), teprve v závěrečné konfrontaci s Laurencem se zdůrazňuje jejich sebestřednost. I jemné náznaky rozlišit sociální poměry jednotlivých protagonistů nejdou nad formální konstatování (Daniel pracuje v zavedené firmě, Frank je neúspěšným hercem, Laurence se sice považuje za malíře, ale živí jej vyučování bridže), navíc jsou zdůrazněné jen v okamžiku platby za Marthinu útratu. Martha vystupuje spíše jako katalyzátor, jako objekt zájmu, přičemž její primární motivace (snaha vymanit se ze stereotypního života a nalézt novou orientaci) je pouze zmíněna, takže výsledná kresba je hodně fádní, založená na jisté tvrdohlavosti, svéhlavosti a okouzlujících úsměvech. JAN JAROŠ
Poklady světa Velký bariérový útes. U východního pobřeží Austrálie na nachází Waga Gaboo, jak útes nazývali původní obyvatelé Austrálie. Jedná se o největší seskupení korálů na světě a zároveň vlastně o největší stavbu, vybudovanou živými tvory. Bariérový útes se prostírá do délky přes 2300 kilometrů a pokrývá oblast větší než plocha Itálie. V choulostivém ekosystému korálového útesu, citlivého na globální oteplování i znečišťování oceánu, se vyskytuje více než pět tisíc druhů mořské fauny a flóry. Tato oblast patří jistě k nejpozoruhodnějším přírodním divům naší planety.
Timecop
Režie Peter Hyams. Hrají Jean-Claude van Damme, Mia Sara, Ron Silver, Bruce McGill, Gloria Reuben, Kenneth Welsh a další.
Král Lear Shakespearovské slavnosti na Nejvyšším purkrabství pražského hradu každoročně přinášejí novou premiéru hry geniálního Alžbětince - a vždy překvapí něčím novým. Loňská premiéra Krále Leara (v překladu M. Hilského) se stala zážitkem výjimečným v několika ohledech. Režie je ujal slovenský režisér a herec Martin Huba a v hlavní roli exceluje Jan Tříska. Za roli Krále Leara získal nejen zasloužený obdiv diváků, ale také několik divadelních cen. Tříska ve svém Learovi mistrovsky modeluje před našima očima svéhlavého, chvílemi chytráckého a chvílemi už hodně sklerotického staříka, úporně zkoumajícího věrnost svých poddaných a lásku svých dcer, téměř dětinsky trvajícího na svých rozmarech a chvílemi upadajícího do chmurných hloubek intelektu. Herec se nestydí za patos, za směšnost či trapnost své postavy, a tím z ní dokáže vybudovat lidsky pochopitelný, byť chvílemi nesnesitelný charakter.
Lavina Dr. Lia Freeman společně se svým manželem Jackem a pilotem helikoptéry Nealem Meekinem pracují na Aljašce pro agenturu věnující se ochraně životního prostředí. Právě když jsou v terénu dojde k havárii ropné stanice a k explozi, která uvolní velkou lavinu. Ta smete lyžařské středisko a jednou z obětí se stane také Jack. Jeho žena vyvázne živá jen díky odvaze a vytrvalosti Neala. Žena sice opustí Aljašku, o tři roky později se vrátí, aby v čele expertní skupiny rozhodla o bezpečnosti pro životní prostředí u nově vystaveného zařízení naftařské korporace, která se rozhodla zařízení opravit a dokonce rozšířit o nový ropovod. Šokovaná Lia si uvědomí, že úmysl korporace, vést nad městem Juneau velký ropovod znamená pro jeho obyvatele trvalé nebezpečí. Je přesvědčená, že spuštění zařízení dříve či později způsobí obrovskou lavinu, která smete celé město. Režie Steve Kroschel. Hrají Caroleen Feeney, Thomas Ian Griffith, R. Lee Ermey, C. Thomas Howell, John Ashton, Geoffrey Lower, Hilary Shepard, Gary Kasper, Bill Bacon, John Jabaley a další. |