TV TIPY
Pondělí 15. 9. 2003 ČT 2 - 21.40
hodin
Woody
Allen opět mystifikuje
Woody Allen
natočil další mystifikaci Sladký ničema, v níž si sám přidělil jen roli
znalce, jenž zasvěceně vypráví - spolu s dalšími odborníky - o slavném jazzovém
muzikantovi Emmetu Rayovi. Na přelomu 20. a 30. let zasvítil jako meteor, aby záhy beze
stopy zanikl. Vzpomínky "pamětníků a znalců" na jeho soukromý život, na
jeho uměleckou dráhu (i případné dohady) pak provázejí inscenované pásmo
hrdinových příhod, které vyřčená slova více či méně potvrzují, v případě
nejasností se dokonce rozvine až trojice různých popisů téže situace, jak se stalo
v případě konfliktu u benzínové pumpy.
Velkou oporou filmu je Sean Penn v
hlavní roli. S knírkem pod nosem sugestivně modeluje hochštaplerskou, opileckou
osobnost geniálního muzikanta, který přitom trpí fóbiemi z některých svých
kolegů, není s to ovládnou kleptomanii, vyžívá se v prapodivných zálibách,
jakými jsou pozorování vlaků či střílení krys na smetištích. Penn postihuje jeho
narcisistní histrionství, nezodpovědnost, s jakou se staví k dohodnuté spolupráci,
okázalé pohrdání citem a zvláště pak citovou závislostí, péči svých partnerek
přijímá jako samozřejmou, osobuje si právo na cokoli, zatímco jim nepřiznává nic.
V hrdinově umanutosti je mnoho dětského vzdoru, stačí si vybavit, s jakou
zarputilostí vyžaduje drahé auto - jako kdyby to byla oblíbená hračka.
Pennův kytarista si uvědomuje
svou výjimečnost, dokonce ji používá jako zástěrku pro svou výstřednost
("jako umělec musím zůstat svobodný a na nikoho nevázaný," s oblibou
říká), ale jeho chování je stěží snesitelné. Střídá lokály, kde vystupuje,
znovu a znovu potvrzuje svou nespolehlivost. Je směšný, když se bojí realizovat své
nápady (incident s maketou měsíce zavěšenou vysoko v provazišti scény), když sní
o slávě, pohoršován většími úspěchy své partnerky.
Je směšný i odpudivý, když bezostyšně využívá
svou oddanou obdivovatelku, nesmělou němou Hattii (Samantha Mortonová), když se
ožení s mondénní koketou (Uma Thurmanová), která chce o něm napsat knihu. Allen
projevuje smysl pro nenápadnou komiku spíše verbálního charakteru - stačí si
vybavit plážovou epizodu, kdy se Emmet společně se svým přítelem snaží
"sbalit" nějaké děvče a z vyhlédnuté dvojice si zvolí zdánlivě
přitažlivější, o níž příliš pozdě zjistí, že nemluví. Jeho nešťastné,
zpola sebezpytné, zpola urážlivé poznámky přesně dokládají jeho rozpoložení.
Příznačné jsou poklony, jistě čerpající až z odkazu bratří Marxů (když třeba
Hattii dojatě sděluje: "Prý jsem šeptal ze spaní tvé jméno. Asi jsem měl
noční můru."). Žárlivecká epizoda, kdy stočen na zadním sedadle sleduje svou
ženu, ovšem upomíná na nejlepší Allenovy komedie.
Sladký ničema je nepochybně
okouzlující film, který se vyznačuje všemi přednostmi Allenova režijního rukopisu,
zvláště pečlivě vyvedeným herectvím, které se rozrůstá až do přesných
charakterových studií. Avšak po vypravěčské stránce plyne dosti monotónně, jako
kdyby pověstný režisérův smysl pro nečekané paradoxy, pro nadhled a nenadálé
zvraty vysychal, jen občas matně probleskne. Líčení Emmetových osudů je nečekaně
konvenční, Allen jako by se snažil dostát schematu životopisného filmu a ani
neusiluje o výraznější ironický odstup (snad jedině s výjimkou již zmíněné
"ztrojené" scény), takže rozhodně nepřekonává nesporně nápaditějšího
Zeliga, který ovšem pracoval s (pseudo)dokumentárním materiálem.
JAN JAROŠ
Úterý 16. 9. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
Taxi
Daniel žije v Marseille a
zná ji lépe, než kdo jiný, každou zkratku, každou jednosměrku. Jeho největší
vášní je rychlost, která je samozřejmě větší, než si umí marseillská policie
vůbec představit. Začínal jako poslíček, který rozvážel pizzu a nyní má
taxikářskou licenci. Svůj vůz speciálně upravil a ze všeho nejraději má
zákazníky, kteří mají naspěch. Až jednou sveze tento fenomenální taxikář
policistu, který má problémy nejen s gangem, který vykrádá banky, ale i se svým
řidičákem.
Středa 17. 9. 2003 NOVA - 20.30 hodin
Dvojí obvinění
Bohatý sběratel umění Nick Parsons daruje manželce
Elizabeth jachtu, hned první výlet však končí tragicky. Jachtu objeví pobřežní
hlídka a na palubě zakrvácenou Elizabeth s dýkou v ruce. Je zatčena, obviněna z
vraždy manžela, který krátce předtím uzavřel vysokou životní pojistku, a záhy
odsouzena. Žena poprosí svou nejlepší kamarádku Angii, aby se postarala o jejího
malého syna a věnuje jí peníze z manželovy pojistky. Žena, která ve vězení velmi
trpí, se ocitá na pokraji zhroucení. Když však náhodou zjistí, že stala obětí
podvodu, protože její manžel spolčený s Angie svou smrt pouze fingoval, rozhodne se
vzepřít osudu.
Režie Bruce
Beresford. Hrají Ashley Judd, Tommy Lee Jones, Bruce Greenwood, Annabeth Gish, Benjamin
Weir, Jay Brazeau, John MacLare, Gillian Barber a další.
Čtvrtek 18. 9. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin
Čeští
horolezci dobývají vrchol světa
Iniciátory
osmidílného dokumentárního cyklu Česká himalájská dobrodružství jsou
horolezec Josef Rakoncaj a hudebník a podnikatel Martin Kratochvíl. Řadu let jezdili s
kamerou do Himalájí a zachycovali jak hory, tak i život tamních lidí. Vznikl tak
katalog horských velikánů, českých výstupů na ně i dokument o životě lidí pod
vrcholy. "Asi nikde jsem neviděl takovou kulturní, náboženskou, zvykovou a
jazykovou různorodost na jednom místě, jako právě tady. Lidé jsou tu velmi chudí,
ale přitom šťastní. V Nepálu činí produkt na hlavu asi 17 dolarů, tímhle se však
spokojenost obyvatelstva rozhodně nedá měřit. Oni mají všechno, co k životu
potřebují," říká k tomu Martin Kratochvíl.
Velmi si přitom pochvaluje spolupráci se slavným
českým horolezcem: "Rakoncaj mi asi před pěti lety pustil své videozáznamy.
Byly na nich zcela unikátní záležitosti, které ještě nikdy nikde nebyly
zveřejněny. Přidal jsem své filmy a k nim jsme pak velice složitě sháněli
doplňující záběry. Hledali jsme je doslova po celém světě, u soukromníků i u
různých televizí." Práce na seriálu se tak pro jeho tvůrce stala
několikaletým dobrodružstvím o několika etapách. Na jeho konci je ovšem nejenom
televizní cyklus, ale také jeho verze na DVD a videokazetách, kompaktní disk s
originální hudbou a kniha.
Hudbu k cyklu složil Martin
Kratochvíl. "Jde o muziku, ke které mě inspirovaly Himaláje, rozhodně jsem se
ale nesnažil napsat indickou nebo nepálskou hudbu," vysvětluje muzikant,
který autentické motivy přepracoval po svém a vytvořil tak zcela svébytný žánr.
Muzika k cyklu Česká himalájská dobrodružství tak obstojí i sama o sobě (bez
seriálu) a určitě si zaslouží samostatnou zmínku. V některém z dalších čísel
Týdeníku Rozhlas se k ní ještě vrátíme.
TOMÁŠ PILÁT
Pátek 19. 9. 2003 NOVA - 20.30 hodin
Na
ostří nože
Multimilionář Charles Morse doprovází
svou manželku, o mnoho mladší modelku Mickey na Aljašku, kde má žena s fotografem
Bobem Greenem a jeho týmem pracovat na nové kolekci. Bob potřebuje na fotografie
skutečného indiána a společně s Charlesem a svým asistentem Stephenem se pro něj
vydají malým letadlem. Letadlo však havaruje. Poté co Bob udělá několik chyb,
které zničí naději, že je zachránci objeví, vyrobí primitivní kompas a určí
kudy se mají vydat na pochod za záchranou. Mezi Bobem a Charlesem pomalu roste
napětí...
Režie Lee Tamahori. V
Hrají sir Anthony Hopkins, Alec Baldwin, Elle Macpherson, Harold Perrineau Jr., L. Q.
Jones, Kathleen Wilhoite, David Lindstedt a další.
Sobota 20. 9. 2003 NOVA - 21.40 hodin
Zelená
míle
V roce 1935 pracoval Paul Edgecomb jako
vrchní dozorce v celách smrti v jedné lousianské věznici, kam přivezli nového
odsouzence, obrovitého černocha Johna Coffeyho. Ač působil mírumilovným dojmem, byl
odsouzen za vraždu dvou malých děvčat. Mnohem víc starostí než vězni odsouzení k
smrti dělá v tu dobu Paulovi těžký zánět močového měchýře a sadistický,
všemi nenáviděný dozorce Percy, kterého se však nedokáže zbavit, protože ten má
jako synovec guvernérovy ženy protekci. Percy slíbí, že pokud bude moci vést
příští popravu, podá si žádost o přeložení. V tu dobu je přivezen nový
vězeň, nebezpečný Bill Wharton, který hned po svém příchodu napadne dozorce.
Režie Frank Darabont. Hrají
Tom Hanks, David Morse, Michael Clarke Duncan, Bonnie Hunt, James Cromwell, Doug
Hutchison, Sam Rockwell a další.
Neděle 21. 9. 2003 ČT 2 - 17.00 hodin
Za místo
na výsluní se draze platí
Půlstoletí
nás dělí od pozoruhodného přepisu Dreiserova románu Americká tragédie, který
pořídil George Stevens pod názvem Místo na výsluní. I když Woody Allen v
jedné své povídce radí jako spolehlivý uspávací prostředek několik rozemletých
stránek z jeho děl, nelze upřít, že Dreiser vynikal jako znalec (nejen)
středostavovského pokrytectví, lámajícího mnohé lidské osudy, a režisér
(nedávno jsme od něho viděli western Shane) ledasco z jeho textu převzal. Třebaže se
přidržuje nejsvrchnější dějové vrstvy, uzavřené privátní sférou jednajících
postav, občas zableskne analýza společenských poměrů.
Hrdinou příběhu je George
(Montgomery Clift), mladík pocházející z chudých poměrů, který dokonce utekl z
domova, ale naštěstí má bohaté příbuzné. Přijmou ho do továrny a zaměstnají,
George se snaží vyhovět očekáváním. Seznámí se skromnou Alicí (Shelley
Wintersová), jejíž těhotenství mu začne překážet v okamžiku, kdy pozná bohatou
dívku Angelu (Elisabeth Taylorová). Georgovi se jeho dosavadní milenka stává
přítěží, takže dívku vyláká na jezero s rozhodnutím utopit ji...
Je jisté, že výchozí text
prošel výrazným zploštěním, když tato situace je motivována výhradně citovými
aspekty, jednu upřímnou lásku nahradí jiná láska stejně upřímná. Dreiserův
společenský záběr (pronikání mladého ambiciozního muže do vyšších sfér naopak
zdůrazňuje slovenská televizní inscenace Stanislava Párnického, natočená před
více než čtvrtstoletím) tak zůstává silně otupen.
George je vykreslen jako
subjektivně hodný a citově založený člověk, který se však vyznačuje
slabošstvím, nepřipraveností nést zodpovědnost a beznadějným útěkem do
zdánlivých jistot Angelina náručí. Jeho jednání je prosto nějakých
prospěchářských pohnutek, motivací je opravdová láska. Cliftův výkon prozrazuje
snahu zvnějšňovat vnitřní rozpoložení, ale jeho zveřejňování niterných pocitů
je hodně toporné a teatrálně přeháněné (zvláště scény po utopení milenky, kdy
bloumá jako tělo bez duše, vyčerpaný a téměř neschopný přemýšlivého
jednání).
Taylorová odpovídá tradičním představám o
zamilované dívce, zbavené jakékoli jemnosti ve své prezentaci. Projevuje se jedině
hlubokou, bezpodmínečnou zamilovaností, ba zbožněním. Její navenek obtížně
motivovatelnou oddanost vůči Georgovi - navzdory svému rozmazlení a příslušnosti ke
"zlaté mládeži" - považuji za otevřenou úlitbu hollywoodským konvencím.
Nejvěrohodnější se zdá být postava nešťastné Alice, kterou Wintersová obdařila
syndromem "ošklivého kačátka". Wintersová přesvědčivě vyjádřila její
zoufalou bezradnost, když stále zřetelněji cítí, že svou jedinou životní jistotu
ztrácí a marně hledá způsob, jak svého milence k sobě natrvalo připoutat. Navíc
jsou naznačeny další aspekty její situace (postavení svobodné matky jistě nebylo
jednoduché ani na počátku 50. let, kam byl příběh posunut), ale bohužel se
nedočkají zřetelnějšího rozvinutí.
Film Místo na výsluní je
vyprávěn v intencích "ušlechtilého" společenského melodramatu, jaké se
pěstovaly ve 30. letech, samozřejmě nikde neupadá do křiklavých kýčovitých poloh,
svědomitá režie i procítěné herecké výkony zajišťují odpovídající úroveň.
Přesto je patrná pomalost vyprávění, hraničící až s nudou, způsobená nejen
okleštěním originálu, ale také chladným, výrazně odosobněným realizačním
přístupem. Všimneme si, že Stevens upřednostňuje suše konstatující podání,
sleduje osudy svých hrdinů jakoby skrze sklo. Pozornost si zaslouží zvláště
exteriérové scény pracující s hloubkou prostoru, ale také pečlivě aranžované
(hlavně co do pohybu postav a jejich jednání) výjevy interiérové.
JAN JAROŠ |