Marie Málková:
Vstoupit do stejné řeky je možné i víckrát
Žijeme v době,
která se v mnoha oblastech vrací k odkazu šedesátých let. Vy jste v té době
vstupovala do profesionálního života. Jeví se vám s odstupem toto období vskutku tak
jedinečné? Zopakovalo se něco z jeho síly pak ve vašem dalším životě?
Pravděpodobně by se mi na tuto otázku líp odpovídalo, kdybych byla v tom období už
zralejší. Já jsem právě studovala a jenom hledala svoji cestu, což je pro člověka
vždy a v každé době výjimečné. Že se můj vstup trefil právě do
"svobodných" šedesátých let, o kterých moudřejší a zkušenější lidé
už tenkrát říkali, že jsou ojedinělá politicky, společensky, kulturně i v
celosvětovém měřítku, to považuji za osobní štěstí. Nastoupit po škole do divadla, které už tenkrát mnoho znamenalo, setkat se s Janem Grossmanem
a účastnit se vzniku dalšího období, které je s odstupem hodnoceno jako významná
éra českého divadla, co víc si mohl začátečník přát. Dodnes vlastně jen
rozvíjím to, co jsem se s ním a od něho v šedesátých letech
naučila. I s odstupem času vidím pro sebe toto období jako zázračné, možná i
proto, že rokem 1968 na dlouho všechno skončilo a kontinuita mojí herecké práce byla
zpřetrhána.
V létě 1968 jste s divadlem
pobývali v zahraničí a myšlenky o "nenávratu" by vám asi nikdo
nevyčítal.
Sezona 1967/68 byla plna nadějí a úspěchů. Protáhla se do července. Hráli jsme
a zkoušeli inscenaci Pomsta ruské siroty od "celníka" Rousseaua. V srpnu jsme
odcestovali do Holandska, kde Jan domlouval zájezd divadla a svoji pohostinskou režii. O
událostech 21. srpna jsme se dozvěděli v Haagu a manžel zde okamžitě dostal nabídku
ke stálému angažmá. Jenomže on ani tehdy, ani později nechtěl být emigrantem.
Nebylo to žádné laciné vlastenectví, on věřil, že utíkat se
má jedině, když jde o život. Na začátku září jsme odjeli do Říma, kde list
L´Espresso pořádal tiskovou konferenci k srpnovým událostem v Praze a můj muž - i
když dostal nabídku být ředitelem divadla v San Marinu, se spolu se mnou přes
Holandsko vrátil zpátky do Československa. Vrátili jsem se
hlavně kvůli Zábradlí, abychom je s koncem roku 1968 nadlouho opustili.
Mezinárodní renomé
režiséra Jana Grossmana mu umožnilo počátkem sedmdesátých let režijní práci v
zahraničí, kde jste ho doprovázela. Nikdy jste netoužila zahrát si v inscenacích,
které venku režíroval?
V letech 1964-68 hrál soubor Divadla Na zábradlí na mnoha mezinárodních festivalech
(Paříž, Londýn, Berlín, Florencie, Řím, Jyväskylä, Benátky, Bělehrad...) a
také díky těmto zájezdům začínal být Jan po Evropě znám jako režisér a stále
častěji dostával pozvání k pohostinským režiím. On je však kvůli odpovědnosti a
silnému vztahu k Zábradlí odmítal. Až na jaře 1968 začal zkoušet v Münchener
Kammerspiele Brechtovu Žebráckou operu, netuše, že jak jeho
činnost na Zábradlí, tak nastartovaná režijní práce v zahraničí budou
znemožněny. Až v polovině roku 1970 se věci trochu pohnuly a Jan mohl jít
režírovat do holandského Arnhemu Kafkův Proces. Holandsko byl jeho azyl, jeho druhý
domov, jeho rodina. Pro všechna svá hostování získal služební
výjezdní doložku i pro mě a příslušné divadlo mi vystavilo formální smlouvu jako
asistentce. Sledovala jsem jej při práci a moc si přála hrát...
Pak ale přišel podzim 1975,
zabavení pasů a na dlouhých patnáct let konec možnosti vycestovat. I působení na
domácích scénách bylo omezené. Nicméně ani jeden z vás neztrácel naději...
Ptala jste se, zda se síla prožitků ze šedesátých let někdy opakovala. Myslím, že
jsme vydrželi jen proto, že jsme tu pozitivní zkušenost z těch několika šťastných
let považovali za stále živou a neustále ji zhodnocovali. Grossman nežil z minulosti,
nebyl nikdy zatrpklý, pořád se učil, pořád něco nového zkoušel, práce pro něho
nebyla nikdy dokončena. A tak i když se vrátil do stejného divadla a opakoval některé tituly na různých jevištích, nikdy to nebylo stejné.
Popřel svým životem tezi, že není možné vstoupit dvakrát do stejné řeky. Já a i
on jsme vstoupili dokonce třikrát. Je to možné, jen já už nemohu být stejná.
Člověk se může vracet na stejná místa, ale měl by být jiný.
Myslím si, že Jan to věděl a i proto při svém návratu po revoluci uspěl.
V několika
článcích, které se zabývaly vaším hereckým profilem - a to už od počátků
vaší kariéry - se autoři vracejí k jakémusi tajemství, které nese vaše herectví.
Jak si pro sebe definujete tento jev?
To je sice lichotivé, ale na
to v souvislosti se sebou nedokážu odpovědět. Něco jako herecké tajemství určitě
existuje a pro mě jej například měl Karel Höger. Měla jsem štěstí, že jsem s
ním zkoušela jak na divadle, tak v televizi. Jeho tajemství bylo v tom - alespoň já
si to tak vysvětluji -, že chtěl všechno o roli vědět, pokoušel se odhalit všechna
její tajemství. A to bylo možné jen zkoušením a hledáním. Nabízel obrovskou
šíři výrazových prostředků, získanou studiem, přemýšlením, prožitky. I když
mnohé věděl, ukázal jenom něco. V jeho výkonu však byla přítomna celá ta
bohatost prostředků, které herce při studiu role i při hraní napadají. Je to ono
skryté, pulzující, nevypovězené, co naznačuje další a další možnosti. Herec
toto všechno v sobě skrývá, ale navenek říká: Právě teď jsem si vybral ten a ten
nejpřesnější a jediný tón.
Svoje ženské charaktery
modelujete s dvojznačností, která je dána vašemu zjevu i projevu - s andělskou
čistotou a živočišnou erotičností. Taková je i paní Zittelová v Thomasově
Náměstí hrdinů, kterou hrajete v Divadle Na Zábradlí.
K tomu přímo vybízí role, už jak je autorem napsaná. Někdy je to jen režijně -
herecká kreace mimo text hry. Pojetí režiséra Juraje Nvoty je vskutku odvážné,
nicméně Zittelová na autorské premiéře, kterou inscenovali ve vídeňském
Burgtheatru v roce 1988, byla prý ještě erotičtější.
Váš momentální repertoár
je skutečně mnohobarevný, což ocenila i porota soutěže o Cenu Alfréda Radoka.
Herci touží po různorodých rolích, jak žánrově, tak typově. Proto mě těší,
že tato odlišnost mých postav - rozmarná Madelaine ve všemi barvami hrající Terase
a tragická postava Varvary Stavroginové v temném představení Běsů - byla oceněna.
Jste spokojena s knižní
reflexí díla Jana Grossmana a s dokumenty, které se občas objevují?
Nejvýraznější je šestidílná řada publikací Odkaz Jana Grossmana divadelníkům,
která vyšla v letech 1996-2002 péčí Divadelního ústavu, DAMU a nakladatelství
Pražská scéna. Televizní medailon Žít svůj osud se snažil
představit Janův život a práci v širších souvislostech. Bohužel je málo
dokumentačního materiálu z inscenací, který by o jeho práci nejlíp vypovídal a tak
jsou navždy ztracené všechny skvělé režie realizované v Hradci Králové, Chebu ale
i v Libni. Jsem taky moc vděčna Českému rozhlasu za pořad,
který uvedl letos na jaře k desátému výročí jeho smrti.
Na Pražském quadriennale 2003
představil divadelní fotograf Jaroslav Krejčí knihu Divadelní Jarmara Alfréda Radoka
a Jana Grossmana. Jaká je tato zpod bahna a vody loňské povodně jako by zázrakem
zachráněná kniha?
Pan Krejčí byl fotografem mnoha Janových inscenací od šedesátých let a dlouhá
léta se snažil o získání financí na knihu. Je úžasné, že i přes tu vzpouru
živlů zachránil, co se dalo a našel dost síly k vydání knihy. Je smutné, že na
každý umělecký počin je tak těžké získat prostředky. Myslela jsem si, že po
revoluci budou mít lidé, kteří si s předchozím režimem nezadali, víc otevřené
dveře.
Jste posluchačkou rozhlasu? A
jak je to s vaší hereckou prací před mikrofonem?
Rozhlas pro mě znamená první setkání s divadelní hrou, s operou, s literaturou,
verši, hudbou. Protože pocházím z malého města, kam divadlo dojíždělo zřídka, i
herce jsem nejdřív znala podle hlasů. Dá se říct, že jsem svoje dětství a mládí
strávila u rádia a tam taky rostlo moje přání stát se herečkou. Po DAMU jsem hrála
v několika inscenacích režiséra Josefa Melče a režisérky Olgy Valentové. Pak asi
třicet roků nic. V devadesátých letech jsem natočila s režisérem L. Poživilem
několik koncertních melodramat a hudebně-literární pořady o E.
F. Burianovi a o E. Satiem.
Začíná nová divadelní
sezona. Jak ji zahájíte?
Na festivalu Divadlo v Plzni hrajeme se Zábradlím 11. září představení Náměstí
hrdinů. O dva dny později již prvně v sezoně Terasu. Na co se zvlášť těším a
myslím je to, že 28. října se inscenace Běsů vrací opět do svého domovského
Divadla v Dlouhé, které bylo před rokem zaplaveno povodní.
MÁRIA UHRINOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |
Marie Málková se narodila 14. 4. 1941 ve
Vysokém Mýtě. V sedmnácti maturovala, v letech 1958-1962 studovala na DAMU v Praze.
Po škole nastoupila
do angažmá v Divadle Na Zábradlí, kde působila až do srpna 1968. Ztvárnila tu mj.
Matku Ubu v Jarryho Králi Ubu, Lenku v Kafkově Procesu, účinkovala i ve hrách
Václava Havla Zahradní slavnost, Vyrozumění či Ztížená možnost soustředění.
V letech 1970-1983 hostovala v Národním divadle v Praze, v Činoherním studiu v Ústí
nad Labem či v královéhradeckém divadle.
V roce 1984 nastoupila do Divadla pod Palmovkou, kde hrála Iocasté (Král Oidipus),
Martu (Kdo se bojí Virginie Wolfové), ale i Královnu v Hamletovi.
V roce 1992 se vrátila do Divadla Na Zábradlí, odkud po třech letech opět zamířila
do Divadla pod Palmovkou, kde působí dodnes. Vedle práce na své mateřské scéně
nadále hostuje v Terase J. C. Carriéra Na Zábradlí, hraje i Irinu v Čechovových
Třech sestrách v Divadle Komedie.
Z filmografie M. Málkové: Všichni dobří rodáci, Kulový blesk, Causa králík,
Mrkáček Čiko, Jak rodí chlap. |
|