39 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM V listopadu letošního roku uplyne již dvacet let od smrti fenomenálního jazzového akordeonisty, který na české hudební scéně zazářil koncem třicátých let minulého století. Posluchači ČRo 2 - Praha uslyší jeho skladby v autorském provedení z původních gramofonových desek v úterý 23. září krátce po 21. hodině. Kamil Běhounek: Má láska je jazz I když Kamil Běhounek (ročník 1916) měl v rodném listě jako místo narození uvedené jihočeské městečko Blatná, prožil mládí ve Slaném u Prahy. Rodiče chtěli, aby se naučil hrát na housle, Kamil ale dal přednost staré heligonce, kterou našel na půdě. Pokoušel se na ni zahrát muziku, jakou slýchal ze šelakových gramodesek s nahrávkami zahraničních jazzových orchestrů. Podněty však přijímal i odjinud: při jedné ze svých návštěv Prahy se mu v roce 1930 poštěstilo vidět a slyšet orchestr tehdejšího evropského "krále jazzu" Jacka Hyltona, který tehdy koncertoval ve velkém sále Lucerny, na Barrandově viděl a slyšel hrát R. A. Dvorského a jeho Melody Boys a počátkem třicátých let se na letním táboře seznámil s Ladislavem Vachulkou a dalšími členy jeho studentského tanečního orchestru Smiling Boys. Po maturitě v roce 1935 se Běhounek přihlásil ke studiu na právnické fakultě v Praze, kde se brzy seznámil s Janem Šímou a dalšími členy Orchestru Gramoklubu. Po několika zkouškách vystoupil koncem téhož roku v sále pražské Unitarie s tímto orchestrem poprvé na veřejnosti - mezi nadšenými posluchači tehdy prý byli i R. A. Dvorský a Jaroslav Ježek.
Běhounek v té době též aranžoval pro orchestry R. A. Dvorského a Harryho Ostena a skládal vlastní melodie. Zvláště úspěšná byla jedna z jeho prvních skladeb, dodnes hraný evergreen Sám s děvčetem v dešti, který nejprve nazpíval na gramodesky značky Ultraphon tenorista pražského Národního divadla Karel Leiss a o rok později v "měkčí" verzi nahrál též velký taneční orchestr R. A. Dvorského.
V roce 1944 vyšly u firmy Ultraphon snímky, které Běhounek natočil s vlastní rytmickou skupinou (Tobogan, Sugesce, Běhounkovy melodie v rytmu), začátkem roku 1945 pak u stejné firmy vyšly první gramofonové snímky jeho septetu (Utržený knoflík, Setrvačník, Jubilejní den a Dej mi "A"). S tímto svým souborem účinkoval také v rozhlase.
Únor roku 1948 zastihl Běhounkovu malou skupinu na turné v Německu. Po kratší poradě se hudebníci rozhodli, že se do Československa vracet nebudou. Své další osudy kočovného muzikanta v exilu Běhounek podrobně popsal ve vzpomínkové knížce, kterou nazval podle jedné ze svých nejznámějších swingových skladeb "Má láska je jazz" - poprvé vyšla přesně před dvaceti lety v nakladatelství Josefa Škvoreckého v kanadském Torontu. Kamil Běhounek zemřel o dva měsíce později, 25. listopadu 1983. Nadcházející dvacáté výročí úmrtí této legendární osobnosti českého jazzu připomnělo vydavatelství Radioservis, a. s. vydáním kompaktního disku s přepisy původních gramodesek s nahrávkami nejznámějších Běhounkových skladeb (povětšinou v autorském provedení). Český rozhlas 2 - Praha pak připravil ve svém brněnském studiu cyklus hudebních pořadů věnovaných Běhounkovým melodiím, které doprovodí čtením z jeho výše zmíněné autobiografické knížky. Příště: Všesokolské slety a gramodesky GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Obrazové materiály archiv J. Müllera |