TV TIPY
Pondělí 22. 9. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin
Na ostří
nože mezi (židovskou) hvězdou a (arabským) půlměsícem
Nová dokumentární trilogie
Martina Šmoka a Petra Boka Mezi hvězdou a půlměsícem se věnuje až
překvapivě významné roli komunistického Československa v událostech na Blízkém
východě. Autoři filmů přitom tvrdí, že současné tři díly jsou vlastně
pokračováním jejich triptychu Mezi zaslepenými blázny.
"Trilogie Mezi zaslepenými blázny byla věnována
válečným vyjednáváním Židů s nacisty. Naše nové dílo na ni navazuje ve třech
oblastech: jednak lidmi, svědky jak těch, tak oněch událostí, dále ideově (zase jde
o vyjednávání nepřátel) a třetí díl i konkrétně osobou pana Jordana, který se
ke zmíněným vyjednáváním přímo hlásil," říká k tomu Martin Šmok.
Při práci pak, kromě obligátních potíží s penězi a nekompetentnosti některých
úředníků, nenaráželi na žádné zásadní překážky. "Naopak:
neobyčejně krásně se k nám chovala Česká televize. Prostě nás nechala
pracovat," dodává. Ve snímku je řada materiálů, které jsou na veřejnosti
prezentovány poprvé.
První část trilogie Mezi
hvězdou a půlměsícem je věnována podzemnímu hnutí Bricha a také dalším,
tentokrát legálním organizacím, které se snažily ve čtyřicátých a padesátých
letech dopravit z východní Evropy do Palestiny co možná nejvíce bezprizorních
Židů. Druhá část se věnuje poválečné tragedii československých židovských
komunistů, kterým nepomohlo, že odvrhli své rodinné tradice a věřili, že nový
řád navždy zlikviduje antisemitismus a rasové pronásledování. Takzvaní sionisté
jsou dodnes předmětem komunistické nenávisti. Třetí část dokumentární trilogie
se zabývá osobou "otce uprchlíků" Charlese Jordana.
Autoři triptychu Mezi hvězdou a
půlměsícem dbali ovšem i na estetickou stránku svého díla. Velmi si vyhráli s
grafikou filmů, s titulky, s obrazem a také s hudbou (složil ji Zbyněk Matějů).
Nevyčíslitelná cena zmíněné trilogie pak spočívá v tom, že Šmok s Bokem
některé ze svých "účinkujících" zachytili doslova minutu před smrtí. "To
je prokletí naší práce," dodává k tomu Martin Šmok a upozorňuje, že dnes
je jich mrtvých daleko víc, než je ještě napsáno v titulcích.
TOMÁŠ PILÁT
Úterý 23. 9. 2003 NOVA - 22.20 hodin
Pátý
element
Jednou za pět tisíc let dostává šanci
získat nadvládu Absolutní zlo, kterého se obávají všechny civilizace vesmíru. Ta
šance má přijít, podle pozemského kalendáře, v roce 2214. A skutečně. V podobě
ohnivé koule o rozloze 1200 mil v průměru se objeví v hlubinách vesmíru a zamíří
rovnou k Zemi. Nelze ho zničit klasickými metodami, protože každý útok pohltí a
vstřebá. Naštěstí je tu prastará civilizace Mondoshawanů, kteří mají k dispozici
Pátý element, jedinou zbraň schopnou čelit Absolutnímu zlu. Jejich raketa je však
při přistání na Zemi zničena vesmírnými zabijáky Mangalory, kteří pracují pro
pozemského magnáta Zorga. Ten byl pro svou zvrácenou povahu vybrán jako zástupce
absolutního zla na Zemi.
Režie Luc Besson. Hrají
Bruce Willis, Milla Jovovich, Gary Oldman, Ian Holm, Chris Tucker a další.
Středa 24. 9. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin
Dívka z
ciziny
Když švýcarské úřady objeví auto s
nemocnými uprchlíky z bývalé Jugoslávie, najdou mezi nimi i malou holčičku se
starou nemocnou ženou. Všichni jsou převezeni do nemocnice. Zatímco žena umírá na
pokročilou tuberkulózu, holčička jako zázrakem má všechny testy negativní.
Odmítá však komunikovat a jen se vyděšeně dívá na svět kolem sebe. Doktor Wagner,
který ji má na starosti, s ní začíná nenásilně komunikovat. Zdržuje jednání se
švýcarskými úřady a přivede si dívku k sobě domů. Jeho žena Luisa se zpočátku
tváří odmítavě. Brzy však vzniká mezi ní a děvčátkem z ciziny křehké pouto.
Wagnerovi žádají o osvojení, ale jednoho dne si Luisa uvědomí, že někde daleko
žije skutečná matka nalezené holčičky...
Čtvrtek 25. 9. 2003 ČT 1 - 21.50 hodin
Trnitá
cesta za nadějí
Ve filmu Usměj
se na mě zachycuje italský režisér Gianni Amelio v rozmezí několika let osudy
sicilských přistěhovalců, hledajících v průmyslovém Turínu na severu Itálie
novou existenci. Znázorňuje odlišnou mentalitu i dialekt, sníženou schopnost
přizpůsobit se "civilizačním" návykům, jak je patrné zejména z konfliktu
ve škole. Vypráví o dvou bratech, starším Giovannim (Enrico Lo Verso) a mladším
Pietrovi (Francesco Giuffrido), jejichž vztah je plný nepolevujícího napětí i
družné soudržnosti. I když Giovanni je negramotný, zaslepeně se pyšní sourozencem,
který (zřejmě bez velkého zájmu) chodí do školy. Až sebeobětavě přehlíží
jakékoli varovné signály, udržení rodinného pouta je pro něho důležitější než
cokoli jiného.
Amelio, od něhož jsme na
obrazovce zatím viděli tři filmy (Zásah do srdce, Otevřené dveře, Zloděj dětí),
skládá své vyprávění, zasazené na přelom 50. a 60. let, z několika postupně se
linoucích epizod. Ty se však záměrně vzdávají obšírnějšího vysvětlování.
Režisér nezjišťuje motivace, nastoluje syrový záznam reálií, aniž by souvislosti
mezi nimi okamžitě ozřejmoval: smysl či vyústění uplynulé epizody často
prozrazuje až ta následná.
I
když film pečlivě rekonstruuje pracovní i životní podmínky, Giovanniho osudy jsou
zcela vyvázány ze společenské reality - Giovanni sleduje jedině svůj vlastní
zájem, izolován od okolního (místního) dění. Nejvýmluvnější je tento znak v
okamžiku, kdy po propuštění z policejní vazby se Giovanni proplétá uličkami,
jimiž v pozadí prochází protestní demonstrace s rudými vlajkami - jenže mladík si
jich vůbec nevšimne. Giovanni vykazuje zvláštní dvojlomnost své povahy: přes
ochranitelské sklony dokáže projevit až urážlivou aroganci vůči každému, kdo by
zapochyboval o správnosti jeho počínání.
Film ukazuje nesmírnou bídu i
zaostalost sicilských přistěhovalců, zpravidla negramotných, navíc vysmívaných pro
svůj dialekt. Giovanni zprvu bydlí v děsivých špeluňkách, přijímá jakkoli
podřadnou práci, za každého počasí zametá znečištěné prostory, aniž je schopen
prosadit vyplacení příslušné mzdy. Nesmírnou houževnatostí a pílí se však
postupně prosazuje: nejprve provozuje vlastní noclehárnu, poté vede
zprostředkovatelnu práce pro přistěhovalce z jihu. Můžeme se jen domýšlet, jak
Giovanni zatvrzuje své srdce při cestě vzhůru - když opustí skromnou dívku, s níž
po určitý čas žil, aby se výhodně oženil.
Amelio natočil film v
jednotlivostech jistě sugestivní (zejména úvodní pasáže, topící se v soumračném
mlžném oparu a reflektorech aut, zaplňujících ulice). Herecká složka
kolísá - zejména Giuffridův Pietro vyznívá až snově, schází mu jakákoli
aktivita, jako kdyby byl vždy vláčen osudem. Enrico Lo Verso coby Giovanni zápasí s
křečovitou zarputilostí, s povrchně nahlíženými dilematy, o nichž se dovídáme
příliš málo, než abychom s nimi mohli soucítit.
Amelio vytvořil zajímavé dílo,
chybí mu však pečlivější dobová provázanost, která by nebyla pouhou kulisou.
Příklad tematicky spřízněného Viscontiho Rocca a jeho bratrů (známe též z
televizního uvedení), který rovněž zpodobňuje rozvrat jedné sicilské rodiny
přestěhované na sever Itálie, zůstal nedostižen.
JAN JAROŠ
Pátek 26. 9. 2003 NOVA - 20.30 hodin
Hra
Investiční
bankéř a multimilionář Nicholas Van Orten žije ve velkém luxusním domě, osamělým
životem. Může si dovolit cokoli, o nic však nemá zájem. Ani o svého bratra, který
mu jako dárek k osmačtyřicátým narozeninám předal poukázku na Hru společnosti
CRS. O smyslu hry mu však odmítne cokoli prozradit. Bankéř se při pracovním
jednání náhodou ocitne v sídle CRS, kde s nechutí projde řadou náročných
fyzických i psychických testů, ani tady se však o hře samotné nic nedozví. Sotva
však podepíše smlouvu, začíná se roztáčet zpočátku nenápadné soukolí, které
hrozí rozdrtit jeho kariéru, bohatství, postavení, svobodu a nakonec i život. Režie
David Fincher.
Hrají Michael Douglas,
Deborah Unger, Sean Penn, Armin Mueller-Stah, James Rebhorn, Peter Donat, Carroll Baker a
další.
Sobota 27. 9. 2003 ČT 1 - 14.50 hodin
Bramborárna
(1/2)
Temné, pochmurné uličky
londýnského East Endu nebyly v polovině 19. století právě místem, kde by kvetla
radost a láska. Většina jeho obyvatel tady bídně živořila z ruky do úst, a měl-li
někdo z nich někdy nějaké iluze, dávno mu je život vzal. A přece se tady potkali
dva na první pohled úplně odlišní lidé a jejich osudy se navždy spojily.
Nejmazanější londýnský lump Ikey Solomon, celému podsvětí známý jako
"kníže šmeliny", a Počitadlová Mary, krásná a inteligentní služebná z
"nóbl" West Endu, celým svým srdcem toužící vymanit se z té beznadějné
bídy, která ji obklopovala.
Neděle 28. 9. 2003 NOVA - 17.35 hodin
Když je
lékař i na venkově lidumilem
V období
normalizace - a zvláště v 70. letech - československá kinematografie připomínala
úhor. Ale životadárné výjimky nalezneme: právem mezi ně patří i Dým
bramborové natě (1976). František Vláčil, tvůrce proslavený Markétou
Lazarovou, zde vystavěl komorní portrét kdysi prominentního lékaře, jenž rezignoval
na svou kariéru a odešel na venkov. Není ozřejmeno, proč se tak rozhodl, z náznaků
lze vytušit neblahý tlak nových mocipánů na každého, kdo po
"spojeneckém" vpádu dostatečně nepodporoval nově nastoupený politický
kurs. Samozřejmě o tom nepadne jediné slovo, ale vnímavější divák ledasco
vytuší. Doktoru Meluzinovi (Rudolf Hrušínský se po nucené přestávce opět vrátil
před kameru) se rozpadlo manželství, žena zvolila emigraci a on hledá nové jistoty v
prostředí pro něho zcela neznámém.
Zaujme sytá kresba často zprimitivnělých vztahů mezi
lidmi, plných lhostejnosti či dokonce zášti, poznáváme, jak mechanicky vykonávaná
práce vede k otupění, jak i nejbližším příbuzným chybí soucit, jak se prosazuje
prospěchářství. Odpovídá tomu i vizuální ztvárnění, architektonicky i v
barevném pojednání záměrně strohé. Kameraman František Uldrich podzimní scenerie
ještě zalévá slunečními paprsky, avšak již z nich nesálá žádné teplo; zbaveny
přívětivosti připomínají stejně vychladlé nitro tamních obyvatel.
Vláčil s pochopením, ale
přitom v sytých konturách postihuje své zdrsnělé i trpící hrdiny, oceníme
přesné vykroužení vedlejších figur, včetně svérázného hrobníka, oslovujícího
hlavního hrdinu jako pana kolegu: "Všichni vaši pacienti stejně skončí u
mně," s oblibou říkává. Snad jedině nesměle naznačený milostný motiv
poněkud skřípe ve svém ztvárnění. Ovšem nad vším sebejistě vládne
Hrušínský. Dokonale vystihl zachmuřeně rozvážné jednání i chůzi, původně sice
předurčené vrozenou srdeční vadou ("dnes se již běžně odstraňuje",
říká stejně postiženému chlapci), mezitím povýšené k ústřednímu
charakterizačnímu rysu.
Doktor Meluzín je člověk
uvážlivý, zdánlivě nepřístupný jakýmkoli emocím, ale přitom nesmírně citlivý
a chápavý - Hrušínský zde dospívá k obdivuhodné minimalizaci výrazových
prostředků, vystačí s mírně shrbenou postavou, nehnutým obličejem a monotónně
ztišenou, ba suchopárnou mluvou, která se však znenadání vytočí k nesmlouvavé
naléhavosti, kdy i matný zrak se náhle projasní. Postihuje, jak za zdánlivou
Meluzínovou neprůbojností a smířlivostí se tají nesmírné odhodlání prosadit to,
co je podle jeho svědomí nejlepší. Hrušínského návrat můžeme tudíž považovat
za ohromující, za důkaz mimořádného hereckého umění, naštěstí ještě
několikrát v budoucnu zužitkovaného.
JAN JAROŠ |