39
vychází 15. 9. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 22. 9. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Na ostří nože mezi (židovskou) hvězdou a (arabským) půlměsícem

Nová dokumentární trilogie Martina Šmoka a Petra Boka Mezi hvězdou a půlměsícem se věnuje až překvapivě významné roli komunistického Československa v událostech na Blízkém východě. Autoři filmů přitom tvrdí, že současné tři díly jsou vlastně pokračováním jejich triptychu Mezi zaslepenými blázny.

"Trilogie Mezi zaslepenými blázny byla věnována válečným vyjednáváním Židů s nacisty. Naše nové dílo na ni navazuje ve třech oblastech: jednak lidmi, svědky jak těch, tak oněch událostí, dále ideově (zase jde o vyjednávání nepřátel) a třetí díl i konkrétně osobou pana Jordana, který se ke zmíněným vyjednáváním přímo hlásil," říká k tomu Martin Šmok. Při práci pak, kromě obligátních potíží s penězi a nekompetentnosti některých úředníků, nenaráželi na žádné zásadní překážky. "Naopak: neobyčejně krásně se k nám chovala Česká televize. Prostě nás nechala pracovat," dodává. Ve snímku je řada materiálů, které jsou na veřejnosti prezentovány poprvé.

První část trilogie Mezi hvězdou a půlměsícem je věnována podzemnímu hnutí Bricha a také dalším, tentokrát legálním organizacím, které se snažily ve čtyřicátých a padesátých letech dopravit z východní Evropy do Palestiny co možná nejvíce bezprizorních Židů. Druhá část se věnuje poválečné tragedii československých židovských komunistů, kterým nepomohlo, že odvrhli své rodinné tradice a věřili, že nový řád navždy zlikviduje antisemitismus a rasové pronásledování. Takzvaní sionisté jsou dodnes předmětem komunistické nenávisti. Třetí část dokumentární trilogie se zabývá osobou "otce uprchlíků" Charlese Jordana.

Autoři triptychu Mezi hvězdou a půlměsícem dbali ovšem i na estetickou stránku svého díla. Velmi si vyhráli s grafikou filmů, s titulky, s obrazem a také s hudbou (složil ji Zbyněk Matějů). Nevyčíslitelná cena zmíněné trilogie pak spočívá v tom, že Šmok s Bokem některé ze svých "účinkujících" zachytili doslova minutu před smrtí. "To je prokletí naší práce," dodává k tomu Martin Šmok a upozorňuje, že dnes je jich mrtvých daleko víc, než je ještě napsáno v titulcích.

TOMÁŠ PILÁT


Úterý 23. 9. 2003 NOVA - 22.20 hodin

Pátý element

Jednou za pět tisíc let dostává šanci získat nadvládu Absolutní zlo, kterého se obávají všechny civilizace vesmíru. Ta šance má přijít, podle pozemského kalendáře, v roce 2214. A skutečně. V podobě ohnivé koule o rozloze 1200 mil v průměru se objeví v hlubinách vesmíru a zamíří rovnou k Zemi. Nelze ho zničit klasickými metodami, protože každý útok pohltí a vstřebá. Naštěstí je tu prastará civilizace Mondoshawanů, kteří mají k dispozici Pátý element, jedinou zbraň schopnou čelit Absolutnímu zlu. Jejich raketa je však při přistání na Zemi zničena vesmírnými zabijáky Mangalory, kteří pracují pro pozemského magnáta Zorga. Ten byl pro svou zvrácenou povahu vybrán jako zástupce absolutního zla na Zemi.

Režie Luc Besson. Hrají Bruce Willis, Milla Jovovich, Gary Oldman, Ian Holm, Chris Tucker a další.


Středa 24. 9. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Dívka z ciziny

Když švýcarské úřady objeví auto s nemocnými uprchlíky z bývalé Jugoslávie, najdou mezi nimi i malou holčičku se starou nemocnou ženou. Všichni jsou převezeni do nemocnice. Zatímco žena umírá na pokročilou tuberkulózu, holčička jako zázrakem má všechny testy negativní. Odmítá však komunikovat a jen se vyděšeně dívá na svět kolem sebe. Doktor Wagner, který ji má na starosti, s ní začíná nenásilně komunikovat. Zdržuje jednání se švýcarskými úřady a přivede si dívku k sobě domů. Jeho žena Luisa se zpočátku tváří odmítavě. Brzy však vzniká mezi ní a děvčátkem z ciziny křehké pouto. Wagnerovi žádají o osvojení, ale jednoho dne si Luisa uvědomí, že někde daleko žije skutečná matka nalezené holčičky...


Čtvrtek 25. 9. 2003 ČT 1 - 21.50 hodin

Trnitá cesta za nadějí

Ve filmu Usměj se na mě zachycuje italský režisér Gianni Amelio v rozmezí několika let osudy sicilských přistěhovalců, hledajících v průmyslovém Turínu na severu Itálie novou existenci. Znázorňuje odlišnou mentalitu i dialekt, sníženou schopnost přizpůsobit se "civilizačním" návykům, jak je patrné zejména z konfliktu ve škole. Vypráví o dvou bratech, starším Giovannim (Enrico Lo Verso) a mladším Pietrovi (Francesco Giuffrido), jejichž vztah je plný nepolevujícího napětí i družné soudržnosti. I když Giovanni je negramotný, zaslepeně se pyšní sourozencem, který (zřejmě bez velkého zájmu) chodí do školy. Až sebeobětavě přehlíží jakékoli varovné signály, udržení rodinného pouta je pro něho důležitější než cokoli jiného.

Amelio, od něhož jsme na obrazovce zatím viděli tři filmy (Zásah do srdce, Otevřené dveře, Zloděj dětí), skládá své vyprávění, zasazené na přelom 50. a 60. let, z několika postupně se linoucích epizod. Ty se však záměrně vzdávají obšírnějšího vysvětlování. Režisér nezjišťuje motivace, nastoluje syrový záznam reálií, aniž by souvislosti mezi nimi okamžitě ozřejmoval: smysl či vyústění uplynulé epizody často prozrazuje až ta následná.

Enrico Lo Verso jak negramotný GiovanniI když film pečlivě rekonstruuje pracovní i životní podmínky, Giovanniho osudy jsou zcela vyvázány ze společenské reality - Giovanni sleduje jedině svůj vlastní zájem, izolován od okolního (místního) dění. Nejvýmluvnější je tento znak v okamžiku, kdy po propuštění z policejní vazby se Giovanni proplétá uličkami, jimiž v pozadí prochází protestní demonstrace s rudými vlajkami - jenže mladík si jich vůbec nevšimne. Giovanni vykazuje zvláštní dvojlomnost své povahy: přes ochranitelské sklony dokáže projevit až urážlivou aroganci vůči každému, kdo by zapochyboval o správnosti jeho počínání.

Film ukazuje nesmírnou bídu i zaostalost sicilských přistěhovalců, zpravidla negramotných, navíc vysmívaných pro svůj dialekt. Giovanni zprvu bydlí v děsivých špeluňkách, přijímá jakkoli podřadnou práci, za každého počasí zametá znečištěné prostory, aniž je schopen prosadit vyplacení příslušné mzdy. Nesmírnou houževnatostí a pílí se však postupně prosazuje: nejprve provozuje vlastní noclehárnu, poté vede zprostředkovatelnu práce pro přistěhovalce z jihu. Můžeme se jen domýšlet, jak Giovanni zatvrzuje své srdce při cestě vzhůru - když opustí skromnou dívku, s níž po určitý čas žil, aby se výhodně oženil.

Amelio natočil film v jednotlivostech jistě sugestivní (zejména úvodní pasáže, topící se v soumračném mlžném oparu a reflektorech aut, zaplňujících ulice). Herecká složka kolísá - zejména Giuffridův Pietro vyznívá až snově, schází mu jakákoli aktivita, jako kdyby byl vždy vláčen osudem. Enrico Lo Verso coby Giovanni zápasí s křečovitou zarputilostí, s povrchně nahlíženými dilematy, o nichž se dovídáme příliš málo, než abychom s nimi mohli soucítit.

Amelio vytvořil zajímavé dílo, chybí mu však pečlivější dobová provázanost, která by nebyla pouhou kulisou. Příklad tematicky spřízněného Viscontiho Rocca a jeho bratrů (známe též z televizního uvedení), který rovněž zpodobňuje rozvrat jedné sicilské rodiny přestěhované na sever Itálie, zůstal nedostižen.

JAN JAROŠ


Pátek 26. 9. 2003 NOVA - 20.30 hodin

Hra

Investiční bankéř a multimilionář Nicholas Van Orten žije ve velkém luxusním domě, osamělým životem. Může si dovolit cokoli, o nic však nemá zájem. Ani o svého bratra, který mu jako dárek k osmačtyřicátým narozeninám předal poukázku na Hru společnosti CRS. O smyslu hry mu však odmítne cokoli prozradit. Bankéř se při pracovním jednání náhodou ocitne v sídle CRS, kde s nechutí projde řadou náročných fyzických i psychických testů, ani tady se však o hře samotné nic nedozví. Sotva však podepíše smlouvu, začíná se roztáčet zpočátku nenápadné soukolí, které hrozí rozdrtit jeho kariéru, bohatství, postavení, svobodu a nakonec i život. Režie David Fincher.

Hrají Michael Douglas, Deborah Unger, Sean Penn, Armin Mueller-Stah, James Rebhorn, Peter Donat, Carroll Baker a další.


Sobota 27. 9. 2003 ČT 1 - 14.50 hodin

Bramborárna (1/2)

Temné, pochmurné uličky londýnského East Endu nebyly v polovině 19. století právě místem, kde by kvetla radost a láska. Většina jeho obyvatel tady bídně živořila z ruky do úst, a měl-li někdo z nich někdy nějaké iluze, dávno mu je život vzal. A přece se tady potkali dva na první pohled úplně odlišní lidé a jejich osudy se navždy spojily. Nejmazanější londýnský lump Ikey Solomon, celému podsvětí známý jako "kníže šmeliny", a Počitadlová Mary, krásná a inteligentní služebná z "nóbl" West Endu, celým svým srdcem toužící vymanit se z té beznadějné bídy, která ji obklopovala.


Neděle 28. 9. 2003 NOVA - 17.35 hodin

Když je lékař i na venkově lidumilem

V období normalizace - a zvláště v 70. letech - československá kinematografie připomínala úhor. Ale životadárné výjimky nalezneme: právem mezi ně patří i Dým bramborové natě (1976). František Vláčil, tvůrce proslavený Markétou Lazarovou, zde vystavěl komorní portrét kdysi prominentního lékaře, jenž rezignoval na svou kariéru a odešel na venkov. Není ozřejmeno, proč se tak rozhodl, z náznaků lze vytušit neblahý tlak nových mocipánů na každého, kdo po "spojeneckém" vpádu dostatečně nepodporoval nově nastoupený politický kurs. Samozřejmě o tom nepadne jediné slovo, ale vnímavější divák ledasco vytuší. Doktoru Meluzinovi (Rudolf Hrušínský se po nucené přestávce opět vrátil před kameru) se rozpadlo manželství, žena zvolila emigraci a on hledá nové jistoty v prostředí pro něho zcela neznámém.

Rudolf Hrušínský (na snímku s Václavem Lohniským) dospěl k minimalizovanému výrazuZaujme sytá kresba často zprimitivnělých vztahů mezi lidmi, plných lhostejnosti či dokonce zášti, poznáváme, jak mechanicky vykonávaná práce vede k otupění, jak i nejbližším příbuzným chybí soucit, jak se prosazuje prospěchářství. Odpovídá tomu i vizuální ztvárnění, architektonicky i v barevném pojednání záměrně strohé. Kameraman František Uldrich podzimní scenerie ještě zalévá slunečními paprsky, avšak již z nich nesálá žádné teplo; zbaveny přívětivosti připomínají stejně vychladlé nitro tamních obyvatel.

Vláčil s pochopením, ale přitom v sytých konturách postihuje své zdrsnělé i trpící hrdiny, oceníme přesné vykroužení vedlejších figur, včetně svérázného hrobníka, oslovujícího hlavního hrdinu jako pana kolegu: "Všichni vaši pacienti stejně skončí u mně," s oblibou říkává. Snad jedině nesměle naznačený milostný motiv poněkud skřípe ve svém ztvárnění. Ovšem nad vším sebejistě vládne Hrušínský. Dokonale vystihl zachmuřeně rozvážné jednání i chůzi, původně sice předurčené vrozenou srdeční vadou ("dnes se již běžně odstraňuje", říká stejně postiženému chlapci), mezitím povýšené k ústřednímu charakterizačnímu rysu.

Doktor Meluzín je člověk uvážlivý, zdánlivě nepřístupný jakýmkoli emocím, ale přitom nesmírně citlivý a chápavý - Hrušínský zde dospívá k obdivuhodné minimalizaci výrazových prostředků, vystačí s mírně shrbenou postavou, nehnutým obličejem a monotónně ztišenou, ba suchopárnou mluvou, která se však znenadání vytočí k nesmlouvavé naléhavosti, kdy i matný zrak se náhle projasní. Postihuje, jak za zdánlivou Meluzínovou neprůbojností a smířlivostí se tají nesmírné odhodlání prosadit to, co je podle jeho svědomí nejlepší. Hrušínského návrat můžeme tudíž považovat za ohromující, za důkaz mimořádného hereckého umění, naštěstí ještě několikrát v budoucnu zužitkovaného.

JAN JAROŠ