Pondělí 22. 9. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00
hodin
Mendelssohnova Meluzína
V únoru roku
1833 byl Felix Mendelssohn-Bartholdy přítomen premiéře pohádkové opery Meluzína
Conradina Kreutzera. Odcházel jednak nespokojen s hudbou, zejména s předehrou opery, a
jednak s utkvělou myšlenkou napsat pro tak lákavé a zajímavé téma lepší hudbu.
Stalo se tak už v listopadu téhož roku a dílo bylo ještě revidováno před jeho
vydáním tiskem v roce 1835. Mendelssohn pracoval spíše s celkovým dojmem
pohádkového námětu než s podrobným popisem příběhu mořské panny vržené osudem
do mesaliance (jak napsal sám skladatel) s rytířem Raimundem. Mendelssohn vepsal do
předehry zpracované ve volné sonátové formě dvě kontrastní témata. Absence
vlastního autorského vysvětlení tvůrčího záměru zavdalo pak příčinu k
pozdějšímu dvojímu výkladu. Témata jsou jednak chápána převážně jako evokace
proměnlivých podob moře a jednak, jak prohlásil sám Robert Schumann, jako portréty
pyšného rytíře a svůdné mořské panny. Buď jak buď, patří dodnes Meluzína
k Mendelssohnovým nejdokonalejším předehrám. Na magický úvod předehry s vlnitými
klouzavými arpeggii nad průzračnou harmonií si jistě vzpomněl i sám Richard Wagner,
když komponoval preludium ke Zlatu Rýna. Meluzína je úvodním dílem v programu
kompaktního disku Telarcu, který je v dnešním Rondu pojednán, dalšími jsou Haydnova
symfonie b dur č. 46, a jak mezi hudebníky povědomo, víme, jedná se o číslo
Hobokenova katalogu I/46, a Schubertova třetí symfonie D dur v Deutschově katalogu č.
200.
RAFAEL BROM |