Jan Potměšil:
Když se vám jedny dveře
zabouchnou, ty další
nabídnou kliku
Když se
herec začne seznamovat s nějakou profesí takto
zblízka, je nasnadě, že se připravuje na
roli.
Ano, na konci října začnu zkoušet
v Klicperově divadle v Hradci Králové. Oslovil mě pan Kačer, abych v jeho režii
hrál pekaře Jana Marhoula a moc se těším. Když jsme o tom v létě přemýšleli,
říkal jsem si: Měl bych vědět, co to je pekařina. A měl jsem velké štěstí,
podařilo se mi dostat se k panu Vrbskému do Rudné, to je rodinná pekárna, kde mají
hodně původních postupů, žádná technologická linka. Fascinovala mě práce pana
mistra, jak válí bochníky oběma rukama, nebo souhra s pomocníky, jak se chleby
"vypékají" z pece - to znamená, že se vyndavají... Velký zážitek a
průprava - mohl jsem si to i trochu zkusit vlastníma rukama. A to mě těší na
herecké práci - člověk se může dotknout nejrůznějších oblastí a být vším
alespoň chvilku. Když pozorujete běh pekárny a pan mistr vypravuje o tatínkovi,
který byl sedlák a všechno mu vzali, o novém založení pekárny po pádu komunistů,
cítíte, jak je pro něj od dětství samozřejmé, že z generace na generaci se dědí
vědomí, že práce je nejpřirozenější součástí běžného života. A také to,
jak za socialismu násilné zpřetrhání těchto tradic v rodinách zničilo hrdost na
dovednost, řemeslo, čest a erb.
Mluvili jste
s panem režisérem Kačerem i o tom, proč
vám nabídl roli pekaře Marhoula?
To se mi špatně říká a ani
nevím, jestli mohu, ale mluvili jsme o tom, že on cítí v té postavě nadšeného
člověka, který z práce vykřeše radost i přesto, že se mu nedaří, nevydělává,
zkrachuje, ale pořád a pořád začíná znovu. Tu chuť do života a vděk za něj s
sebou nese. Moc bych si přál, abychom to všechno v představení lidem přinesli. A
protože panu Kačerovi hodně důvěřuju a vzájemně na sebe, myslím, dobře
slyšíme, věřím, že se to podaří.
Tím spíš, že
zkušenost vděku za život se na rozdíl
od pečení chleba nedá naučit, odpozorovat, nijak
nasát. A vy ji máte, protože jste si
prožil pád až téměř na dno. Tenkrát
přece vůbec nebylo jisté, že přežijete.
No, když bych řekl, že jsem měl šanci padesát na padesát, tak si hodně fandím.
Teď jsem moc rád, že jsem na světě. A chtěl bych, aby to vyznělo bez patosu. Když
se nám něco takového stane, na začátku nemůžeme tušit, jaký význam to v našem
životním příběhu má a ani to v tu chvíli není podstatné. V
počátcích, kdy se pomalu obnovily funkce mozku a všechno jsem si uvědomoval, byly
chvíle beznaděje, měl jsem deprese, návaly vzteku, litoval jsem se. Ale když se vám
jedny dveře zabouchnou, ty další vám nabídnou kliku. Jak se to zpětně
snažím uchopit, vybavuje se mi, že po několika měsících od nehody přišla
chvíle, kdy jsem měl štěstí uvědomit si: Ano, zůstal jsem tady, ležím na posteli
a můžu jen koulet očima, ale cítím obrovský vděk. Dostal
jsem šanci. Vzápětí se objevila otázka: Dobře, ale
chceš se zabývat věcmi, které
minuly? Otázkami kdo za to může a proč zrovna já? Pocity
křivdy a nespravedlnosti, že se něco zpřetrhalo, překazilo? Tím se stejně nic nezmění. Bylo evidentní, že tím člověk stagnuje,
vrací se jako by do smrti. Ale na druhé straně byla volba: Nechceš
náhodou do života? Pokračovat? Jo, chci, chci, chci! spontánně ve mně
všechno křičelo. Takže tady byla nová startovní čára: Vše, co
jsi uměl, je teď
pryč a začneš znova
jako batole. Tak se ukaž, mladej. Nevím,
jestli toto rozhodnutí se ve mně odehrálo během několika chvil, dnů, týdnů
nebo měsíců. Čas měl jiný rozměr. Určující byla naděje, že nic není
definitivní. Ta umožňovala dál a dál pokračovat, cvičit, zkoušet to. Ale úplně
nejdůležitější byl ten moment přijetí nové situace: Dobře, potřebuju vozík, abych se kamkoliv
přiblížil, a už to
není něco, s čím bojuju.
Protože právě odmítání přijmout skutečnost člověka brzdí. Ve chvíli, kdy dojde
k tomuto přijetí, odpadne zátěž boje a odporu a dostaví se osvobození a pocit, že
znovu žiju a mohu se o něco pokoušet.
Důkazem je to,
že dnes jste členem divadelního spolku Kašpar
a hry Růže pro Algernon a Richard III.,
kde hrajete hlavní role, jsou pro Divadlo
v Celetné silným prvkem. Také tady bylo třeba
nějakého zlomového momentu, kdy jste začal věřit,
že je možné vrátit se na jeviště?
Ano, také tam byl milník - uvědomuju si teď, že to byl ale zaplaťpánbůh zase
vývoj toho přijetí a vnímání pomůcky, o kterém mluvím: Ano, teď to ke mně
patří, takže nebudeme předstírat, že to je jinak a nebudeme to obcházet nebo
zakrývat. Při první inscenaci jsem jako postava seděl mezi diváky. Se vším jsem
začínal od začátku, neuměl jsem mluvit, nic... Cítím vděk a obdiv ke všem v
Kašparu, že byli trpěliví a vydrželi to. Ve druhé inscenaci jsem na jevišti, ale spíše staticky. Ve třetí už jsem byl v akci a teprve ve čtvrté
došlo k prolomení. V Růži jsem na jevišti střídavě na posteli, na vozíku, v
křesle, v jednu chvíli třeba slezu z vozíku a nabídnu ho jako židli. Najednou jsme
se osvobodili a dál už byl vozík přirozenou součástí. V
Richardovi už jsme rovnou přemýšleli tak, že vůbec nemusím jen sedět na vozíku.
Abychom narušili závislost a očekávání. Jistě, jednou se nám to povede lépe,
jindy hůře, ale jsem pokaždé nadšený a šťastný, že to jde.
Přiznám se,
že někdy tajím dech. Není to riskantní?
Ne, ne, nedělám ani nechceme dělat
riskantní věci. Naopak si cokoliv dovolím až v okamžiku, kdy najdeme bezpečný
způsob. Vymyslí se a připraví kostým a ochranné mechanismy, trénuje se to, aby
taková situace přinesla efekt, jaký potřebujeme, ale zároveň aby nebyla
nebezpečná. A jestli způsobí překvapení, je to jen dobře. Je to šance přinést do
divadla zase něco nového.
Věříte - nebo přesněji
přejete si, aby si lidé odnášeli od vás
z divadla také kousek vlastní síly a statečnosti?
Určitě. To je maximum, co si můžu přát. Ale já teď musím zmínit něco
důležitého. Cítím a stojím si za tím, že výsledek by nemohl nijak fungovat,
kdybychom vše, o čem jsme teď mluvili, na jevišti zištně používali a vlastně
zneužívali. Nebo kdyby se k tomu přistupovalo v tom smyslu, že budeme dělat
představení, aby nějaký Potměšil si mohl jezdit po jevišti na vozíku. Každá
taková inscenace by se rozpadla uvnitř, ztratila by důvod. Ale pokud si máme co dát a
chceme dohromady pracovat a vozík psychicky neřešíme, pak je
možné, že to někomu přinese i tu další rovinu, na kterou se ptáte, ale která
nikdy nebyla úmyslem. Na druhou stranu, je-li ve hře napsaná postava, která kulhá
nebo má mít na zádech hrb, jako Richard III., co brání, abychom autorovu představu handicapu jen přeměnili a místo molitanového hrbu na zádech budu
na vozíku. Což je nám možná i bližší a přirozenější.
Richard III.
je opravdu zvláštní postava. Co je na něm
pro vás nejvíc zajímavé?
Cesta k trůnu je lemována potoky
krve. A ostatní? Jen přihlížejí, bojí se, slouží nebo dokonce pomáhají - a pak
se diví. Nadčasový příběh o cestě outsidera až na vrchol. Richard uvažuje tak:
Jsem válečník a dosud jsme válčili. Teď najednou tady všichni měknou, tančí,
zpívají pod oknem z lásky, ale to já zrovna neumím, a "když tedy neobstojím
jako milovník, rozhodl jsem se dělat ničemnosti a nenávidět prázdnou rozkoš
dnešních dnů." Jak prozaické. Pár drobných intrik, nic tak moc zlého se
neděje. Ale za chvilku se z toho roztočí spirála - na začátku možná jen legrace,
za chvilku kapky krve, potoky krve a nemá to konce. Kdo se takto rozhodl, najednou nemá
úniku. A v tom vidím poselství té hry, že zlo je zlem, ať je malé nebo velké. Kde
je hranice? A kde si hranici nastavíme sami v sobě? Co připustíme, že je ještě v
pořádku?
O divadelním prostředí
se ví, že to také není právě selanka,
je plné názorových střetů, konkurence, ale zdá
se, že to může být i skvělá parta
schopná soudržnosti a vzájemného vcítění.
Ale ano, jsme spolu už dost dlouho, když je třeba, poštěkáme se i pochválíme a
žádné zbytečné ohledy nefungují. Pro mě je svět divadla se vším všudy výzvou.
Chci to dělat, to znamená, že budu s předstihem na místě a připravený na zkoušku
v deset hodin. Bylo by absurdní, kdybych apeloval na kolegy: Mně to
ráno bude trvat o hodinu a půl déle, než se připravím, než dojedu, budu muset vstávat
brzy, pojďme zkoušku udělat od jedenácti. Ne. Já to chci dělat a nikoho nemá
zajímat, jak si to zařídím. Říkám to schválně i kvůli souputníkům na
vozících. Je strašně jednoduché zůstat v minoritě, která říká: My jsme tady,
jsme chudáci, vyjděte nám vstříc. Jistě, v zásadních věcech ano, ale pak
nastává fáze - chci se účastnit života nebo chci zůstat v izolaci. Ve
chvíli, kdy obě strany zjistí, že spolupráce je možná a dokonce může tu oblast i
obohatit, pak je mou prioritou, abych byl komplikující součástí jen z minimálního
procenta. Na druhé straně konkrétně v Kašparu je samozřejmé, že během dlouhé
čtené zkoušky si lehnu a jedeme dál.
Vaše roky
hereckého učně na DAMU poznamenal Viktor Preiss.
Čím byl pro vás cenný?
On je nesmírně laskavý člověk.
Celou dobu jsem měl pocit, že Viktor je nám nějak blízko, že nám rozumí a že se
"nevytahuje", že nás nepřezírá, přesto, že je mistr a hvězda, které si
všichni vážíme. A najednou jsem na konci třetího ročníku dostal příležitost
hrát s ním přímo na jevišti. Ve Vinohradském divadle v režii Jana Kačera v
inscenaci Záviš z Falkenštejna, kde on hrál hlavní roli. Bylo to úžasná zkušenost
být účasten toho, jak pracuje můj učitel, kterého obdivuju, jak přichází
připravený, jak nabízí inspirace a jaký je profesionál. Pořád naladěný, nemá
řeči, že už je unavený a tak. Vedle toho jsem vnímal inspirace pana Kačera a byl
jsem nadšený. Tenkrát jsem si coby student myslel, že všichni budou takoví a zažil
i trochu zklamání. Ale to přicházíme k tématu na celý rozhovor!
Dnes, po
čtrnácti letech na vozíku, žijete v domku se
svými rodiči dny naplněné hlavně prací, ale
i péčí o své dva psy, jezdíte autem,
jezdíte na speciálním kole a na speciálních
lyžích, plavete, cvičíte. Vplul jste do běžného
života natolik, že si zase "dopřáváte"
hektičnost, spěch a stres?
Ale jo. Všichni to známe. A přitom
vím, že není kam spěchat, není, co by uteklo. Sami se tak nastavujeme a zrychlujeme a
mám zkušenost, že to jde až do extrému, kdy člověk si dopřeje pár hodin volna a
pak má pocit, že promarnil kus života, protože si neumí povolit. Nebo odkládá
odpočinek, ještě to a ještě to musím udělat a pak najednou to řeším: Tak ještě
mám půl dne volna, tak jak to zařídit, abych si odpočinul.a tím si neodpočinu
vůbec. (smích) No, dobře, že se tomu můžeme zasmát. Ale vážně: Umím od
všeho odjet a nastavit si skvělé bezčasí, kdy nemusím nikomu telefonovat a nic na
zítra připravit. Někdy mi stačí půl hodiny s mými psy na zahradě a někdy jsem
schopen vyspat se i za deset minut. Mívám hektická období, ale dokážu odpočívat.
Když chci energii rozdávat, musím ji také umět nabrat. To přece nikdo nevydrží
být neustále jak veverka v bubnu.
Jaké jste měl
dětství?
Moc krásné. Jezdívali jsme do Jižních Čech do tatínkova rodiště, měl jsem
možnost být často v přírodě a hodně sportovat, obstát i v mrazu a fujavici, poznat
skautské dovednosti. Rád na to vzpomínám. Tatínek učil na Fakultě tělesné
výchovy a sportu a na Vysoké škole zemědělské, tam se potkal s maminkou, která také byla sportovně založená, stýkali se s jinými stejně
orientovanými rodinami, takže sportovní duch u nás byl odjakživa.
Jakou důležitost dáváte
olympiádám pro postižené sportovce?
Stejnou, jako ostatním olympiádám a mistrovstvím. Jsou to vrcholné
svátky lidského ducha a těla. Obdivuhodné sportovní výkony, před kterými mohu jen
smeknout. Pro někoho, kdo je zrovna zoufalý, že pro něj skončil svět, to může být
rozhodující impuls. Stejně si ale myslím, že pro sportovce je nejpodstatnější
radost ze sportování. Jak to uchopí ostatní lidé, to je na
nich. Nechtěl bych, aby z toho byla exotika a nemyslím si, že by se najednou měli
všichni zabývat tím, jak se mají vozíčkáři a lidé s postižením. Je prima, když
se vzájemně doceníme a respektujeme.
Až nebudeme cítit
potřebu tuto otázku pokládat a v programech nebudeme
psát, že divadlo má bezbariérový přístup,
protože to bude všude samozřejmé...
...a někdo se podiví, proč se kdesi staví schod, pak to bude ideální stav. (smích)
IVANA TETOUROVÁ
Foto JARMILA KUTOVÁ |