41 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Hra snů
Režie Sam Raimi. Hrají Kevin Costner, Kelly Preston, John C. Reilly, Jena Malone a další.
Vetřelci stále útočí Bez velké nadsázky lze tvrdit, že právě série Vetřelců (z dosavadní tetralogie uvádí Prima první tři části) dovedla věčně ohrožovanou Sigourney Weaverovou k hvězdné slávě. Kosmonautka Ripleyová ji totiž provází doslova celou kariéru, měníc svůj vztah k ohyzdným, vrcholně nebezpečným vesmírným stvůrám. Úvodní část nazvanou Vetřelec natočil před bezmála celým čtvrtstoletím Ridley Scott jako vizuálně strohou poému, jejíž děsivost neplyne z doslovného ukazování všech možných hrůz, ale naopak ze sugestivních náznaků - vražedný nepřítel se může skrývat v bludišti chodeb, může číhat ve skladištích či laboratořích - nebo prostě za příštím rohem. Kosmickými dálavami plující loď, kam byl zavlečen zárodek nezničitelného vesmírného monstra, se stává prokletým místem, z něhož není úniku.
Třetí část režírovaná Davidem Fincherem, se opět vrací k vizuálně strohému výrazu. Nehostinné pustiny trestanecké kolonie a ponuré umělé osvětlení vytvářejí kulisu silně pesimistického náhledu, kde zvítězit lze jedině sebeobětováním. Když dohola ostříhaná Ripleyová zjistí, že zkázonosného tvora nosí ve vlastním těle, nezaváhá ani na okamžik... Jen onen majestátní děs, v první části se tak zadírající pod kůži, už dávno vyprchal, nahrazen pravidly akčních thrillerů, v nichž se haraší především násilím a zbraněmi. JAN JAROŠ
Předčasná úmrtí Moravcův pád do nebe Bylo 15. dubna 1986. Vlastimil Moravec měl deset dní po svatbě. Jeho druhá žena Eva byla v pátém měsíci těhotenství a on končil jeden z tréninků sjezdem oblíbeného kopce. V tutéž chvíli se ale otáčel řidič kamionu i s návěsem dole pod kohoutovickým kopcem. Vjel do protisměru, na pár nezbytných sekund zatarasil celou silnici v obou směrech, a chystal se šikovně zaparkovat do uličky. Tenhle manévr už ale nestačil dokončit. Cesty dvou mužů se tragicky sešly v jediném okamžiku.... Na osudy a životní peripetie vítěze Závodu míru, cyklisty Vlastimila Moravce, vzpomínají příbuzní, trenéři a kamarádi.
Jiřina Švorcová se zpovídá Postoje hereckého stavu k represivním režimům v minulosti bývaly různé, většinou podlézavé. Potřeba hrát převažovala nad hlasem svědomí, ani případná nepřízeň mocných zpravidla - až na několik výjimek - nevedla k úplnému zastavení umělecké dráhy. Naproti tomu umělců, kteří se vědomě a viditelně rozhodli své osudy spojit s vládnoucí mocí a stali se jejími mluvčími, rovněž nebylo nijak mnoho. Mezi nejpověstnější patří Jiřina Švorocová, jejíž Zpověď si nyní budete moci vyslechnout. U herečky spjaté s Divadlem na Vinohradech, která letos oslavila pětasedmdesátiny, se jako by prolnuly ztvárňované postavy s jejími vlastními postoji - je možné, že i sebe samu si představovala jako odhodlanou bojovnici za šťastné zítřky, ať již to byla traktoristka Vlasta ze strašlivého budovatelského blábolu Cesta ke štěstí nebo trpící, ale nepoddajná spisovatelka Božena Němcová z "pokrokově" zmanipulovaného Horoucího srdce. A ještě určitě utkvěla v paměti scéna z Krále Šumavy, kde se její hrdinka utápí v bezedné bažině. V období normalizace vystoupala na vrchol politické kariéry, zasedala v ústředním výboru komunistické strany, ovládala svaz dramatických umělců. Z předsednických tribun halasila o nutném sepětí umělecké fronty s režimem. Občas se vracela před kameru, hlavně televizní. S procítěností poněkud patetickou se věnovala recitaci, ale v širším diváckém povědomí se ocitla hlavně díky seriálu Žena za pultem, nedávno se znovu a úspěšně vrátivším na obrazovku. Ztělesnila v něm další "hrdinku z lidu", prodavačku Annu. Švorcová byla tehdy vyhlášena za nejpopulárnější českou herečku...
Po roce 1989 se stala Švorcová zosobněním minulých časů. Z uměleckého vyžití jí zůstalo jen recitování na komunistických mítinzích. Svému přesvědčení však zůstala věrna, nepřipouští si nějakou vinu, hledajíc v sobě vždy ty nejčistší úmysly: nemůže přece za to, že skvoucí se ideál býval tak často při svém uskutečňování pokřiven. Vyslechněme si svědectví Vlasty Chramostové, umělkyně naopak normalizačním režimem prokleté a odsouzené k zapomnění. Píše: "Militantní Švorcová rozhodně nebyla. Znala jsem horší. A proto si myslím, že i po Listopadu měla dostat možnost hrát. Vím, co to je nehrát." (jš)
Princezna Mononoke
Skála Brigádní generál F. X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se jednat. Společně se svým komandem přepadne sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz, přezdívané Skála, se stovkou rukojmích a patnácti raketami namířenými na blízké San Francisco se pak spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Režie Michael Bay. Hrají Nicholas Cage, Sean Connery, Eda Harris, Michael Biehn a další.
Když vraždit, tak nápaditě Na sklonku 60. let začal i do amerických filmu pronikat černý humor. Dosvědčuje to kriminální tragikomedie Takhle se s dámou nejedná, jíž vévodí vynikající Rod Steiger v roli vraha - škrtiče postarších žen. Činí tak totiž s evidentním gustem, vyžívá se v nejrůznějích převlecích, v nichž proniká ke svým obětem - jako kněz, německý instalatér, teplouš nabízející paruky či dokonce v ženském kostýmu. Vraždy koná s vyloženým potěšením, s komediální nadsázkou, bezmála jak parádní výstup na jevišti. Steiger tehdy čněl na vrcholu svých tvůrčích sil: exceloval v řadě filmů i u nás známých: Ruce nad městem, Zastavárník, V žáru noci, Seržant, Warterloo.
Film bychom mohli považovat za běžnou kriminální historku o vraždícím maniakovi, kdyby nehýřil morbidním humorem. Ostatní dějové atributy jsou totiž nepříliš nápadité - jak policistovo rodinné zázemí, tak mechanismus vyšetřování. Závěrečná scéna souboje mezi oběma protivníky v zákulisí i na jevišti divadla, které pachateli patří, vzdává hold někdejším filmařským atrakcím, zálibou v extrémních nápadech prozrazuje znatelně vliv Hitchcockových rozuzlení. Škoda, že ČT nepřevzala původní barrandovský dabing: hlasově mnohotvárný Jiří Holý zdařile postihl každou změnu Steigerovy dikce, ať již jde o kněžské rozjímání, německou bodrost či mazlivě změklou mluvu u homosexuála. Stejně jako Steigerův hrdina se vžívá do rolí, které si právě přisvojuje, odlišuje i jeho dabér jednotlivé výrazové polohy. Film bohužel nebyl - ač již nadabován - nikdy uveden v české distribuci; podezíravým normalizátorům se zdál zřejmě příliš morbidní. Doufejme, že nové přemluvení také zprostředkuje původní rozměr filmu. JAN JAROŠ |