Židovské myšlení je velmi
dialektické a dialektika je příznačná také pro legendu o Golemovi, vysvětluje své
zaujetí pro známou pražskou pověst izraelský režisér Amos Gitai.
Na letošním karlovarském festivalu představil svou proslavenou filmovou trilogii
Zrození Golema, Golem: Duch vyhnanství a Golem: Zkamenělá zahrada. Dosud vytvořil
téměř dvě desítky hraných snímků a řadu dokumentů; převážně se věnuje
otázkám identity židovského národa, jeho dějinám i sociálním vztahům. Zdrojem
inspirace pro golemovskou trilogii mu byl nejen původní příběh, ale i jiné staré
texty - Kniha Rút a Kniha Daniel. Režisér ve své trilogii (říká jí
"zápisník") z golemovské legendy sice vychází, jeho sdělení je však
současné a aktuální.
Co vás
na legendě o Golemovi zaujalo?
Že jejím prostřednictvím lze vyjádřit dilemata a rozpory lidstva; legenda má
několik důležitých myšlenkových vrstev: přetváření neživé hmoty v živou;
rizika vytvoření umělé bytosti- homunkula či technologií, které si člověk
vytváří na svou obranu, ale které se mohou proměnit v ničivou destruktivní sílu a
obrátit se proti němu. Vycházel jsem z Meyrinkova textu, ten je u nás nejznámější.
V onom příběhu ze 17. století jde rabín k řece a pomocí kabalistických symbolů
uplácá z hlíny bytost, která má chránit Židovské město. Ale nakonec z toho
vznikne jen destrukce, ničení. Ti, kdo věděli, že se původní děj odehrává v
Praze, se ptali: "Pojedeš natáčet do Prahy?" Odpovídal jsem záporně.
Pražskou legendu totiž každý zná, je v kolektivní paměti, proto jsem se rozhodl
jsem pro jiná místa - Paříž, Rusko, poušť, Tel Aviv.
Ve snímku Golem: Duch
vyhnanství kladete otázku, zda k zachování a
obraně národa stačí vytvořit stát, a nepřímo
kritizujete nacionalismus.
Víte dobře, že od doby, kdy před dvěma tisíci lety zničili Římané Jeruzalém,
Židé neustále trpěli, byli pronásledováni a zabíjeni. Proto už padesát let před
Hitlerem si uvědomili, že by měli jednat racionálně. Nikoliv pouze meditovat o
náboženství, ale pro svou obranu usilovat o vlastní stát; Židé si tedy vytvořili
stát, aby už nebyli poddanými, chtěli sami určovat svůj osud. Dnes tedy už svůj
stát mají, ale - dle zákonů dialektiky, které jsou židovskému myšlení vlastní -
si musí klást další otázky a řešit nová dilemata. Především: kde je mez moci. K
tomu už nestačí pouze mít stát.
Děj jednoho dílu
trilogie, Golem: Ztracená zahrada, jste zasadil
do Ruska. Proč?
Myslím, že někdejší Sovětský svaz byl také takový Golem. Lidé si tam vytvořili
stát, jehož záměry byly původně dobré, ale pak to všechno přerostlo v obrovskou
totalitní obludu, která zahubila mnoho lidí a také ty, kteří ji vytvořili.
Ve vašich filmech
jsou časté odkazy a symboly připomínající staré
židovské texty, biblické i nebiblické. Budete
se k bibli vracet i v příštích filmech?
Starý zákon je velmi silná kniha, nikoli náhodou zasáhla dvě třetiny lidí naší
planety. V době, kdy lidé neměli k dispozici žádnou technologii, jen mozek a odvahu,
aby se postavili síle, vždycky tato kniha platila a posilovala. Určitě se k ní budu
dále vracet, byť souvislosti a významy, ve kterých ji připomenu, nebudou
náboženské.
(ap)