Cyril Höschl:
Koučem na hřišti; dirigentem, který
řídí orchestr
Zjištění, že je všechno
jinak, může být třeba zoufalé, ale taky
osvobozující. Jak ho vnímáte vy?
Jako uskromňující, protože člověk je pak opatrnější v soudech o druhých lidech,
o tom, co vidí kolem sebe. Uvědomování si, že je všechno jinak, je nekonečný
proces, cesta, kterou postupuje lidské poznání a věda. Nikdy se nemůže dobrat
definitivního konce, žádné absolutní pravdy, ale vždy jenom zjištění, že jsou
věci jinak, než jak jsme se dosud domnívali. Každé takové poznání má zase jenom
přechodné trvání.
Jak často ve
svém životě a práci zjišťujete, že je
všechno jinak?
Nejrychlejší způsob je přečíst si v novinách článek týkající se vlastního
oboru - například, že byl objeven gen pro schizofrenii a depresi nebo zázračná
léčba toho či onoho. Z vlastní zkušenosti nebo od kolegů vím, že to zdaleka
neodpovídá skutečnosti; je to jen vějička, které se někdo chopí a chvíli jí
opájí veřejnost. Díky své praxi si taky uvědomuji, že ambulance psychiatrů,
psychoanalytiků, psychoterapeutů a oddělení drogově závislých plní mnohdy ti,
kterým se jinak na stránkách tisku závidí. Naopak ti závistivci si velmi často
žijí svými poměrně bezproblémovými životy, ačkoli si to bohužel neuvědomují.
K poznání, že je
všechno jinak, vás tedy dovedla psychiatrie?
Je pravda, že psychiatrie dává prostor k vytvoření určitého náhledu na sebe sama a
na to, jak to v životě a ve světě chodí, protože přicházíte do styku s mnoha
lidskými osudy, které jsou samy o sobě manifestacemi toho, že je všechno jinak, než
jak se to jeví. Za hranicí určité pózy spokojenosti a štěstí se odehrávají
různé tragédie. Na druhou stranu se i v psychiatrii můžete obrnit, opouzdřit,
vytvořit si určitou bariéru, přes kterou si pochyby a náhledy nepřipustíte. V
takové hradbě je možné celkem spokojeně přežívat a zůstávat imunní vůči
poznání, až do chvíle, než se v životě stane něco závažného.
Ještě na studiích
jste se prý psychiatrii nechtěl vůbec věnovat,
lákaly vás jiné medicínské obory. Které?
Nejvíc mě bavila farmakologie, biochemie, fyziologie, tedy obory, které neodpovídají
na otázku "co?", ale "jak?": jaké pochody v organismu probíhají a
jak funguje. Chtěl jsem proto dělat vždy spíš endokrinologii nebo internu, královnu
medicíny. Do Výzkumného ústavu psychiatrického k profesoru Hanzlíčkovi jsem se
dostal, protože nebylo v té době v Praze jiné místo. Řekl jsem si, že tam rok, dva
nějak přečkám a pak uteču zpátky k "opravdické medicíně". Pro poctivost
ale musím říct, že už za studií jsem trochu koketoval s tím, jak to v duši chodí.
Četbu celého Freuda jsem však bral spíš jako kulturní doplněk fyziologických
znalostí.
Co se stalo, že
jste psychiatrii začal mít rád a neutekl
jste k "opravdické medicíně"?
Jednak jsem ji začal vnímat skrz osudy pacientů, se kterými jsem přicházel do styku.
Uvědomil jsem si, že je to obor všeobjímající, rozsáhlý, že umožňuje celou
škálu přístupů od naprosto biologických, přes prášky až po povídání,
lingvistiku a muzikoterapii, že je tedy nesmírně univerzální jako celá medicína.
Můžete být psychiatrem, který zná morfologii mozku nebo takovým lékařem, který
zvládá mnohé postupy z 1600 psychoterapeutických škol; obojí je součástí
psychiatrie. Nesmím zapomenout ani na velké osobnosti v mém okolí, které mě
ovlivnily, od nichž jsem se mnoho naučil. A existuje i třetí důvod, proč jsem začal
mít rád svůj obor: uspokojoval mě odborně. Psychiatrie totiž kompenzovala svou
původní "nevědeckost" přijímáním řady metodik a metodologických
postupů; paradoxně je vypracovala k větší dokonalosti, než mnoho ostatních oborů
medicíny.
Jste s odstupem času
spokojen s tím, že jste zůstal u psychiatrie?
Na přírodě nás nejvíc zajímá člověk a na něm zas jeho mysl, duše a vědomí. To
všechno zahrnuje otázky nejobtížnější a zřejmě neřešitelné, ale zároveň
nejvíc vzrušující a nejzajímavější. Proto jsem nesmírně rád, že jsem u
psychiatrie zůstal. Dnes bych to už za žádnou cenu neměnil, a kdybych měl vrátit
čas, postupoval bych naprosto stejným způsobem.
V čem vidíte svůj
dosavadní největší vědecký přínos psychiatrii?
V době hlubokého komunismu jsem pracoval pod šéfy, kteří vytvořili alespoň
lokální podmínky pro poměrně svobodné řešení různých problémů, byť s
nuznými prostředky. Věnoval jsem se zajímavé oblasti vztahu mozku, hormonů a
chování, čili neuroendokrinologii. Mohl jsem do psychiatrie zavádět tehdy nové
neuroendokrinní testy, které používali do té doby pouze endokrinologové. Tím se mi
podařilo sledovat vývoj, ke kterému směřovala biologická psychiatrie ve světě. V
několika případech se mi povedlo trefit hřebík na hlavičku, například zjistit
jaké jsou změny v neuroendokrinních testech při dlouhodobé léčbě lithiem, která
se používá k dlouhodobé profylaxi bipolární poruchy čili maniodepresivity.
Profylaxe znamená, že se léky dávají proto, aby se neobjevila další fáze nemoci.
Tato léčba do značné míry fungovala, ale byla opředena mnoha záhadami, například
co se při ní děje v mozku, proč je účinná, čím se psychiatričtí nemocní liší
od zdravých osob ve smyslu svých neurohormonálních regulací. Určitou část této
oblasti se podařilo zmapovat a to považuji za svůj největší vědecký úspěch. Tyto
práce mi po revoluci umožnily využít mnohé mezinárodní kontakty.
V roce 1990 jste
se stal děkanem 3. lékařské fakulty UK.
Co jste si tehdy stanovil jako nejdůležitější
úkol?
Reformu fakulty, zavedení nového curricula, tj. obsahu lékařského studia a způsobu,
jakým je vedeno. Chtěli jsme přenést důraz ze znalostí na dovednosti a postoje, což
znamenalo přeorat celou výuku a uspořádat různé oblasti tak, aby hned od počátku
dávaly medikům smysl v celku. Třeba sval: nejdříve se probral v anatomii, v biochemii
se medici dozvěděli, proč se stahuje, v neurologii, jak je inervován, v chirurgii, jak
se sešívají natržené svaly... Než se student dostal od jednoho ke druhému, tak to
předcházející zapomněl. V integrovaném curriculu se vše učí najednou, přičemž
se sice nesmírně zvýšil objem látky, takže to zpočátku přivádí studenty k
zoufalství, ale na druhou stranu jim to mnohem dřív dává smysl jako celek a nakonec
si vše mnohem lépe uchovají v paměti. Staré pedagogické pravdy říkají, že řadu
skutečností si člověk zapamatuje trvaleji v souvislostech než zvlášť. Slova
"klobouk", "stůl", "místnost" udržíte v hlavě mnohem
déle jakožto spojení "klobouk na stole v místnosti".
Co můžete svým
studentům předat, aby byli úspěšnými lékaři
nebo vědci?
Když chudému dáte chleba, pomůžete mu, ale bude mu mnohem prospěšnější, když ho
naučíte chléb péct, říká stará moudrost. Účelem jakéhokoli vzdělávání není
ani tak předat souhrn faktů, která si dnes může najít každý na internetu nebo v
knihách, ale spíš předat postoje, dovednosti a způsob myšlení. Ukázalo se, že
mnozí absolventi lékařských fakult ve střední Evropě měli sice obrovské znalosti,
ale v konkrétní situaci s pacientem byli bezradní. Člověku můžete přednášet
šest let o tom, jak se hraje na housle, ale dokud mu je nedáte pod bradu a nezkusí si,
jak je těžké vyloudit tón, tak je stále na začátku. Další věc jsou postoje,
které zahrnují nejen vztah k sobě samému, ke kolegům a pacientům, ale do určité
míry i způsob myšlení, zpracovávání konfliktů, vyrovnávání se s náročnými
životními situacemi, kterých lékařské povolání přináší řadu každý den.
Prosazení nového curricula
na 3. lékařské fakultě je tedy jeden z
vašich manažerských úspěchů. Jakých dalších si
ceníte?
Pro Centrum neuropsychiatrických studií se podařilo získat mnohamiliónový grant
MŠMT. Postgraduální studenti tak mohou dělat totéž, co jejich západní kolegové,
třeba využívat pozitronovou emisní tomografii, mají možnost dívat se do mozku za
živa a sledovat, co se v něm děje při různých myšlenkových pochodech. Pracují s
laboratorními technikami, které umožňují mapovat určité geny například pro
některé neurotransmitery, čili přenašeče signálu mezi mozkovými buňkami, a
dívají se, jak se liší u různých poruch. Ověřují účinnost naprosto moderních
terapeutických technik jako je například repetitivní transkraniální magnetická
stimulace, kdy se určitá oblast mozku vystavuje silnému magnetickému poli, které
vzbuzuje v nervové tkáni proudy na principu indukční cívky a mění tak neurochemii
mozkové oblasti, což může mít dopad na změnu příznaků určitých chorob, třeba
na zmírnění deprese. Spolupracujeme s několika pracovišti v Německu, Rakousku i
jinde.
Je dobře, že
naši postgraduální studenti a mladí lékaři
odcházejí do zahraničí?
Z jejich hlediska ano: svou intelektuální brilanci si v prestižních laboratořích,
které mají dlouhou nepřerušenou tradici a rychlým tempem pracují smysluplně na
nějaké velké myšlence, spojí s technologickými možnostmi, s know-how a
metodologickou důkladností, která je vlastní severoamerické vědě. Z mého pohledu
je odpověď na tuto otázku složitější: na jednu stranu zahraniční pobyty svým
studentům sjednávám a vnitřně jim je přeji, na stranu druhou jsem v roli ředitele
zoufalý, protože neustále začínám znova od nuly s naprostými začátečníky.
Ovšem ti, kteří v zahraničí uspěli a vytrénovali se v různých technikách, se po
dvou, třech letech většinou zase vracejí, protože rozdíly života zde a tam se čím
dál víc stírají a všichni vědí, že kdykoli mohou znovu vyjet do světa a řešit
problémy na mezinárodní úrovni.
Jsou naši postgraduální
studenti a mladí lékaři v zahraničí úspěšní?
Jeden příklad za všechny: potřebovali jsme, aby se náš postgraduální student
naučil měřit velikost hipokampu, tj. části mozku, která souvisí s pamětí a s
vlivy kortikoidů a stresu. Měření je velmi obtížné, je zapotřebí naučit se
metodiku přesně, protože i malá chyba působí nesmyslné výsledky. Oslovili jsme
profesora v Pittsburghu, který je považován za jednoho z průkopníků této metody a
jeho pracoviště je jedno z nejprestižnějších na světě. On se však tvářil napůl
odmítavě s tím, že momentálně nemá peníze na nějaké "východňáky".
Přijal našeho studenta až tehdy, když jsem ho ujistil, že máme grant a cestu
zaplatíme. Po šesti nedělích jsem od pana profesora dostal dopis, že našemu
postgraduálnímu studentovi nabízí mnoho desítek tisíc dolarů ročního platu a
potřebuje ho nejméně na tři roky. Rozeznal, že tento člověk pro něj není
břemenem, ale přínosem. Pak následovaly i jiné nabídky a onen kolega teď odjíždí
nadlouho do Kanady. Já jen doufám, že se za tři roky vrátí a bude jedním z expertů
kvalitativně odlišných od staré psychiatrické školy, která byla v dobách své
slávy nezastupitelná, ale na současný vývoj neurověd už nestačí.
Nemrzí vás, že
se kvůli manažerským povinnostem už nemůžete
tolik věnovat výzkumu?
Každé období profesního života má své: ze začátku prožíváte s každým
pacientem všechno, co vám řekne, postupně vůči tomu znecitlivíte a čím dál víc
si zařazujete jednotlivé problémy do šablon a schémat. Posléze už přesně víte,
co kdo bude vykládat v mánii, jaké budou jeho starosti v depresi a co bude produkovat
ve schizofrenii. Když se dostanete do fáze, že vám osudy pacientů připadají na
jedno brdo, tak vás začne zajímat, proč tomu tak je, co je vrozené a co naučené, co
se děje v mozku a podobně. Pak zjistíte, že už myšlenkově nestačíte na mladou
generaci, která je dynamičtější, chytřejší, neopotřebovaná řemeslem a tak vás
začne uspokojovat snaha připravovat jim půdu pro práci. Jsem koučem na hřišti,
který umožňuje rozehrávat hru a pečuje o podmínky k životu talentů; řídím
orchestr, a když hraje smysluplně, vytváří celek, který zas uniká jednotlivým
hráčům. Dělat dirigenta nebo ředitele filharmonie může člověku přinášet taky
uspokojení.
Jsou předchozí medicínské
zkušenosti pro manažera ve zdravotnictví nutné?
Jsou dobré k tomu, že si umíte představit, v jaké situaci se vaši podřízení
nacházejí a máte pro ně přes všechny problémy každodenní práce určité
pochopení. Nemyslím si ale, že jsou tyto zkušenosti naprosto nezbytné. Dobrým
manažerem ve zdravotnictví může být odborník z oblasti logistiky, managementu nebo
ekonom. Jiná situace je však při organizování výzkumu v medicíně, tam je
předchozí zkušenost nutná.
Jak je to s
úspěchem a kariérou v psychiatrii?
Kariérní postup a úspěch jsou poměrně minimální hodnoty v porovnání s pochybami,
které neustále máte o sobě, o metodě, kterou používáte, o smyslu toho, co
děláte. Ruku v ruce s každodenní rutinou se neustále produkuje nějaký výzkum a ten
je u některých lidí jakousi povrchní fasádou ke kariérnímu postupu nebo
společenskému postavení. U těch, kteří ho berou doopravdy, je neustálým zdrojem
pochyb, klesání na duchu a určitého zoufalství z toho, že skutečnost je
nepoznatelná a proces poznávání nekonečný. Ale to, že se na něm podílíme,
přináší určitou radost z onoho procesu a pohybu, nikoli z absolutního výsledku,
protože nemůžeme čekat, že se najde zázračný lék; že se rozřeší příčiny
všeho lidského utrpení.
Nevede toto poznání
k určité rezignaci a přístupu, že nic nemá
cenu a tudíž nemá smysl se o cokoli
snažit?
Je třeba si říct, že i malé změny, které nejsou zásadní, jsou přece jenom
příznivé. Tu a tam se dosáhne pokroku v nějakém diagnostickém postupu nebo
léčbě, najde se způsob, jak někomu pomoci, což může být zdrojem štěstí. A jsme
zase na začátku našeho rozhovoru: když shledáte, že jsou věci takto jinak,
přináší vám uspokojení i skromné výsledky. Lapidárně by se to dalo shrnout do
starého požadavku na umění žít: je to umění radovat se z maličkostí, nechtít
velké věci, protože ty patří bohům. Maličkosti jsou to jediné, co je v lidské
moci.
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |