43 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
V
dnešním dokončení profilu gramodesek značky Imperial, které v období těsně před
druhou světovou válkou přinášely snímky anglických a amerických jazzových a
tanečních souborů, se dozvíme, kterak tato etiketa postupně měnila repertoár, až
ve čtyřicátých letech úplně zanikla. Některé nahrávky zmiňovaných souborů a
sólistů uslyší v úterý 21. října ve 21.04 hod. posluchači ČRo 2 - stanice
Praha.
Imperial - deska
jazzofilů (II.)
Taft Jordan and his Orchestra: "Tento orchestr je s výjimkou bílého Mintze (klarinet) a Sillowaye (trombón) kombinací nejlepších hráčů neyorského černého nebe - Harlemu. Všechny snímky vznikly společnou improvizací." Na etiketu Imperial byly zařazeny nahrávky z roku 1935: Devil in the Moon, If the Moon turns green, Louisiana Fairy Tale, Night Wind. Dick McDonough and his Orchestra: "Tento soubor je zvláštní kombinací, sestavenou pouze k nahrávání desek. Kytarista McDonough vyniká zejména ve snímku Way down, který též upoutá znalce krásným trubkovým sólem Bunny Berigana, jenž se dnes stává jedním z nejvyhledávanějších hot-jazzových bělošských hráčů na trubku." Prezentované snímky Between the Devil and deep blue Sea, Dear old Southland a Way down in New Orleans byly natočeny v New Yorku v roce 1936. Sid Phillips and his Rhythm: "Malý komorní jazzový soubor neobyčejného swingu a jemného stylu. Swing music hudebních požitkářů." V podání tohoto anglického souboru si hudební požitkáři mohli poslechnout komorní verze melodií Sweet Sue, Eeny Meeny, My sweetie went away a Woe! Is me. Don Redman and his orchestra: "Redmanův soubor je proslulý svojí přesností a vyrovnaností. Tyto vlastnosti nalézáme i na těchto snímcích, které sice náleží již spíše do kategorie taneční hudby, ale které je přesto nutno vzhledem k dokonalé souhře orchestru a vzhledem k vynikajícím výkonům některých hráčů zařaditi mezi snímky Swing music." Prezentováno bylo pět relativně nových snímků natočených v polovině roku 1936, mj. skladby Lazy Weather a Too bad s vokálem pana kapelníka. Luis Russel and his Orchestra: "Russellův soubor je jedním z nejrytmičtějších a nejoriginálnějších černošských orchestrů Ameriky. Je prudký a živý. Má švih a tempo, strhující přesvědčivou sílu a mohutnou vitalitu. Je to radostný soubor, tvořící radostnou hudbu, překypující jedinečným černošským swingem." V podání tohoto souboru byly prezentovány skladby At the Darktown Strutters Ball, Ghost of the Freaks, Hokus Pokus, My blue Heaven, Old Man River a Primitive, natočené v New Yorku v roce 1934.
"Chcete slyšet havajské kytary, použité moderním americkým způsobem? Líbivé melodie zpracované rytmicky zajímavě a přesně? A k tomu píseň, evokující americký západ s jeho cowboyi a zasněnými ranchi? Prosím: Swing is in the Air (Roy Smeck and his Hawaiian Serenaders) a On a little dream Ranch (Jay Wilbur and his Band). Anebo jiné svižné taneční melodie, hrané v bezvadném rytmu, barvitě provedené nejlepšími soubory Anglie a USA? Prosím, vyberte si podle vlastního vkusu." Kromě melodií z populárních amerických filmů nabízel katalog gramodesek značky Imperial v oddíle "Jazzové nástroje" též nahrávky "slavného varhaníka z Blackpoolu" Reginalda Dixona (mj. Bugle Call Rag, Somebody stole my Gal či The Storm) a výběr z Gershwinových a Ellingtonových skladeb zahraných na foukací harmoniku Larry Adlerem. Ze zpěváků a zpěvaček pak byli zvlášť uvedeni The Original Hosier Hot Shots, The Three Ginx, Gracie Fields, Elisabeth Welch a Ruth Etting (rozhlasový miláček Ameriky). Exportní etiketa Imperial u nás přestala být v této podobě lisována koncem roku 1938. Nahradila ji z Německa dovážená etiketa stejného znění v poněkud odlišné úpravě, na které byl až do roku 1941 lisován repertoár v podstatě navazující na předválečný. Brzy na ní ale místo nahrávek angloamerického jazzu začaly vycházet podstatně učesanější snímky německých tanečních orchestrů Williho Berkinga, Heinze Munsonia či Cornyho Ostermanna, ale také již i například skladby Norberta Schultze (mj. autora proslulé písně Lily Marlén) s názvy jako Panzer rollen in Afrika vor! či Vorwärts nach Osten! v podání vojenských kapel - jazz západního stylu měl v Německu v té době už problémy. Gramodesky se zlatou etiketou Imperial přestaly vycházet v roce 1944. Po skončení války byly v Německu některé snímky s předválečným programem lisovány až do roku 1953 na stejnojmenné etiketě bílé barvy. GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Příště: Princezna Republika Obrazové materiály z archivu autora |