Sobota 25. 10. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 13.00
hodin
Z
jejich života: Paul Hindemith
Dvacáté století, poznamenané vedle
světlých a epochálně objevných událostí rovněž dvěma světovými válkami, je v
hudební historii dobou totálního přehodnocení slohů. Vedle atonality a revoluční
dodekafonie přichází ve dvacátých letech směr označený jako Nová věcnost.
Protagonistou a osobností v tomto hnutí nanejvýš reprezentativní a
nejdůležitější se stává německý skladatel Paul Hindemith. Jeho cesta k hudbě a
její teorii byla o něco bezprostřednější než u současníků. Ještě dříve než
se stává studentem Konzervatoře Dr. Hochse ve Frankfurtu nad Mohanem působí jako
houslista doprovázející promítání němých filmů, hraje v operetním nebo
tanečním ansámblu a v regulérním smyčcovém kvartetu. Později je členem
prestižního Rebnerova a Amarova kvarteta a koncertním mistrem orchestru frankfurtské
opery. Paul Hindemith byl houslistou, violistou, klavíristou a hráčem na bicí
nástroje, což je nepochybně pro skladatele ta nejvhodnější průprava. V souvislosti
s vývojem Hindemithova stylu se mluví o moderním chápání Brahmsova a Regerova vlivu
o motoričnosti, o polyfonii a návratu k řádu barokní hudby, o expresionismu a
neoklasicismu. Za vším je ale neomylně a pevně stojící víra v hudebnost každého
díla nezatíženého prázdnou virtuozitou či teorií. Životní osudy Hindemithovy
mají až příznačně evropskou tvář. Za prvního válečného požáru rychle dospěl
a tehdy, kdy v německé uniformě hrál Debussyho smyčcový kvartet a soubor oněměl
pod dojmem zprávy o Debussyho smrti, dospívá k poznání své hudební budoucnosti.
RAFAEL BROM |