José Cura: "Jsem člověk, ne anděl!"
Když jste před
dvanácti lety přesídlil do Evropy, profese dirigenta u vás ustoupila poněkud do
pozadí.
Ale nikdy jsem se své dirigentské kariéry úplně nevzdal. Spíš jsem ji před těmi
dvanácti lety tak trochu odložil stranou a čekal jsem, až se plně rozvine moje
kariéra tenoristy.
Proč jste se vlastně nevydal
cestou dirigenta?
Zpívání byl asi nejrychlejší způsob, jak nejlépe zajistit obživu rodiny. Jako
mladému dirigentovi by mi to šlo daleko hůř. Cura - dirigent za sebou neměl totiž
nikoho, kdo by ho protěžoval. Jako tenor jsem si kariéru zajistil lépe. Ze začátku
jsem zpíval kvůli penězům, kvůli obživě, nakonec se to ale stalo mojí vášní.
Na dirigování jste ale
nezanevřel.
Kdepak! Vášeň zpívat nikdy nepřebila moji vášeň dirigovat. Diriguji už
pětadvacet let, zpívám deset, dvanáct let. A nejkrásnější slova, která jsem si o
své práci přečetl, byla asi před třičtvrtě rokem napsána právě o mém
dirigování. V té kritice se psalo: "Můžeme potvrdit, že pan Cura je dobrým a
uznávaným dirigentem, který pro své potěšení také někdy zpívá".
Samozřejmě to není pravda - zpívám proto, že musím platit účty. (smích)
Ale zpívám rád.
Dirigujete raději koncert nebo
operní představení?
Těžko říci, to jsou úplné odlišné disciplíny. V opeře má dirigent, který
tráví celé představení dole v orchestřišti, jeden z nejtěžších úkolů -
představuje totiž jediné pouto mezi orchestrem a jevištěm. Orchestr sedí většinou
přímo pod jevištěm, takže hudebníci nemohou děj na jevišti sledovat - v mnoha
operních sálech dokonce ani neslyší co se děje nahoře na scéně. A zpěvák na jevišti se muže ocitnout v podobné situaci - nevidí na orchestr,
někdy snad pouze jeho první řadu, často orchestr vůbec neslyší. Jediným poutem
tedy zůstává dirigent a ten má tedy obrovskou zodpovědnost - nemůže si dovolit
ztratit koncentraci nebo si odpočinout. To by mohlo ohrozit celé
představení.
Jak se obě vaše hlavní
profese doplňují?
Jsem první pěvec, který byl v mém věku jmenován hlavním hostujícím dirigentem
orchestru. Nemyslím si, že je to opravdová dualita, protože jedno doplňuje druhé.
Není to jako třeba v případě tanečníka a ragbyového hráče v jednom momentu -
taková situace by mohla být velmi nebezpečná a dotyčný by mohl hodně riskovat. Moje
profese se ale perfektně doplňují.
Zkusil jste si dokonce
současně dirigovat a zpívat. Plánujete v tomto směru další koncerty?
V prosinci 2005 mám velké turné s Lausanne Orchestra ve Švýcarsku a na koncertech
budou v první části árie a ve druhé symfonická hudba. Současně dirigovat a zpívat
už nebudu - to je velmi vyčerpávající a také to vyžaduje víc zkoušek.
Samozřejmě může nastat nějaká speciální příležitost, ale běžně to dělat
nebudu. Líbí se mi myšlenka dirigování a zpívání v jednom programu, ale ne
současně.
Ono to také asi bude hodně
náročné na čas.
To jistě. Obojí, dirigování i zpívání, zabere mnoho času a jsou to různé a
nesnadné aktivity. Potřeboval bych rozšířit energii i čas. Zpívám osmdesát
představení za rok a to je dost. Dirigování mi bude dovolovat méně zpívat a jestli
je teorie správná, můj hlas mi potom zase dovolí zpívat déle.
V čem konkrétně vám profese
dirigenta pomáhá při profesi pěvce?
Profese dirigenta mi samozřejmě pomáhá stoprocentně. Někteří dirigenti mi
říkají: tebe dirigovat, to je jako dirigovat další nástroj v orchestru; začneš a
skončíš stejně s ním. A to je pro mne velká pochvala. Zpěvák ve mně ovlivňuje
dirigenta, pokud jím právě jsem. Třeba instinktem pro přirozené frázování, které
má zpěvák mnohem silnější než instrumentalista.
A obráceně - v čem vám
pomáhá profese zpěváka při práci dirigenta?
Vím, co mám rád a co ne při práci s jinými dirigenty. Snažím se využívat
vlastních zkušeností. Předně chci být pro hudebníky partnerem.
Vedle zpívání a dirigování
ovšem ještě komponujete!
Ó, to už je hodně dávno! Komponoval jsem v těch skvělých dobách, kdy jsem sám pro
sebe měl dost času. To jsem se třeba probudil uprostřed noci a šel jsem skládat.
Skládal jsem až do rána a moc mě to bavilo ...No, vlastně jsem byl tenkrát zoufalý
z nedostatku práce. Ta moje katarze se projevovala právě v komponování. Dnes mi ty
doby moc chybí. Když mám dnes pro sebe nějaký čas, jdu dělat
rozhovor pro nějaký časopis! (smích)
Je ve vaší hudbě to
zoufalství obsaženo?
Určitě. Po těch mých tehdejších obtížích se mi ani nestýská, po čem se mi ale
stýská, to je právě ona potřeba, chcete-li zoufalství, kvůli kterému
jsem hudbu psal.
Takže - vrátíte-li se ke
psaní hudby, bude zřejmě jiná.
Určitě. Pokud na mě bůh někde za rohem nečíhá s nějakým nepříjemným
překvapením, a to bych si nepřál, určitě zase někdy budu skládat. Už to ale
nebudou tak dramatické kompozice, hudbu s tak dramatickým nábojem, jakou jsem psal
před dvaceti lety, už asi nesložím. Ovšem ani tehdy jsem nebyl nikterak originální.
Když se podíváte na tvorbu světových skladatelských velikánů, 99 procent svých
velkolepých děl napsali v životních krizích.
Narazil jste na ragby. To je
sport, ve kterém jste svého času vynikal!
Ano, dokonce jsem toužil stát se členem argentinského národního týmu. Byly doby,
kdy jsem pravidelně trénoval v posilovně, cvičil jógu, měl o dvacet kilo méně a
byl jsem ve skvělé fyzické kondici. Zpěv a hudba ale začaly pro mne být
důležitější až nakonec zvítězily.
K ragby jste se ale (velice
nedávno) vrátil i coby zpěvák!
Ano! Před několika dny, konkrétně 10. října, jsem zpíval při zahajovacím
ceremoniálu ragbyového Světového poháru v Sydney. Zpíval jsem na stadiónu znělku
šampionátu a argentinskou hymnu. Hned po ceremoniálu proběhlo zahajovací utkání
šampionátu mezi domácí Austrálií a týmem Argentiny. Měl jsem co dělat, abych
nevyběhl s naším týmem na trávník.
Jaké máte
zkušenosti s českou operou?
Zpíval jsem Janáčka. Jeho hudba
mě naprosto okouzlila, ale interpretace byla velice složitá. Libreto opery bylo
původně napsáno česky, takže přízvuky jsou úplně jiné než v italštině.
Janáčka jsem zpíval italsky a občas mi to připadalo úplně beznadějné. Některé
fráze, které měly přirozeně zapadnout do hudby, byly najednou nepřirozené a zněly
velmi zvláštně. To jenom potvrzuje teorie, že opery by měly být zpívány v
originálních jazycích. Rozhodl jsem se proto, že v další české opeře budu zpívat
teprve tehdy, až se naučím plynně česky.
Je naděje, že se to někdy
stane?
To nevím. Čeština je krásný, ale velmi těžký jazyk.
Jaká jsou vaše
kritéria při výběru projektů?
Budu upřímný: peníze a umělecká kritéria spolu úzce souvisejí - otázkou je
výsledek. Já už si vybírám jen dobré projekty. Dnes jsem v situaci, že se nemusím
nikomu podbízet. Pokud jdu do vyloženě komerčního projektu, soustřeďuji se na
peníze. Jde -li ale o projekt, který mě umělecky zajímá nebo může být zajímavým
počinem, mezníkem v historii toho či onoho divadla, pak peníze
nejsou podstatným faktorem v rozhodování. Dnes si již mohu dovolit dělat pouze to, o
čem jsem přesvědčen, že to chci a umím odvést pořádně. Na začátku kariéry
člověk přijímá všechno, protože potřebuje práci. V současném stadiu
svého života už na sebe beru pouze takové závazky, o kterých vím, že jsem schopen
je vyplnit dobře. Jiné nepřijímám.
Jak hospodaříte s
vydělanými penězi?
To je spíš otázka pro mou ženu, která má na starosti naše účetnictví. Nicméně,
myslím, ze má smysl investovat. Mám děti a je povinností otce se o ně finančně
postarat do budoucna. Investice jsou v tomto směru řešením. Ale na druhou stranu je
také důležité umět peníze užít. Někteří lidé pouze investují, žijí, jakoby
nic neměli a mysli jen na budoucnost, která možná ani nebude. To
je velká chyba. V hospodaření s penězi je to stejné, jako v životě ve všem:
důležitá je zdravá rovnováha.
Stejně jako
před půl rokem, i teď je Praha (a nejen Praha) plná billboardů a především
plakátů s vaší tváří. Jaký z toho máte pocit?
Když tak jdu po městě a všude
vidím sebe sama, jsem z toho trochu nervózní a v rozpacích. Chtěl bych všem říci:
počkejte, vždyť já jsem taky jenom lidská bytost! Jsem člověk, ne anděl! Když
třeba na pražské tiskové konferenci ten pán, co ji uváděl, říkal něco v tom
smyslu, že se občas setká s anděly, s velice talentovanými lidmi, chtěl jsem ho
přerušit a říct: občas přece také člověk potká tenory!
Je známo, že
na plakátech se hvězdy přikrašlují. Přikrášlili i vás?
(smích) Minule mi udělali
něco s nosem. Vidíte - tady mám tři ďubky. Na billboardech byly vyretušované!
Ovšem ty bílé vousy, které tam byly vidět, ty jsou skutečně moje. Na plakátech na
říjnový koncert už mne nekrášlili jsem na nich i ďubkami, takový jaký jsem.
Trápí
vás, že už máte bílé vousy?
Netrápí. Čím má člověk víc
bílých vousů, tím je lepší zpěvák! (smích) Víte, spousta lidí si myslí,
že své kariéry jsem dosáhl hlavně díky tomu, jak vypadám, a ne díky svému
profesnímu umu. Ovšem jak stárnu, mám bílé vousy, trochu bříško a brýle. Lidé
si tak začínají snad všímat i mého umění. Věřím tomu, že až budu mít vousy
už jenom bílé a až budu úplně plešatý, tak ti lidé pochopí, že na mém zpěvu
něco je.
Charisma vám ale jistě také
hodně pomohlo!
To nepopírám. Jak se vlastně zpěvák stane slavným? Myslím si, že je to složitá
kombinace odvahy, techniky a profesionality, ale v první řadě je to otázka charisma.
Můžete oplývat všemi zmíněnými kvalitami, ale pokud postrádáte charisma, je to
daleko těžší. Podívejte se na pěvce, kteří prosluli ve své generaci
- zjistíte, že všichni byli charismatičtí. Někteří nebyli tak vynikající
zpěváci či hudebníci, k dokonalosti jim třeba i něco scházelo, ale měli charisma.
A to je to tajemství.
O váš lednový pražský
koncert byl zájem i v politických kruzích - navštívili ho i současný český
prezident Václav Klaus, český premiér Vladimír Špidla, velvyslanci Argentiny,
Španělska, ale i mnoha jiných států. Je to obvyklé?
Není. Nebývá zvykem, aby mě někde přivítal můj vlastní velvyslanec. Pokládám to
za velikou eleganci. Sám žiji ve Španělsku a tak je španělský velvyslanec vlastně
takovým mým adoptivním velvyslancem. Účasti obou si velice vážím. Nakonec je to
důkaz toho, že ne všechno v politice je úplně špatné.
Z které té záštity jste
měl větší radost?
To se nedá říci. Španělsko je mateřskou zemí Argentiny. Když se o můj koncert
zajímali oba velvyslanci, měl jsem pocit, že jsem současně s matkou i dcerou. Že
jsem vlastně v rodině. A to bylo moc příjemné.
Doléhají k
vám kritiky vašich vystoupení?
Samozřejmě. Kritiky čtu, a to
všechny, ty dobré i ty špatné. Když jste zpěvák, a k tomu i řídíte vlastní
společnost, což je můj případ, je dobré vědět, odkud a kam vítr fouká.
Jaké máte s novináři
zkušenosti?
U novinářů je to jako u všech ostatních povolání, včetně zpěváků: jsou dobří
a špatní. Špatné je, když novinář své povolání nedělá z lásky, ale z nějaké
své osobní frustrace. Pak se stává žoldákem, který má touhu se mstít. To je
srovnatelné s teroristou. Je na každém, aby se rozhodl: chci informovat nebo kvůli
svým potížím všechny očerňovat?
Očerňovali někteří
novináři vás?
Jistě. Ale jsou i humornější stránky věci. Na novináře si prostě musím dávat
pozor. Když jdu na večeři s přítelkyní, napíšou, že s ní mám poměr. Když jdu
s mužem, už jsem pro ně gay. Co teprve až mě uvidí venčit psa...
Jak na vás zapůsobili
čeští novináři?
Skvěle! Moje setkání s nimi byla velice příjemná. Znám spoustu novinářů, kteří
jsou velmi stateční - ale jen doma u počítače, když osobu, o které píší,
nevidí. Pak přijdou na tiskovou konferenci a bojí se před ní postavit. Takové
tiskovky se pak odbudou s jednou, dvěma nebo taky žádnou otázkou. To se mi v Česku
nestalo. Novináři tu jsou informovaní, mají o věc zájem. Moje lednová tisková
konference v Praze trvala skoro dvě hodiny a také v osobních rozhovorech
jsem dostával velice fundované otázky. Nebylo to tak, že by mě tu novináři
"chtěli dostat", že by si mě jenom vzali na mušku. Jsem jim za to vděčný.
TOMÁŠ PILÁT
Foto JOAQUIN SENDRA |