47 |
|
Hudba |
|
NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Eduard Ingriš:
Chci věčně vzpomínat (Radioservis) Životní osudy českého hudebního skladatele, dirigenta, fotografa a cestovatele Eduarda Ingriše (1905-1991) by vydaly na hollywoodský velkofilm. Nevěříte? Tak alespoň pár bodů z imaginárního scénáře: Mladík ze Zlonic u Slaného prchá z přírodovědných studií na konzervatoř, aby po pár letech zjistil, že o jeho "vážná" díla není zájem. - Nouzi zahání psaním písní pro revuální divadla. - Ve 23 letech se stává nejmladším dirigentem divadelního orchestru v Praze. - Jeho skladby jsou stále populárnější, zpívají je hvězdy ražení R. A. Dvorského, Tino Muffa či Járy Pospíšila. - Po válce opouští z politických důvodů republiku. - V Peru natáčí s cestovateli Zikmundem a Hanzelkou. - Prosazuje se v Hollywoodu, fotografuje pro New York Times. - Jeho hudba k filmu The Galant One je nominována na Oskara. - S Ernestem Hemingwayem spolupracuje na filmu Stařec a moře. - Přátelí se i s Thorem Heyerdahlem, po jeho vzoru vyplouvá na balzovém voru z Jižní Ameriky do Polynésie... A podobných kapitol by se jistě našlo mnohem, mnohem víc. Před několika lety předala Nina Ingrišová rozsáhlý archiv svého muže do rukou Miroslava Zikmunda a tak není vyloučeno, že se dramatická životní dráha Eduarda Ingriše brzy opravdu dočká uměleckého ztvárnění. Na podstatnou část Ingrišovy pozůstalosti však už čekat nemusíme. Autor rozhlasového pořadu Fonogram, jakož i jeho publicistické verze, spolupracovník Týdeníku Rozhlas Gabriel Gössel totiž pro vydavatelství Radioservis připravil výběr z Ingrišových melodií v původních nahrávkách z let 1930-1944. Mezi čtyřiadvaceti digitálně ošetřenými písněmi sice překvapivě schází Ingrišův nejslavnější "populární" kousek, slavná Niagara (skladba nikdy nebyla na šelakové gramodesky natočena), ovšem na historické hodnotě cédéčka to nic nemění. Echt!: Živě v Paláci Akropolis (Black Point) Pražská kapela Echt! patří k jistotám české klubové scény již pěknou řádku let. Původně platila jen za jednu z odnoží proslulé Hudby Praha - lídrem Echt!u je totiž odjakživa saxofonista Hudby Praha Karel Malík. Jenže v průběhu let získala Malíkova kapela možná větší proslulost, než jeho "mateřská" formace. V roce, v němž Echt! oslavil své patnácté narozeniny, vychází kapele první koncertní album. Je to logický vydavatelský krok: síla Echt!u je možná mnohem spíš v jeho koncertním nasazení a souznění s obdobně naladěnými, s půvaby jeho hořkosladkého pubrocku obeznámenými posluchači, než v nahrávkách. Záznam květnového vystoupení z pražského Paláce Akropolis nabízí nejen osvědčené písně ze všech tří studiových alb (Hořký pití, Smutný věci, Je mi krásně), ale i spoluúčast řady hostujících muzikantů, vesměs známých z předešlých obsazení skupiny, mj. violisty Plastic People Jiřího Kabeše nebo kytaristy Martina Růžičky (někteří další již přijít nemohli, např. Mejla Hlavsa, který se v Echt!u také na chvilku ohřál). Na vzhledu "výročního" alba se podstatně podílel i další z dlouholetých spolupracovníků Echt!u, výtvarník Karel Haloun, který celý buklet desky pojal jako 15. číslo periodika Echt! včetně hlavičky, poutáků, nejrůznějších rubrik, sloupku či rozhovoru s Karlem Malíkem. MILAN ŠEFL |