47 |
|
Názory, komentáře |
|
TELEVIZNÍ
GLOSÁŘ
O kouzelné
pastelce a koláčích
V České televizi to sténá a úpí stejně jako v její natažené Nemocnici na kraji města. Rozpočet je neúprosný: zhubni, matičko, ber kde ber. Bylo zle a bude hůř, bědují redaktoři a dramaturgové. Ruší se zejména původní tvorba, ne vždy ovšem ta, která by si to pohříchu zasloužila. Nejmarkantnějším a v této souvislosti asi nejčastěji zmiňovaným příkladem je výtečná soutěž O poklad Anežky české. Je jasné, že každý z dramaturgů "potrefených" projektů by našel nejmíň deset argumentů, proč zachovat jeho pořad a zrušit nějaký "od sousedů". Představme si ale v roli arbitra diváka - jemu je koneckonců televizní vysílání adresováno. A protože jde o televizi veřejnoprávní, představme si diváka poučeného, takového, který na Novu a Primu přepíná pouze v případě vybraných publicistických pořadů. Tomuto divákovi dejme do ruky kouzelnou pastelku, aby ve vysílacím schematu vyznačil pořady, které považuje za zbytečné - a ty by se zázrakem proměnily v ty, po kterých často marně touží, či (v lepším případě) na ně musí čekat dlouho do noci. Možná by pak Česká televize namísto nákladných a většinou dosti jalových původních dramatických projektů vysílala v hlavním večerním pásmu kvalitní české filmy. Snad by se namísto Koncertů ze senátu, Defilé 2003 a jiných luxusních "dárečků" našlo místo pro převzatou špičkovou tvorbu z celého světa. Místo utlachaných pestrobarevných rybiček by se objevily murény a rejnoci pana Lichtaga a rozličná zvířena pohledem anglické BBC. Cykly Předčasná úmrtí a Osudové okamžiky by nahradily sociální dokumentární seriály Co je to doma a Čas pro rodinu. A žádných dvacet minut, pastelko: sociálnímu dokumentu sluší minimálně padesátka! Sportovní přenosy prý drahé nejsou, mívají totiž bohaté sponzory. Vzhledem k tomu, že se vysílají v drtivé většině na "kulturnějším" ČT 2 na úkor jiných pořadů (mnohdy dokumentů), mohl by sponzor pro změnu zaplatit nějaký pěkný umělecký dokument. Místo řachavé zábavy spočívající v tom, že si někdo narazí rozkrok, píše pastelka červeně: Monty Pythona do vás! Jenže koláče jsou koláče. Nejsou prý bez práce. V televizi ovšem tohle přísloví platí naruby: není koláč (sledovanosti) - není práce. Kouzlo tedy bude spočívat v něčem docela jiném: napéci co největší koláče za co nejméně peněz. JAN JAROŠ |