47 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Šelakové
gramodesky zachovaly také několik desítek nahrávek
populárních písniček v podání studentského tanečního orchestru
vedeného pozdějším známým varhaníkem, organologem a
pedagogem pražské AMU. Některé z těchto jeho "hříchů
mládí" uslyší v úterý 18. listopadu ve 21.04
posluchači ČRo 2 - Praha.
Ladislav Vachulka
a jeho Smiling Boys
Až na nečetné výjimky zachovaly šelakové gramodesky s nahrávkami moderních tanců před rokem 1930 snímky českých populárních zpěváků natáčené za doprovodu zahraničních orchestrů. Pokud ovšem takový doprovod zajišťoval některý z domácích souborů, jen málokdy můžeme u takové nahrávky hovořit o nějaké stylové čistotě - nejčastěji se totiž takového úkolu ujímal orchestr kapelníka A. Hermanna, který se bez jakéhokoliv ostychu pokoušel se svou sokolskou kapelou nahrávat i foxtroty a charlestony (netřeba dodávat, že s katastrofickým výsledkem). Od počátku let třicátých se ovšem na gramofonových deskách začaly objevovat také nahrávky moderních tanečních písniček v podání prvních domácích souborů, například kapelníků R. A. Dvorského, Františka Cinka nebo F. A. Tichého. A v této době také vyšly první gramofonové snímky tanečního orchestru řízeného Ladislavem Vachulkou, který byl na etiketách těchto gramodesek zpočátku uváděný pod zavádějícím názvem "Columbia taneční orchestr Londýn", později již správně jako Taneční orchestr "Smiling boys" (YMCA) - Praha.
V roce 1932, tedy krátce po sloučení dvou velkých gramofonových firem Columbia Graphophone Company a The Gramophone Company do hudebního koncernu EMI, zahájilo její československé zastoupení, jehož ředitelem se stal obchodník Rudolf Pollert, vydávat nové nahrávky populární hudby pro svůj český katalog na gramodeskách s tmavomodrou etiketou Columbia, a to v nové řadě objednacích čísel počínaje DV 500. Shodou okolností vůbec první české snímky v této nahrávací sérii (měly matriční čísla WHC 1 a WHC 2) natočili právě Vachulkovi "usměvaví hoši" - byly to dvě skladby Jaroslava Ježka - tango Mercedes a Pochod neutrálů z revue Osvobozeného divadla Sever proti Jihu.
V listopadu 1932 si L. Vachulka odskočil do nahrávacího studia gramofonové firmy Ultraphon, aby doprovodil na klavír Bajo-trio v písničkách My jsme tři sestřičky, Věnujte se dějinám, Stejné je vše u lidí a Děti. Vachulkův amatérský orchestr se rozpadl koncem roku 1933. Většina jeho členů totiž ukončila svá pražská studia a vracela se do svých domovských zemí - Lotyšska, Palestiny, Anglie či Německa. Jen doplňme, že jeho další členové saxofonista Dolfi Langer a kytarista Jaroslav Malina si později založili vlastní úspěšné taneční orchestry, s nimiž nahrávali též četné gramodesky. Pro značku Ultraphon doprovodil Vachulka v roce 1934 na klavír Bajo-trio v několika málo dalších snímcích populáru a koncem téhož roku natočil s firemním studiovým orchestrem (na etiketách gramodesek ovšem nesprávně označeném "Smiling Boys") s Bajo-triem a Settlers Clubem čtyři písničky (Pohádkový fox, Svět bez peněz, Jsem pouze zpěváček chudý a Obláčky bílé). Později pracoval jako hudební poradce této gramofonové firmy (do roku 1949), byl zaměstnán v n. p. Supraphon a věnoval se pedagogické činnosti. Jméno Dr. Ladislava Vachulky najdeme též na řadě etiket gramodesek značky Ultraphon u četných nahrávek mimo oblast populární hudby - buď jako upravovatele národních písní, varhaníka nebo cembalisty České filharmonie či sbormistra různých pěveckých sdružení. Zemřel 14. dubna roku 1986. GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Příště: Eddie Rosner - bílý Louis Armstrong Obrazová dokumentace archiv autora |